Het succes van couponing volgens HighCo Shopper's Day

Het succes van couponing volgens HighCo Shopper's Day

Ruim 350 verkoop en marketing professionals uit alle retailsegmenten verzamelden afgelopen vrijdag 08 april jongstleden in het Belgacom Surfhouse voor de jaarlijkse HighCo Shopper’s Day. Shopper's day is zeg maar de jaarlijkse grootmis van HighCo, de Europese en Belgische markleider op vlak van in-store communicatie en marketing.


Vier sterke sprekers beantwoordden ruimschoots aan de verwachtingen van een steeds groeiend aantal deelnemers (zie www.shoppersday.be). De uiteenzettingen waren van bijzonder hoog niveau en focusten vooral op de korte en middellange termijn prognoses wat shopper marketing, digitale evolutie en social media betreft.


Voor onze RetailDetaillezers zijn vooral de kersverse resultaten van de jaarlijkse enquête over couponing van belang, onder de specialisten beter bekend als het jaarlijkse “Activiteitenrapport Couponing".

 

We onthouden voor onze lezer 7 kerncijfers uit het Jaarrapport 2010:

 

- Met een totale hoeveelheid van 25.513 is het aantal couponingacties met 6,5 % toegenomen;

- Belgische gezinnen wisselden precies 143.871.980 coupons uit;

- Opvallend is de toename (+ 17 %) van couponing in de non-food retailsegmenten (68 % van de Belgen gebruiken coupons in o.a. DIY en Farma);

- Belgische consumenten hebben dankzij couponing circa 126 miljoen euro bespaard op hun inkopen; zijnde 4,5 miljoen huishoudens met een couponbesparing van € 28 op jaarbasis;

- De koplopers voor couponuitdeling zijn Delhaize (26,8 %), Colruyt 21,3 %)en Carrefour (20%);

- Het couponverkeer in België registreerde 1.891.540 encoderingen (+ 11%);

- 1.478.065 gezinnen ontvingen via hun bankrekening voor € 17.730.918 aan terugbetalingen (refund is de meest populaire vorm van fulfilmentacties).


De grote conclusie is dat België wereldkampioen blijft op vlak van couponinggebruik door consumenten en dat nieuwe markten de groeiprognoses voor de toekomst aankondigen.

 

De studie is gratis ter beschikking op eenvoudig verzoek bij Willem Stox, Sales Manager HighCo Data (willem.stox@highco-data.be)

 

- Thierry Coeman

Ruim 350 verkoop en marketing professionals uit alle retailsegmenten verzamelden afgelopen vrijdag 08 april jongstleden in het Belgacom Surfhouse voor de jaarlijkse HighCo Shopper’s Day. Shopper's day is zeg maar de jaarlijkse grootmis van HighCo, de Europese en Belgische markleider op vlak van in-store communicatie en marketing.


Vier sterke sprekers beantwoordden ruimschoots aan de verwachtingen van een steeds groeiend aantal deelnemers (zie www.shoppersday.be). De uiteenzettingen waren van bijzonder hoog niveau en focusten vooral op de korte en middellange termijn prognoses wat shopper marketing, digitale evolutie en social media betreft.


Voor onze RetailDetaillezers zijn vooral de kersverse resultaten van de jaarlijkse enquête over couponing van belang, onder de specialisten beter bekend als het jaarlijkse “Activiteitenrapport Couponing".

 

We onthouden voor onze lezer 7 kerncijfers uit het Jaarrapport 2010:

 

- Met een totale hoeveelheid van 25.513 is het aantal couponingacties met 6,5 % toegenomen;

- Belgische gezinnen wisselden precies 143.871.980 coupons uit;

- Opvallend is de toename (+ 17 %) van couponing in de non-food retailsegmenten (68 % van de Belgen gebruiken coupons in o.a. DIY en Farma);

- Belgische consumenten hebben dankzij couponing circa 126 miljoen euro bespaard op hun inkopen; zijnde 4,5 miljoen huishoudens met een couponbesparing van € 28 op jaarbasis;

- De koplopers voor couponuitdeling zijn Delhaize (26,8 %), Colruyt 21,3 %)en Carrefour (20%);

- Het couponverkeer in België registreerde 1.891.540 encoderingen (+ 11%);

- 1.478.065 gezinnen ontvingen via hun bankrekening voor € 17.730.918 aan terugbetalingen (refund is de meest populaire vorm van fulfilmentacties).


De grote conclusie is dat België wereldkampioen blijft op vlak van couponinggebruik door consumenten en dat nieuwe markten de groeiprognoses voor de toekomst aankondigen.

 

De studie is gratis ter beschikking op eenvoudig verzoek bij Willem Stox, Sales Manager HighCo Data (willem.stox@highco-data.be)

 

- Thierry Coeman

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Analyse: Vijf conclusies na de Amazon – Whole Foods deal

19/06/2017

Dat Amazon vroeg of laat een supermarktketen zou overnemen, stond in de sterren geschreven. Toch sloeg het nieuws in als een bommetje. Hoe moeten we de gevolgen inschatten voor foodretailers wereldwijd? 

Kinderwagenproducent Bugaboo in de etalage

15/06/2017

Als gevolg van een familieruzie tussen de twee oprichters-eigenaars staat Bugaboo te koop. Het Nederlandse merk van luxekinderwagens, dat internationaal doorbrak dankzij de tv-serie Sex and the City, zou zo’n 200 miljoen euro moeten kosten.

Nieuwe website om onafhankelijke krantenwinkel te redden

15/06/2017

Persdistributeur Ubiway heeft een website gelanceerd om zelfstandige krantenwinkels te helpen overleven. In vijf jaar tijd zagen die hun aantal terugvallen van 3.200 naar 2.400: hoog tijd voor een grootscheepse operatie 'Red de krantenwinkel'.

Fnuiken Nike, Universal Studios en Sanrio de vrije concurrentie?

15/06/2017

Een week na het Amerikaanse kledingmerk Guess neemt Brussel nu ook Nike, Universal Studios en Sanrio in het vizier. Mogelijk beperken ze de grensoverschrijdende en de onlineverkoop van hun producten in de Europese Unie.

België bijna altijd duurder dan buurlanden

15/06/2017

Het is een oud zeer: de Belgische consument betaalt zo goed als altijd meer wanneer hij eenzelfde product in eigen land koopt in plaats van in een buurland. Nieuwe cijfers van het Europese statistiekbureau Eurostat tonen dat nog maar eens aan.

“Prijskrakers helpen economie naar de knoppen”

14/06/2017

Volgens politicoloog Jonathan Holslag van de VUB moet de consument bewuster gaan kopen en wegblijven van prijskrakers als Action en Primark, omdat die “de economie verknoeien”. Hij vindt dan ook dat er meer bij lokale winkels moet worden gekocht.

Back to top