Hoe interessant zijn kortingsites voor de handelaars?

Hoe interessant zijn kortingsites voor de handelaars?

Groupon, Groupolitan, Promocity, Coolcoups, Gossipzone… en zo kunnen we nog wel even doorgaan.  Websites voor “social shopping” lijken hét succesnummer van het moment. Dat ze voor de consument interessant zijn, staat buiten kijf: mooie kortingen op diensten of producten vallen zomaar in je mailbox. Maar zijn ze ook interessant voor handelaars? Dat zocht het Amerikaanse ondernemersmagazine Inc uit in een interessant artikel.

Interessant…

Dergelijke sites zijn al bij al een eenvoudige en vrij goedkope manier van reclame voeren: u bereikt snel een heel ruime groep potentiële klanten, zonder dat u verplicht bent de korting ook aan al uw bestaande klanten aan te bieden, iets wat met klassieke advertenties wel anders is. Daarnaast wijst Inc erop dat sites als Groupon ook een geschikt afzetkanaal zijn om snel van een (te) grote voorraad af te geraken. Inc adviseert overigens om ‘social shopping sites’ enkel te gebruiken als middel om klantenrelaties op te bouwen in plaats van een manier om eenmalige aankopen te stimuleren.

…maar

Toch moet u twee keer nadenken voor u met een kortingsite in zee gaat. Het is nu eenmaal eigen aan dit soort van websites dat ze vooral ‘klanten’ aantrekken die uit zijn op kortingen en koopjes en dan ook danig rondshoppen. Anders gezegd: de kans dat u er veel vaste klanten aan overhoudt, laat staan klanten aan wie u een mooie boterham verdient, is niet echt groot. Bovendien moet u zich als handelaar de vraag stellen of de voorgestelde deals wel stroken met het imago dat u zichzelf en uw zaak wil aanmeten.


En, last but not least, vragen ‘social shopping sites’ ook een commissie, die niet altijd van de poes is. Misschien doet u er wel beter aan een eigen fanpagina op Facebook aan te maken, adviseert Inc.
 

Groupon, Groupolitan, Promocity, Coolcoups, Gossipzone… en zo kunnen we nog wel even doorgaan.  Websites voor “social shopping” lijken hét succesnummer van het moment. Dat ze voor de consument interessant zijn, staat buiten kijf: mooie kortingen op diensten of producten vallen zomaar in je mailbox. Maar zijn ze ook interessant voor handelaars? Dat zocht het Amerikaanse ondernemersmagazine Inc uit in een interessant artikel.

Interessant…

Dergelijke sites zijn al bij al een eenvoudige en vrij goedkope manier van reclame voeren: u bereikt snel een heel ruime groep potentiële klanten, zonder dat u verplicht bent de korting ook aan al uw bestaande klanten aan te bieden, iets wat met klassieke advertenties wel anders is. Daarnaast wijst Inc erop dat sites als Groupon ook een geschikt afzetkanaal zijn om snel van een (te) grote voorraad af te geraken. Inc adviseert overigens om ‘social shopping sites’ enkel te gebruiken als middel om klantenrelaties op te bouwen in plaats van een manier om eenmalige aankopen te stimuleren.

…maar

Toch moet u twee keer nadenken voor u met een kortingsite in zee gaat. Het is nu eenmaal eigen aan dit soort van websites dat ze vooral ‘klanten’ aantrekken die uit zijn op kortingen en koopjes en dan ook danig rondshoppen. Anders gezegd: de kans dat u er veel vaste klanten aan overhoudt, laat staan klanten aan wie u een mooie boterham verdient, is niet echt groot. Bovendien moet u zich als handelaar de vraag stellen of de voorgestelde deals wel stroken met het imago dat u zichzelf en uw zaak wil aanmeten.


En, last but not least, vragen ‘social shopping sites’ ook een commissie, die niet altijd van de poes is. Misschien doet u er wel beter aan een eigen fanpagina op Facebook aan te maken, adviseert Inc.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amerikaanse warenhuisketens blijven het moeilijk hebben

11/08/2017

Heel wat Amerikaanse warenhuisketens blijven zwak presteren. Zo zagen zowel Macy’s als Kohl’s hun omzet dalen ten opzichte van een jaar eerder, al was dat minder dan gevreesd werd door analisten.

Amazon wil concurreren met Ticketmaster

11/08/2017

Amazon is in gesprek met eigenaars van Amerikaanse evenementenlocaties om te bekijken of het in de nabije toekomst mogelijk is om tickets voor die evenementen te verkopen via de webshop van het Amerikaanse bedrijf.

Fietsherstellers weigeren fietsen van mindere kwaliteit

11/08/2017

Steeds meer fietsherstellers weigeren om fietsen te herstellen die online of in de supermarkt werden gekocht. Ze geven daarbij liever voorrang aan de eigen klanten of fietsen van de topmerken.

Recordomzet voor Henkel

10/08/2017

Henkel zag in het tweede kwartaal zijn omzet afklokken op een record van net geen 5,1 miljard euro, met dank aan de overname van wasmiddelconcern Sun. Voor het eerst in zijn geschiedenis klimt de halfjaaromzet meteen boven de tien miljard euro.

Ook Dreamland weg uit centrum Eeklo

10/08/2017

Speelgoed- en vrijetijdsketen Dreamland sluit eind dit jaar de deuren van zijn vestiging in Eeklo. De Colruyt-dochter is op zoek naar een ruimer pand met meer parkeergelegenheid. Het vertrek is een nieuwe aderlating voor het centrum van Eeklo.

Waarom retailers sociale media ernstig moeten nemen

08/08/2017

'Content marketing' is meer dan een buzzword: ook retailers kunnen hun voordeel doen met de kracht van verhalen. Dat bewees Snackbytes bijvoorbeeld met een succescase voor Schoenen Torfs.

Back to top