LBC protesteert tegen personeelsbeleid winkelketens.

LBC protesteert tegen personeelsbeleid winkelketens.

Als winkelbediende is het steeds moeilijker om een vast contract te pakken te krijgen. Ook liggen de lonen laag, terwijl de werkuren almaar lastiger worden. De christelijke bediendenbond LBC kondigt acties af in de winkelstraten om het ongenoegen in de sector te uiten.

 

In winkels die onder het paritair comité 311 vallen worden tegenwoordig nog zelden vaste contracten gegeven. De meeste grote retailketens, gaande van Casa tot Zara, vallen onder dat comité. Om de loonkost zo laag mogelijk te houden worden hoofdzakelijk jonge mensen aangenomen onder een tijdelijk contract. Nederlandse studies kwamen ginder reeds tot dezelfde conclusie.

 

LBC klaagt bovendien de moeilijke werktijden aan en de lage uurlonen. Naast de onrust die lage werkzekerheid veroorzaakt, moeten winkelbediendes steeds flexibere uurregelingen verdragen. Koopavonden, weekendwerk en variërende weekregelingen zijn gemeengoed. De lonen zouden daarentegen rond de 12 euro per uur schommelen. Daarom eist LBC een herziening van de CAO, met onder meer een loontoeslag voor onregelmatige werkuren.

 

De ironie wil dat de Mercuriusprijs van Comeos dit jaar wordt uitgereikt aan de winkelketen met het beste personeelsbeleid. Nu LBC precies de HR-praktijken van de retailers aan de kaak stelt, kan het weleens slikken worden voor de participanten.

 

  

Meer: Case: HR in de detailhandel: vandaag en morgen.

          'Verkoper in vaste dienst uitstervend ras'.

Als winkelbediende is het steeds moeilijker om een vast contract te pakken te krijgen. Ook liggen de lonen laag, terwijl de werkuren almaar lastiger worden. De christelijke bediendenbond LBC kondigt acties af in de winkelstraten om het ongenoegen in de sector te uiten.

 

In winkels die onder het paritair comité 311 vallen worden tegenwoordig nog zelden vaste contracten gegeven. De meeste grote retailketens, gaande van Casa tot Zara, vallen onder dat comité. Om de loonkost zo laag mogelijk te houden worden hoofdzakelijk jonge mensen aangenomen onder een tijdelijk contract. Nederlandse studies kwamen ginder reeds tot dezelfde conclusie.

 

LBC klaagt bovendien de moeilijke werktijden aan en de lage uurlonen. Naast de onrust die lage werkzekerheid veroorzaakt, moeten winkelbediendes steeds flexibere uurregelingen verdragen. Koopavonden, weekendwerk en variërende weekregelingen zijn gemeengoed. De lonen zouden daarentegen rond de 12 euro per uur schommelen. Daarom eist LBC een herziening van de CAO, met onder meer een loontoeslag voor onregelmatige werkuren.

 

De ironie wil dat de Mercuriusprijs van Comeos dit jaar wordt uitgereikt aan de winkelketen met het beste personeelsbeleid. Nu LBC precies de HR-praktijken van de retailers aan de kaak stelt, kan het weleens slikken worden voor de participanten.

 

  

Meer: Case: HR in de detailhandel: vandaag en morgen.

          'Verkoper in vaste dienst uitstervend ras'.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top