IDF, het vroegere Belgian Sky Shops, trekt naar Afrika

IDF, het vroegere Belgian Sky Shops, trekt naar Afrika

Belgian Sky Shops, de winkeluitbater op de luchthavens van Brussel en Charleroi, wordt onder de nieuwe naam International Duty Free actief in Afrika. Ook met winkelketen The Belgian Chocolate House gaat de 'tax free'-retailer internationaal.

Focus op Afrika

Belgian Sky Shops gaat de internationale toer op, bevestigde CEO Nicolas Van Brandt in een gesprek met zakenkranten De Tijd/L'Echo. Het onderdeel van de Frère-holding NPM werd daarvoor zelfs herdoopt tot International Duty Free (IDF): "Gezien onze internationaliseringsplannen dekte de voormalige naam de lading niet meer. We willen in het buitenland én buiten de luchthavens actief worden", zegt hij.

 

Daarbij ligt de nadruk op Afrika, waar het bedrijf het contract in de wacht sleepte voor de taksvrije zone bij de Verenigde Naties in Nairobi (Kenia): "Nairobi is het grootste hoofdkwartier van de VN na New York en Genève", zegt Van Brandt. Hij is ervan overtuigd dat de VN een belangrijke klant kunnen worden: "Ze hebben andere hoofdkwartieren op het Afrikaanse continent. Bovendien zijn er overal waar blauwhelmen aanwezig zijn, ook taksvrije winkels."

 

'The Belgian Chocolate House' wereldwijd uitrollen

Met 368 werknemers op de luchthavens van Brussel en Charleroi realiseerde Belgian Sky Shops vorig jaar een omzet van 175 miljoen euro, 8% meer dan een jaar eerder. Circa 30 miljoen euro daarvan is afkomstig van de drie chocoladewinkels die de groep runt in Brussel-Zuid (sinds begin 2014) en op Brussels Airport. Onder de vlag 'The Belgian Chocolate House' verkoopt het bedrijf er chocolade en pralines van Belgische topmerken als Godiva, Neuhaus en Corné Port-Royal.

 

"We willen dat model exporteren naar stedelijke centra in Oceanië, Azië, de Verenigde Staten en het Midden-Oosten", zegt Van Brandt. Binnen de twee jaar moeten de eerste winkels open zijn in Azië en meer dan tien in de Verenigde Staten. IDF wil daarvoor ook samenwerken met grotere spelers uit de 'duty free'-sector op luchthavens waar de groep zelf niet actief is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top