Lego wint rechtszaak tegen Belgische horlogemaker Ice-Watch

Lego wint rechtszaak tegen Belgische horlogemaker Ice-Watch

Ice-Watch mag van de Brusselse handelsrechter zijn producten in ons land niet langer aanbieden in kleurige dozen met noppen die verdacht veel weg hebben van Lego-blokken. De Deense speelgoedreus had een zaak aangespannen tegen het Belgische horlogemerk heeft nu deels gelijk gekregen van de rechter.

Dwangsom van 10.000 euro per dag

De rechter legde Ice-Watch een dwangsom op van 10.000 euro per dag dat het nog horloges in de bewuste verpakking verkoopt in ons land. Die dwangsom zou ingaan vanaf de betekening van het vonnis, maar volgens De Standaard is dat nog niet gebeurd en zoeken partijen momenteel naar een onderhandelde oplossing.
 
Opvallend is wel dat het vonnis enkel betrekking heeft op België. Lego had gepleit dat Ice-Watch een inbreuk pleegde op zijn Europees beschermde "vormmerk", maar de rechter volgde die redenering niet. Volgens hem overtreedt Ice-Watch enkel de Belgische wet op de Marktpraktijken en de Consumentenbescherming, omdat het de consument misleidt over de commerciële oorsprong van het product. Versta: de klant zou kunnen denken dat een Ice-Watch eigenlijk een Lego-horloge is.

Heuse hype

Ice-Watch is een bedrijfje uit het Waalse Bastogne, maar maakt zijn horloges in China. Sinds ze onder meer opdoken in videoclips van de Black Eyed Peas en de Franse dj David Guetta - zijn vrouw Cathy (foto) ontwierp onlangs zelfs een speciaal horloge voor Ice-Watch - groeiden de horloges uit tot een heuse hype en gingen er al miljoenen van over de toonbank. Dat succes is Lego - dat zelf een hele lijn merchandisingproducten rond zijn wereldberoemde blokjes heeft uitgebouwd - uiteraard niet ontgaan.
 
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

12/09/2017

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

Back to top