Harrods bevestigt luxefocus nogmaals met nieuwe wijnafdeling

Harrods bevestigt luxefocus nogmaals met nieuwe wijnafdeling

Het Britse warenhuis Harrods blijft een enclave van luxe. De winkel aan Bromton Road in Londen heeft een nieuwe afdeling met verfijnde wijnen en geestrijke dranken geopend. Topper daarvan is de Dalmore Paterson Collection met twaalf zeldzame whisky’s en een prijskaartje van 987.500 pond of omgerekend 1,114 miljoen euro.

Hoe donkerder, hoe duurder

Terwijl de rest van het land uitkijkt naar koopjes bij Aldi of Lidl blijft Harrods de gegoede Britten uit hartje Londen en de koopkrachtige toeristen aantrekken. En dat doet het nu ook met exclusieve dranken. Tweeduizend fijne wijnen, 200 champagnes en 500 sterke dranken vormen er het aanbod. De goedkoopste fles kost er 9,95 pond, omgerekend zowat 11,50 euro.


Om de klant te leiden, worden de prijscategorieën aangeduid met een kleurcode. Hoe donkerder de kleur, des te dieper mag in de geldbuidel worden getast.


Het neusje van de zalm wordt daarbij Dalmore Paterson Collection met twaalf zeldzame whisky’s die dateren van 1926 tot 1990, elk in een aangepaste verpakking en met een globaal prijskaartje van 987.500 pond, of omgerekend 1,1 miljoen euro.


Flesje champagne van zo'n 20.000 euro

Ook de Louis Roederer-champagne van 2002, waarvan er dit jaar in het Verenigd Koninkrijk slechts zeven flessen verkocht worden, mag er zijn. De kostprijs of – beter – investeringsprijs beloopt 18.000 pond of omgerekend 20.700 euro.


Harrods heeft ook de intentie om regelmatig degustaties met speciale promoties te organiseren om het doelpubliek aan zich te binden.


“Alles voor iedereen”

Intussen loopt het gewone volk voorbij aan Harrods. De leuze in de gevel – Omnia Omnibus Ubique of alles voor iedereen – dekt al lang de lading niet meer. Het warenhuis is immers sinds 2010 in handen van Qatareese investeerders, en die willen een return op hun belegging.


Al zal Harrods het niet makkelijk krijgen: het moet steeds meer opboksen tegen de online luxehandelaars en tegen de nieuwe koopcentra voor de superrijken in Dubai en in Zuidoost-Azië.


Er gaan dan ook stemmen op om de gewone Britse consument toch opnieuw te omarmen zodat de toekomst van het warenhuis niet louter afhangt van vermogende toeristen, wiens gedrag deels wordt bepaald door wisselkoersschommelingen en politieke stabiliteit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dochterbedrijf Alibaba op weg naar België

23/01/2018

Het Chinese Alibaba bekijkt de mogelijkheid om een filiaal van dochterbedrijf Ant Financial te openen in Brussel. Dat bedrijf is gespecialiseerd in financiële producten, zoals Alipay. Een definitieve beslissing over het filiaal is er nog niet genomen.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

Back to top