Loonkost en grondstofprijzen beknotten groei retail.

Loonkost en grondstofprijzen beknotten groei retail.

Retailers willen groeien, maar worden geremd door externe factoren. De grondstofprijzen die zo langzamerhand bijna recordhoogtes bereiken en de hoge loonkosten weerhouden hen ervan opnieuw een hoge vlucht te nemen na de moeilijke economische tijden.


Nochtans hebben de Belgische handelaars zich goed in stand weten te houden, volgens de conjunctuurenquête van Comeos. Hoewel de rendabiliteit onder druk stond en ook in 2010 nog angstaanjagend veel faillissementen werden opgetekend, zag men een positieve groei in de gepresteerde omzetten.


Meer werken voor minder.

Hogere omzet betekent niet noodzakelijkerwijs meer opbrengsten. De Belgische retailers hebben die waarheid het afgelopen jaar pijnlijk aan den lijve moeten ondervinden. Er werd ernstig aan de al kleine marges van de handelaars geknabbeld. “We stellen vast dat handelaars meer moeite moeten doen om op het einde van de dag minder te verdienen”, zegt Dominique Michel, Gedelegeerd bestuurder van Comeos.


Zo steeg de omzet in de modesector in 2010 met 6,4%. De rendabiliteit van diezelfde sector daalde daarentegen met bijna 30%. Andere groeiers waren de IT-sector (+ 7.9%) en e-commerce. Die laatste zag zijn omzet liefst 26,5% toenemen gedurende 2011.


Retail wil wel investeren, maar kan niet.

De tegenstrijdigheid tussen omzetgroei enerzijds en dalende winsten anderzijds heeft uiteraard ook zijn weerslag op de vooruitzichten voor 2011 in de retail. Volgens het onderzoek van Comeos denkt een kwart van de handelaars dit jaar te kunnen investeren. Ze willen innovaties doorvoeren en hun productiviteit verhogen.


Helaas is er een grote ‘maar’. Slechts eveneens een kwart van de handelaars gelooft dat de rendabiliteit zal verbeteren. Vanzelfsprekend beperkt dit de perspectieven van de bedrijven. Comeos legt uit waar het schoentje knelt aan de hand van het voorbeeld van de voedingssector.


“In de voedingssector werkt de handelaar met een winstmarge tussen de twee en de vier procent. Bijna drie kwart van de opbrengsten gaat naar de leveranciers, 14 procent is loonkost, 9 procent zijn kosten verbonden aan energie, transport en informatica. Op het einde van de dag houdt de handelaar in de voedingssector van iedere euro die in de kassa zit, dus gemiddeld drie cent over”, rekent Dominique Michel van Comeos uit.


“Twee cent gaat naar investeringen, de allerlaatste cent is de winst. Indien de grondstofprijs door de leveranciers rechtstreeks aan de handel wordt doorgerekend – en we vangen signalen op dat dat inderdaad zo zal zijn – zal de handelaar verplicht zijn die meerkost te recupereren. Door de marges nog te verkleinen, door de personeelskosten terug te dringen,…”


Loonkost grootste bedreiging.

Comeos ziet in de evolutie van de loonkost de grootste bedreiging voor de handel in 2011. In de handel is een indexering van 1% stijging op de totale loonkost, volgens de industrieorganisatie, vaak al een halvering van de marge. De tweede grootste bedreiging is het aantrekken van geschikt personeel. Pas op de derde plaats volgen de prijsevoluties van de grondstoffen en de energie.

Retailers willen groeien, maar worden geremd door externe factoren. De grondstofprijzen die zo langzamerhand bijna recordhoogtes bereiken en de hoge loonkosten weerhouden hen ervan opnieuw een hoge vlucht te nemen na de moeilijke economische tijden.


Nochtans hebben de Belgische handelaars zich goed in stand weten te houden, volgens de conjunctuurenquête van Comeos. Hoewel de rendabiliteit onder druk stond en ook in 2010 nog angstaanjagend veel faillissementen werden opgetekend, zag men een positieve groei in de gepresteerde omzetten.


Meer werken voor minder.

Hogere omzet betekent niet noodzakelijkerwijs meer opbrengsten. De Belgische retailers hebben die waarheid het afgelopen jaar pijnlijk aan den lijve moeten ondervinden. Er werd ernstig aan de al kleine marges van de handelaars geknabbeld. “We stellen vast dat handelaars meer moeite moeten doen om op het einde van de dag minder te verdienen”, zegt Dominique Michel, Gedelegeerd bestuurder van Comeos.


