Het belang van digitale en sociale media in retail: een interview en uitnodiging

Het belang van digitale en sociale media in retail: een interview en uitnodiging

Op 23 maart vindt in Brussel Fusion Marketing Experience plaats, een congres met internationale topsprekers en aandacht voor zowat alle moderne trends op het vlak van marketing en consumentengedrag. Digitale kanalen zoals e-mail, Facebook, e-commerce, Twitter e.a. zijn niet meer weg te denken uit de marketingstrategie van retailers. In amper twee decennia is Internet een ‘must’ geworden en de consument is vandaag steeds meer online te vinden.

 

Een interview met organisator J-P De Clerck, die de lezers bovendien een interessante korting biedt voor dit niet te missen evenement.

 

“Als retailer moet je weten wat online gebeurt en die intelligentie trachten toe te passen binnen je totale marketingstrategie, ook offline.”

Hoe evolueert de rol van interactieve kanalen in de retailsector?

Veel hangt af van de mate waarin je gebruik maakt van Internet. In gesprekken met afstandverkopers, die veel aan e-commerce doen, merk ik dat velen erg ver staan. Ze zien dat hun klanten steeds meer online kopen, maar ook dat de klanten verschillende digitale kanalen door elkaar gebruiken tijdens de voorbereiding van hun aankopen. Consumenten bezoeken in de pre-sales cycli websites, lezen “reviews” van anderen op sociale media, schrijven zich in op nieuwsbrieven en nog veel meer. Natuurlijk wordt er ook meer online verkocht.

 

Die grote spelers hebben begrepen dat een geïntegreerde aanpak met een klemtoon op het multi-kanaal aankoopgedrag van de klant essentieel is en dat een koppeling met CRM, één van de belangrijke thema’s op het congres, cruciaal is om een ‘single view’ op de consument te verwerven en optimaal te communiceren.

En wat met minder online actieve retailers?

Dela QuistOok daar geldt uiteindelijk het zelfde. Of het nu om promoties, acquisitie of retentie gaat: het is essentieel om een ‘single view’ te hebben op je klant via een geïntegreerde strategie. Het gebruik van digitale media zit continu in de lift. Vaak speelt e-mail marketing hier een centrale rol in als drijvende kracht van verkoop en klantentrouw. Eén van de sprekers op het congres, Dela Quist, heeft een opmerkelijk verhaal waaruit blijkt dat zelfs een e-mail die niet geopend wordt, leidt tot meerverkoop.

 

Dat kan vreemd klinken, maar ik zie het zelf aan het gedrag van m’n wederhelft. Van zodra er een mail van bijvoorbeeld Neckermann, Mexx, E5-mode, Bel&Bo of andere modeketens in haar inbox zit, wordt ze eraan herinnerd dat de kinderen nieuwe kleding nodig hebben. Het duurt dan niet lang voor we in Wijnegem rondlopen. Bedrijven zien die impact niet, maar ze is er wel. Ik heb hetzelfde met boekenverkopers, elektronica-retailers en meer.

Iedereen heeft het over social media marketing. Je hebt ook een aantal topexperts op dat vlak uitgenodigd. Wat moeten retailers met sociale media aanvangen?

Er wordt inderdaad veel gepraat over sociale media en dat is normaal want het is al bij al vrij nieuw. Maar ook hier willen we met het evenement een geïntegreerde boodschap uitdragen die focust op integratie, ROI, de ‘single view’ en uiteraard de verkoop. Kijk, het is eenvoudig: mensen gebruiken sociale media om commentaren te geven, te communiceren, te delen en hun aankopen voor te bereiden. Als retailer moet je weten wat online gebeurt en die intelligentie trachten toe te passen binnen je totale marketingstrategie, ook offline. Bovendien verwachten mensen meer interacties en respons.

 

Maar uiteindelijk is de belangrijkste reden waarom mensen merken op sociale media gaan volgen en er fan van worden, naast het aanbieden van relevante promoties en leuke acties, vooral iets wat iedere retailer kent: kortingen! Er zijn verschillende studies verschenen waaruit blijkt dat coupons en promoties niet alleen het belangrijkste soort ‘content’ zijn dat mensen delen, maar dat het ook de primaire reden is om merken online te gaan volgen. En net hetzelfde geldt, zoals iedereen weet, voor meer traditionele marketingtechnieken zoals e-mail marketing en zelfs voor heel veel offline methodes.

 

 

Je hoort het: redenen te over om deel te nemen aan het evenement. Registreer nu online. Als partner van de Fusion Marketing Experience bieden we onze lezers trouwens een korting van 30% aan. Je moet hiervoor bij de registratie na het kiezen van je aantal tickets onderaan enkel de code “retaildetailfusion” intikken. Dan krijg je automatisch je 30% korting op het vaste tarief van 450 Euro.

 

Kun je niet online inschrijven? Stuur dan een mail naar info@communicreation.be met je bestelgegevens.

Op 23 maart vindt in Brussel Fusion Marketing Experience plaats, een congres met internationale topsprekers en aandacht voor zowat alle moderne trends op het vlak van marketing en consumentengedrag. Digitale kanalen zoals e-mail, Facebook, e-commerce, Twitter e.a. zijn niet meer weg te denken uit de marketingstrategie van retailers. In amper twee decennia is Internet een ‘must’ geworden en de consument is vandaag steeds meer online te vinden.

