Juiste verlichting verbetert imago winkel

Juiste verlichting verbetert imago winkel

Elke winkelier heeft er alle belang bij zijn verlichting grondig onder de loep te nemen. Dat zegt Katelijn Quartier, die op 28 november haar doctoraat "Retail design: Lighting as a Design Tool for the Retail Environment" verdedigt aan de Universiteit Hasselt. Katelijn wordt daarmee zo goed als zeker de allereerste "doctor in de Architectuur" aan een Belgische universiteit.

Drie supermarktexperimenten

Voor haar onderzoek liet ze een supermarkt nabouwen in een testlaboratorium, waarin de standaardverlichting van ketens als Carrefour, Aldi en Delhaize nagebootst werd. Alles samen werden tijdens twee experimenten 330 consumenten geobserveerd in die proefwinkel, terwijl verschillende lichtsettings gecreëerd werden.

 

Het derde experiment vond plaats in een échte Plus-supermarkt, waar drie weken lang elke dag een van de negen verschillende lichtsettings geprogrammeerd werd. Hier ondervroeg Katelijn Quartier 664 klanten.

Geen direct effect op verkoop...

"Met verlichting kan je een specifieke sfeer creëren", licht de studente alvast een tipje van de sluier. "Het heeft geen direct effect op de verkoop, maar speelt wel een specifieke rol in het langetermijndenken. Met het interieur van een winkel, en dus ook met de verlichting, kan een retailer zijn imago verbeteren of scherpstellen. Dat kan uiteindelijk leiden tot betere klantenbinding." De klant blijkt overigens meer plezier te ervaren in een supermarkt die gezellig, warm en ontspannen aanvoelt, zo blijkt nog uit het doctoraat.

 

Er lopen aan de UHasselt overigens nog flink wat onderzoeken die retailers zullen interesseren. Zo staat er nog een doctoraat aan te komen over de impact en mogelijkheden van geurmarketing in de retailwereld en is er nog een tweede in voorbereiding over de strategische impact van retail design, en in het bijzonder de rol van evolutionair winkelontwerp.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Win een gratis deelname aan Vlerick Retail Platform!

24/11/2017

De vierde studienamiddag van het Vlerick Retail Platform 2017 vindt plaats op 7 december. Het thema: ‘blurring’, met getuigenissen van Juttu, Amélie & Moi en Sissy-Boy. Lezers van RetailDetail maken kans op een gratis invitatie.

Coolblue lanceert eerste Coolblue XXL in Amsterdam

24/11/2017

De Rotterdamse webwinkel Coolblue zet zijn omnichannel-strategie kracht bij met de lancering van het concept Coolblue XXL. Klanten kunnen er meer dan duizend producten ter plekke testen en afhalen, soms al een minuut na de bestelling.

Unilever start zoektocht naar opvolger CEO Paul Polman

24/11/2017

Unilever is gestart met de zoektocht naar een opvolger voor CEO Paul Polman. Het heeft daarvoor headhunter Egon Zehnder ingehuurd, dat nu op zoek zal gaan naar geschikte kandidaten.

Harrods plant grootste make-over in 180-jarig bestaan

24/11/2017

Harrods zal de komende drie jaar een immense opfrissing ondergaan. Het Londense luxewarenhuis investeert liefst 225 miljoen euro in de renovatie, de grootste in zijn 183-jarige bestaan, en in nieuwe diensten voor Chinese klanten op zijn webshop.

Standaard Boekhandel, Bol.com en JBC vallen in de prijzen

24/11/2017

Standaard Boekhandel is op de RetailDetail Night uitgeroepen tot Qrf Beste Winkelketen van België 2017-2018. Bol.com nam de Qrf Webshop Award Belgium in ontvangst en JBC won de Qrf Sustainability Award.

Black Friday bij Amazon overschaduwd door grote staking

24/11/2017

Werknemers van Amazon in Duitsland prikten Black Friday als de uitgelezen dag om het werk neer te leggen. Met de staking willen ze hun eis om meer loon en betere arbeidsvoorwaarden kracht bijzetten. De actie loopt tot zaterdagavond.

Back to top