RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Kilometerheffing kost voedingssector 120 tot 170 miljoen euro”

icon
Algemeen31 maart, 2016

Vanaf morgen moeten in België alle vrachtwagens van meer dan 3,5 ton een bedrag variërend tussen 7,4 en 29,2 cent per gereden kilometer betalen. Hoewel niemand het principe afschiet, krijgt de manier waarop het systeem wordt ingevoerd bakken kritiek.

“Goed dat buitenlandse truckers meebetalen”

Over het principe dat de “vervuiler/gebruiker betaalt” ‑ en eindelijk ook de buitenlandse chauffeurs ‑ is zo goed als iedereen het eens, de truckers in de eerste plaats. “Ik vind het idee niet foutief. We betalen al jaren tol op Franse, Italiaanse en Spaanse wegen. Ook in Duitsland hanteren ze het systeem, dus is het niet zo verbazend dat het er in België ook van komt”, zegt Marc Van Grootel van het Oelegemse transportbedrijf Groover International. Collega Benedicte Van Wonterghem van Antoine Trucks verwoordt het zo: “Ik vind het wel normaal dat chauffeurs die door België rijden, moeten betalen. Wij doen dat ook in het buitenland.”

 

Al hebben ook zij hun bedenkingen: zo willen de truckers dat “de inkomsten uit de heffing geïnvesteerd worden in onze wegeninfrastructuur. Er moeten niet alleen meer en betere wegen komen, ook heel wat meer parkings waar de vrachtwagenchauffeurs even kunnen rusten. Zij moeten duidelijk te zien krijgen waarvoor ze betalen”, zegt Van Wonterghem.

 

Van Grootel betreurt dan weer dat het systeem niet op een Europese schaal is ingevoerd: “Wat mij wel frustreert is dat het verenigde Europa diverse systemen hanteert en dat we in België er zelfs in slagen om drie systemen en twee tarieven te gebruiken. Leg dat maar eens uit aan een buitenlander. Als ze nu in Nederland of Scandinavië iets dergelijks introduceren is het helemaal een soep.”

 

Veel kritiek op uitvoering

Ook de beroepsfederaties en de ondernemersorganisaties stellen niet zozeer de invoering van de kilometerheffing in vraag dan wel de wijze waarop dat gebeurt: “Het systeem staat technisch niet op punt, is te duur en heeft geen impact op de mobiliteit”, vat handelsfederatie Comeos de breed gedragen kritiek samen. “Als een vrachtwagen bijvoorbeeld op een parallelweg naast een autosnelweg rijdt, wordt dit geregistreerd als een verplaatsing op de autosnelweg. De transporteur zal dan onterecht een kilometerheffing moeten betalen”, zegt Dominique Michel, CEO van Comeos.

 

Eerder had transportfederatie Febetra al laten weten dat 6 op de 10 firma’s technische problemen ondervinden bij de opstart van het systeem. Beroepsvereniging Transport & Logistiek Vlaanderen dreigt zelfs met gerechtelijke stappen wanneer in een eerste fase truckers die “vanaf 1 april niet helemaal in orde zijn, uitsluitend door systeemfouten bij (technische partner) Satellic” toch beboet zouden worden. Ondernemersorganisaties Unizo en NSZ van hun kant pleiten daarom voor een inloopperiode met een gedoogbeleid.

 

Een tweede punt van kritiek is de kostprijs van het hele systeem. Die meerkost zal worden doorgerekend aan de klant, klinkt het al langer bij transporteurs en ondernemers. Comeos schat de extra kost, alleen al voor de voedingsketen, op 120 tot 170 miljoen euro. “Om een eenvoudig voorbeeld te geven: een lasagne die in de winkel ligt heeft een hele weg afgelegd. Eerst moeten de ingrediënten naar de producent vervoerd worden, vervolgens gaat het afgewerkte product van de producent naar de depots van de winkels, om van daaruit verdeeld te worden naar de supermarkten. Door de kilometerheffing worden al deze stappen duurder”, zegt Dominique Michel.

 

“Wij zijn niet tegen de kilometerheffing”, voegt Comeos er voor alle duidelijkheid aan toe, “maar deze moet wel een impact hebben op de mobiliteit. Dat is met de huidige regelgeving niet het geval.” Dominique Michel noemt de huidige regeling “een puur financiële operatie, zonder positief effect op onze mobiliteit.” Daarmee zit de handelsfederatie op dezelfde golflengte als de ondernemers van Voka. Allebei vragen een slimme kilometerheffing, die varieert naargelang het tijdstip en de locatie van de verplaatsing. “Zo zouden vrachtwagenchauffeurs kunnen genieten van een gunstig tarief als ze buiten de spitsuren rijden, zodat de filedruk afneemt”, klinkt het bij Comeos. Voka voegt daaraan toe dat zo’n “slimme kilometerheffing enkel werkbaar is als ze voor alle weggebruikers geldt, dus ook voor de personenauto’s.”

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Temu-eigenaar ontslaat tientallen werknemers na vechtpartij met markttoezichthouder”

    PDD Holdings, het moederbedrijf van koopjesplatform Temu, heeft tientallen medewerkers ontslagen na een ‘incident’ met Chinese markttoezichthouders in Shanghai. Tijdens een inspectie door de State Administration for Market Regulation zouden er fysieke vechtpartijen hebben plaatsgevonden tussen PDD-werknemers en controlerende ambtenaren.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN