Het is uit tussen Fun en Mattel | RetailDetail

Het is uit tussen Fun en Mattel

Het is uit tussen Fun en Mattel

Vrijetijdsketen Fun schort voorlopig alle aankopen bij speelgoedfabrikant Mattel op, en dat met onmiddellijke ingang. Aanleiding hiervoor is dat Mattel tot dusver niet heeft gereageerd op een actie van Greenpeace. De milieuvereniging klaagt aan dat Mattel de ontbossing van het Indonesische regenwoud in de hand werkt door papier en karton op basis van dat hout te gebruiken om speelgoedproducten zoals Barbie te verpakken.

Kwestie van maatschappelijke verantwoordelijkheid…

“Fun heeft als één van de belangrijkste retailketens van het land altijd zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid opgenomen door uitsluitend te werken met leveranciers van kwaliteitsproducten die maatschappij- en milieubewust werken”, licht Bart Coeman, voorzitter van Fun, de beslissing toe. “Als actiegroepen die milieubewuste aanpak van onze leveranciers in vraag stellen, zien wij het als onze plicht om in het belang van de consument antwoorden te vragen van de leveranciers. Indien we die waarden niet bij een leverancier terugvinden, sturen we ons aankoopbeleid bij.”


“Fun heeft al diverse concrete acties ondersteund die een handje helpen om van de aarde een betere plaats te maken om te leven”, vervolgt Bart Coeman. “Ik denk onder meer aan de solidariteitsweek van Oxfam, waarbij we onze klanten hebben aangespoord om herbruikbaar speelgoed binnen te brengen alsook aan onze structurele sponsoring van het kinderrevalidatiecentrum in het Universitair Ziekenhuis van Gent.”

…en een ‘bezoekje’ van Greenpeace-activisten

Sinds vorige week voert Greenpeace campagne tegen speelgoedfabrikant Mattel onder de titel “Het is uit tussen Ken en Barbie”. Greenpeace breide op dinsdag 14 juni ook een vervolg aan de actie door onaangekondigd in enkele Fun-vestigingen op te duiken en stickers te kleven op de verpakkingen van Barbie-producten.


“Omwille van de geruchten die we hadden opgevangen, hadden we onze aankopen bij Mattel dit jaar al fors teruggeschroefd”, zegt Bart Coeman. “Nu vragen we Mattel om snel werk te maken van een duidelijke communicatie, zodat we ook onze klanten correct kunnen informeren. In afwachting van een duidelijke boodschap van Mattel, schorten we voorlopig alle aankopen van Barbie-producten op.”

 

Meer: “Speelgoedproducenten werken mee aan vernietiging regenwoud” 

Vrijetijdsketen Fun schort voorlopig alle aankopen bij speelgoedfabrikant Mattel op, en dat met onmiddellijke ingang. Aanleiding hiervoor is dat Mattel tot dusver niet heeft gereageerd op een actie van Greenpeace. De milieuvereniging klaagt aan dat Mattel de ontbossing van het Indonesische regenwoud in de hand werkt door papier en karton op basis van dat hout te gebruiken om speelgoedproducten zoals Barbie te verpakken.

Kwestie van maatschappelijke verantwoordelijkheid…

“Fun heeft als één van de belangrijkste retailketens van het land altijd zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid opgenomen door uitsluitend te werken met leveranciers van kwaliteitsproducten die maatschappij- en milieubewust werken”, licht Bart Coeman, voorzitter van Fun, de beslissing toe. “Als actiegroepen die milieubewuste aanpak van onze leveranciers in vraag stellen, zien wij het als onze plicht om in het belang van de consument antwoorden te vragen van de leveranciers. Indien we die waarden niet bij een leverancier terugvinden, sturen we ons aankoopbeleid bij.”


“Fun heeft al diverse concrete acties ondersteund die een handje helpen om van de aarde een betere plaats te maken om te leven”, vervolgt Bart Coeman. “Ik denk onder meer aan de solidariteitsweek van Oxfam, waarbij we onze klanten hebben aangespoord om herbruikbaar speelgoed binnen te brengen alsook aan onze structurele sponsoring van het kinderrevalidatiecentrum in het Universitair Ziekenhuis van Gent.”

…en een ‘bezoekje’ van Greenpeace-activisten

Sinds vorige week voert Greenpeace campagne tegen speelgoedfabrikant Mattel onder de titel “Het is uit tussen Ken en Barbie”. Greenpeace breide op dinsdag 14 juni ook een vervolg aan de actie door onaangekondigd in enkele Fun-vestigingen op te duiken en stickers te kleven op de verpakkingen van Barbie-producten.


“Omwille van de geruchten die we hadden opgevangen, hadden we onze aankopen bij Mattel dit jaar al fors teruggeschroefd”, zegt Bart Coeman. “Nu vragen we Mattel om snel werk te maken van een duidelijke communicatie, zodat we ook onze klanten correct kunnen informeren. In afwachting van een duidelijke boodschap van Mattel, schorten we voorlopig alle aankopen van Barbie-producten op.”

 

Meer: “Speelgoedproducenten werken mee aan vernietiging regenwoud” 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.