RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Johan Van Geyte
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Kredietkaarten doen consument meer sparen voor voordelen

icon
Algemeen16 februari, 2016

Kredietkaarten die recht geven op een voordeel als er mee wordt betaald, worden opvallend meer gebruikt. Voor elke euro die met een klassieke kredietkaart wordt uitgegeven, zal met de kaart met een specifiek spaardoel 3 euro worden gehaald, zegt topman Guy Schellinck van Beobank.

 

Nieuwe kaart met Air France KLM

Beobank lanceert vandaag twee gemeenschappelijke kredietkaarten met de luchtvaartmaatschappij Air France KLM. Het gaat in de eerste plaats om normale MasterCards, waarmee in winkels en in de horeca kan worden betaald. 

 

Daarnaast bieden ze enkele specifieke voordelen. Voor elke uitgave, van eender welke aard en waar ook, die met klassieke Flying Blue World MasterCard wordt gekweten, krijgt de kaartbezitter immers een airmile toegekend. Met een premiumkaart gaat het zelfs om 1,25 airmiles. Voor 17.000 à 20.000 airmiles heeft de consument een gratis reis in Europa, tijdens promoperiodes kan dat al vanaf 10.000 airmiles. Verder geven de verzamelde punten ook het recht op een upgrade van economy naar businessclass, de mogelijkheid om zonder bijbetaling extra bagage mee te nemen of toegang tot de lounges van de luchtvaartmaatschappij.

 

Voor Beobank gaat het al om de zesde kredietkaart, die ze samen met een andere vennootschap uitgeeft. Eerder werden al specifieke kaarten op de markt gebracht samen met Q8 (korting op benzineprijs), reisorganisator Neckerman, NMBS Europe (gratis treinmiles), Brico (2% korting in de winkels) en RTL (gratis toegang tot evenementen). 

 

“Als een consument een dergelijke kaart neemt, zien we een verschuiving. Hij zal de kaart waaraan een specifiek voordeel is gekoppeld bij voorrang gebruiken om een betaling te doen”, aldus Schellinck. “We merken daarbij geen verschil in aanvaarding tussen Vlaanderen en Wallonië. In het effectieve kaartgebruik is dat er wel. Zo gebruikt de consument in het zuiden van het land zijn kaart frequenter, maar voor kleinere bedragen en vaker voor entertainment. In het noorden van het land zijn de gemiddelde uitgaven groter en wordt de kaart relatief meer gebruikt voor reisdoeleinden.”

 

Partnerprogramma’s groeien het snelst

“De gemeenschappelijke kaart van Beobank met Air France KLM is spontaan gegroeid. Wij kijken uit naar nieuwe partners om een programma op te zetten. Zij hadden al een kaartprogramma in een aantal landen, maar nog niet in België”, aldus nog Schellinck.

 

“Onze klanten waren vragende partij om ook in België een kaartprogramma te hebben, omdat we het inderdaad in andere markten al hadden”, zeggen algemeen directeur voor België en Luxemburg Boris Darceaux en vice president customer loyalty Frederic Kahane van Air France KLM. 

 

“Ons getrouwheidsprogramma bestaat uit drie lagen. De eerste is die van de klassieke toekenning van airmiles, die men kan verzamelen als men vliegt. De tweede is die van de extra diensten, zoals niet meer moeten aanschuiven in de wachtrij op de luchthaven. En de derde bestaat uit partnerprogramma’s. Het is deze derde pijler die het snelste groeit.”

 

“We zien dat mensen die in een programma stappen veel trouwer zijn aan de maatschappij. Ze hebben er ook voordeel bij. Maar dan moet je er niet alleen voor zorgen dat ze airmiles kunnen verzamelen, maar dat ze die ook kunnen aanwenden. Daarom zorgt elke nieuwe toekenning van punten ervoor dat de geldigheidsdatum voor de airmiles vanaf dan nog minstens twintig maanden loopt. Wie de kaart dus geregeld gebruikt om er een betaling mee te doen, ziet in de praktijk de punten niet verloren gaan”, aldus nog Darceaux en Kahane.

 

Consument houdt kaart langer

“De consument is zich bewust van die voordelen. Hij zal de kaart dan ook langer houden”, aldus Schellinck. Beobank verwacht de komende maanden nog nieuwe kaarten met zogenaamde co-branding uit te geven. “Maar ook die zullen gebaseerd zijn op een marktstudie naar het gedrag van de consument. Ze moet hem een daadwerkelijk voordeel bieden, waarvoor hij bereid is om met de kaart te gebruiken. We beperken ons daarbij tot één partner per segment.”

 

De klassieke MasterCard met Air France KLM kost 75 euro, de Premiumkaart 150 euro. Na de eerste betaling van een uitgave met de klassieke kaart ontvangt de consument een welkomstgeschenk van 3.500 airmiles, bij de premiumkaart is dat 5.000 airmiles.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Akkoord over nachtwerk in distributie en e-commerce

    Het Belgisch kernkabinet schaft het algemene verbod op nachtwerk af, en versoepelt de regels voor de retail. Wat al in het zomerakkoord stond, wordt nu bevestigd: in distributie en e-commerce is het enkel nog tussen 23.00 en 6.00 uur nachtwerk.

  • icon
    Algemeen11 december, 2025
    Inval op Europees hoofdkantoor Temu: sponsort de Chinese overheid?

    EU-inspecteurs vielen vorige week het Europese hoofdkantoor van Temu in Dublin binnen. Ze voeren een onderzoek naar mogelijke Chinese staatssteun, die de markt en de vrije concurrentie in Europa kan verstoren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN