Juiste verlichting verbetert imago winkel

Juiste verlichting verbetert imago winkel

Elke winkelier heeft er alle belang bij zijn verlichting grondig onder de loep te nemen. Dat zegt Katelijn Quartier, die op 28 november haar doctoraat "Retail design: Lighting as a Design Tool for the Retail Environment" verdedigt aan de Universiteit Hasselt. Katelijn wordt daarmee zo goed als zeker de allereerste "doctor in de Architectuur" aan een Belgische universiteit.

Drie supermarktexperimenten

Voor haar onderzoek liet ze een supermarkt nabouwen in een testlaboratorium, waarin de standaardverlichting van ketens als Carrefour, Aldi en Delhaize nagebootst werd. Alles samen werden tijdens twee experimenten 330 consumenten geobserveerd in die proefwinkel, terwijl verschillende lichtsettings gecreëerd werden.

 

Het derde experiment vond plaats in een échte Plus-supermarkt, waar drie weken lang elke dag een van de negen verschillende lichtsettings geprogrammeerd werd. Hier ondervroeg Katelijn Quartier 664 klanten.

Geen direct effect op verkoop...

"Met verlichting kan je een specifieke sfeer creëren", licht de studente alvast een tipje van de sluier. "Het heeft geen direct effect op de verkoop, maar speelt wel een specifieke rol in het langetermijndenken. Met het interieur van een winkel, en dus ook met de verlichting, kan een retailer zijn imago verbeteren of scherpstellen. Dat kan uiteindelijk leiden tot betere klantenbinding." De klant blijkt overigens meer plezier te ervaren in een supermarkt die gezellig, warm en ontspannen aanvoelt, zo blijkt nog uit het doctoraat.

 

Er lopen aan de UHasselt overigens nog flink wat onderzoeken die retailers zullen interesseren. Zo staat er nog een doctoraat aan te komen over de impact en mogelijkheden van geurmarketing in de retailwereld en is er nog een tweede in voorbereiding over de strategische impact van retail design, en in het bijzonder de rol van evolutionair winkelontwerp.

Tags: