Hema realiseert vijfde jaar groei op rij

Hema realiseert vijfde jaar groei op rij

Hema heeft vandaag de resultaten van opnieuw een sterk jaar bekendgemaakt. Het voorbije boekjaar wist de keten zijn omzet te verhogen, evenals zijn winstmarge met 1% te doen stijgen van 13 naar 14%. Analisten en het bedrijf zelf zijn tevreden, al blijft het nettoresultaat in het rood steken.


Winst steeds minder negatief

Voor het vijfde jaar op rij groeiden zowel de omzet als het EBITDA significant voor de retailketen. De geboekte omzet bedroeg 1,11 miljard euro, wat zoveel betekent als een stijging van 3%. In het boekjaar dat eindigde op 31 januari 2011 noteerde Hema een EBITDA van 156 miljoen euro (+11%). Hoewel de winst voor belasting 3,6 miljoen bedroeg – een hele verbetering ten opzichte van de 16,9 miljoen euro onder nul een jaar eerder – zag de retailer zijn winst na belastingen wegsmelten tot een verlies van 18,3 miljoen euro.


Wel heeft Hema verleden boekjaar een positieve kaspositie opgebouwd van meer dan 30 miljoen euro. Zo verbeterde het sterk zijn liquiditeit en staat de keten nu in een goede positie voor verdere investeringen gedurende 2011. De investeringen bedroegen in 2010 alvast 59 miljoen euro. Die som werd aangewend voor de opening van 51 nieuwe winkels, alsook voor verbouwingen van bestaande winkels en uitgaven ten behoeve van informatietechnologie, e-commerce en het nieuwe hoofdkantoor. Van de 51 nieuwe winkels bevinden er zich 36 in Nederland, 10 in België, 3 in Frankrijk, 1 in Duitsland en 1 in Luxemburg.

Food en mode

Opvallend genoeg blijken de productgroepen waar Hema in België het minst voor bekend staat, de grootste groeiers: volgens Hema ging vooral het marktaandeel van mode en food er op vooruit. De Nederlandse keten kende daarentegen een terugval in de verkoop van het non-foodassortiment, naar eigen zeggen te wijten aan het moeilijke economische klimaat.


In 2011 wil Hema zichzelf nog sterker positioneren als Nederlands “exportproduct”, onder meer door verder uit te breiden op de Franse markt. Binnenkort opent daartoe een winkel in het Gare du Nord van Parijs. Ook nationaal verwacht de Hollandse Eenheidsprijzenmaatschappij Amsterdam verdere groei.


Wie koopt Hema?

Over de hangende verkoop van Hema door private equity-eigenaar Lion Capital werd met geen woord gerept. Volgens geruchten zou de investeerdermaatschappij ondertussen nochtans een nieuwe gespreksronde zijn gestart met potentiële overnamekandidaten.

Hema heeft vandaag de resultaten van opnieuw een sterk jaar bekendgemaakt. Het voorbije boekjaar wist de keten zijn omzet te verhogen, evenals zijn winstmarge met 1% te doen stijgen van 13 naar 14%. Analisten en het bedrijf zelf zijn tevreden, al blijft het nettoresultaat in het rood steken.


Winst steeds minder negatief

Voor het vijfde jaar op rij groeiden zowel de omzet als het EBITDA significant voor de retailketen. De geboekte omzet bedroeg 1,11 miljard euro, wat zoveel betekent als een stijging van 3%. In het boekjaar dat eindigde op 31 januari 2011 noteerde Hema een EBITDA van 156 miljoen euro (+11%). Hoewel de winst voor belasting 3,6 miljoen bedroeg – een hele verbetering ten opzichte van de 16,9 miljoen euro onder nul een jaar eerder – zag de retailer zijn winst na belastingen wegsmelten tot een verlies van 18,3 miljoen euro.


Wel heeft Hema verleden boekjaar een positieve kaspositie opgebouwd van meer dan 30 miljoen euro. Zo verbeterde het sterk zijn liquiditeit en staat de keten nu in een goede positie voor verdere investeringen gedurende 2011. De investeringen bedroegen in 2010 alvast 59 miljoen euro. Die som werd aangewend voor de opening van 51 nieuwe winkels, alsook voor verbouwingen van bestaande winkels en uitgaven ten behoeve van informatietechnologie, e-commerce en het nieuwe hoofdkantoor. Van de 51 nieuwe winkels bevinden er zich 36 in Nederland, 10 in België, 3 in Frankrijk, 1 in Duitsland en 1 in Luxemburg.

Food en mode

Opvallend genoeg blijken de productgroepen waar Hema in België het minst voor bekend staat, de grootste groeiers: volgens Hema ging vooral het marktaandeel van mode en food er op vooruit. De Nederlandse keten kende daarentegen een terugval in de verkoop van het non-foodassortiment, naar eigen zeggen te wijten aan het moeilijke economische klimaat.


In 2011 wil Hema zichzelf nog sterker positioneren als Nederlands “exportproduct”, onder meer door verder uit te breiden op de Franse markt. Binnenkort opent daartoe een winkel in het Gare du Nord van Parijs. Ook nationaal verwacht de Hollandse Eenheidsprijzenmaatschappij Amsterdam verdere groei.


Wie koopt Hema?

Over de hangende verkoop van Hema door private equity-eigenaar Lion Capital werd met geen woord gerept. Volgens geruchten zou de investeerdermaatschappij ondertussen nochtans een nieuwe gespreksronde zijn gestart met potentiële overnamekandidaten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top