Inkooporganisatie Colibro houdt ermee op

Inkooporganisatie Colibro houdt ermee op

Colibro, het samenwerkingsverband van 29 zelfstandige boekhandels, stopt na 13 jaar. De beslissing is deze zomer al genomen door de coöperatieve vennootschap, maar kwam pas nu in de media. Directeur Luc Vander Velpen spreekt van een uitdoofscenario, maar wil de streefdatum waarop de naam Colibro definitief verdwijnt, nog niet bekendmaken.

Sinds drie jaar verliescijfers

Sinds drie jaar boekt het samenwerkingsverband verlies, dat intussen al opgelopen is tot 70.000 euro. Het te lage lidgeld (sinds het begin in 1998 nooit aangepast) kon niet gecompenseerd worden door de gestegen omzet van de Colibro-winkels bij de grote uitgeverijen (+32% tussen 2006 en 2010).

 

De doodsteek kwam er echter begin dit jaar met het faillissement van boekhandel Forum in Mechelen. "De afgelopen jaren gingen Passaporta (Brussel), Walry (Gent) en De Groene Waterman (Antwerpen) weg. In de plaats kwamen wel Station Berlaar (Berlaar) en kOEK & bOEK (Erembodegem), maar dat zijn starters. Die hebben nog weinig inkoopkracht. Theoria (Kortrijk) zoekt een overnemer, maar wie krijg je dan terug voor de huidige eigenaar? Zo verzwakte de inkoopkracht iedere dag", aldus Vander Velpen op Knack Online.

Verdwijnen Colibro niet noodzakelijk einde van samenwerking

Toch sluit Vander Velpen niet uit dat de huidige leden op een of andere manier zullen blijven samenwerken en misschien zelfs gezamenlijk inkopen: "Dankzij onze samenwerking hebben we de neergang van de zelfstandige boekhandel sinds de jaren tachtig kunnen stoppen. Samenwerking is hoe dan ook noodzakelijk. Het is dus best mogelijk dat we volgend jaar weer een gezamenlijke stand op de boekenbeurs hebben." Al zal dat dan naar alle waarschijnlijkheid niet langer onder de Colibro-vlag zijn.

Colibro, het samenwerkingsverband van 29 zelfstandige boekhandels, stopt na 13 jaar. De beslissing is deze zomer al genomen door de coöperatieve vennootschap, maar kwam pas nu in de media. Directeur Luc Vander Velpen spreekt van een uitdoofscenario, maar wil de streefdatum waarop de naam Colibro definitief verdwijnt, nog niet bekendmaken.

Sinds drie jaar verliescijfers

Sinds drie jaar boekt het samenwerkingsverband verlies, dat intussen al opgelopen is tot 70.000 euro. Het te lage lidgeld (sinds het begin in 1998 nooit aangepast) kon niet gecompenseerd worden door de gestegen omzet van de Colibro-winkels bij de grote uitgeverijen (+32% tussen 2006 en 2010).

 

De doodsteek kwam er echter begin dit jaar met het faillissement van boekhandel Forum in Mechelen. "De afgelopen jaren gingen Passaporta (Brussel), Walry (Gent) en De Groene Waterman (Antwerpen) weg. In de plaats kwamen wel Station Berlaar (Berlaar) en kOEK & bOEK (Erembodegem), maar dat zijn starters. Die hebben nog weinig inkoopkracht. Theoria (Kortrijk) zoekt een overnemer, maar wie krijg je dan terug voor de huidige eigenaar? Zo verzwakte de inkoopkracht iedere dag", aldus Vander Velpen op Knack Online.

Verdwijnen Colibro niet noodzakelijk einde van samenwerking

Toch sluit Vander Velpen niet uit dat de huidige leden op een of andere manier zullen blijven samenwerken en misschien zelfs gezamenlijk inkopen: "Dankzij onze samenwerking hebben we de neergang van de zelfstandige boekhandel sinds de jaren tachtig kunnen stoppen. Samenwerking is hoe dan ook noodzakelijk. Het is dus best mogelijk dat we volgend jaar weer een gezamenlijke stand op de boekenbeurs hebben." Al zal dat dan naar alle waarschijnlijkheid niet langer onder de Colibro-vlag zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Voor die zogeheten ‘smart ads’ putten de initiatiefnemers o.a. uit de aankoophistorieken via de klantenkaarten van grote ketens.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Back to top