Lego wint rechtszaak tegen Belgische horlogemaker Ice-Watch

Lego wint rechtszaak tegen Belgische horlogemaker Ice-Watch

Ice-Watch mag van de Brusselse handelsrechter zijn producten in ons land niet langer aanbieden in kleurige dozen met noppen die verdacht veel weg hebben van Lego-blokken. De Deense speelgoedreus had een zaak aangespannen tegen het Belgische horlogemerk heeft nu deels gelijk gekregen van de rechter.

Dwangsom van 10.000 euro per dag

De rechter legde Ice-Watch een dwangsom op van 10.000 euro per dag dat het nog horloges in de bewuste verpakking verkoopt in ons land. Die dwangsom zou ingaan vanaf de betekening van het vonnis, maar volgens De Standaard is dat nog niet gebeurd en zoeken partijen momenteel naar een onderhandelde oplossing.
 
Opvallend is wel dat het vonnis enkel betrekking heeft op België. Lego had gepleit dat Ice-Watch een inbreuk pleegde op zijn Europees beschermde "vormmerk", maar de rechter volgde die redenering niet. Volgens hem overtreedt Ice-Watch enkel de Belgische wet op de Marktpraktijken en de Consumentenbescherming, omdat het de consument misleidt over de commerciële oorsprong van het product. Versta: de klant zou kunnen denken dat een Ice-Watch eigenlijk een Lego-horloge is.

Heuse hype

Ice-Watch is een bedrijfje uit het Waalse Bastogne, maar maakt zijn horloges in China. Sinds ze onder meer opdoken in videoclips van de Black Eyed Peas en de Franse dj David Guetta - zijn vrouw Cathy (foto) ontwierp onlangs zelfs een speciaal horloge voor Ice-Watch - groeiden de horloges uit tot een heuse hype en gingen er al miljoenen van over de toonbank. Dat succes is Lego - dat zelf een hele lijn merchandisingproducten rond zijn wereldberoemde blokjes heeft uitgebouwd - uiteraard niet ontgaan.
 
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Back to top