Goeie koopzondagen redden 2011 toch niet

Goeie koopzondagen redden 2011 toch niet

De koopzondagen van december 2011 zijn een succes, stelt handelsorganisatie Comeos: "Handelaars hebben het over een gezellige drukte en een hogere omzet dan vorig jaar". Die twee goeie dagen maken het kwakkeljaar 2011 echter bijlange niet goed.

Eerste weekend: veel meer volk dan vorig jaar

Op de eerste koopzondag, vorige week, kwam er opvallend meer volk opdagen dan de voorbije jaren. De consumenten leken echter eerst de kat uit de boom te kijken, goed te vergelijken en vooral lijstjes aan te leggen. Blijkbaar waren er ook nogal wat koukleumen bij, want de (overdekte en verwarmde) shoppingcentra bleken het iets beter te doen dan de winkelstraten.

 

Het eerste koopweekend stond vooral in het teken van de kerstboom. De tuinsector werd die zondag overrompeld, terwijl de modesector de omzet enkele procentjes zag stijgen, vooral bij de wintercollecties voor dames. De feestkledij bleek het dan weer niet goed te doen.

 

In de entertainmentsector waren vooral de tablet-pc en de koptelefoon een succes; dvd's en games deden het dan weer slechter. Boekenwinkels kregen gemiddeld 5% meer volk over de vloer, zij het voor slechts één procentje meerverkoop. Vooral jeugd-, kook- en wijnboeken gingen vlot over de toonbank.

 

Volgens een telefonische bevraging van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bleek de omzet anderhalf procent hoger te liggen dan het jaar voordien. Al bij al een goed resultaat, want in 2010 was er ook al een meerverkoop van 2% genoteerd ten opzichte van 2009, aldus het NSZ.

Tweede weekend: modesector eindelijk aan het feest

Op de tweede koopzondag, gisteren, verkochten de mantels, laarzen, lange broeken en andere spullen uit de wintercollectie nu wel... met dank aan de winterprik. Comeos spreekt voor de modesector van een omzetstijging van 3 tot 15% in vergelijking met vorig jaar, toen vooral in Wallonië de winkels getroffen werden door een zwaar winteroffensief en de kerstkoopzondagen dramatisch slecht waren.

 

Gisteren deden vooral de winkelcentra en de stadskernen goede zaken; winkels in de rand hadden het moeilijker. December lijkt voor de tuinsector alvast een goede maand te worden, met een omzetstijging van zo'n 2%. De entertainmentwinkels daarentegen bevestigen dat de verkoop van videogames duidelijk "verschoven" is: waar gamers vroeger wachtten tot hun favorieten onder de kerstboom lagen, kopen ze die nu al meteen bij de release (meestal ergens in oktober).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt Group opent 3 winkels op 1 plek

23/10/2017

De Colruyt Group opent in Mol binnenkort een vestiging van Bio-Planet, Dreamland en Dreambaby op één locatie. Het heeft daarvoor een volledig nieuw pand neergepoot op de voormalige locatie van Center Shop.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Zooplus groeit met vijfde in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet van huisdierenwebshop Zooplus met 22% gegroeid naar 277 miljoen euro. Daarmee zet het bedrijf de groei van de eerste kwartalen verder.

"Kringwinkels hebben nood aan meer werknemers"

20/10/2017

Morgen is het de Dag van de Kringwinkel en die wordt door De Kringwinkels aangegrepen om er op te wijzen dat er dringend extra werknemers moeten worden aangenomen, om zo de OVAM-doelen te halen.

Regering past akkoord nachtwerk e-commerce aan

20/10/2017

De regering gaat de regeling die het eerder sloot rond nachtwerk in e-commerce aanpassen. Daardoor wordt nachtwerk vanaf 20u al mogelijk van zodra er een akkoord is met slechts één vakbond.

Action opent duizendste winkel

20/10/2017

Morgen is een belangrijke dag voor discounter Action: dan opent de keten in Gorinchem zijn duizendste vestiging. Het neemt daarvoor zijn intrek in een pand waar voorheen Charles Vögele en Aldi te vinden waren.

Back to top