RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Alle retailers moeten zichzelf heruitvinden”

icon
Algemeen10 april, 2018

Meer dan ooit is het de consument die beslist welke richting de retailmarkt uitgaat. Winkelketens moeten zichzelf heruitvinden, hun concepten in vraag stellen. Dat zeggen Jean Baheux en Jonathan Delguste van vastgoedadviseur Cushman & Wakefield.

Veranderend koopgedrag

De markt van winkelvastgoed is fundamenteel veranderd, stellen onze gesprekspartners. “Voor de financiële crisis in 2008 hadden we te maken met een markt van eigenaars en ontwikkelaars. Zij stelden de wet. Na 2008 werd het een markt van retailers. Maar sinds 2016, door de opkomst van e-commerce en het veranderend koopgedrag, is het nu een consumentenmarkt geworden. De shopper zit aan het stuur, en alle retailers moeten nu zichzelf heruitvinden om aan de gewijzigde consumentenverwachtingen te blijven voldoen. Wie dat niet doet, verdwijnt of verliest marktaandeel. Kijk maar naar Charles Vögele, MS Mode, Blokker… Nu, als gevolg hiervan moeten ook eigenaars, ontwikkelaars en makelaars zichzelf in vraag stellen.”

 

Voeding brengt beleving

Niemand ontsnapt aan deze trends. Vandaag zien we dat zelfs een grote, onaantastbaar gewaande speler als H&M moet bijsturen. De retailer kondigt winkelsluitingen aan, gaat meer investeren in e-commerce en lanceert de outletformule Afound. “Het gaat om een optimalisering”, relativeert Jean Baheux. “Je mag ook niet uit het oog verliezen dat het bedrijf zijn eigen concurrentie creëert, met nieuwe formules voor specifieke doelgroepen: COS, & Other Stories, Monki, Weekday, Arket, Nyden…”
 

In essentie blijft de retailsector dynamisch en komen er heel wat nieuwe, internationale spelers op de markt, waardoor de vraag toch op een redelijk hoog niveau standhoudt. Opmerkelijk is bijvoorbeeld de sterke toename van food & beverage concepten: Burger King, Five Guys, KFC, Be Burger… Die beantwoorden aan de vraag naar meer beleving. “Alle winkelcomplexen moeten hierop inspelen: ze worden ontmoetingsplaatsen. De pure handel is op termijn niet de toekomst. Men moet andere diensten aanbieden.”

 

Nieuwkomers uit Frankrijk

Drummen is het ook in de schoenenbranche. Erg actief is JD Sports. Chaussea zet z’n expansie verder, we zagen de komst van vanHaren en Snipes, van The Athlete’s Foot, de herpositionering van Brantano…
 

Flink wat activiteit komt vanuit Frankrijk. Kiabi presteert sterk en zal nieuwe vestigingen openen. Ook Maisons du Monde gaat door op z’n elan. Electro Dépot is een interessante nieuwkomer met ambitie, net als La Foir’Fouille. Het Franse modemerk IRO trok naar Antwerpen en Brussel, Majestic Filatures kwam naar de Dansaertstraat en de Louizalaan, ook Bonton (kinderkledij) arriveerde in Brussel. Het Italiaanse premiummerk Dsquared2 (van de groep Yoox Net-a-Porter) landde in de Antwerpse Schuttershofstraat.
 

Anderzijds: Pimkie sloot enkele winkels, net als Promod. “Zij arbitreren, ze bekijken hun winkelportfolio kritisch en stellen hun concept in vraag. We zien wel meer retailers die downsizen. Esprit verhuisde van de Nieuwstraat naar een kleinere winkel in The Mint. Aan de andere kant zie je dat spelers zoals H&M en Zara nu verkiezen om één grote flagshipstore van 3.000 m² te openen in de plaats van drie winkels van 1.000 m².”

 

Vernieuwende concepten

“Retailers zijn nu eenmaal voorzichtiger geworden, ze rekenen. Pas na uitvoerige analyse en overleg met ons, nemen ze een beslissing. Onze rol wordt dan ook meer en meer die van een volwaardige consultant. We integreren meer research in onze analyses. Wij kennen de lokale markt, wij weten bijvoorbeeld dat de bevolking in Brussel de komende jaren fors gaat groeien – de stad behoort tot de vijf snelst groeiende steden in Europa.”
 

“We hebben ook oog voor de commerciële zones buiten de grote winkelstraten. In de Luxemburgstraat bijvoorbeeld was er twintig jaar geleden niets te beleven, vandaag zie je daar een waaier aan handelszaken die goed inspelen op de noden van de vele kantoorbedienden in de wijk. Proximiteit wordt een troef.”
 

Internationaal zie je dat retailers met echt vernieuwende winkelconcepten op de proppen komen. De Amazon Go winkel zonder kassa’s is een sprekend voorbeeld. Wellicht zien we in de toekomst vaker winkels zonder check-outs, met minder vierkante meters en minder medewerkers. Zara opende in Londen een digitale conceptstore waar klanten wel kleding kunnen bekijken en passen, maar niet meteen meenemen: aankopen gebeurt online, betalen gebeurt via Bluetooth, via apps of via een selfscankassa, en de bestellingen worden nog dezelfde dag thuis geleverd of kunnen in lockers worden afgehaald.

 

Positieve stemming

Wat moeten we denken van de recente leegstandcijfers, die nog steeds blijken te stijgen? “Leegstand is vooral een probleem in kleinere provinciesteden, waar de toegankelijkheid niet altijd optimaal is en de winkelpanden te klein. Wanneer een speler als H&M dan uit noodzaak naar de periferie trekt, volgen er andere retailers.” Maar ook in sommige topwinkelstraten blijven panden vandaag wat langer leegstaan: zelfs in de Nieuwstraat, Veldstraat of in Vinâve d’Ile. “De match tussen vraag en aanbod is daar wat scheefgetrokken. Sommige panden beantwoorden niet meer aan de verwachtingen van de retailers, op het vlak van oppervlakte of huurprijs. En dan wachten retailers op een correctie.”
 

Wat brengt 2018? “We verwachten dat de heersende trends zich sterker doorzetten. De stemming is positief, al is er zeker geen sprake van euforie. Er komen alweer enkele nieuwe spelers en concepten naar België, onder andere uit Frankrijk, maar voor concrete namen is het nog iets te vroeg. Goed nieuws is dat City 2 een grondige renovatie krijgt, met een nieuwe foodcourt, en dat ook de Brusselse voetgangerszone wordt aangelegd. Aan de Anspachlaan komt het project Crystal City, goed voor 2.500 m² handelsruimte.”
 

In de periferie staat de opening op het programma van The Leaf, het project van Redevco in Ternat, goed voor 27.000 m² met een mooie mix van sterke enseignes. “Met zijn uitstekende ligging in een regio die te weinig commercieel aanbod heeft, wordt dit een gegarandeerd succes.”

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Temu-eigenaar ontslaat tientallen werknemers na vechtpartij met markttoezichthouder”

    PDD Holdings, het moederbedrijf van koopjesplatform Temu, heeft tientallen medewerkers ontslagen na een ‘incident’ met Chinese markttoezichthouders in Shanghai. Tijdens een inspectie door de State Administration for Market Regulation zouden er fysieke vechtpartijen hebben plaatsgevonden tussen PDD-werknemers en controlerende ambtenaren.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN