IDF, het vroegere Belgian Sky Shops, trekt naar Afrika | RetailDetail

IDF, het vroegere Belgian Sky Shops, trekt naar Afrika

IDF, het vroegere Belgian Sky Shops, trekt naar Afrika

Belgian Sky Shops, de winkeluitbater op de luchthavens van Brussel en Charleroi, wordt onder de nieuwe naam International Duty Free actief in Afrika. Ook met winkelketen The Belgian Chocolate House gaat de 'tax free'-retailer internationaal.

Focus op Afrika

Belgian Sky Shops gaat de internationale toer op, bevestigde CEO Nicolas Van Brandt in een gesprek met zakenkranten De Tijd/L'Echo. Het onderdeel van de Frère-holding NPM werd daarvoor zelfs herdoopt tot International Duty Free (IDF): "Gezien onze internationaliseringsplannen dekte de voormalige naam de lading niet meer. We willen in het buitenland én buiten de luchthavens actief worden", zegt hij.

 

Daarbij ligt de nadruk op Afrika, waar het bedrijf het contract in de wacht sleepte voor de taksvrije zone bij de Verenigde Naties in Nairobi (Kenia): "Nairobi is het grootste hoofdkwartier van de VN na New York en Genève", zegt Van Brandt. Hij is ervan overtuigd dat de VN een belangrijke klant kunnen worden: "Ze hebben andere hoofdkwartieren op het Afrikaanse continent. Bovendien zijn er overal waar blauwhelmen aanwezig zijn, ook taksvrije winkels."

 

'The Belgian Chocolate House' wereldwijd uitrollen

Met 368 werknemers op de luchthavens van Brussel en Charleroi realiseerde Belgian Sky Shops vorig jaar een omzet van 175 miljoen euro, 8% meer dan een jaar eerder. Circa 30 miljoen euro daarvan is afkomstig van de drie chocoladewinkels die de groep runt in Brussel-Zuid (sinds begin 2014) en op Brussels Airport. Onder de vlag 'The Belgian Chocolate House' verkoopt het bedrijf er chocolade en pralines van Belgische topmerken als Godiva, Neuhaus en Corné Port-Royal.

 

"We willen dat model exporteren naar stedelijke centra in Oceanië, Azië, de Verenigde Staten en het Midden-Oosten", zegt Van Brandt. Binnen de twee jaar moeten de eerste winkels open zijn in Azië en meer dan tien in de Verenigde Staten. IDF wil daarvoor ook samenwerken met grotere spelers uit de 'duty free'-sector op luchthavens waar de groep zelf niet actief is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.