Harrods bevestigt luxefocus nogmaals met nieuwe wijnafdeling

Harrods bevestigt luxefocus nogmaals met nieuwe wijnafdeling

Het Britse warenhuis Harrods blijft een enclave van luxe. De winkel aan Bromton Road in Londen heeft een nieuwe afdeling met verfijnde wijnen en geestrijke dranken geopend. Topper daarvan is de Dalmore Paterson Collection met twaalf zeldzame whisky’s en een prijskaartje van 987.500 pond of omgerekend 1,114 miljoen euro.

Hoe donkerder, hoe duurder

Terwijl de rest van het land uitkijkt naar koopjes bij Aldi of Lidl blijft Harrods de gegoede Britten uit hartje Londen en de koopkrachtige toeristen aantrekken. En dat doet het nu ook met exclusieve dranken. Tweeduizend fijne wijnen, 200 champagnes en 500 sterke dranken vormen er het aanbod. De goedkoopste fles kost er 9,95 pond, omgerekend zowat 11,50 euro.


Om de klant te leiden, worden de prijscategorieën aangeduid met een kleurcode. Hoe donkerder de kleur, des te dieper mag in de geldbuidel worden getast.


Het neusje van de zalm wordt daarbij Dalmore Paterson Collection met twaalf zeldzame whisky’s die dateren van 1926 tot 1990, elk in een aangepaste verpakking en met een globaal prijskaartje van 987.500 pond, of omgerekend 1,1 miljoen euro.


Flesje champagne van zo'n 20.000 euro

Ook de Louis Roederer-champagne van 2002, waarvan er dit jaar in het Verenigd Koninkrijk slechts zeven flessen verkocht worden, mag er zijn. De kostprijs of – beter – investeringsprijs beloopt 18.000 pond of omgerekend 20.700 euro.


Harrods heeft ook de intentie om regelmatig degustaties met speciale promoties te organiseren om het doelpubliek aan zich te binden.


“Alles voor iedereen”

Intussen loopt het gewone volk voorbij aan Harrods. De leuze in de gevel – Omnia Omnibus Ubique of alles voor iedereen – dekt al lang de lading niet meer. Het warenhuis is immers sinds 2010 in handen van Qatareese investeerders, en die willen een return op hun belegging.


Al zal Harrods het niet makkelijk krijgen: het moet steeds meer opboksen tegen de online luxehandelaars en tegen de nieuwe koopcentra voor de superrijken in Dubai en in Zuidoost-Azië.


Er gaan dan ook stemmen op om de gewone Britse consument toch opnieuw te omarmen zodat de toekomst van het warenhuis niet louter afhangt van vermogende toeristen, wiens gedrag deels wordt bepaald door wisselkoersschommelingen en politieke stabiliteit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top