Kinepolis draait meer inkomsten met minder bezoekers. | RetailDetail

Kinepolis draait meer inkomsten met minder bezoekers.

Kinepolis draait meer inkomsten met minder bezoekers.

Kinepolis heeft een mooi 2010 achter de rug, zo maakte de filmreus vanmorgen bekend. Gedreven door de storm rond Avatar, de grootste box-officehit in de filmgeschiedenis, steeg de winst met 26% tot 27,85 miljoen euro. Door duurdere ticketprijzen stegen ook de inkomsten, ondanks een dalend aantal toeschouwers.


Deze winststijging leidde ook tot een fikse afname van de schuld: die zakte met bijna 30 miljoen euro tot net onder de grens van 80 miljoen (bruto). Het eigen vermogen verdubbelde tot 48% van het balanstotaal, waardoor een verdere optimalisatie van de kapitaalstructuur mogelijk wordt.

Avatar versus het WK voetbal.

Het feit dat Avatar in 3D werd vertoond en een ticket voor een 3D-film (veel) duurder is, zorgde ervoor dat de licht gedaalde toeschouwersaantallen (-3%) toch leidden tot een stijging van de inkomsten uit ticketverkoop met meer dan 4 percent. De "box office" is nog steeds goed voor zowat 60 percent van de totale inkomsten van de Kinepolisgroep.


Een deel van de daling van de toeschouwersaantallen komt door een minder jaar in Spanje, waar het WK voetbal en een gebrek aan Spaanse filmtoppers een flink deel van de bioscoopbezoekers deed thuisblijven. In 2011 is er uiteraard geen WK, maar het is nog koffiedik kijken hoe de toeschouwersaantallen zullen evolueren.


Grote 3D-titels als Tron: Legacy, Pirates of the Caribbean 4, Harry Potter 7 part 2 en de Kuifje-film van Steven Spielberg doen het beste verhopen en ook van films als Rundskop (voor de Nederlandstalige markt), Rien à declarer (voor de Franstalige) en Torrente 4 (voor de Spaanstalige) wordt heel veel verwacht. Het is echter maar zeer de vraag of zij in de leemte na Avatar, die vorig jaar alle bezoekersrecords verpulverde, kunnen opvullen.


Verdwijnt Kinepolis weldra van de Heizel?

Naast de "gewone" ticketverkoop, die nog steeds voor het leeuwendeel van de inkomsten zorgt, haalt Kinepolis steeds meer inkomsten uit onder andere in-theater sales (de verkoop van snoep en drank in de cinema, goed voor 21% van de omzet), uit live vertoningen van opera en uit vastgoed. Voor deze laatste post realiseerde Kinepolis een meerwaarde van 2,3 miljoen euro door de ontwikkeling van de site in Gent.

 
Ook business events zijn een wezenlijk deel van de inkomsten geworden, al is niet iedereen daar even tevreden mee. Kinepolis loopt zelfs het risico om zijn concessie op de Heizel, die nog loopt tot 2025, te verliezen. Eigenaar TPB (TentoonstellingsPark van Brussel) noemt de Kinepolisgroep "niet loyaal" en heeft de bioscoopketen gedagvaard omwille van zijn commerciële evenementen, die ongeoorloofde concurrentie zouden zijn voor de eigen evenementen van TPB.


Kinepolis pleit echter onschuldig, noemt zulke commerciële activiteiten een volwaardig deel van een modern bioscoopcomplex en wijst er fijntjes op dat er daarover in de concessieovereenkomst niets staat.

Kinepolis heeft een mooi 2010 achter de rug, zo maakte de filmreus vanmorgen bekend. Gedreven door de storm rond Avatar, de grootste box-officehit in de filmgeschiedenis, steeg de winst met 26% tot 27,85 miljoen euro. Door duurdere ticketprijzen stegen ook de inkomsten, ondanks een dalend aantal toeschouwers.


Deze winststijging leidde ook tot een fikse afname van de schuld: die zakte met bijna 30 miljoen euro tot net onder de grens van 80 miljoen (bruto). Het eigen vermogen verdubbelde tot 48% van het balanstotaal, waardoor een verdere optimalisatie van de kapitaalstructuur mogelijk wordt.

Avatar versus het WK voetbal.

Het feit dat Avatar in 3D werd vertoond en een ticket voor een 3D-film (veel) duurder is, zorgde ervoor dat de licht gedaalde toeschouwersaantallen (-3%) toch leidden tot een stijging van de inkomsten uit ticketverkoop met meer dan 4 percent. De "box office" is nog steeds goed voor zowat 60 percent van de totale inkomsten van de Kinepolisgroep.


Een deel van de daling van de toeschouwersaantallen komt door een minder jaar in Spanje, waar het WK voetbal en een gebrek aan Spaanse filmtoppers een flink deel van de bioscoopbezoekers deed thuisblijven. In 2011 is er uiteraard geen WK, maar het is nog koffiedik kijken hoe de toeschouwersaantallen zullen evolueren.


Grote 3D-titels als Tron: Legacy, Pirates of the Caribbean 4, Harry Potter 7 part 2 en de Kuifje-film van Steven Spielberg doen het beste verhopen en ook van films als Rundskop (voor de Nederlandstalige markt), Rien à declarer (voor de Franstalige) en Torrente 4 (voor de Spaanstalige) wordt heel veel verwacht. Het is echter maar zeer de vraag of zij in de leemte na Avatar, die vorig jaar alle bezoekersrecords verpulverde, kunnen opvullen.


Verdwijnt Kinepolis weldra van de Heizel?

Naast de "gewone" ticketverkoop, die nog steeds voor het leeuwendeel van de inkomsten zorgt, haalt Kinepolis steeds meer inkomsten uit onder andere in-theater sales (de verkoop van snoep en drank in de cinema, goed voor 21% van de omzet), uit live vertoningen van opera en uit vastgoed. Voor deze laatste post realiseerde Kinepolis een meerwaarde van 2,3 miljoen euro door de ontwikkeling van de site in Gent.

 
Ook business events zijn een wezenlijk deel van de inkomsten geworden, al is niet iedereen daar even tevreden mee. Kinepolis loopt zelfs het risico om zijn concessie op de Heizel, die nog loopt tot 2025, te verliezen. Eigenaar TPB (TentoonstellingsPark van Brussel) noemt de Kinepolisgroep "niet loyaal" en heeft de bioscoopketen gedagvaard omwille van zijn commerciële evenementen, die ongeoorloofde concurrentie zouden zijn voor de eigen evenementen van TPB.


Kinepolis pleit echter onschuldig, noemt zulke commerciële activiteiten een volwaardig deel van een modern bioscoopcomplex en wijst er fijntjes op dat er daarover in de concessieovereenkomst niets staat.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.