 

Een interview met organisator J-P De Clerck, die de lezers bovendien een interessante korting biedt voor dit niet te missen evenement.

 

“Als retailer moet je weten wat online gebeurt en die intelligentie trachten toe te passen binnen je totale marketingstrategie, ook offline.”

Hoe evolueert de rol van interactieve kanalen in de retailsector?

Veel hangt af van de mate waarin je gebruik maakt van Internet. In gesprekken met afstandverkopers, die veel aan e-commerce doen, merk ik dat velen erg ver staan. Ze zien dat hun klanten steeds meer online kopen, maar ook dat de klanten verschillende digitale kanalen door elkaar gebruiken tijdens de voorbereiding van hun aankopen. Consumenten bezoeken in de pre-sales cycli websites, lezen “reviews” van anderen op sociale media, schrijven zich in op nieuwsbrieven en nog veel meer. Natuurlijk wordt er ook meer online verkocht.

 

Die grote spelers hebben begrepen dat een geïntegreerde aanpak met een klemtoon op het multi-kanaal aankoopgedrag van de klant essentieel is en dat een koppeling met CRM, één van de belangrijke thema’s op het congres, cruciaal is om een ‘single view’ op de consument te verwerven en optimaal te communiceren.

En wat met minder online actieve retailers?

Dela QuistOok daar geldt uiteindelijk het zelfde. Of het nu om promoties, acquisitie of retentie gaat: het is essentieel om een ‘single view’ te hebben op je klant via een geïntegreerde strategie. Het gebruik van digitale media zit continu in de lift. Vaak speelt e-mail marketing hier een centrale rol in als drijvende kracht van verkoop en klantentrouw. Eén van de sprekers op het congres, Dela Quist, heeft een opmerkelijk verhaal waaruit blijkt dat zelfs een e-mail die niet geopend wordt, leidt tot meerverkoop.

 

Dat kan vreemd klinken, maar ik zie het zelf aan het gedrag van m’n wederhelft. Van zodra er een mail van bijvoorbeeld Neckermann, Mexx, E5-mode, Bel&Bo of andere modeketens in haar inbox zit, wordt ze eraan herinnerd dat de kinderen nieuwe kleding nodig hebben. Het duurt dan niet lang voor we in Wijnegem rondlopen. Bedrijven zien die impact niet, maar ze is er wel. Ik heb hetzelfde met boekenverkopers, elektronica-retailers en meer.

Iedereen heeft het over social media marketing. Je hebt ook een aantal topexperts op dat vlak uitgenodigd. Wat moeten retailers met sociale media aanvangen?

Er wordt inderdaad veel gepraat over sociale media en dat is normaal want het is al bij al vrij nieuw. Maar ook hier willen we met het evenement een geïntegreerde boodschap uitdragen die focust op integratie, ROI, de ‘single view’ en uiteraard de verkoop. Kijk, het is eenvoudig: mensen gebruiken sociale media om commentaren te geven, te communiceren, te delen en hun aankopen voor te bereiden. Als retailer moet je weten wat online gebeurt en die intelligentie trachten toe te passen binnen je totale marketingstrategie, ook offline. Bovendien verwachten mensen meer interacties en respons.

 

Maar uiteindelijk is de belangrijkste reden waarom mensen merken op sociale media gaan volgen en er fan van worden, naast het aanbieden van relevante promoties en leuke acties, vooral iets wat iedere retailer kent: kortingen! Er zijn verschillende studies verschenen waaruit blijkt dat coupons en promoties niet alleen het belangrijkste soort ‘content’ zijn dat mensen delen, maar dat het ook de primaire reden is om merken online te gaan volgen. En net hetzelfde geldt, zoals iedereen weet, voor meer traditionele marketingtechnieken zoals e-mail marketing en zelfs voor heel veel offline methodes.

 

 

Je hoort het: redenen te over om deel te nemen aan het evenement. Registreer nu online. Als partner van de Fusion Marketing Experience bieden we onze lezers trouwens een korting van 30% aan. Je moet hiervoor bij de registratie na het kiezen van je aantal tickets onderaan enkel de code “retaildetailfusion” intikken. Dan krijg je automatisch je 30% korting op het vaste tarief van 450 Euro.

 

Kun je niet online inschrijven? Stuur dan een mail naar info@communicreation.be met je bestelgegevens.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Niet alle retailers zijn fan van Black Friday

23/11/2017

In Frankrijk zijn er een aantal retailers die bewust Black Friday vermijden. Sommige onder hen gaan zelfs nog een stapje verder en maken van Black Friday gebruik om een andere boodschap over consumeren te sturen.

Akkoord over zondagsopening bij Franse hypermarkten Carrefour

23/11/2017

(Update) Vier maanden na zijn aantreden heeft Carrefour-CEO Alexandre Bompard een eerste trofee beet: een akkoord met de belangrijkste vakbonden om in een eerste fase een 30-tal hypermarkten op zondag te openen.

Gimv ziet brood in huisdierartikelen

23/11/2017

Investeringsmaatschappij Gimv heeft een meerderheidsbelang verworven in AgroBiothers, een Franse groep die hygiëne- en verzorgingsartikelen en accessoires voor huisdieren produceert.

LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

Back to top