Kinepolis draait meer inkomsten met minder bezoekers.

Kinepolis draait meer inkomsten met minder bezoekers.

Kinepolis heeft een mooi 2010 achter de rug, zo maakte de filmreus vanmorgen bekend. Gedreven door de storm rond Avatar, de grootste box-officehit in de filmgeschiedenis, steeg de winst met 26% tot 27,85 miljoen euro. Door duurdere ticketprijzen stegen ook de inkomsten, ondanks een dalend aantal toeschouwers.


Deze winststijging leidde ook tot een fikse afname van de schuld: die zakte met bijna 30 miljoen euro tot net onder de grens van 80 miljoen (bruto). Het eigen vermogen verdubbelde tot 48% van het balanstotaal, waardoor een verdere optimalisatie van de kapitaalstructuur mogelijk wordt.

Avatar versus het WK voetbal.

Het feit dat Avatar in 3D werd vertoond en een ticket voor een 3D-film (veel) duurder is, zorgde ervoor dat de licht gedaalde toeschouwersaantallen (-3%) toch leidden tot een stijging van de inkomsten uit ticketverkoop met meer dan 4 percent. De "box office" is nog steeds goed voor zowat 60 percent van de totale inkomsten van de Kinepolisgroep.


Een deel van de daling van de toeschouwersaantallen komt door een minder jaar in Spanje, waar het WK voetbal en een gebrek aan Spaanse filmtoppers een flink deel van de bioscoopbezoekers deed thuisblijven. In 2011 is er uiteraard geen WK, maar het is nog koffiedik kijken hoe de toeschouwersaantallen zullen evolueren.


Grote 3D-titels als Tron: Legacy, Pirates of the Caribbean 4, Harry Potter 7 part 2 en de Kuifje-film van Steven Spielberg doen het beste verhopen en ook van films als Rundskop (voor de Nederlandstalige markt), Rien à declarer (voor de Franstalige) en Torrente 4 (voor de Spaanstalige) wordt heel veel verwacht. Het is echter maar zeer de vraag of zij in de leemte na Avatar, die vorig jaar alle bezoekersrecords verpulverde, kunnen opvullen.


Verdwijnt Kinepolis weldra van de Heizel?

Naast de "gewone" ticketverkoop, die nog steeds voor het leeuwendeel van de inkomsten zorgt, haalt Kinepolis steeds meer inkomsten uit onder andere in-theater sales (de verkoop van snoep en drank in de cinema, goed voor 21% van de omzet), uit live vertoningen van opera en uit vastgoed. Voor deze laatste post realiseerde Kinepolis een meerwaarde van 2,3 miljoen euro door de ontwikkeling van de site in Gent.

 
Ook business events zijn een wezenlijk deel van de inkomsten geworden, al is niet iedereen daar even tevreden mee. Kinepolis loopt zelfs het risico om zijn concessie op de Heizel, die nog loopt tot 2025, te verliezen. Eigenaar TPB (TentoonstellingsPark van Brussel) noemt de Kinepolisgroep "niet loyaal" en heeft de bioscoopketen gedagvaard omwille van zijn commerciële evenementen, die ongeoorloofde concurrentie zouden zijn voor de eigen evenementen van TPB.


Kinepolis pleit echter onschuldig, noemt zulke commerciële activiteiten een volwaardig deel van een modern bioscoopcomplex en wijst er fijntjes op dat er daarover in de concessieovereenkomst niets staat.

Kinepolis heeft een mooi 2010 achter de rug, zo maakte de filmreus vanmorgen bekend. Gedreven door de storm rond Avatar, de grootste box-officehit in de filmgeschiedenis, steeg de winst met 26% tot 27,85 miljoen euro. Door duurdere ticketprijzen stegen ook de inkomsten, ondanks een dalend aantal toeschouwers.


Deze winststijging leidde ook tot een fikse afname van de schuld: die zakte met bijna 30 miljoen euro tot net onder de grens van 80 miljoen (bruto). Het eigen vermogen verdubbelde tot 48% van het balanstotaal, waardoor een verdere optimalisatie van de kapitaalstructuur mogelijk wordt.

Avatar versus het WK voetbal.

