Hoe interessant zijn kortingsites voor de handelaars?

Hoe interessant zijn kortingsites voor de handelaars?

Groupon, Groupolitan, Promocity, Coolcoups, Gossipzone… en zo kunnen we nog wel even doorgaan.  Websites voor “social shopping” lijken hét succesnummer van het moment. Dat ze voor de consument interessant zijn, staat buiten kijf: mooie kortingen op diensten of producten vallen zomaar in je mailbox. Maar zijn ze ook interessant voor handelaars? Dat zocht het Amerikaanse ondernemersmagazine Inc uit in een interessant artikel.

Interessant…

Dergelijke sites zijn al bij al een eenvoudige en vrij goedkope manier van reclame voeren: u bereikt snel een heel ruime groep potentiële klanten, zonder dat u verplicht bent de korting ook aan al uw bestaande klanten aan te bieden, iets wat met klassieke advertenties wel anders is. Daarnaast wijst Inc erop dat sites als Groupon ook een geschikt afzetkanaal zijn om snel van een (te) grote voorraad af te geraken. Inc adviseert overigens om ‘social shopping sites’ enkel te gebruiken als middel om klantenrelaties op te bouwen in plaats van een manier om eenmalige aankopen te stimuleren.

…maar

Toch moet u twee keer nadenken voor u met een kortingsite in zee gaat. Het is nu eenmaal eigen aan dit soort van websites dat ze vooral ‘klanten’ aantrekken die uit zijn op kortingen en koopjes en dan ook danig rondshoppen. Anders gezegd: de kans dat u er veel vaste klanten aan overhoudt, laat staan klanten aan wie u een mooie boterham verdient, is niet echt groot. Bovendien moet u zich als handelaar de vraag stellen of de voorgestelde deals wel stroken met het imago dat u zichzelf en uw zaak wil aanmeten.


En, last but not least, vragen ‘social shopping sites’ ook een commissie, die niet altijd van de poes is. Misschien doet u er wel beter aan een eigen fanpagina op Facebook aan te maken, adviseert Inc.
 

Groupon, Groupolitan, Promocity, Coolcoups, Gossipzone… en zo kunnen we nog wel even doorgaan.  Websites voor “social shopping” lijken hét succesnummer van het moment. Dat ze voor de consument interessant zijn, staat buiten kijf: mooie kortingen op diensten of producten vallen zomaar in je mailbox. Maar zijn ze ook interessant voor handelaars? Dat zocht het Amerikaanse ondernemersmagazine Inc uit in een interessant artikel.

Interessant…

Dergelijke sites zijn al bij al een eenvoudige en vrij goedkope manier van reclame voeren: u bereikt snel een heel ruime groep potentiële klanten, zonder dat u verplicht bent de korting ook aan al uw bestaande klanten aan te bieden, iets wat met klassieke advertenties wel anders is. Daarnaast wijst Inc erop dat sites als Groupon ook een geschikt afzetkanaal zijn om snel van een (te) grote voorraad af te geraken. Inc adviseert overigens om ‘social shopping sites’ enkel te gebruiken als middel om klantenrelaties op te bouwen in plaats van een manier om eenmalige aankopen te stimuleren.

…maar

Toch moet u twee keer nadenken voor u met een kortingsite in zee gaat. Het is nu eenmaal eigen aan dit soort van websites dat ze vooral ‘klanten’ aantrekken die uit zijn op kortingen en koopjes en dan ook danig rondshoppen. Anders gezegd: de kans dat u er veel vaste klanten aan overhoudt, laat staan klanten aan wie u een mooie boterham verdient, is niet echt groot. Bovendien moet u zich als handelaar de vraag stellen of de voorgestelde deals wel stroken met het imago dat u zichzelf en uw zaak wil aanmeten.


En, last but not least, vragen ‘social shopping sites’ ook een commissie, die niet altijd van de poes is. Misschien doet u er wel beter aan een eigen fanpagina op Facebook aan te maken, adviseert Inc.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

12/09/2017

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

Back to top