Hema realiseert vijfde jaar groei op rij

Hema realiseert vijfde jaar groei op rij

Hema heeft vandaag de resultaten van opnieuw een sterk jaar bekendgemaakt. Het voorbije boekjaar wist de keten zijn omzet te verhogen, evenals zijn winstmarge met 1% te doen stijgen van 13 naar 14%. Analisten en het bedrijf zelf zijn tevreden, al blijft het nettoresultaat in het rood steken.


Winst steeds minder negatief

Voor het vijfde jaar op rij groeiden zowel de omzet als het EBITDA significant voor de retailketen. De geboekte omzet bedroeg 1,11 miljard euro, wat zoveel betekent als een stijging van 3%. In het boekjaar dat eindigde op 31 januari 2011 noteerde Hema een EBITDA van 156 miljoen euro (+11%). Hoewel de winst voor belasting 3,6 miljoen bedroeg – een hele verbetering ten opzichte van de 16,9 miljoen euro onder nul een jaar eerder – zag de retailer zijn winst na belastingen wegsmelten tot een verlies van 18,3 miljoen euro.


Wel heeft Hema verleden boekjaar een positieve kaspositie opgebouwd van meer dan 30 miljoen euro. Zo verbeterde het sterk zijn liquiditeit en staat de keten nu in een goede positie voor verdere investeringen gedurende 2011. De investeringen bedroegen in 2010 alvast 59 miljoen euro. Die som werd aangewend voor de opening van 51 nieuwe winkels, alsook voor verbouwingen van bestaande winkels en uitgaven ten behoeve van informatietechnologie, e-commerce en het nieuwe hoofdkantoor. Van de 51 nieuwe winkels bevinden er zich 36 in Nederland, 10 in België, 3 in Frankrijk, 1 in Duitsland en 1 in Luxemburg.

Food en mode

Opvallend genoeg blijken de productgroepen waar Hema in België het minst voor bekend staat, de grootste groeiers: volgens Hema ging vooral het marktaandeel van mode en food er op vooruit. De Nederlandse keten kende daarentegen een terugval in de verkoop van het non-foodassortiment, naar eigen zeggen te wijten aan het moeilijke economische klimaat.


In 2011 wil Hema zichzelf nog sterker positioneren als Nederlands “exportproduct”, onder meer door verder uit te breiden op de Franse markt. Binnenkort opent daartoe een winkel in het Gare du Nord van Parijs. Ook nationaal verwacht de Hollandse Eenheidsprijzenmaatschappij Amsterdam verdere groei.


Wie koopt Hema?

Over de hangende verkoop van Hema door private equity-eigenaar Lion Capital werd met geen woord gerept. Volgens geruchten zou de investeerdermaatschappij ondertussen nochtans een nieuwe gespreksronde zijn gestart met potentiële overnamekandidaten.

Hema heeft vandaag de resultaten van opnieuw een sterk jaar bekendgemaakt. Het voorbije boekjaar wist de keten zijn omzet te verhogen, evenals zijn winstmarge met 1% te doen stijgen van 13 naar 14%. Analisten en het bedrijf zelf zijn tevreden, al blijft het nettoresultaat in het rood steken.


Winst steeds minder negatief

Voor het vijfde jaar op rij groeiden zowel de omzet als het EBITDA significant voor de retailketen. De geboekte omzet bedroeg 1,11 miljard euro, wat zoveel betekent als een stijging van 3%. In het boekjaar dat eindigde op 31 januari 2011 noteerde Hema een EBITDA van 156 miljoen euro (+11%). Hoewel de winst voor belasting 3,6 miljoen bedroeg – een hele verbetering ten opzichte van de 16,9 miljoen euro onder nul een jaar eerder – zag de retailer zijn winst na belastingen wegsmelten tot een verlies van 18,3 miljoen euro.


Wel heeft Hema verleden boekjaar een positieve kaspositie opgebouwd van meer dan 30 miljoen euro. Zo verbeterde het sterk zijn liquiditeit en staat de keten nu in een goede positie voor verdere investeringen gedurende 2011. De investeringen bedroegen in 2010 alvast 59 miljoen euro. Die som werd aangewend voor de opening van 51 nieuwe winkels, alsook voor verbouwingen van bestaande winkels en uitgaven ten behoeve van informatietechnologie, e-commerce en het nieuwe hoofdkantoor. Van de 51 nieuwe winkels bevinden er zich 36 in Nederland, 10 in België, 3 in Frankrijk, 1 in Duitsland en 1 in Luxemburg.

Food en mode

Opvallend genoeg blijken de productgroepen waar Hema in België het minst voor bekend staat, de grootste groeiers: volgens Hema ging vooral het marktaandeel van mode en food er op vooruit. De Nederlandse keten kende daarentegen een terugval in de verkoop van het non-foodassortiment, naar eigen zeggen te wijten aan het moeilijke economische klimaat.


In 2011 wil Hema zichzelf nog sterker positioneren als Nederlands “exportproduct”, onder meer door verder uit te breiden op de Franse markt. Binnenkort opent daartoe een winkel in het Gare du Nord van Parijs. Ook nationaal verwacht de Hollandse Eenheidsprijzenmaatschappij Amsterdam verdere groei.


Wie koopt Hema?

Over de hangende verkoop van Hema door private equity-eigenaar Lion Capital werd met geen woord gerept. Volgens geruchten zou de investeerdermaatschappij ondertussen nochtans een nieuwe gespreksronde zijn gestart met potentiële overnamekandidaten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gimv ziet brood in huisdierartikelen

23/11/2017

De Vlaamse investeringsmaatschappij Gimv heeft een meerderheidsbelang verworven in AgroBiothers, een Franse groep die hygië̈ne- en verzorgingsartikelen alsook accessoires voor huisdieren produceert en verdeelt aan speciaalzaken en -ketens.

LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Back to top