Geurtoestel zorgt voor meeromzet tijdens proefproject Beveren

Geurtoestel zorgt voor meeromzet tijdens proefproject Beveren

Een proefproject met een geurtoestel bij twintig handelaars in Beveren heeft opmerkelijke resultaten opgeleverd: bezoekers bleven langer in de winkel en een kwart van de deelnemende handelaars stelde zelfs een mooie omzetstijging vast. Het hele proefproject werd opgezet door de Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland, in samenwerking met geurmarketeer Patrick Castelain.

Geurmarketing werkt...

De 20 handelaars plaatsten gedurende één week een geurtoestel in hun zaak en kozen een geur die volgens hen het best bij hun winkel paste. In een outdoorwinkel waaide er zo een wintergeur, terwijl een reisbureau koos voor een zomerse geur. Het geurtoestel verspreidde een subtiele geur via een druppelsysteem op een hete plaat.

 

Als we het onderzoek mogen geloven, waren het echter niet létterlijk 'druppels op een hete plaat'. Een kwart van de deelnemers merkte, in vergelijking met de weken voor en na het project, een behoorlijke stijging van zijn omzet in de week mét het geurtoestel. Bovendien bleven klanten langer in de winkel en waren ze vriendelijker, aldus de handelaars en hun medewerkers. Zowat 70% van hen vond het dan ook een aangename ervaring, terwijl de klanten blijkbaar niets in de gaten hadden: 63% van de handelaars gaf aan geen opmerkingen - positieve noch negatieve - gekregen te hebben.

...met een korrel zout?

"Wij zijn tevreden met de resultaten", stelt Kim Mampaey, projectcoördinator van het project Innovatieve Retail bii Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland. "We zijn dan ook geslaagd in ons opzet om de Beverse handelaars een nieuwe vorm van marketing te leren kennen. Er zijn vandaag zoveel manieren om klanten een unieke winkelervaring te bieden, en geurmarketing is er daar één van."

 

Toch hoeft u nog niet meteen naar de winkel te rennen voor zo'n geurtoestel: "een mooie omzetstijging bij een kwart van de deelnemers", dat betekent dus bij 5 winkels wel en bij 15 niet. Begin deze week wees een doctoraatstudie - en dan hebben we het over wetenschappelijk uitgevoerde tests op universitair niveau - nog uit dat de juiste verlichting WEL het imago van een winkel verbetert, maar NIET zorgde voor meerverkoop. Toegegeven, licht en geur zijn niet hetzelfde, maar toch...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Back to top