Geurtoestel zorgt voor meeromzet tijdens proefproject Beveren

Geurtoestel zorgt voor meeromzet tijdens proefproject Beveren

Een proefproject met een geurtoestel bij twintig handelaars in Beveren heeft opmerkelijke resultaten opgeleverd: bezoekers bleven langer in de winkel en een kwart van de deelnemende handelaars stelde zelfs een mooie omzetstijging vast. Het hele proefproject werd opgezet door de Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland, in samenwerking met geurmarketeer Patrick Castelain.

Geurmarketing werkt...

De 20 handelaars plaatsten gedurende één week een geurtoestel in hun zaak en kozen een geur die volgens hen het best bij hun winkel paste. In een outdoorwinkel waaide er zo een wintergeur, terwijl een reisbureau koos voor een zomerse geur. Het geurtoestel verspreidde een subtiele geur via een druppelsysteem op een hete plaat.

 

Als we het onderzoek mogen geloven, waren het echter niet létterlijk 'druppels op een hete plaat'. Een kwart van de deelnemers merkte, in vergelijking met de weken voor en na het project, een behoorlijke stijging van zijn omzet in de week mét het geurtoestel. Bovendien bleven klanten langer in de winkel en waren ze vriendelijker, aldus de handelaars en hun medewerkers. Zowat 70% van hen vond het dan ook een aangename ervaring, terwijl de klanten blijkbaar niets in de gaten hadden: 63% van de handelaars gaf aan geen opmerkingen - positieve noch negatieve - gekregen te hebben.

...met een korrel zout?

"Wij zijn tevreden met de resultaten", stelt Kim Mampaey, projectcoördinator van het project Innovatieve Retail bii Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland. "We zijn dan ook geslaagd in ons opzet om de Beverse handelaars een nieuwe vorm van marketing te leren kennen. Er zijn vandaag zoveel manieren om klanten een unieke winkelervaring te bieden, en geurmarketing is er daar één van."

 

Toch hoeft u nog niet meteen naar de winkel te rennen voor zo'n geurtoestel: "een mooie omzetstijging bij een kwart van de deelnemers", dat betekent dus bij 5 winkels wel en bij 15 niet. Begin deze week wees een doctoraatstudie - en dan hebben we het over wetenschappelijk uitgevoerde tests op universitair niveau - nog uit dat de juiste verlichting WEL het imago van een winkel verbetert, maar NIET zorgde voor meerverkoop. Toegegeven, licht en geur zijn niet hetzelfde, maar toch...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

12/09/2017

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

Back to top