Goeie koopzondagen redden 2011 toch niet | RetailDetail

Goeie koopzondagen redden 2011 toch niet

Goeie koopzondagen redden 2011 toch niet

De koopzondagen van december 2011 zijn een succes, stelt handelsorganisatie Comeos: "Handelaars hebben het over een gezellige drukte en een hogere omzet dan vorig jaar". Die twee goeie dagen maken het kwakkeljaar 2011 echter bijlange niet goed.

Eerste weekend: veel meer volk dan vorig jaar

Op de eerste koopzondag, vorige week, kwam er opvallend meer volk opdagen dan de voorbije jaren. De consumenten leken echter eerst de kat uit de boom te kijken, goed te vergelijken en vooral lijstjes aan te leggen. Blijkbaar waren er ook nogal wat koukleumen bij, want de (overdekte en verwarmde) shoppingcentra bleken het iets beter te doen dan de winkelstraten.

 

Het eerste koopweekend stond vooral in het teken van de kerstboom. De tuinsector werd die zondag overrompeld, terwijl de modesector de omzet enkele procentjes zag stijgen, vooral bij de wintercollecties voor dames. De feestkledij bleek het dan weer niet goed te doen.

 

In de entertainmentsector waren vooral de tablet-pc en de koptelefoon een succes; dvd's en games deden het dan weer slechter. Boekenwinkels kregen gemiddeld 5% meer volk over de vloer, zij het voor slechts één procentje meerverkoop. Vooral jeugd-, kook- en wijnboeken gingen vlot over de toonbank.

 

Volgens een telefonische bevraging van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bleek de omzet anderhalf procent hoger te liggen dan het jaar voordien. Al bij al een goed resultaat, want in 2010 was er ook al een meerverkoop van 2% genoteerd ten opzichte van 2009, aldus het NSZ.

Tweede weekend: modesector eindelijk aan het feest

Op de tweede koopzondag, gisteren, verkochten de mantels, laarzen, lange broeken en andere spullen uit de wintercollectie nu wel... met dank aan de winterprik. Comeos spreekt voor de modesector van een omzetstijging van 3 tot 15% in vergelijking met vorig jaar, toen vooral in Wallonië de winkels getroffen werden door een zwaar winteroffensief en de kerstkoopzondagen dramatisch slecht waren.

 

Gisteren deden vooral de winkelcentra en de stadskernen goede zaken; winkels in de rand hadden het moeilijker. December lijkt voor de tuinsector alvast een goede maand te worden, met een omzetstijging van zo'n 2%. De entertainmentwinkels daarentegen bevestigen dat de verkoop van videogames duidelijk "verschoven" is: waar gamers vroeger wachtten tot hun favorieten onder de kerstboom lagen, kopen ze die nu al meteen bij de release (meestal ergens in oktober).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Wouter Kolk, de CEO van Albert Heijn, een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping' in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.

Opinie: Blockchain, de killer van de platformen

11/06/2018

Blockchain houdt bijzonder interessante mogelijkheden in voor retail. Het is echter niet alleen een hulpmiddel voor de retailer, het kan die ook gaan vervangen. Maakt blockchain banken en supermarkten overbodig?