Goedkope steak Ikea ligt horeca zwaar op de maag | RetailDetail

Goedkope steak Ikea ligt horeca zwaar op de maag

Goedkope steak Ikea ligt horeca zwaar op de maag

De actie die Ikea gisteren gebruikte om shoppers naar hun Belgische vestigingen te lokken, oogst een storm van protest bij de horeca. Ikea bood zijn klanten op de speciale zondagopening een steak met friet aan voor 2,5 euro. "Verkoop met verlies, en dus stielbederf" volgens de een. "Gewoon goed onderhandeld", zegt de ander.

 

"Winst maken op 2,5 euro per schotel is onmogelijk"

Horeca vlaanderen is boos op de actie. "We wilden niet zeggen dat iedereen moest wegblijven, maar we vinden de actie wel stielbederf", aldus woordvoerder Danny van Assche. "Het is oneerlijke concurrentie van een meubelgigant die moet beseffen dat ze niet een restaurant met ook nog een meubelwinkel zijn". Het kan volgens de horeca ook niet dat de Zweedse keten écht maar 2,5 euro kosten heeft per schotel. "Dat is niet alleen een steak en friet, maar ook bakboter, de verlichting en verwarming, de lonen enzovoort", klinkt het. We vrezen dat deze zondag restaurants, frituren en snackbars stevige schade zal hebben toegebracht.

 

Lage prijs mogelijk door grote aankoopvolumes

Volgens Ikea ligt het anders: ze halen wel degelijk een (kleine) winstmarge op die steaks. "Onze sterkte is dat we alles in heel grote hoeveelheden konden aankopen. De lage prijs komt niet door een gebrek aan kwaliteit, maar we verkregen een heel scherpe aankoopprijs door de grote volumes waarin we aankochten en gewoon door goed te onderhandelen." Daarnaast laat Ikea weten dat ze nog geen rechtstreekse opmerkingen hebben gekregen uit de horeca. Woordvoerster Nele Bouchier: "Onze klanten komen niet voor het eten, maar voor onze meubels. De horeca weet dat." 

 

De actie die Ikea gisteren gebruikte om shoppers naar hun Belgische vestigingen te lokken, oogst een storm van protest bij de horeca. Ikea bood zijn klanten op de speciale zondagopening een steak met friet aan voor 2,5 euro. "Verkoop met verlies, en dus stielbederf" volgens de een. "Gewoon goed onderhandeld", zegt de ander.

 

"Winst maken op 2,5 euro per schotel is onmogelijk"

Horeca vlaanderen is boos op de actie. "We wilden niet zeggen dat iedereen moest wegblijven, maar we vinden de actie wel stielbederf", aldus woordvoerder Danny van Assche. "Het is oneerlijke concurrentie van een meubelgigant die moet beseffen dat ze niet een restaurant met ook nog een meubelwinkel zijn". Het kan volgens de horeca ook niet dat de Zweedse keten écht maar 2,5 euro kosten heeft per schotel. "Dat is niet alleen een steak en friet, maar ook bakboter, de verlichting en verwarming, de lonen enzovoort", klinkt het. We vrezen dat deze zondag restaurants, frituren en snackbars stevige schade zal hebben toegebracht.

 

Lage prijs mogelijk door grote aankoopvolumes

Volgens Ikea ligt het anders: ze halen wel degelijk een (kleine) winstmarge op die steaks. "Onze sterkte is dat we alles in heel grote hoeveelheden konden aankopen. De lage prijs komt niet door een gebrek aan kwaliteit, maar we verkregen een heel scherpe aankoopprijs door de grote volumes waarin we aankochten en gewoon door goed te onderhandelen." Daarnaast laat Ikea weten dat ze nog geen rechtstreekse opmerkingen hebben gekregen uit de horeca. Woordvoerster Nele Bouchier: "Onze klanten komen niet voor het eten, maar voor onze meubels. De horeca weet dat." 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.