Hoe interessant zijn kortingsites voor de handelaars?

Hoe interessant zijn kortingsites voor de handelaars?

Groupon, Groupolitan, Promocity, Coolcoups, Gossipzone… en zo kunnen we nog wel even doorgaan.  Websites voor “social shopping” lijken hét succesnummer van het moment. Dat ze voor de consument interessant zijn, staat buiten kijf: mooie kortingen op diensten of producten vallen zomaar in je mailbox. Maar zijn ze ook interessant voor handelaars? Dat zocht het Amerikaanse ondernemersmagazine Inc uit in een interessant artikel.

Interessant…

Dergelijke sites zijn al bij al een eenvoudige en vrij goedkope manier van reclame voeren: u bereikt snel een heel ruime groep potentiële klanten, zonder dat u verplicht bent de korting ook aan al uw bestaande klanten aan te bieden, iets wat met klassieke advertenties wel anders is. Daarnaast wijst Inc erop dat sites als Groupon ook een geschikt afzetkanaal zijn om snel van een (te) grote voorraad af te geraken. Inc adviseert overigens om ‘social shopping sites’ enkel te gebruiken als middel om klantenrelaties op te bouwen in plaats van een manier om eenmalige aankopen te stimuleren.

…maar

Toch moet u twee keer nadenken voor u met een kortingsite in zee gaat. Het is nu eenmaal eigen aan dit soort van websites dat ze vooral ‘klanten’ aantrekken die uit zijn op kortingen en koopjes en dan ook danig rondshoppen. Anders gezegd: de kans dat u er veel vaste klanten aan overhoudt, laat staan klanten aan wie u een mooie boterham verdient, is niet echt groot. Bovendien moet u zich als handelaar de vraag stellen of de voorgestelde deals wel stroken met het imago dat u zichzelf en uw zaak wil aanmeten.


En, last but not least, vragen ‘social shopping sites’ ook een commissie, die niet altijd van de poes is. Misschien doet u er wel beter aan een eigen fanpagina op Facebook aan te maken, adviseert Inc.
 

Groupon, Groupolitan, Promocity, Coolcoups, Gossipzone… en zo kunnen we nog wel even doorgaan.  Websites voor “social shopping” lijken hét succesnummer van het moment. Dat ze voor de consument interessant zijn, staat buiten kijf: mooie kortingen op diensten of producten vallen zomaar in je mailbox. Maar zijn ze ook interessant voor handelaars? Dat zocht het Amerikaanse ondernemersmagazine Inc uit in een interessant artikel.

Interessant…

Dergelijke sites zijn al bij al een eenvoudige en vrij goedkope manier van reclame voeren: u bereikt snel een heel ruime groep potentiële klanten, zonder dat u verplicht bent de korting ook aan al uw bestaande klanten aan te bieden, iets wat met klassieke advertenties wel anders is. Daarnaast wijst Inc erop dat sites als Groupon ook een geschikt afzetkanaal zijn om snel van een (te) grote voorraad af te geraken. Inc adviseert overigens om ‘social shopping sites’ enkel te gebruiken als middel om klantenrelaties op te bouwen in plaats van een manier om eenmalige aankopen te stimuleren.

…maar

Toch moet u twee keer nadenken voor u met een kortingsite in zee gaat. Het is nu eenmaal eigen aan dit soort van websites dat ze vooral ‘klanten’ aantrekken die uit zijn op kortingen en koopjes en dan ook danig rondshoppen. Anders gezegd: de kans dat u er veel vaste klanten aan overhoudt, laat staan klanten aan wie u een mooie boterham verdient, is niet echt groot. Bovendien moet u zich als handelaar de vraag stellen of de voorgestelde deals wel stroken met het imago dat u zichzelf en uw zaak wil aanmeten.


En, last but not least, vragen ‘social shopping sites’ ook een commissie, die niet altijd van de poes is. Misschien doet u er wel beter aan een eigen fanpagina op Facebook aan te maken, adviseert Inc.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Caroline Thomaes leidt Procter & Gamble Benelux

23/06/2017

Vanaf 1 juli wijzigt de directie bij Procter & Gamble Benelux. De Belgische countrymanager Caroline Thomaes gaat nu de Benelux aansturen, Hanneke Spruijt wordt algemeen directeur Nederland. 

Eneco Trendrapport wijst retailers de weg naar duurzame innovatie

22/06/2017

(publireportage)  Met een gratis trendrapport en masterclass wil groene energieleverancier Eneco retailers de weg wijzen naar duurzame innovatie.

Gamesindustrie blijft in opmars

22/06/2017

Uit een analyse van onderzoeksbureau Newzoo blijkt dat de gamesindustrie ook in 2017 opnieuw een flinke stap voorwaarts moet zetten. De totale omzet stijgt volgens het rapport naar 108,9 miljard dollar (net geen honderd miljard euro).

Helft Europese online shoppers koopt in het buitenland

20/06/2017

Online shoppen is internationaal en wijdverspreid: liefst 52% van de Europeanen kocht het afgelopen jaar in een ander land. Dat en meer blijkt uit de eerste E-Shopper Barometer van logistiek dienstverlener DPD.

Analyse: Vijf conclusies na de Amazon – Whole Foods deal

19/06/2017

Dat Amazon vroeg of laat een supermarktketen zou overnemen, stond in de sterren geschreven. Toch sloeg het nieuws in als een bommetje. Hoe moeten we de gevolgen inschatten voor foodretailers wereldwijd? 

Kinderwagenproducent Bugaboo in de etalage

15/06/2017

Als gevolg van een familieruzie tussen de twee oprichters-eigenaars staat Bugaboo te koop. Het Nederlandse merk van luxekinderwagens, dat internationaal doorbrak dankzij de tv-serie Sex and the City, zou zo’n 200 miljoen euro moeten kosten.

Back to top