Het succes van couponing volgens HighCo Shopper's Day | RetailDetail

Het succes van couponing volgens HighCo Shopper's Day

Het succes van couponing volgens HighCo Shopper's Day

Ruim 350 verkoop en marketing professionals uit alle retailsegmenten verzamelden afgelopen vrijdag 08 april jongstleden in het Belgacom Surfhouse voor de jaarlijkse HighCo Shopper’s Day. Shopper's day is zeg maar de jaarlijkse grootmis van HighCo, de Europese en Belgische markleider op vlak van in-store communicatie en marketing.


Vier sterke sprekers beantwoordden ruimschoots aan de verwachtingen van een steeds groeiend aantal deelnemers (zie www.shoppersday.be). De uiteenzettingen waren van bijzonder hoog niveau en focusten vooral op de korte en middellange termijn prognoses wat shopper marketing, digitale evolutie en social media betreft.


Voor onze RetailDetaillezers zijn vooral de kersverse resultaten van de jaarlijkse enquête over couponing van belang, onder de specialisten beter bekend als het jaarlijkse “Activiteitenrapport Couponing".

 

We onthouden voor onze lezer 7 kerncijfers uit het Jaarrapport 2010:

 

- Met een totale hoeveelheid van 25.513 is het aantal couponingacties met 6,5 % toegenomen;

- Belgische gezinnen wisselden precies 143.871.980 coupons uit;

- Opvallend is de toename (+ 17 %) van couponing in de non-food retailsegmenten (68 % van de Belgen gebruiken coupons in o.a. DIY en Farma);

- Belgische consumenten hebben dankzij couponing circa 126 miljoen euro bespaard op hun inkopen; zijnde 4,5 miljoen huishoudens met een couponbesparing van € 28 op jaarbasis;

- De koplopers voor couponuitdeling zijn Delhaize (26,8 %), Colruyt 21,3 %)en Carrefour (20%);

- Het couponverkeer in België registreerde 1.891.540 encoderingen (+ 11%);

- 1.478.065 gezinnen ontvingen via hun bankrekening voor € 17.730.918 aan terugbetalingen (refund is de meest populaire vorm van fulfilmentacties).


De grote conclusie is dat België wereldkampioen blijft op vlak van couponinggebruik door consumenten en dat nieuwe markten de groeiprognoses voor de toekomst aankondigen.

 

De studie is gratis ter beschikking op eenvoudig verzoek bij Willem Stox, Sales Manager HighCo Data (willem.stox@highco-data.be)

 

- Thierry Coeman

Ruim 350 verkoop en marketing professionals uit alle retailsegmenten verzamelden afgelopen vrijdag 08 april jongstleden in het Belgacom Surfhouse voor de jaarlijkse HighCo Shopper’s Day. Shopper's day is zeg maar de jaarlijkse grootmis van HighCo, de Europese en Belgische markleider op vlak van in-store communicatie en marketing.


Vier sterke sprekers beantwoordden ruimschoots aan de verwachtingen van een steeds groeiend aantal deelnemers (zie www.shoppersday.be). De uiteenzettingen waren van bijzonder hoog niveau en focusten vooral op de korte en middellange termijn prognoses wat shopper marketing, digitale evolutie en social media betreft.


Voor onze RetailDetaillezers zijn vooral de kersverse resultaten van de jaarlijkse enquête over couponing van belang, onder de specialisten beter bekend als het jaarlijkse “Activiteitenrapport Couponing".

 

We onthouden voor onze lezer 7 kerncijfers uit het Jaarrapport 2010:

 

- Met een totale hoeveelheid van 25.513 is het aantal couponingacties met 6,5 % toegenomen;

- Belgische gezinnen wisselden precies 143.871.980 coupons uit;

- Opvallend is de toename (+ 17 %) van couponing in de non-food retailsegmenten (68 % van de Belgen gebruiken coupons in o.a. DIY en Farma);

- Belgische consumenten hebben dankzij couponing circa 126 miljoen euro bespaard op hun inkopen; zijnde 4,5 miljoen huishoudens met een couponbesparing van € 28 op jaarbasis;

- De koplopers voor couponuitdeling zijn Delhaize (26,8 %), Colruyt 21,3 %)en Carrefour (20%);

- Het couponverkeer in België registreerde 1.891.540 encoderingen (+ 11%);

- 1.478.065 gezinnen ontvingen via hun bankrekening voor € 17.730.918 aan terugbetalingen (refund is de meest populaire vorm van fulfilmentacties).


De grote conclusie is dat België wereldkampioen blijft op vlak van couponinggebruik door consumenten en dat nieuwe markten de groeiprognoses voor de toekomst aankondigen.

 

De studie is gratis ter beschikking op eenvoudig verzoek bij Willem Stox, Sales Manager HighCo Data (willem.stox@highco-data.be)

 

- Thierry Coeman

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.