Lego wint rechtszaak tegen Belgische horlogemaker Ice-Watch

Lego wint rechtszaak tegen Belgische horlogemaker Ice-Watch

Ice-Watch mag van de Brusselse handelsrechter zijn producten in ons land niet langer aanbieden in kleurige dozen met noppen die verdacht veel weg hebben van Lego-blokken. De Deense speelgoedreus had een zaak aangespannen tegen het Belgische horlogemerk heeft nu deels gelijk gekregen van de rechter.

Dwangsom van 10.000 euro per dag

De rechter legde Ice-Watch een dwangsom op van 10.000 euro per dag dat het nog horloges in de bewuste verpakking verkoopt in ons land. Die dwangsom zou ingaan vanaf de betekening van het vonnis, maar volgens De Standaard is dat nog niet gebeurd en zoeken partijen momenteel naar een onderhandelde oplossing.
 
Opvallend is wel dat het vonnis enkel betrekking heeft op België. Lego had gepleit dat Ice-Watch een inbreuk pleegde op zijn Europees beschermde "vormmerk", maar de rechter volgde die redenering niet. Volgens hem overtreedt Ice-Watch enkel de Belgische wet op de Marktpraktijken en de Consumentenbescherming, omdat het de consument misleidt over de commerciële oorsprong van het product. Versta: de klant zou kunnen denken dat een Ice-Watch eigenlijk een Lego-horloge is.

Heuse hype

Ice-Watch is een bedrijfje uit het Waalse Bastogne, maar maakt zijn horloges in China. Sinds ze onder meer opdoken in videoclips van de Black Eyed Peas en de Franse dj David Guetta - zijn vrouw Cathy (foto) ontwierp onlangs zelfs een speciaal horloge voor Ice-Watch - groeiden de horloges uit tot een heuse hype en gingen er al miljoenen van over de toonbank. Dat succes is Lego - dat zelf een hele lijn merchandisingproducten rond zijn wereldberoemde blokjes heeft uitgebouwd - uiteraard niet ontgaan.
 
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Win een gratis deelname aan Vlerick Retail Platform!

24/11/2017

De vierde studienamiddag van het Vlerick Retail Platform 2017 vindt plaats op 7 december. Het thema: ‘blurring’, met getuigenissen van Juttu, Amélie & Moi en Sissy-Boy. Lezers van RetailDetail maken kans op een gratis invitatie.

Coolblue lanceert eerste Coolblue XXL in Amsterdam

24/11/2017

De Rotterdamse webwinkel Coolblue zet zijn omnichannel-strategie kracht bij met de lancering van het concept Coolblue XXL. Klanten kunnen er meer dan duizend producten ter plekke testen en afhalen, soms al een minuut na de bestelling.

Unilever start zoektocht naar opvolger CEO Paul Polman

24/11/2017

Unilever is gestart met de zoektocht naar een opvolger voor CEO Paul Polman. Het heeft daarvoor headhunter Egon Zehnder ingehuurd, dat nu op zoek zal gaan naar geschikte kandidaten.

Harrods plant grootste make-over in 180-jarig bestaan

24/11/2017

Harrods zal de komende drie jaar een immense opfrissing ondergaan. Het Londense luxewarenhuis investeert liefst 225 miljoen euro in de renovatie, de grootste in zijn 183-jarige bestaan, en in nieuwe diensten voor Chinese klanten op zijn webshop.

Standaard Boekhandel, Bol.com en JBC vallen in de prijzen

24/11/2017

Standaard Boekhandel is op de RetailDetail Night uitgeroepen tot Qrf Beste Winkelketen van België 2017-2018. Bol.com nam de Qrf Webshop Award Belgium in ontvangst en JBC won de Qrf Sustainability Award.

Black Friday bij Amazon overschaduwd door grote staking

24/11/2017

Werknemers van Amazon in Duitsland prikten Black Friday als de uitgelezen dag om het werk neer te leggen. Met de staking willen ze hun eis om meer loon en betere arbeidsvoorwaarden kracht bijzetten. De actie loopt tot zaterdagavond.

Back to top