Juiste verlichting verbetert imago winkel

Juiste verlichting verbetert imago winkel

Elke winkelier heeft er alle belang bij zijn verlichting grondig onder de loep te nemen. Dat zegt Katelijn Quartier, die op 28 november haar doctoraat "Retail design: Lighting as a Design Tool for the Retail Environment" verdedigt aan de Universiteit Hasselt. Katelijn wordt daarmee zo goed als zeker de allereerste "doctor in de Architectuur" aan een Belgische universiteit.

Drie supermarktexperimenten

Voor haar onderzoek liet ze een supermarkt nabouwen in een testlaboratorium, waarin de standaardverlichting van ketens als Carrefour, Aldi en Delhaize nagebootst werd. Alles samen werden tijdens twee experimenten 330 consumenten geobserveerd in die proefwinkel, terwijl verschillende lichtsettings gecreëerd werden.

 

Het derde experiment vond plaats in een échte Plus-supermarkt, waar drie weken lang elke dag een van de negen verschillende lichtsettings geprogrammeerd werd. Hier ondervroeg Katelijn Quartier 664 klanten.

Geen direct effect op verkoop...

"Met verlichting kan je een specifieke sfeer creëren", licht de studente alvast een tipje van de sluier. "Het heeft geen direct effect op de verkoop, maar speelt wel een specifieke rol in het langetermijndenken. Met het interieur van een winkel, en dus ook met de verlichting, kan een retailer zijn imago verbeteren of scherpstellen. Dat kan uiteindelijk leiden tot betere klantenbinding." De klant blijkt overigens meer plezier te ervaren in een supermarkt die gezellig, warm en ontspannen aanvoelt, zo blijkt nog uit het doctoraat.

 

Er lopen aan de UHasselt overigens nog flink wat onderzoeken die retailers zullen interesseren. Zo staat er nog een doctoraat aan te komen over de impact en mogelijkheden van geurmarketing in de retailwereld en is er nog een tweede in voorbereiding over de strategische impact van retail design, en in het bijzonder de rol van evolutionair winkelontwerp.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

12/09/2017

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

Back to top