Juiste verlichting verbetert imago winkel | RetailDetail

Juiste verlichting verbetert imago winkel

Juiste verlichting verbetert imago winkel

Elke winkelier heeft er alle belang bij zijn verlichting grondig onder de loep te nemen. Dat zegt Katelijn Quartier, die op 28 november haar doctoraat "Retail design: Lighting as a Design Tool for the Retail Environment" verdedigt aan de Universiteit Hasselt. Katelijn wordt daarmee zo goed als zeker de allereerste "doctor in de Architectuur" aan een Belgische universiteit.

Drie supermarktexperimenten

Voor haar onderzoek liet ze een supermarkt nabouwen in een testlaboratorium, waarin de standaardverlichting van ketens als Carrefour, Aldi en Delhaize nagebootst werd. Alles samen werden tijdens twee experimenten 330 consumenten geobserveerd in die proefwinkel, terwijl verschillende lichtsettings gecreëerd werden.

 

Het derde experiment vond plaats in een échte Plus-supermarkt, waar drie weken lang elke dag een van de negen verschillende lichtsettings geprogrammeerd werd. Hier ondervroeg Katelijn Quartier 664 klanten.

Geen direct effect op verkoop...

"Met verlichting kan je een specifieke sfeer creëren", licht de studente alvast een tipje van de sluier. "Het heeft geen direct effect op de verkoop, maar speelt wel een specifieke rol in het langetermijndenken. Met het interieur van een winkel, en dus ook met de verlichting, kan een retailer zijn imago verbeteren of scherpstellen. Dat kan uiteindelijk leiden tot betere klantenbinding." De klant blijkt overigens meer plezier te ervaren in een supermarkt die gezellig, warm en ontspannen aanvoelt, zo blijkt nog uit het doctoraat.

 

Er lopen aan de UHasselt overigens nog flink wat onderzoeken die retailers zullen interesseren. Zo staat er nog een doctoraat aan te komen over de impact en mogelijkheden van geurmarketing in de retailwereld en is er nog een tweede in voorbereiding over de strategische impact van retail design, en in het bijzonder de rol van evolutionair winkelontwerp.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Wouter Kolk, de CEO van Albert Heijn, een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping' in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.

Opinie: Blockchain, de killer van de platformen

11/06/2018

Blockchain houdt bijzonder interessante mogelijkheden in voor retail. Het is echter niet alleen een hulpmiddel voor de retailer, het kan die ook gaan vervangen. Maakt blockchain banken en supermarkten overbodig?