Het belang van digitale en sociale media in retail: een interview en uitnodiging

Het belang van digitale en sociale media in retail: een interview en uitnodiging

Op 23 maart vindt in Brussel Fusion Marketing Experience plaats, een congres met internationale topsprekers en aandacht voor zowat alle moderne trends op het vlak van marketing en consumentengedrag. Digitale kanalen zoals e-mail, Facebook, e-commerce, Twitter e.a. zijn niet meer weg te denken uit de marketingstrategie van retailers. In amper twee decennia is Internet een ‘must’ geworden en de consument is vandaag steeds meer online te vinden.

 

Een interview met organisator J-P De Clerck, die de lezers bovendien een interessante korting biedt voor dit niet te missen evenement.

 

“Als retailer moet je weten wat online gebeurt en die intelligentie trachten toe te passen binnen je totale marketingstrategie, ook offline.”

Hoe evolueert de rol van interactieve kanalen in de retailsector?

Veel hangt af van de mate waarin je gebruik maakt van Internet. In gesprekken met afstandverkopers, die veel aan e-commerce doen, merk ik dat velen erg ver staan. Ze zien dat hun klanten steeds meer online kopen, maar ook dat de klanten verschillende digitale kanalen door elkaar gebruiken tijdens de voorbereiding van hun aankopen. Consumenten bezoeken in de pre-sales cycli websites, lezen “reviews” van anderen op sociale media, schrijven zich in op nieuwsbrieven en nog veel meer. Natuurlijk wordt er ook meer online verkocht.

 

Die grote spelers hebben begrepen dat een geïntegreerde aanpak met een klemtoon op het multi-kanaal aankoopgedrag van de klant essentieel is en dat een koppeling met CRM, één van de belangrijke thema’s op het congres, cruciaal is om een ‘single view’ op de consument te verwerven en optimaal te communiceren.

En wat met minder online actieve retailers?

Dela QuistOok daar geldt uiteindelijk het zelfde. Of het nu om promoties, acquisitie of retentie gaat: het is essentieel om een ‘single view’ te hebben op je klant via een geïntegreerde strategie. Het gebruik van digitale media zit continu in de lift. Vaak speelt e-mail marketing hier een centrale rol in als drijvende kracht van verkoop en klantentrouw. Eén van de sprekers op het congres, Dela Quist, heeft een opmerkelijk verhaal waaruit blijkt dat zelfs een e-mail die niet geopend wordt, leidt tot meerverkoop.

 

Dat kan vreemd klinken, maar ik zie het zelf aan het gedrag van m’n wederhelft. Van zodra er een mail van bijvoorbeeld Neckermann, Mexx, E5-mode, Bel&Bo of andere modeketens in haar inbox zit, wordt ze eraan herinnerd dat de kinderen nieuwe kleding nodig hebben. Het duurt dan niet lang voor we in Wijnegem rondlopen. Bedrijven zien die impact niet, maar ze is er wel. Ik heb hetzelfde met boekenverkopers, elektronica-retailers en meer.

Iedereen heeft het over social media marketing. Je hebt ook een aantal topexperts op dat vlak uitgenodigd. Wat moeten retailers met sociale media aanvangen?

Er wordt inderdaad veel gepraat over sociale media en dat is normaal want het is al bij al vrij nieuw. Maar ook hier willen we met het evenement een geïntegreerde boodschap uitdragen die focust op integratie, ROI, de ‘single view’ en uiteraard de verkoop. Kijk, het is eenvoudig: mensen gebruiken sociale media om commentaren te geven, te communiceren, te delen en hun aankopen voor te bereiden. Als retailer moet je weten wat online gebeurt en die intelligentie trachten toe te passen binnen je totale marketingstrategie, ook offline. Bovendien verwachten mensen meer interacties en respons.

 

Maar uiteindelijk is de belangrijkste reden waarom mensen merken op sociale media gaan volgen en er fan van worden, naast het aanbieden van relevante promoties en leuke acties, vooral iets wat iedere retailer kent: kortingen! Er zijn verschillende studies verschenen waaruit blijkt dat coupons en promoties niet alleen het belangrijkste soort ‘content’ zijn dat mensen delen, maar dat het ook de primaire reden is om merken online te gaan volgen. En net hetzelfde geldt, zoals iedereen weet, voor meer traditionele marketingtechnieken zoals e-mail marketing en zelfs voor heel veel offline methodes.

 

 

Je hoort het: redenen te over om deel te nemen aan het evenement. Registreer nu online. Als partner van de Fusion Marketing Experience bieden we onze lezers trouwens een korting van 30% aan. Je moet hiervoor bij de registratie na het kiezen van je aantal tickets onderaan enkel de code “retaildetailfusion” intikken. Dan krijg je automatisch je 30% korting op het vaste tarief van 450 Euro.

