Lego wint rechtszaak tegen Belgische horlogemaker Ice-Watch | RetailDetail

Lego wint rechtszaak tegen Belgische horlogemaker Ice-Watch

Lego wint rechtszaak tegen Belgische horlogemaker Ice-Watch

Ice-Watch mag van de Brusselse handelsrechter zijn producten in ons land niet langer aanbieden in kleurige dozen met noppen die verdacht veel weg hebben van Lego-blokken. De Deense speelgoedreus had een zaak aangespannen tegen het Belgische horlogemerk heeft nu deels gelijk gekregen van de rechter.

Dwangsom van 10.000 euro per dag

De rechter legde Ice-Watch een dwangsom op van 10.000 euro per dag dat het nog horloges in de bewuste verpakking verkoopt in ons land. Die dwangsom zou ingaan vanaf de betekening van het vonnis, maar volgens De Standaard is dat nog niet gebeurd en zoeken partijen momenteel naar een onderhandelde oplossing.
 
Opvallend is wel dat het vonnis enkel betrekking heeft op België. Lego had gepleit dat Ice-Watch een inbreuk pleegde op zijn Europees beschermde "vormmerk", maar de rechter volgde die redenering niet. Volgens hem overtreedt Ice-Watch enkel de Belgische wet op de Marktpraktijken en de Consumentenbescherming, omdat het de consument misleidt over de commerciële oorsprong van het product. Versta: de klant zou kunnen denken dat een Ice-Watch eigenlijk een Lego-horloge is.

Heuse hype

Ice-Watch is een bedrijfje uit het Waalse Bastogne, maar maakt zijn horloges in China. Sinds ze onder meer opdoken in videoclips van de Black Eyed Peas en de Franse dj David Guetta - zijn vrouw Cathy (foto) ontwierp onlangs zelfs een speciaal horloge voor Ice-Watch - groeiden de horloges uit tot een heuse hype en gingen er al miljoenen van over de toonbank. Dat succes is Lego - dat zelf een hele lijn merchandisingproducten rond zijn wereldberoemde blokjes heeft uitgebouwd - uiteraard niet ontgaan.
 
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.