Het feit dat Avatar in 3D werd vertoond en een ticket voor een 3D-film (veel) duurder is, zorgde ervoor dat de licht gedaalde toeschouwersaantallen (-3%) toch leidden tot een stijging van de inkomsten uit ticketverkoop met meer dan 4 percent. De "box office" is nog steeds goed voor zowat 60 percent van de totale inkomsten van de Kinepolisgroep.


Een deel van de daling van de toeschouwersaantallen komt door een minder jaar in Spanje, waar het WK voetbal en een gebrek aan Spaanse filmtoppers een flink deel van de bioscoopbezoekers deed thuisblijven. In 2011 is er uiteraard geen WK, maar het is nog koffiedik kijken hoe de toeschouwersaantallen zullen evolueren.


Grote 3D-titels als Tron: Legacy, Pirates of the Caribbean 4, Harry Potter 7 part 2 en de Kuifje-film van Steven Spielberg doen het beste verhopen en ook van films als Rundskop (voor de Nederlandstalige markt), Rien à declarer (voor de Franstalige) en Torrente 4 (voor de Spaanstalige) wordt heel veel verwacht. Het is echter maar zeer de vraag of zij in de leemte na Avatar, die vorig jaar alle bezoekersrecords verpulverde, kunnen opvullen.


Verdwijnt Kinepolis weldra van de Heizel?

Naast de "gewone" ticketverkoop, die nog steeds voor het leeuwendeel van de inkomsten zorgt, haalt Kinepolis steeds meer inkomsten uit onder andere in-theater sales (de verkoop van snoep en drank in de cinema, goed voor 21% van de omzet), uit live vertoningen van opera en uit vastgoed. Voor deze laatste post realiseerde Kinepolis een meerwaarde van 2,3 miljoen euro door de ontwikkeling van de site in Gent.

 
Ook business events zijn een wezenlijk deel van de inkomsten geworden, al is niet iedereen daar even tevreden mee. Kinepolis loopt zelfs het risico om zijn concessie op de Heizel, die nog loopt tot 2025, te verliezen. Eigenaar TPB (TentoonstellingsPark van Brussel) noemt de Kinepolisgroep "niet loyaal" en heeft de bioscoopketen gedagvaard omwille van zijn commerciële evenementen, die ongeoorloofde concurrentie zouden zijn voor de eigen evenementen van TPB.


Kinepolis pleit echter onschuldig, noemt zulke commerciële activiteiten een volwaardig deel van een modern bioscoopcomplex en wijst er fijntjes op dat er daarover in de concessieovereenkomst niets staat.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Heritage House is hét voorbeeld van een conceptstore”

24/05/2017

De Antwerpse conceptstore Heritage House, gespecialiseerd in Belgisch fooddesign, wil uitgroeien tot een belevingsmerk met internationale allure. De initiatiefnemers openden een pop-up in Home of Retail, het co-creatieplatform van RetailDetail. 

Waarom retailers kleur moeten bekennen

24/05/2017

Of het nu gaat om een sofa, een schoonmaakproduct of een nieuwe outfit: kleur is cruciaal bij de aankoop. Toch wordt het belang van de factor kleur nog onderschat. Trendwatcher Hilde Francq schreef er een boek over: ‘Kleur verkoopt’. 

Forse winstdaling voor Marks & Spencer

24/05/2017

Ondanks een lichte omzetstijging is de winst voor belastingen bij het Britse Marks & Spencer vorig jaar met meer dan de helft teruggevallen. Zoals verwacht was er bij de verkoop van kleding een omzetdaling.

Shoptalk Europe maakt agenda bekend en geeft tickets weg

23/05/2017

(publireportage) De beurs Shoptalk Europe, die van 9 tot 11 oktober doorgaat in Kopenhagen, heeft naast haar agenda ook een programma bekendgemaakt waarmee retailers gratis kaarten en een deelname in de reiskosten kunnen krijgen.

Hema Schilde als eerste in nieuw jasje

23/05/2017

De vestiging van Hema in Schilde is de eerste Belgische winkel die in een nieuw jasje is gestoken en voortaan volgens het nieuwe concept van de keten werkt. Dit jaar moeten er nog zeventig winkels vernieuwd worden.

Pieter Malfliet versterkt RetailDetail

23/05/2017

Het team van RetailDetail blijft groeien: deze week haalden we opnieuw een jonge kracht aan boord. Sinds maandag 22 mei werkt Pieter Malfliet bij RetailDetail als Event & Partnerships Manager.

Back to top