 

Kun je niet online inschrijven? Stuur dan een mail naar info@communicreation.be met je bestelgegevens.

Op 23 maart vindt in Brussel Fusion Marketing Experience plaats, een congres met internationale topsprekers en aandacht voor zowat alle moderne trends op het vlak van marketing en consumentengedrag. Digitale kanalen zoals e-mail, Facebook, e-commerce, Twitter e.a. zijn niet meer weg te denken uit de marketingstrategie van retailers. In amper twee decennia is Internet een ‘must’ geworden en de consument is vandaag steeds meer online te vinden.

 

Een interview met organisator J-P De Clerck, die de lezers bovendien een interessante korting biedt voor dit niet te missen evenement.

 

“Als retailer moet je weten wat online gebeurt en die intelligentie trachten toe te passen binnen je totale marketingstrategie, ook offline.”

Hoe evolueert de rol van interactieve kanalen in de retailsector?

Veel hangt af van de mate waarin je gebruik maakt van Internet. In gesprekken met afstandverkopers, die veel aan e-commerce doen, merk ik dat velen erg ver staan. Ze zien dat hun klanten steeds meer online kopen, maar ook dat de klanten verschillende digitale kanalen door elkaar gebruiken tijdens de voorbereiding van hun aankopen. Consumenten bezoeken in de pre-sales cycli websites, lezen “reviews” van anderen op sociale media, schrijven zich in op nieuwsbrieven en nog veel meer. Natuurlijk wordt er ook meer online verkocht.

 

Die grote spelers hebben begrepen dat een geïntegreerde aanpak met een klemtoon op het multi-kanaal aankoopgedrag van de klant essentieel is en dat een koppeling met CRM, één van de belangrijke thema’s op het congres, cruciaal is om een ‘single view’ op de consument te verwerven en optimaal te communiceren.

En wat met minder online actieve retailers?

Dela QuistOok daar geldt uiteindelijk het zelfde. Of het nu om promoties, acquisitie of retentie gaat: het is essentieel om een ‘single view’ te hebben op je klant via een geïntegreerde strategie. Het gebruik van digitale media zit continu in de lift. Vaak speelt e-mail marketing hier een centrale rol in als drijvende kracht van verkoop en klantentrouw. Eén van de sprekers op het congres, Dela Quist, heeft een opmerkelijk verhaal waaruit blijkt dat zelfs een e-mail die niet geopend wordt, leidt tot meerverkoop.

 

Dat kan vreemd klinken, maar ik zie het zelf aan het gedrag van m’n wederhelft. Van zodra er een mail van bijvoorbeeld Neckermann, Mexx, E5-mode, Bel&Bo of andere modeketens in haar inbox zit, wordt ze eraan herinnerd dat de kinderen nieuwe kleding nodig hebben. Het duurt dan niet lang voor we in Wijnegem rondlopen. Bedrijven zien die impact niet, maar ze is er wel. Ik heb hetzelfde met boekenverkopers, elektronica-retailers en meer.

Iedereen heeft het over social media marketing. Je hebt ook een aantal topexperts op dat vlak uitgenodigd. Wat moeten retailers met sociale media aanvangen?

Er wordt inderdaad veel gepraat over sociale media en dat is normaal want het is al bij al vrij nieuw. Maar ook hier willen we met het evenement een geïntegreerde boodschap uitdragen die focust op integratie, ROI, de ‘single view’ en uiteraard de verkoop. Kijk, het is eenvoudig: mensen gebruiken sociale media om commentaren te geven, te communiceren, te delen en hun aankopen voor te bereiden. Als retailer moet je weten wat online gebeurt en die intelligentie trachten toe te passen binnen je totale marketingstrategie, ook offline. Bovendien verwachten mensen meer interacties en respons.

 

Maar uiteindelijk is de belangrijkste reden waarom mensen merken op sociale media gaan volgen en er fan van worden, naast het aanbieden van relevante promoties en leuke acties, vooral iets wat iedere retailer kent: kortingen! Er zijn verschillende studies verschenen waaruit blijkt dat coupons en promoties niet alleen het belangrijkste soort ‘content’ zijn dat mensen delen, maar dat het ook de primaire reden is om merken online te gaan volgen. En net hetzelfde geldt, zoals iedereen weet, voor meer traditionele marketingtechnieken zoals e-mail marketing en zelfs voor heel veel offline methodes.

 

 

Je hoort het: redenen te over om deel te nemen aan het evenement. Registreer nu online. Als partner van de Fusion Marketing Experience bieden we onze lezers trouwens een korting van 30% aan. Je moet hiervoor bij de registratie na het kiezen van je aantal tickets onderaan enkel de code “retaildetailfusion” intikken. Dan krijg je automatisch je 30% korting op het vaste tarief van 450 Euro.

 

Kun je niet online inschrijven? Stuur dan een mail naar info@communicreation.be met je bestelgegevens.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top