Het is uit tussen Fun en Mattel

Het is uit tussen Fun en Mattel

Vrijetijdsketen Fun schort voorlopig alle aankopen bij speelgoedfabrikant Mattel op, en dat met onmiddellijke ingang. Aanleiding hiervoor is dat Mattel tot dusver niet heeft gereageerd op een actie van Greenpeace. De milieuvereniging klaagt aan dat Mattel de ontbossing van het Indonesische regenwoud in de hand werkt door papier en karton op basis van dat hout te gebruiken om speelgoedproducten zoals Barbie te verpakken.

Kwestie van maatschappelijke verantwoordelijkheid…

“Fun heeft als één van de belangrijkste retailketens van het land altijd zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid opgenomen door uitsluitend te werken met leveranciers van kwaliteitsproducten die maatschappij- en milieubewust werken”, licht Bart Coeman, voorzitter van Fun, de beslissing toe. “Als actiegroepen die milieubewuste aanpak van onze leveranciers in vraag stellen, zien wij het als onze plicht om in het belang van de consument antwoorden te vragen van de leveranciers. Indien we die waarden niet bij een leverancier terugvinden, sturen we ons aankoopbeleid bij.”


“Fun heeft al diverse concrete acties ondersteund die een handje helpen om van de aarde een betere plaats te maken om te leven”, vervolgt Bart Coeman. “Ik denk onder meer aan de solidariteitsweek van Oxfam, waarbij we onze klanten hebben aangespoord om herbruikbaar speelgoed binnen te brengen alsook aan onze structurele sponsoring van het kinderrevalidatiecentrum in het Universitair Ziekenhuis van Gent.”

…en een ‘bezoekje’ van Greenpeace-activisten

Sinds vorige week voert Greenpeace campagne tegen speelgoedfabrikant Mattel onder de titel “Het is uit tussen Ken en Barbie”. Greenpeace breide op dinsdag 14 juni ook een vervolg aan de actie door onaangekondigd in enkele Fun-vestigingen op te duiken en stickers te kleven op de verpakkingen van Barbie-producten.


“Omwille van de geruchten die we hadden opgevangen, hadden we onze aankopen bij Mattel dit jaar al fors teruggeschroefd”, zegt Bart Coeman. “Nu vragen we Mattel om snel werk te maken van een duidelijke communicatie, zodat we ook onze klanten correct kunnen informeren. In afwachting van een duidelijke boodschap van Mattel, schorten we voorlopig alle aankopen van Barbie-producten op.”

 

Meer: “Speelgoedproducenten werken mee aan vernietiging regenwoud” 

Vrijetijdsketen Fun schort voorlopig alle aankopen bij speelgoedfabrikant Mattel op, en dat met onmiddellijke ingang. Aanleiding hiervoor is dat Mattel tot dusver niet heeft gereageerd op een actie van Greenpeace. De milieuvereniging klaagt aan dat Mattel de ontbossing van het Indonesische regenwoud in de hand werkt door papier en karton op basis van dat hout te gebruiken om speelgoedproducten zoals Barbie te verpakken.

Kwestie van maatschappelijke verantwoordelijkheid…

“Fun heeft als één van de belangrijkste retailketens van het land altijd zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid opgenomen door uitsluitend te werken met leveranciers van kwaliteitsproducten die maatschappij- en milieubewust werken”, licht Bart Coeman, voorzitter van Fun, de beslissing toe. “Als actiegroepen die milieubewuste aanpak van onze leveranciers in vraag stellen, zien wij het als onze plicht om in het belang van de consument antwoorden te vragen van de leveranciers. Indien we die waarden niet bij een leverancier terugvinden, sturen we ons aankoopbeleid bij.”


“Fun heeft al diverse concrete acties ondersteund die een handje helpen om van de aarde een betere plaats te maken om te leven”, vervolgt Bart Coeman. “Ik denk onder meer aan de solidariteitsweek van Oxfam, waarbij we onze klanten hebben aangespoord om herbruikbaar speelgoed binnen te brengen alsook aan onze structurele sponsoring van het kinderrevalidatiecentrum in het Universitair Ziekenhuis van Gent.”

…en een ‘bezoekje’ van Greenpeace-activisten

Sinds vorige week voert Greenpeace campagne tegen speelgoedfabrikant Mattel onder de titel “Het is uit tussen Ken en Barbie”. Greenpeace breide op dinsdag 14 juni ook een vervolg aan de actie door onaangekondigd in enkele Fun-vestigingen op te duiken en stickers te kleven op de verpakkingen van Barbie-producten.


“Omwille van de geruchten die we hadden opgevangen, hadden we onze aankopen bij Mattel dit jaar al fors teruggeschroefd”, zegt Bart Coeman. “Nu vragen we Mattel om snel werk te maken van een duidelijke communicatie, zodat we ook onze klanten correct kunnen informeren. In afwachting van een duidelijke boodschap van Mattel, schorten we voorlopig alle aankopen van Barbie-producten op.”

 

Meer: “Speelgoedproducenten werken mee aan vernietiging regenwoud” 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Back to top