Zo steeg de omzet in de modesector in 2010 met 6,4%. De rendabiliteit van diezelfde sector daalde daarentegen met bijna 30%. Andere groeiers waren de IT-sector (+ 7.9%) en e-commerce. Die laatste zag zijn omzet liefst 26,5% toenemen gedurende 2011.


Retail wil wel investeren, maar kan niet.

De tegenstrijdigheid tussen omzetgroei enerzijds en dalende winsten anderzijds heeft uiteraard ook zijn weerslag op de vooruitzichten voor 2011 in de retail. Volgens het onderzoek van Comeos denkt een kwart van de handelaars dit jaar te kunnen investeren. Ze willen innovaties doorvoeren en hun productiviteit verhogen.


Helaas is er een grote ‘maar’. Slechts eveneens een kwart van de handelaars gelooft dat de rendabiliteit zal verbeteren. Vanzelfsprekend beperkt dit de perspectieven van de bedrijven. Comeos legt uit waar het schoentje knelt aan de hand van het voorbeeld van de voedingssector.


“In de voedingssector werkt de handelaar met een winstmarge tussen de twee en de vier procent. Bijna drie kwart van de opbrengsten gaat naar de leveranciers, 14 procent is loonkost, 9 procent zijn kosten verbonden aan energie, transport en informatica. Op het einde van de dag houdt de handelaar in de voedingssector van iedere euro die in de kassa zit, dus gemiddeld drie cent over”, rekent Dominique Michel van Comeos uit.


“Twee cent gaat naar investeringen, de allerlaatste cent is de winst. Indien de grondstofprijs door de leveranciers rechtstreeks aan de handel wordt doorgerekend – en we vangen signalen op dat dat inderdaad zo zal zijn – zal de handelaar verplicht zijn die meerkost te recupereren. Door de marges nog te verkleinen, door de personeelskosten terug te dringen,…”


Loonkost grootste bedreiging.

Comeos ziet in de evolutie van de loonkost de grootste bedreiging voor de handel in 2011. In de handel is een indexering van 1% stijging op de totale loonkost, volgens de industrieorganisatie, vaak al een halvering van de marge. De tweede grootste bedreiging is het aantrekken van geschikt personeel. Pas op de derde plaats volgen de prijsevoluties van de grondstoffen en de energie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Games geven uw promotie een ROI-boost

19/05/2017

(Publireportage) De ontwikkeling van een eigen game kan een merk een stevige boost geven en hoeft verre van duur en ingewikkeld te zijn. HighCo DATA beschikt over de nodige expertise om dit proces van A tot Z voor u in goede banen te leiden.

Duurzame strategie werpt vruchten af voor Unilever

19/05/2017

Het is al een tijdje een discussiepunt binnen Unilever, maar de duurzame strategie werpt wel degelijk zijn vruchten af. Zo waren de duurzame merken in 2016 goed voor 60% van de omzetgroei van het bedrijf.

Analyse: Redt Blokker het met Blokker?

16/05/2017

De ingrijpende ontmanteling die Blokker Holding nu inzet betekent het einde van een iconisch retailconcern. Maar kan de herstructurering ook het begin van iets nieuws betekenen, of is het gewoon te laat? 

Breaking: Blokker Holding kiest voor volledige focus op Blokker

16/05/2017

Blokker Holding heeft besloten zich volledig te gaan richten op Blokker, de winkel waarmee het allemaal begon in 1896. De overige winkelbedrijven van het concern (Intertoys, Maxi Toys, Xenos, Big Bazar en Leen Bakker) zullen worden verkocht. 

Politie niet meer nodig bij winkeldiefstal

16/05/2017

Winkeliers moeten binnenkort niet langer de politie inschakelen bij een winkeldiefstal, maar ze zullen dieven zelf kunnen bestraffen door middel van een schadevergoeding. Unizo is tevreden met de nieuwe regeling.

Zo boort Amazon steeds nieuwe markten aan

15/05/2017

Ook in categorieën waar e-commerce vandaag nog een bescheiden aandeel heeft, zet Amazon de grote middelen in om snel marktaandeel te veroveren. Meubilair en doe-het-zelf behoren tot de volgende doelwitten. 

Back to top