Juiste verlichting verbetert imago winkel

Juiste verlichting verbetert imago winkel

Elke winkelier heeft er alle belang bij zijn verlichting grondig onder de loep te nemen. Dat zegt Katelijn Quartier, die op 28 november haar doctoraat "Retail design: Lighting as a Design Tool for the Retail Environment" verdedigt aan de Universiteit Hasselt. Katelijn wordt daarmee zo goed als zeker de allereerste "doctor in de Architectuur" aan een Belgische universiteit.

Drie supermarktexperimenten

Voor haar onderzoek liet ze een supermarkt nabouwen in een testlaboratorium, waarin de standaardverlichting van ketens als Carrefour, Aldi en Delhaize nagebootst werd. Alles samen werden tijdens twee experimenten 330 consumenten geobserveerd in die proefwinkel, terwijl verschillende lichtsettings gecreëerd werden.

 

Het derde experiment vond plaats in een échte Plus-supermarkt, waar drie weken lang elke dag een van de negen verschillende lichtsettings geprogrammeerd werd. Hier ondervroeg Katelijn Quartier 664 klanten.

Geen direct effect op verkoop...

"Met verlichting kan je een specifieke sfeer creëren", licht de studente alvast een tipje van de sluier. "Het heeft geen direct effect op de verkoop, maar speelt wel een specifieke rol in het langetermijndenken. Met het interieur van een winkel, en dus ook met de verlichting, kan een retailer zijn imago verbeteren of scherpstellen. Dat kan uiteindelijk leiden tot betere klantenbinding." De klant blijkt overigens meer plezier te ervaren in een supermarkt die gezellig, warm en ontspannen aanvoelt, zo blijkt nog uit het doctoraat.

 

Er lopen aan de UHasselt overigens nog flink wat onderzoeken die retailers zullen interesseren. Zo staat er nog een doctoraat aan te komen over de impact en mogelijkheden van geurmarketing in de retailwereld en is er nog een tweede in voorbereiding over de strategische impact van retail design, en in het bijzonder de rol van evolutionair winkelontwerp.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Stekker uit bijna 150 geldautomaten in supermarkten

11/01/2018

Uitbaters van supermarkten mogen niet langer de geldautomaat in hun zaak zelf vullen met bankbriefjes. Een wet uit 1990 bepaalt namelijk dat enkel een beveiligingsfirma dat nog mag, zelfs al liggen er maar enkele meters tussen de kassa’s en de automaat.

Back to top