Het belang van digitale en sociale media in retail: een interview en uitnodiging | RetailDetail

Het belang van digitale en sociale media in retail: een interview en uitnodiging

Het belang van digitale en sociale media in retail: een interview en uitnodiging

Op 23 maart vindt in Brussel Fusion Marketing Experience plaats, een congres met internationale topsprekers en aandacht voor zowat alle moderne trends op het vlak van marketing en consumentengedrag. Digitale kanalen zoals e-mail, Facebook, e-commerce, Twitter e.a. zijn niet meer weg te denken uit de marketingstrategie van retailers. In amper twee decennia is Internet een ‘must’ geworden en de consument is vandaag steeds meer online te vinden.

 

Een interview met organisator J-P De Clerck, die de lezers bovendien een interessante korting biedt voor dit niet te missen evenement.

 

“Als retailer moet je weten wat online gebeurt en die intelligentie trachten toe te passen binnen je totale marketingstrategie, ook offline.”

Hoe evolueert de rol van interactieve kanalen in de retailsector?

Veel hangt af van de mate waarin je gebruik maakt van Internet. In gesprekken met afstandverkopers, die veel aan e-commerce doen, merk ik dat velen erg ver staan. Ze zien dat hun klanten steeds meer online kopen, maar ook dat de klanten verschillende digitale kanalen door elkaar gebruiken tijdens de voorbereiding van hun aankopen. Consumenten bezoeken in de pre-sales cycli websites, lezen “reviews” van anderen op sociale media, schrijven zich in op nieuwsbrieven en nog veel meer. Natuurlijk wordt er ook meer online verkocht.

 

Die grote spelers hebben begrepen dat een geïntegreerde aanpak met een klemtoon op het multi-kanaal aankoopgedrag van de klant essentieel is en dat een koppeling met CRM, één van de belangrijke thema’s op het congres, cruciaal is om een ‘single view’ op de consument te verwerven en optimaal te communiceren.

En wat met minder online actieve retailers?

Dela QuistOok daar geldt uiteindelijk het zelfde. Of het nu om promoties, acquisitie of retentie gaat: het is essentieel om een ‘single view’ te hebben op je klant via een geïntegreerde strategie. Het gebruik van digitale media zit continu in de lift. Vaak speelt e-mail marketing hier een centrale rol in als drijvende kracht van verkoop en klantentrouw. Eén van de sprekers op het congres, Dela Quist, heeft een opmerkelijk verhaal waaruit blijkt dat zelfs een e-mail die niet geopend wordt, leidt tot meerverkoop.

 

Dat kan vreemd klinken, maar ik zie het zelf aan het gedrag van m’n wederhelft. Van zodra er een mail van bijvoorbeeld Neckermann, Mexx, E5-mode, Bel&Bo of andere modeketens in haar inbox zit, wordt ze eraan herinnerd dat de kinderen nieuwe kleding nodig hebben. Het duurt dan niet lang voor we in Wijnegem rondlopen. Bedrijven zien die impact niet, maar ze is er wel. Ik heb hetzelfde met boekenverkopers, elektronica-retailers en meer.

Iedereen heeft het over social media marketing. Je hebt ook een aantal topexperts op dat vlak uitgenodigd. Wat moeten retailers met sociale media aanvangen?

Er wordt inderdaad veel gepraat over sociale media en dat is normaal want het is al bij al vrij nieuw. Maar ook hier willen we met het evenement een geïntegreerde boodschap uitdragen die focust op integratie, ROI, de ‘single view’ en uiteraard de verkoop. Kijk, het is eenvoudig: mensen gebruiken sociale media om commentaren te geven, te communiceren, te delen en hun aankopen voor te bereiden. Als retailer moet je weten wat online gebeurt en die intelligentie trachten toe te passen binnen je totale marketingstrategie, ook offline. Bovendien verwachten mensen meer interacties en respons.

 

Maar uiteindelijk is de belangrijkste reden waarom mensen merken op sociale media gaan volgen en er fan van worden, naast het aanbieden van relevante promoties en leuke acties, vooral iets wat iedere retailer kent: kortingen! Er zijn verschillende studies verschenen waaruit blijkt dat coupons en promoties niet alleen het belangrijkste soort ‘content’ zijn dat mensen delen, maar dat het ook de primaire reden is om merken online te gaan volgen. En net hetzelfde geldt, zoals iedereen weet, voor meer traditionele marketingtechnieken zoals e-mail marketing en zelfs voor heel veel offline methodes.

 

 

Je hoort het: redenen te over om deel te nemen aan het evenement. Registreer nu online. Als partner van de Fusion Marketing Experience bieden we onze lezers trouwens een korting van 30% aan. Je moet hiervoor bij de registratie na het kiezen van je aantal tickets onderaan enkel de code “retaildetailfusion” intikken. Dan krijg je automatisch je 30% korting op het vaste tarief van 450 Euro.

 

Kun je niet online inschrijven? Stuur dan een mail naar info@communicreation.be met je bestelgegevens.

