Harrods bevestigt luxefocus nogmaals met nieuwe wijnafdeling

Harrods bevestigt luxefocus nogmaals met nieuwe wijnafdeling

Het Britse warenhuis Harrods blijft een enclave van luxe. De winkel aan Bromton Road in Londen heeft een nieuwe afdeling met verfijnde wijnen en geestrijke dranken geopend. Topper daarvan is de Dalmore Paterson Collection met twaalf zeldzame whisky’s en een prijskaartje van 987.500 pond of omgerekend 1,114 miljoen euro.

Hoe donkerder, hoe duurder

Terwijl de rest van het land uitkijkt naar koopjes bij Aldi of Lidl blijft Harrods de gegoede Britten uit hartje Londen en de koopkrachtige toeristen aantrekken. En dat doet het nu ook met exclusieve dranken. Tweeduizend fijne wijnen, 200 champagnes en 500 sterke dranken vormen er het aanbod. De goedkoopste fles kost er 9,95 pond, omgerekend zowat 11,50 euro.


Om de klant te leiden, worden de prijscategorieën aangeduid met een kleurcode. Hoe donkerder de kleur, des te dieper mag in de geldbuidel worden getast.


Het neusje van de zalm wordt daarbij Dalmore Paterson Collection met twaalf zeldzame whisky’s die dateren van 1926 tot 1990, elk in een aangepaste verpakking en met een globaal prijskaartje van 987.500 pond, of omgerekend 1,1 miljoen euro.


Flesje champagne van zo'n 20.000 euro

Ook de Louis Roederer-champagne van 2002, waarvan er dit jaar in het Verenigd Koninkrijk slechts zeven flessen verkocht worden, mag er zijn. De kostprijs of – beter – investeringsprijs beloopt 18.000 pond of omgerekend 20.700 euro.


Harrods heeft ook de intentie om regelmatig degustaties met speciale promoties te organiseren om het doelpubliek aan zich te binden.


“Alles voor iedereen”

Intussen loopt het gewone volk voorbij aan Harrods. De leuze in de gevel – Omnia Omnibus Ubique of alles voor iedereen – dekt al lang de lading niet meer. Het warenhuis is immers sinds 2010 in handen van Qatareese investeerders, en die willen een return op hun belegging.


Al zal Harrods het niet makkelijk krijgen: het moet steeds meer opboksen tegen de online luxehandelaars en tegen de nieuwe koopcentra voor de superrijken in Dubai en in Zuidoost-Azië.


Er gaan dan ook stemmen op om de gewone Britse consument toch opnieuw te omarmen zodat de toekomst van het warenhuis niet louter afhangt van vermogende toeristen, wiens gedrag deels wordt bepaald door wisselkoersschommelingen en politieke stabiliteit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top