Kinepolis draait meer inkomsten met minder bezoekers.

Kinepolis draait meer inkomsten met minder bezoekers.

Kinepolis heeft een mooi 2010 achter de rug, zo maakte de filmreus vanmorgen bekend. Gedreven door de storm rond Avatar, de grootste box-officehit in de filmgeschiedenis, steeg de winst met 26% tot 27,85 miljoen euro. Door duurdere ticketprijzen stegen ook de inkomsten, ondanks een dalend aantal toeschouwers.


Deze winststijging leidde ook tot een fikse afname van de schuld: die zakte met bijna 30 miljoen euro tot net onder de grens van 80 miljoen (bruto). Het eigen vermogen verdubbelde tot 48% van het balanstotaal, waardoor een verdere optimalisatie van de kapitaalstructuur mogelijk wordt.

Avatar versus het WK voetbal.

Het feit dat Avatar in 3D werd vertoond en een ticket voor een 3D-film (veel) duurder is, zorgde ervoor dat de licht gedaalde toeschouwersaantallen (-3%) toch leidden tot een stijging van de inkomsten uit ticketverkoop met meer dan 4 percent. De "box office" is nog steeds goed voor zowat 60 percent van de totale inkomsten van de Kinepolisgroep.


Een deel van de daling van de toeschouwersaantallen komt door een minder jaar in Spanje, waar het WK voetbal en een gebrek aan Spaanse filmtoppers een flink deel van de bioscoopbezoekers deed thuisblijven. In 2011 is er uiteraard geen WK, maar het is nog koffiedik kijken hoe de toeschouwersaantallen zullen evolueren.


Grote 3D-titels als Tron: Legacy, Pirates of the Caribbean 4, Harry Potter 7 part 2 en de Kuifje-film van Steven Spielberg doen het beste verhopen en ook van films als Rundskop (voor de Nederlandstalige markt), Rien à declarer (voor de Franstalige) en Torrente 4 (voor de Spaanstalige) wordt heel veel verwacht. Het is echter maar zeer de vraag of zij in de leemte na Avatar, die vorig jaar alle bezoekersrecords verpulverde, kunnen opvullen.


Verdwijnt Kinepolis weldra van de Heizel?

Naast de "gewone" ticketverkoop, die nog steeds voor het leeuwendeel van de inkomsten zorgt, haalt Kinepolis steeds meer inkomsten uit onder andere in-theater sales (de verkoop van snoep en drank in de cinema, goed voor 21% van de omzet), uit live vertoningen van opera en uit vastgoed. Voor deze laatste post realiseerde Kinepolis een meerwaarde van 2,3 miljoen euro door de ontwikkeling van de site in Gent.

 
Ook business events zijn een wezenlijk deel van de inkomsten geworden, al is niet iedereen daar even tevreden mee. Kinepolis loopt zelfs het risico om zijn concessie op de Heizel, die nog loopt tot 2025, te verliezen. Eigenaar TPB (TentoonstellingsPark van Brussel) noemt de Kinepolisgroep "niet loyaal" en heeft de bioscoopketen gedagvaard omwille van zijn commerciële evenementen, die ongeoorloofde concurrentie zouden zijn voor de eigen evenementen van TPB.


Kinepolis pleit echter onschuldig, noemt zulke commerciële activiteiten een volwaardig deel van een modern bioscoopcomplex en wijst er fijntjes op dat er daarover in de concessieovereenkomst niets staat.

Kinepolis heeft een mooi 2010 achter de rug, zo maakte de filmreus vanmorgen bekend. Gedreven door de storm rond Avatar, de grootste box-officehit in de filmgeschiedenis, steeg de winst met 26% tot 27,85 miljoen euro. Door duurdere ticketprijzen stegen ook de inkomsten, ondanks een dalend aantal toeschouwers.


Deze winststijging leidde ook tot een fikse afname van de schuld: die zakte met bijna 30 miljoen euro tot net onder de grens van 80 miljoen (bruto). Het eigen vermogen verdubbelde tot 48% van het balanstotaal, waardoor een verdere optimalisatie van de kapitaalstructuur mogelijk wordt.

Avatar versus het WK voetbal.

Het feit dat Avatar in 3D werd vertoond en een ticket voor een 3D-film (veel) duurder is, zorgde ervoor dat de licht gedaalde toeschouwersaantallen (-3%) toch leidden tot een stijging van de inkomsten uit ticketverkoop met meer dan 4 percent. De "box office" is nog steeds goed voor zowat 60 percent van de totale inkomsten van de Kinepolisgroep.


Een deel van de daling van de toeschouwersaantallen komt door een minder jaar in Spanje, waar het WK voetbal en een gebrek aan Spaanse filmtoppers een flink deel van de bioscoopbezoekers deed thuisblijven. In 2011 is er uiteraard geen WK, maar het is nog koffiedik kijken hoe de toeschouwersaantallen zullen evolueren.


Grote 3D-titels als Tron: Legacy, Pirates of the Caribbean 4, Harry Potter 7 part 2 en de Kuifje-film van Steven Spielberg doen het beste verhopen en ook van films als Rundskop (voor de Nederlandstalige markt), Rien à declarer (voor de Franstalige) en Torrente 4 (voor de Spaanstalige) wordt heel veel verwacht. Het is echter maar zeer de vraag of zij in de leemte na Avatar, die vorig jaar alle bezoekersrecords verpulverde, kunnen opvullen.


Verdwijnt Kinepolis weldra van de Heizel?

Naast de "gewone" ticketverkoop, die nog steeds voor het leeuwendeel van de inkomsten zorgt, haalt Kinepolis steeds meer inkomsten uit onder andere in-theater sales (de verkoop van snoep en drank in de cinema, goed voor 21% van de omzet), uit live vertoningen van opera en uit vastgoed. Voor deze laatste post realiseerde Kinepolis een meerwaarde van 2,3 miljoen euro door de ontwikkeling van de site in Gent.

 
Ook business events zijn een wezenlijk deel van de inkomsten geworden, al is niet iedereen daar even tevreden mee. Kinepolis loopt zelfs het risico om zijn concessie op de Heizel, die nog loopt tot 2025, te verliezen. Eigenaar TPB (TentoonstellingsPark van Brussel) noemt de Kinepolisgroep "niet loyaal" en heeft de bioscoopketen gedagvaard omwille van zijn commerciële evenementen, die ongeoorloofde concurrentie zouden zijn voor de eigen evenementen van TPB.


Kinepolis pleit echter onschuldig, noemt zulke commerciële activiteiten een volwaardig deel van een modern bioscoopcomplex en wijst er fijntjes op dat er daarover in de concessieovereenkomst niets staat.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

Back to top