Hema realiseert vijfde jaar groei op rij

Hema realiseert vijfde jaar groei op rij

Hema heeft vandaag de resultaten van opnieuw een sterk jaar bekendgemaakt. Het voorbije boekjaar wist de keten zijn omzet te verhogen, evenals zijn winstmarge met 1% te doen stijgen van 13 naar 14%. Analisten en het bedrijf zelf zijn tevreden, al blijft het nettoresultaat in het rood steken.


Winst steeds minder negatief

Voor het vijfde jaar op rij groeiden zowel de omzet als het EBITDA significant voor de retailketen. De geboekte omzet bedroeg 1,11 miljard euro, wat zoveel betekent als een stijging van 3%. In het boekjaar dat eindigde op 31 januari 2011 noteerde Hema een EBITDA van 156 miljoen euro (+11%). Hoewel de winst voor belasting 3,6 miljoen bedroeg – een hele verbetering ten opzichte van de 16,9 miljoen euro onder nul een jaar eerder – zag de retailer zijn winst na belastingen wegsmelten tot een verlies van 18,3 miljoen euro.


Wel heeft Hema verleden boekjaar een positieve kaspositie opgebouwd van meer dan 30 miljoen euro. Zo verbeterde het sterk zijn liquiditeit en staat de keten nu in een goede positie voor verdere investeringen gedurende 2011. De investeringen bedroegen in 2010 alvast 59 miljoen euro. Die som werd aangewend voor de opening van 51 nieuwe winkels, alsook voor verbouwingen van bestaande winkels en uitgaven ten behoeve van informatietechnologie, e-commerce en het nieuwe hoofdkantoor. Van de 51 nieuwe winkels bevinden er zich 36 in Nederland, 10 in België, 3 in Frankrijk, 1 in Duitsland en 1 in Luxemburg.

Food en mode

Opvallend genoeg blijken de productgroepen waar Hema in België het minst voor bekend staat, de grootste groeiers: volgens Hema ging vooral het marktaandeel van mode en food er op vooruit. De Nederlandse keten kende daarentegen een terugval in de verkoop van het non-foodassortiment, naar eigen zeggen te wijten aan het moeilijke economische klimaat.


In 2011 wil Hema zichzelf nog sterker positioneren als Nederlands “exportproduct”, onder meer door verder uit te breiden op de Franse markt. Binnenkort opent daartoe een winkel in het Gare du Nord van Parijs. Ook nationaal verwacht de Hollandse Eenheidsprijzenmaatschappij Amsterdam verdere groei.


Wie koopt Hema?

Over de hangende verkoop van Hema door private equity-eigenaar Lion Capital werd met geen woord gerept. Volgens geruchten zou de investeerdermaatschappij ondertussen nochtans een nieuwe gespreksronde zijn gestart met potentiële overnamekandidaten.

Hema heeft vandaag de resultaten van opnieuw een sterk jaar bekendgemaakt. Het voorbije boekjaar wist de keten zijn omzet te verhogen, evenals zijn winstmarge met 1% te doen stijgen van 13 naar 14%. Analisten en het bedrijf zelf zijn tevreden, al blijft het nettoresultaat in het rood steken.


Winst steeds minder negatief

Voor het vijfde jaar op rij groeiden zowel de omzet als het EBITDA significant voor de retailketen. De geboekte omzet bedroeg 1,11 miljard euro, wat zoveel betekent als een stijging van 3%. In het boekjaar dat eindigde op 31 januari 2011 noteerde Hema een EBITDA van 156 miljoen euro (+11%). Hoewel de winst voor belasting 3,6 miljoen bedroeg – een hele verbetering ten opzichte van de 16,9 miljoen euro onder nul een jaar eerder – zag de retailer zijn winst na belastingen wegsmelten tot een verlies van 18,3 miljoen euro.


Wel heeft Hema verleden boekjaar een positieve kaspositie opgebouwd van meer dan 30 miljoen euro. Zo verbeterde het sterk zijn liquiditeit en staat de keten nu in een goede positie voor verdere investeringen gedurende 2011. De investeringen bedroegen in 2010 alvast 59 miljoen euro. Die som werd aangewend voor de opening van 51 nieuwe winkels, alsook voor verbouwingen van bestaande winkels en uitgaven ten behoeve van informatietechnologie, e-commerce en het nieuwe hoofdkantoor. Van de 51 nieuwe winkels bevinden er zich 36 in Nederland, 10 in België, 3 in Frankrijk, 1 in Duitsland en 1 in Luxemburg.

Food en mode

Opvallend genoeg blijken de productgroepen waar Hema in België het minst voor bekend staat, de grootste groeiers: volgens Hema ging vooral het marktaandeel van mode en food er op vooruit. De Nederlandse keten kende daarentegen een terugval in de verkoop van het non-foodassortiment, naar eigen zeggen te wijten aan het moeilijke economische klimaat.


In 2011 wil Hema zichzelf nog sterker positioneren als Nederlands “exportproduct”, onder meer door verder uit te breiden op de Franse markt. Binnenkort opent daartoe een winkel in het Gare du Nord van Parijs. Ook nationaal verwacht de Hollandse Eenheidsprijzenmaatschappij Amsterdam verdere groei.


Wie koopt Hema?

Over de hangende verkoop van Hema door private equity-eigenaar Lion Capital werd met geen woord gerept. Volgens geruchten zou de investeerdermaatschappij ondertussen nochtans een nieuwe gespreksronde zijn gestart met potentiële overnamekandidaten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Heineken mag duizenden Britse pubs overnemen

18/08/2017

Heineken heeft van de Britse concurrentiewaakhond CMA een positief signaal gekregen om de Britse pubs van Punch Taverns over te nemen. In totaal krijgt Heineken zo 1.900 pubs in handen, in ruil voor 305 miljoen pond (350 miljoen euro).

Boobs ’n Burps sluit alle winkels

18/08/2017

De borstvoedingswinkels van Boobs ‘n Burps in Antwerpen, Gent, Leuven, Hasselt en Brussel sluiten allemaal de deuren. Oprichtster Roeline Ham zegt dat ze niet kan opboksen tegen de online concurrentie.

Tom&Co mikt op 25 Franse winkels tegen eind dit jaar

17/08/2017

Ruim een jaar na de verkoop door Delhaize zit de keten van dierenspeciaalzaken Tom&Co boordevol plannen. De groep wil een heus omnichannelbedrijf worden en werkt daarom aan een webshop - en meer fysieke winkels in Frankrijk.

Beate Uhse doet Christine Le Duc van de hand

16/08/2017

Het Duitse Beate Uhse heeft winkelketen Christine Le Duc verkocht aan een Iers investeringsbedrijf. Daarnaast verhuist groothandel Scala Playhouse uit Almere naar een Nederlandse branchegenoot.

Facebook lanceert eigen marktplaats nu ook in Europa

16/08/2017

Facebook lanceerde vorig jaar in oktober in een aantal landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, een online marktplaats voor tweedehands spullen. Die komt nu ook naar België, Nederland en vijftien andere Europese landen.

AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen

14/08/2017

Het Belgische AS Adventure heeft zijn Duitse sectorgenoot McTrek overgenomen. Dankzij de overname van die 39 winkels en de webshop van de keten, krijgt het een voet in de deur in de grootste outdoormarkt van Europa.

Back to top