Belgische winkeliers worstelen met nieuwe Europese regels voor bescherming van klantdata

KMO's niet klaar voor Europese regels databescherming

KMO's niet klaar voor Europese regels databescherming
Shutterstock

Op 25 mei 2018 verstrengen de Europese regels voor wie gegevens van klanten bijhoudt. Bij veel KMO's zorgt dat voor onrust, want voor velen zijn de regels onduidelijk en moeilijk toe te passen.

Regels roepen vragen op

Uiterlijk op 25 mei 2018 moet elke Europese ondernemer met een register kunnen aantonen welke klantengegevens hij bijhoudt, op welke manier en hoe lang. De klant krijgt meer rechten en kan te allen tijde vragen om zijn gegevens in te kijken, te verbeteren of te wissen. Wie zich niet in de regel stelt, riskeert boetes die kunnen oplopen tot twintig miljoen euro.

 

Elke onderneming moet bovendien zelf inschatten welke gegevens gevoelig zijn en hoe die het best beschermd worden. Dat roept veel vragen op, vooral bij de KMO’s voor wie initieel soepelere regels waren beloofd. “Voor een op de twee winkeliers wordt het nog een hele uitdaging om de nieuwe Europese databeschermingsregels (GDPR) toe te passen,” meent Unizo-gedelegeerd bestuurder Johan Bortier. “De tijd dringt en er blijft veel onduidelijkheid over de concreet te nemen maatregelen.”

 

Gezond verstand en duidelijke informatie

Uit een zelfscan die de Belgische KMO’s konden uitvoeren op de Unizo-website blijkt alvast dat slechts 18% van de ondernemers zich min of meer veilig kan noemen. Bijna vier op de tien kunnen het probleem met enkele kleine ingrepen nog snel oplossen, maar voor de overige 44% is het vijf voor twaalf.

 

Toch is er geen reden tot paniek, stelt Staatssecretaris voor Privacy Philippe De Backer: “Met wat gezond verstand en een goede communicatie komen de meeste handelaars al heel ver. Het is vooral belangrijk dat de klant duidelijk weet wat er met zijn gegevens zal gebeuren en hoe hij die ook makkelijk kan laten schrappen.” Via de Privacycommissie en van Unizo mogen de winkeliers bovendien nog meer informatie en coaching verwachten de komende maanden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.