Op 23 maart vindt in Brussel Fusion Marketing Experience plaats, een congres met internationale topsprekers en aandacht voor zowat alle moderne trends op het vlak van marketing en consumentengedrag. Digitale kanalen zoals e-mail, Facebook, e-commerce, Twitter e.a. zijn niet meer weg te denken uit de marketingstrategie van retailers. In amper twee decennia is Internet een ‘must’ geworden en de consument is vandaag steeds meer online te vinden.

 

Een interview met organisator J-P De Clerck, die de lezers bovendien een interessante korting biedt voor dit niet te missen evenement.

 

“Als retailer moet je weten wat online gebeurt en die intelligentie trachten toe te passen binnen je totale marketingstrategie, ook offline.”

Hoe evolueert de rol van interactieve kanalen in de retailsector?

Veel hangt af van de mate waarin je gebruik maakt van Internet. In gesprekken met afstandverkopers, die veel aan e-commerce doen, merk ik dat velen erg ver staan. Ze zien dat hun klanten steeds meer online kopen, maar ook dat de klanten verschillende digitale kanalen door elkaar gebruiken tijdens de voorbereiding van hun aankopen. Consumenten bezoeken in de pre-sales cycli websites, lezen “reviews” van anderen op sociale media, schrijven zich in op nieuwsbrieven en nog veel meer. Natuurlijk wordt er ook meer online verkocht.

 

Die grote spelers hebben begrepen dat een geïntegreerde aanpak met een klemtoon op het multi-kanaal aankoopgedrag van de klant essentieel is en dat een koppeling met CRM, één van de belangrijke thema’s op het congres, cruciaal is om een ‘single view’ op de consument te verwerven en optimaal te communiceren.

En wat met minder online actieve retailers?

Dela QuistOok daar geldt uiteindelijk het zelfde. Of het nu om promoties, acquisitie of retentie gaat: het is essentieel om een ‘single view’ te hebben op je klant via een geïntegreerde strategie. Het gebruik van digitale media zit continu in de lift. Vaak speelt e-mail marketing hier een centrale rol in als drijvende kracht van verkoop en klantentrouw. Eén van de sprekers op het congres, Dela Quist, heeft een opmerkelijk verhaal waaruit blijkt dat zelfs een e-mail die niet geopend wordt, leidt tot meerverkoop.

 

Dat kan vreemd klinken, maar ik zie het zelf aan het gedrag van m’n wederhelft. Van zodra er een mail van bijvoorbeeld Neckermann, Mexx, E5-mode, Bel&Bo of andere modeketens in haar inbox zit, wordt ze eraan herinnerd dat de kinderen nieuwe kleding nodig hebben. Het duurt dan niet lang voor we in Wijnegem rondlopen. Bedrijven zien die impact niet, maar ze is er wel. Ik heb hetzelfde met boekenverkopers, elektronica-retailers en meer.

Iedereen heeft het over social media marketing. Je hebt ook een aantal topexperts op dat vlak uitgenodigd. Wat moeten retailers met sociale media aanvangen?

Er wordt inderdaad veel gepraat over sociale media en dat is normaal want het is al bij al vrij nieuw. Maar ook hier willen we met het evenement een geïntegreerde boodschap uitdragen die focust op integratie, ROI, de ‘single view’ en uiteraard de verkoop. Kijk, het is eenvoudig: mensen gebruiken sociale media om commentaren te geven, te communiceren, te delen en hun aankopen voor te bereiden. Als retailer moet je weten wat online gebeurt en die intelligentie trachten toe te passen binnen je totale marketingstrategie, ook offline. Bovendien verwachten mensen meer interacties en respons.

 

Maar uiteindelijk is de belangrijkste reden waarom mensen merken op sociale media gaan volgen en er fan van worden, naast het aanbieden van relevante promoties en leuke acties, vooral iets wat iedere retailer kent: kortingen! Er zijn verschillende studies verschenen waaruit blijkt dat coupons en promoties niet alleen het belangrijkste soort ‘content’ zijn dat mensen delen, maar dat het ook de primaire reden is om merken online te gaan volgen. En net hetzelfde geldt, zoals iedereen weet, voor meer traditionele marketingtechnieken zoals e-mail marketing en zelfs voor heel veel offline methodes.

 

 

Je hoort het: redenen te over om deel te nemen aan het evenement. Registreer nu online. Als partner van de Fusion Marketing Experience bieden we onze lezers trouwens een korting van 30% aan. Je moet hiervoor bij de registratie na het kiezen van je aantal tickets onderaan enkel de code “retaildetailfusion” intikken. Dan krijg je automatisch je 30% korting op het vaste tarief van 450 Euro.

 

Kun je niet online inschrijven? Stuur dan een mail naar info@communicreation.be met je bestelgegevens.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.

Alibaba-topman en premier Michel bespreken investering in Luik

04/07/2018

Jack Ma, oprichter en voorzitter van de Chinese internetreus Alibaba, heeft een mogelijke investering in Luik besproken met premier Charles Michel. Na afloop was Ma vaag, Michel legt de bal bij het bedrijf.