Belgische winkeliers worstelen met nieuwe Europese regels voor bescherming van klantdata

KMO's niet klaar voor Europese regels databescherming

KMO's niet klaar voor Europese regels databescherming
Shutterstock

Op 25 mei 2018 verstrengen de Europese regels voor wie gegevens van klanten bijhoudt. Bij veel KMO's zorgt dat voor onrust, want voor velen zijn de regels onduidelijk en moeilijk toe te passen.

Regels roepen vragen op

Uiterlijk op 25 mei 2018 moet elke Europese ondernemer met een register kunnen aantonen welke klantengegevens hij bijhoudt, op welke manier en hoe lang. De klant krijgt meer rechten en kan te allen tijde vragen om zijn gegevens in te kijken, te verbeteren of te wissen. Wie zich niet in de regel stelt, riskeert boetes die kunnen oplopen tot twintig miljoen euro.

 

Elke onderneming moet bovendien zelf inschatten welke gegevens gevoelig zijn en hoe die het best beschermd worden. Dat roept veel vragen op, vooral bij de KMO’s voor wie initieel soepelere regels waren beloofd. “Voor een op de twee winkeliers wordt het nog een hele uitdaging om de nieuwe Europese databeschermingsregels (GDPR) toe te passen,” meent Unizo-gedelegeerd bestuurder Johan Bortier. “De tijd dringt en er blijft veel onduidelijkheid over de concreet te nemen maatregelen.”

 

Gezond verstand en duidelijke informatie

Uit een zelfscan die de Belgische KMO’s konden uitvoeren op de Unizo-website blijkt alvast dat slechts 18% van de ondernemers zich min of meer veilig kan noemen. Bijna vier op de tien kunnen het probleem met enkele kleine ingrepen nog snel oplossen, maar voor de overige 44% is het vijf voor twaalf.

 

Toch is er geen reden tot paniek, stelt Staatssecretaris voor Privacy Philippe De Backer: “Met wat gezond verstand en een goede communicatie komen de meeste handelaars al heel ver. Het is vooral belangrijk dat de klant duidelijk weet wat er met zijn gegevens zal gebeuren en hoe hij die ook makkelijk kan laten schrappen.” Via de Privacycommissie en van Unizo mogen de winkeliers bovendien nog meer informatie en coaching verwachten de komende maanden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.