Geurtoestel zorgt voor meeromzet tijdens proefproject Beveren | RetailDetail

Geurtoestel zorgt voor meeromzet tijdens proefproject Beveren

Geurtoestel zorgt voor meeromzet tijdens proefproject Beveren

Een proefproject met een geurtoestel bij twintig handelaars in Beveren heeft opmerkelijke resultaten opgeleverd: bezoekers bleven langer in de winkel en een kwart van de deelnemende handelaars stelde zelfs een mooie omzetstijging vast. Het hele proefproject werd opgezet door de Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland, in samenwerking met geurmarketeer Patrick Castelain.

Geurmarketing werkt...

De 20 handelaars plaatsten gedurende één week een geurtoestel in hun zaak en kozen een geur die volgens hen het best bij hun winkel paste. In een outdoorwinkel waaide er zo een wintergeur, terwijl een reisbureau koos voor een zomerse geur. Het geurtoestel verspreidde een subtiele geur via een druppelsysteem op een hete plaat.

 

Als we het onderzoek mogen geloven, waren het echter niet létterlijk 'druppels op een hete plaat'. Een kwart van de deelnemers merkte, in vergelijking met de weken voor en na het project, een behoorlijke stijging van zijn omzet in de week mét het geurtoestel. Bovendien bleven klanten langer in de winkel en waren ze vriendelijker, aldus de handelaars en hun medewerkers. Zowat 70% van hen vond het dan ook een aangename ervaring, terwijl de klanten blijkbaar niets in de gaten hadden: 63% van de handelaars gaf aan geen opmerkingen - positieve noch negatieve - gekregen te hebben.

...met een korrel zout?

"Wij zijn tevreden met de resultaten", stelt Kim Mampaey, projectcoördinator van het project Innovatieve Retail bii Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland. "We zijn dan ook geslaagd in ons opzet om de Beverse handelaars een nieuwe vorm van marketing te leren kennen. Er zijn vandaag zoveel manieren om klanten een unieke winkelervaring te bieden, en geurmarketing is er daar één van."

 

Toch hoeft u nog niet meteen naar de winkel te rennen voor zo'n geurtoestel: "een mooie omzetstijging bij een kwart van de deelnemers", dat betekent dus bij 5 winkels wel en bij 15 niet. Begin deze week wees een doctoraatstudie - en dan hebben we het over wetenschappelijk uitgevoerde tests op universitair niveau - nog uit dat de juiste verlichting WEL het imago van een winkel verbetert, maar NIET zorgde voor meerverkoop. Toegegeven, licht en geur zijn niet hetzelfde, maar toch...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.