Goedkope steak Ikea ligt horeca zwaar op de maag | RetailDetail

Goedkope steak Ikea ligt horeca zwaar op de maag

Goedkope steak Ikea ligt horeca zwaar op de maag

De actie die Ikea gisteren gebruikte om shoppers naar hun Belgische vestigingen te lokken, oogst een storm van protest bij de horeca. Ikea bood zijn klanten op de speciale zondagopening een steak met friet aan voor 2,5 euro. "Verkoop met verlies, en dus stielbederf" volgens de een. "Gewoon goed onderhandeld", zegt de ander.

 

"Winst maken op 2,5 euro per schotel is onmogelijk"

Horeca vlaanderen is boos op de actie. "We wilden niet zeggen dat iedereen moest wegblijven, maar we vinden de actie wel stielbederf", aldus woordvoerder Danny van Assche. "Het is oneerlijke concurrentie van een meubelgigant die moet beseffen dat ze niet een restaurant met ook nog een meubelwinkel zijn". Het kan volgens de horeca ook niet dat de Zweedse keten écht maar 2,5 euro kosten heeft per schotel. "Dat is niet alleen een steak en friet, maar ook bakboter, de verlichting en verwarming, de lonen enzovoort", klinkt het. We vrezen dat deze zondag restaurants, frituren en snackbars stevige schade zal hebben toegebracht.

 

Lage prijs mogelijk door grote aankoopvolumes

Volgens Ikea ligt het anders: ze halen wel degelijk een (kleine) winstmarge op die steaks. "Onze sterkte is dat we alles in heel grote hoeveelheden konden aankopen. De lage prijs komt niet door een gebrek aan kwaliteit, maar we verkregen een heel scherpe aankoopprijs door de grote volumes waarin we aankochten en gewoon door goed te onderhandelen." Daarnaast laat Ikea weten dat ze nog geen rechtstreekse opmerkingen hebben gekregen uit de horeca. Woordvoerster Nele Bouchier: "Onze klanten komen niet voor het eten, maar voor onze meubels. De horeca weet dat." 

 

De actie die Ikea gisteren gebruikte om shoppers naar hun Belgische vestigingen te lokken, oogst een storm van protest bij de horeca. Ikea bood zijn klanten op de speciale zondagopening een steak met friet aan voor 2,5 euro. "Verkoop met verlies, en dus stielbederf" volgens de een. "Gewoon goed onderhandeld", zegt de ander.

 

"Winst maken op 2,5 euro per schotel is onmogelijk"

Horeca vlaanderen is boos op de actie. "We wilden niet zeggen dat iedereen moest wegblijven, maar we vinden de actie wel stielbederf", aldus woordvoerder Danny van Assche. "Het is oneerlijke concurrentie van een meubelgigant die moet beseffen dat ze niet een restaurant met ook nog een meubelwinkel zijn". Het kan volgens de horeca ook niet dat de Zweedse keten écht maar 2,5 euro kosten heeft per schotel. "Dat is niet alleen een steak en friet, maar ook bakboter, de verlichting en verwarming, de lonen enzovoort", klinkt het. We vrezen dat deze zondag restaurants, frituren en snackbars stevige schade zal hebben toegebracht.

 

Lage prijs mogelijk door grote aankoopvolumes

Volgens Ikea ligt het anders: ze halen wel degelijk een (kleine) winstmarge op die steaks. "Onze sterkte is dat we alles in heel grote hoeveelheden konden aankopen. De lage prijs komt niet door een gebrek aan kwaliteit, maar we verkregen een heel scherpe aankoopprijs door de grote volumes waarin we aankochten en gewoon door goed te onderhandelen." Daarnaast laat Ikea weten dat ze nog geen rechtstreekse opmerkingen hebben gekregen uit de horeca. Woordvoerster Nele Bouchier: "Onze klanten komen niet voor het eten, maar voor onze meubels. De horeca weet dat." 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.

“Tijd voor actie: kleinhandelaars online laten floreren”

18/04/2018

Vandaag kreeg fase 2 van de campagne “Het Internet. Ook uw zaak” zijn officiële aftrap in een Mechelse lederwarenwinkel. De campagne wil kleinhandelaars zo veel mogelijk aan een webshop helpen.

JD.com gaat duizend winkels per dag openen

17/04/2018

JD.com heeft plannen om maar liefst duizend supermarkten per dag te openen in China. Met dit indrukwekkende streefdoel zet het tweede grootste e-commercebedrijf van het land zijn ambities om ook de offline markt te veroveren, kracht bij.

Pets Place verkoopt nu ook in België via bol.com

17/04/2018

Pets Place gaat zijn volledige assortiment van huis- en erfdierproducten nu ook via bol.com verkopen. De Nederlandse keten hoopt daarmee ook Belgische klanten te werven en te beleveren vanuit zijn distributiecentrum in Ede.