Goedkope steak Ikea ligt horeca zwaar op de maag | RetailDetail

Goedkope steak Ikea ligt horeca zwaar op de maag

Goedkope steak Ikea ligt horeca zwaar op de maag

De actie die Ikea gisteren gebruikte om shoppers naar hun Belgische vestigingen te lokken, oogst een storm van protest bij de horeca. Ikea bood zijn klanten op de speciale zondagopening een steak met friet aan voor 2,5 euro. "Verkoop met verlies, en dus stielbederf" volgens de een. "Gewoon goed onderhandeld", zegt de ander.

 

"Winst maken op 2,5 euro per schotel is onmogelijk"

Horeca vlaanderen is boos op de actie. "We wilden niet zeggen dat iedereen moest wegblijven, maar we vinden de actie wel stielbederf", aldus woordvoerder Danny van Assche. "Het is oneerlijke concurrentie van een meubelgigant die moet beseffen dat ze niet een restaurant met ook nog een meubelwinkel zijn". Het kan volgens de horeca ook niet dat de Zweedse keten écht maar 2,5 euro kosten heeft per schotel. "Dat is niet alleen een steak en friet, maar ook bakboter, de verlichting en verwarming, de lonen enzovoort", klinkt het. We vrezen dat deze zondag restaurants, frituren en snackbars stevige schade zal hebben toegebracht.

 

Lage prijs mogelijk door grote aankoopvolumes

Volgens Ikea ligt het anders: ze halen wel degelijk een (kleine) winstmarge op die steaks. "Onze sterkte is dat we alles in heel grote hoeveelheden konden aankopen. De lage prijs komt niet door een gebrek aan kwaliteit, maar we verkregen een heel scherpe aankoopprijs door de grote volumes waarin we aankochten en gewoon door goed te onderhandelen." Daarnaast laat Ikea weten dat ze nog geen rechtstreekse opmerkingen hebben gekregen uit de horeca. Woordvoerster Nele Bouchier: "Onze klanten komen niet voor het eten, maar voor onze meubels. De horeca weet dat." 

 

De actie die Ikea gisteren gebruikte om shoppers naar hun Belgische vestigingen te lokken, oogst een storm van protest bij de horeca. Ikea bood zijn klanten op de speciale zondagopening een steak met friet aan voor 2,5 euro. "Verkoop met verlies, en dus stielbederf" volgens de een. "Gewoon goed onderhandeld", zegt de ander.

 

"Winst maken op 2,5 euro per schotel is onmogelijk"

Horeca vlaanderen is boos op de actie. "We wilden niet zeggen dat iedereen moest wegblijven, maar we vinden de actie wel stielbederf", aldus woordvoerder Danny van Assche. "Het is oneerlijke concurrentie van een meubelgigant die moet beseffen dat ze niet een restaurant met ook nog een meubelwinkel zijn". Het kan volgens de horeca ook niet dat de Zweedse keten écht maar 2,5 euro kosten heeft per schotel. "Dat is niet alleen een steak en friet, maar ook bakboter, de verlichting en verwarming, de lonen enzovoort", klinkt het. We vrezen dat deze zondag restaurants, frituren en snackbars stevige schade zal hebben toegebracht.

 

Lage prijs mogelijk door grote aankoopvolumes

Volgens Ikea ligt het anders: ze halen wel degelijk een (kleine) winstmarge op die steaks. "Onze sterkte is dat we alles in heel grote hoeveelheden konden aankopen. De lage prijs komt niet door een gebrek aan kwaliteit, maar we verkregen een heel scherpe aankoopprijs door de grote volumes waarin we aankochten en gewoon door goed te onderhandelen." Daarnaast laat Ikea weten dat ze nog geen rechtstreekse opmerkingen hebben gekregen uit de horeca. Woordvoerster Nele Bouchier: "Onze klanten komen niet voor het eten, maar voor onze meubels. De horeca weet dat." 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dampwinkels zien aantal klanten dalen

19/02/2018

De dampwinkels of vape shops, die zich volledig hebben gestort op de markt van elektronische sigaretten en alles wat daarbij komt kijken, zien het aantal klanten dalen. Strengere wetgeving is een van de redenen voor die daling.

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Generatiewissel bij BIC op moeilijk moment

15/02/2018

Wissel aan de top bij Bic, de Franse specialist van wegwerpartikelen: huidig CEO Bruno Bich geeft de touwtjes in handen van zijn 39-jarige zoon Gonzalve. Die staat voor de moeilijke opdracht om de winstdaling een halt toe te roepen.

Back to top