Goedkope steak Ikea ligt horeca zwaar op de maag

Goedkope steak Ikea ligt horeca zwaar op de maag

De actie die Ikea gisteren gebruikte om shoppers naar hun Belgische vestigingen te lokken, oogst een storm van protest bij de horeca. Ikea bood zijn klanten op de speciale zondagopening een steak met friet aan voor 2,5 euro. "Verkoop met verlies, en dus stielbederf" volgens de een. "Gewoon goed onderhandeld", zegt de ander.

 

"Winst maken op 2,5 euro per schotel is onmogelijk"

Horeca vlaanderen is boos op de actie. "We wilden niet zeggen dat iedereen moest wegblijven, maar we vinden de actie wel stielbederf", aldus woordvoerder Danny van Assche. "Het is oneerlijke concurrentie van een meubelgigant die moet beseffen dat ze niet een restaurant met ook nog een meubelwinkel zijn". Het kan volgens de horeca ook niet dat de Zweedse keten écht maar 2,5 euro kosten heeft per schotel. "Dat is niet alleen een steak en friet, maar ook bakboter, de verlichting en verwarming, de lonen enzovoort", klinkt het. We vrezen dat deze zondag restaurants, frituren en snackbars stevige schade zal hebben toegebracht.

 

Lage prijs mogelijk door grote aankoopvolumes

Volgens Ikea ligt het anders: ze halen wel degelijk een (kleine) winstmarge op die steaks. "Onze sterkte is dat we alles in heel grote hoeveelheden konden aankopen. De lage prijs komt niet door een gebrek aan kwaliteit, maar we verkregen een heel scherpe aankoopprijs door de grote volumes waarin we aankochten en gewoon door goed te onderhandelen." Daarnaast laat Ikea weten dat ze nog geen rechtstreekse opmerkingen hebben gekregen uit de horeca. Woordvoerster Nele Bouchier: "Onze klanten komen niet voor het eten, maar voor onze meubels. De horeca weet dat." 

 

De actie die Ikea gisteren gebruikte om shoppers naar hun Belgische vestigingen te lokken, oogst een storm van protest bij de horeca. Ikea bood zijn klanten op de speciale zondagopening een steak met friet aan voor 2,5 euro. "Verkoop met verlies, en dus stielbederf" volgens de een. "Gewoon goed onderhandeld", zegt de ander.

 

"Winst maken op 2,5 euro per schotel is onmogelijk"

Horeca vlaanderen is boos op de actie. "We wilden niet zeggen dat iedereen moest wegblijven, maar we vinden de actie wel stielbederf", aldus woordvoerder Danny van Assche. "Het is oneerlijke concurrentie van een meubelgigant die moet beseffen dat ze niet een restaurant met ook nog een meubelwinkel zijn". Het kan volgens de horeca ook niet dat de Zweedse keten écht maar 2,5 euro kosten heeft per schotel. "Dat is niet alleen een steak en friet, maar ook bakboter, de verlichting en verwarming, de lonen enzovoort", klinkt het. We vrezen dat deze zondag restaurants, frituren en snackbars stevige schade zal hebben toegebracht.

 

Lage prijs mogelijk door grote aankoopvolumes

Volgens Ikea ligt het anders: ze halen wel degelijk een (kleine) winstmarge op die steaks. "Onze sterkte is dat we alles in heel grote hoeveelheden konden aankopen. De lage prijs komt niet door een gebrek aan kwaliteit, maar we verkregen een heel scherpe aankoopprijs door de grote volumes waarin we aankochten en gewoon door goed te onderhandelen." Daarnaast laat Ikea weten dat ze nog geen rechtstreekse opmerkingen hebben gekregen uit de horeca. Woordvoerster Nele Bouchier: "Onze klanten komen niet voor het eten, maar voor onze meubels. De horeca weet dat." 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


De pioniersrol van merchandisingketen Shop For Geek

11/12/2017

Een mok van Game of Thrones, een paraplu van Harry Potter, een T-shirt van Assassin’s Creed? Die vind je bij Shop For Geek, de eerste Belgische winkelketen voor merchandisingartikelen. De franchiseformule opende al tien winkels en heeft ambitie. 

Stockpots heeft al meer dan 100 opslagplaatsen in de aanbieding

11/12/2017

Enkele maanden na de lancering hebben al meer dan 100 warenhuizen zich aangesloten bij Stockspots, het online platform waar bedrijven op een eenvoudige manier tijdelijk ruimte kunnen huren.

Vijf nieuwe winkels voor A12 Shopping

08/12/2017

In het winkelgebied A12 Shopping, langs de Boomsesteenweg in Schelle, openen de komende weken vijf nieuwe winkels. Ze vervoegen er onder andere Decathlon, dat al langer aanwezig is op het winkelgebied.

Belg interim-topman bij speelgoedketen Intertoys

07/12/2017

Stefaan Vansteenkiste is de nieuwe topman bij speelgoedketen Intertoys. Die aanstelling gebeurt in het kader van de overname van Intertoys door Alteri eerder deze week. Vansteenkiste zal het bedrijf nu leiden tot er een permanente CEO is gevonden. 

Hema maakt eindelijk weer winst

07/12/2017

Hema weet weer wat winst is: nadat het de voorbije kwartalen het nettoverlies al had kunnen drukken, is de Nederlandse keten er in het derde kwartaal in geslaagd om voor het eerst sinds lang een nettowinst op te tekenen.

Winkeldiefstallen pieken na zonsondergang

07/12/2017

Tijdens de ‘donkere’ maanden november tot maart ligt het aantal winkeldiefstallen bij valavond gemiddeld 13% hoger dan in de maanden waarin het zomeruur nog geldt. Handelaars vragen dan ook meer politie in de winkelstraat en een snelle invoering van de ‘winkeldiefstalboete’ naar Nederlands voorbeeld.

Back to top