Goeie koopzondagen redden 2011 toch niet

Goeie koopzondagen redden 2011 toch niet

De koopzondagen van december 2011 zijn een succes, stelt handelsorganisatie Comeos: "Handelaars hebben het over een gezellige drukte en een hogere omzet dan vorig jaar". Die twee goeie dagen maken het kwakkeljaar 2011 echter bijlange niet goed.

Eerste weekend: veel meer volk dan vorig jaar

Op de eerste koopzondag, vorige week, kwam er opvallend meer volk opdagen dan de voorbije jaren. De consumenten leken echter eerst de kat uit de boom te kijken, goed te vergelijken en vooral lijstjes aan te leggen. Blijkbaar waren er ook nogal wat koukleumen bij, want de (overdekte en verwarmde) shoppingcentra bleken het iets beter te doen dan de winkelstraten.

 

Het eerste koopweekend stond vooral in het teken van de kerstboom. De tuinsector werd die zondag overrompeld, terwijl de modesector de omzet enkele procentjes zag stijgen, vooral bij de wintercollecties voor dames. De feestkledij bleek het dan weer niet goed te doen.

 

In de entertainmentsector waren vooral de tablet-pc en de koptelefoon een succes; dvd's en games deden het dan weer slechter. Boekenwinkels kregen gemiddeld 5% meer volk over de vloer, zij het voor slechts één procentje meerverkoop. Vooral jeugd-, kook- en wijnboeken gingen vlot over de toonbank.

 

Volgens een telefonische bevraging van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bleek de omzet anderhalf procent hoger te liggen dan het jaar voordien. Al bij al een goed resultaat, want in 2010 was er ook al een meerverkoop van 2% genoteerd ten opzichte van 2009, aldus het NSZ.

Tweede weekend: modesector eindelijk aan het feest

Op de tweede koopzondag, gisteren, verkochten de mantels, laarzen, lange broeken en andere spullen uit de wintercollectie nu wel... met dank aan de winterprik. Comeos spreekt voor de modesector van een omzetstijging van 3 tot 15% in vergelijking met vorig jaar, toen vooral in Wallonië de winkels getroffen werden door een zwaar winteroffensief en de kerstkoopzondagen dramatisch slecht waren.

 

Gisteren deden vooral de winkelcentra en de stadskernen goede zaken; winkels in de rand hadden het moeilijker. December lijkt voor de tuinsector alvast een goede maand te worden, met een omzetstijging van zo'n 2%. De entertainmentwinkels daarentegen bevestigen dat de verkoop van videogames duidelijk "verschoven" is: waar gamers vroeger wachtten tot hun favorieten onder de kerstboom lagen, kopen ze die nu al meteen bij de release (meestal ergens in oktober).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon denkt aan fysieke winkels in Duitsland

18/12/2017

De topman van de Duitse tak van Amazon heeft in een interview gezegd dat fysieke winkels van de online retailer in Duitsland slechts "een kwestie van tijd" zijn. Volgens hem is dat noodzakelijk, omdat de klant dat wil.

Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Back to top