Goeie koopzondagen redden 2011 toch niet | RetailDetail

Goeie koopzondagen redden 2011 toch niet

Goeie koopzondagen redden 2011 toch niet

De koopzondagen van december 2011 zijn een succes, stelt handelsorganisatie Comeos: "Handelaars hebben het over een gezellige drukte en een hogere omzet dan vorig jaar". Die twee goeie dagen maken het kwakkeljaar 2011 echter bijlange niet goed.

Eerste weekend: veel meer volk dan vorig jaar

Op de eerste koopzondag, vorige week, kwam er opvallend meer volk opdagen dan de voorbije jaren. De consumenten leken echter eerst de kat uit de boom te kijken, goed te vergelijken en vooral lijstjes aan te leggen. Blijkbaar waren er ook nogal wat koukleumen bij, want de (overdekte en verwarmde) shoppingcentra bleken het iets beter te doen dan de winkelstraten.

 

Het eerste koopweekend stond vooral in het teken van de kerstboom. De tuinsector werd die zondag overrompeld, terwijl de modesector de omzet enkele procentjes zag stijgen, vooral bij de wintercollecties voor dames. De feestkledij bleek het dan weer niet goed te doen.

 

In de entertainmentsector waren vooral de tablet-pc en de koptelefoon een succes; dvd's en games deden het dan weer slechter. Boekenwinkels kregen gemiddeld 5% meer volk over de vloer, zij het voor slechts één procentje meerverkoop. Vooral jeugd-, kook- en wijnboeken gingen vlot over de toonbank.

 

Volgens een telefonische bevraging van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bleek de omzet anderhalf procent hoger te liggen dan het jaar voordien. Al bij al een goed resultaat, want in 2010 was er ook al een meerverkoop van 2% genoteerd ten opzichte van 2009, aldus het NSZ.

Tweede weekend: modesector eindelijk aan het feest

Op de tweede koopzondag, gisteren, verkochten de mantels, laarzen, lange broeken en andere spullen uit de wintercollectie nu wel... met dank aan de winterprik. Comeos spreekt voor de modesector van een omzetstijging van 3 tot 15% in vergelijking met vorig jaar, toen vooral in Wallonië de winkels getroffen werden door een zwaar winteroffensief en de kerstkoopzondagen dramatisch slecht waren.

 

Gisteren deden vooral de winkelcentra en de stadskernen goede zaken; winkels in de rand hadden het moeilijker. December lijkt voor de tuinsector alvast een goede maand te worden, met een omzetstijging van zo'n 2%. De entertainmentwinkels daarentegen bevestigen dat de verkoop van videogames duidelijk "verschoven" is: waar gamers vroeger wachtten tot hun favorieten onder de kerstboom lagen, kopen ze die nu al meteen bij de release (meestal ergens in oktober).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Brugge bindt strijd aan met toeristenwinkeltjes

21/02/2018

Als het van het Brugse Open VLD Plus afhangt, komt er een verbod op nieuwe winkeltjes die mikken op toeristen in de binnenstad. Brugge zou zo een voorbeeld nemen aan Amsterdam.

Consolidatie bij Amerikaanse ketens in strijd tegen Amazon

21/02/2018

De Amerikaanse retailer Albertsons heeft zijn sectorgenoot Rite Aid overgenomen, nadat die laatste eerder ook al een flink aantal winkels verkocht had aan Walgreens. De overnames zijn vooral een reactie op de opmars van Amazon en andere online spelers.

Thierry Moubax (bpost): "Het businessmodel van de retail zal ingrijpend veranderen"

21/02/2018

Omnichannel is wat anders dan de optelsom van offline en online. Zijn retailers klaar voor een realiteit waarin de meeste aankoopbeslissingen genomen worden door digitale assistenten?

Walmart denkt aan nieuwe keten in India

21/02/2018

De onderhandelingen van de Amerikaanse warenhuisketen Walmart en de Indische e-commercespeler Flipkart gaan mogelijk over meer dan enkel online retail. De kans bestaat dat er ook een fysieke keten komt.

bpost vergroot zijn netwerk aan afhaalpunten

20/02/2018

(publireportage) Gemak speelt een steeds grotere rol bij online shopping en de huidige consument weet exact wat hij wil: zelf bepalen waar en wanneer zijn aankopen geleverd worden. bpost blijft dan ook zijn netwerk aan afhaalpunten verder uitbreiden.

Back to top