Lego wint rechtszaak tegen Belgische horlogemaker Ice-Watch | RetailDetail

Lego wint rechtszaak tegen Belgische horlogemaker Ice-Watch

Lego wint rechtszaak tegen Belgische horlogemaker Ice-Watch

Ice-Watch mag van de Brusselse handelsrechter zijn producten in ons land niet langer aanbieden in kleurige dozen met noppen die verdacht veel weg hebben van Lego-blokken. De Deense speelgoedreus had een zaak aangespannen tegen het Belgische horlogemerk heeft nu deels gelijk gekregen van de rechter.

Dwangsom van 10.000 euro per dag

De rechter legde Ice-Watch een dwangsom op van 10.000 euro per dag dat het nog horloges in de bewuste verpakking verkoopt in ons land. Die dwangsom zou ingaan vanaf de betekening van het vonnis, maar volgens De Standaard is dat nog niet gebeurd en zoeken partijen momenteel naar een onderhandelde oplossing.
 
Opvallend is wel dat het vonnis enkel betrekking heeft op België. Lego had gepleit dat Ice-Watch een inbreuk pleegde op zijn Europees beschermde "vormmerk", maar de rechter volgde die redenering niet. Volgens hem overtreedt Ice-Watch enkel de Belgische wet op de Marktpraktijken en de Consumentenbescherming, omdat het de consument misleidt over de commerciële oorsprong van het product. Versta: de klant zou kunnen denken dat een Ice-Watch eigenlijk een Lego-horloge is.

Heuse hype

Ice-Watch is een bedrijfje uit het Waalse Bastogne, maar maakt zijn horloges in China. Sinds ze onder meer opdoken in videoclips van de Black Eyed Peas en de Franse dj David Guetta - zijn vrouw Cathy (foto) ontwierp onlangs zelfs een speciaal horloge voor Ice-Watch - groeiden de horloges uit tot een heuse hype en gingen er al miljoenen van over de toonbank. Dat succes is Lego - dat zelf een hele lijn merchandisingproducten rond zijn wereldberoemde blokjes heeft uitgebouwd - uiteraard niet ontgaan.
 
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.