Loonkost en grondstofprijzen beknotten groei retail.

Loonkost en grondstofprijzen beknotten groei retail.

Retailers willen groeien, maar worden geremd door externe factoren. De grondstofprijzen die zo langzamerhand bijna recordhoogtes bereiken en de hoge loonkosten weerhouden hen ervan opnieuw een hoge vlucht te nemen na de moeilijke economische tijden.


Nochtans hebben de Belgische handelaars zich goed in stand weten te houden, volgens de conjunctuurenquête van Comeos. Hoewel de rendabiliteit onder druk stond en ook in 2010 nog angstaanjagend veel faillissementen werden opgetekend, zag men een positieve groei in de gepresteerde omzetten.


Meer werken voor minder.

Hogere omzet betekent niet noodzakelijkerwijs meer opbrengsten. De Belgische retailers hebben die waarheid het afgelopen jaar pijnlijk aan den lijve moeten ondervinden. Er werd ernstig aan de al kleine marges van de handelaars geknabbeld. “We stellen vast dat handelaars meer moeite moeten doen om op het einde van de dag minder te verdienen”, zegt Dominique Michel, Gedelegeerd bestuurder van Comeos.


Zo steeg de omzet in de modesector in 2010 met 6,4%. De rendabiliteit van diezelfde sector daalde daarentegen met bijna 30%. Andere groeiers waren de IT-sector (+ 7.9%) en e-commerce. Die laatste zag zijn omzet liefst 26,5% toenemen gedurende 2011.


Retail wil wel investeren, maar kan niet.

De tegenstrijdigheid tussen omzetgroei enerzijds en dalende winsten anderzijds heeft uiteraard ook zijn weerslag op de vooruitzichten voor 2011 in de retail. Volgens het onderzoek van Comeos denkt een kwart van de handelaars dit jaar te kunnen investeren. Ze willen innovaties doorvoeren en hun productiviteit verhogen.


Helaas is er een grote ‘maar’. Slechts eveneens een kwart van de handelaars gelooft dat de rendabiliteit zal verbeteren. Vanzelfsprekend beperkt dit de perspectieven van de bedrijven. Comeos legt uit waar het schoentje knelt aan de hand van het voorbeeld van de voedingssector.


“In de voedingssector werkt de handelaar met een winstmarge tussen de twee en de vier procent. Bijna drie kwart van de opbrengsten gaat naar de leveranciers, 14 procent is loonkost, 9 procent zijn kosten verbonden aan energie, transport en informatica. Op het einde van de dag houdt de handelaar in de voedingssector van iedere euro die in de kassa zit, dus gemiddeld drie cent over”, rekent Dominique Michel van Comeos uit.


“Twee cent gaat naar investeringen, de allerlaatste cent is de winst. Indien de grondstofprijs door de leveranciers rechtstreeks aan de handel wordt doorgerekend – en we vangen signalen op dat dat inderdaad zo zal zijn – zal de handelaar verplicht zijn die meerkost te recupereren. Door de marges nog te verkleinen, door de personeelskosten terug te dringen,…”


Loonkost grootste bedreiging.

Comeos ziet in de evolutie van de loonkost de grootste bedreiging voor de handel in 2011. In de handel is een indexering van 1% stijging op de totale loonkost, volgens de industrieorganisatie, vaak al een halvering van de marge. De tweede grootste bedreiging is het aantrekken van geschikt personeel. Pas op de derde plaats volgen de prijsevoluties van de grondstoffen en de energie.

Retailers willen groeien, maar worden geremd door externe factoren. De grondstofprijzen die zo langzamerhand bijna recordhoogtes bereiken en de hoge loonkosten weerhouden hen ervan opnieuw een hoge vlucht te nemen na de moeilijke economische tijden.


Nochtans hebben de Belgische handelaars zich goed in stand weten te houden, volgens de conjunctuurenquête van Comeos. Hoewel de rendabiliteit onder druk stond en ook in 2010 nog angstaanjagend veel faillissementen werden opgetekend, zag men een positieve groei in de gepresteerde omzetten.


Meer werken voor minder.

Hogere omzet betekent niet noodzakelijkerwijs meer opbrengsten. De Belgische retailers hebben die waarheid het afgelopen jaar pijnlijk aan den lijve moeten ondervinden. Er werd ernstig aan de al kleine marges van de handelaars geknabbeld. “We stellen vast dat handelaars meer moeite moeten doen om op het einde van de dag minder te verdienen”, zegt Dominique Michel, Gedelegeerd bestuurder van Comeos.


Zo steeg de omzet in de modesector in 2010 met 6,4%. De rendabiliteit van diezelfde sector daalde daarentegen met bijna 30%. Andere groeiers waren de IT-sector (+ 7.9%) en e-commerce. Die laatste zag zijn omzet liefst 26,5% toenemen gedurende 2011.


Retail wil wel investeren, maar kan niet.

De tegenstrijdigheid tussen omzetgroei enerzijds en dalende winsten anderzijds heeft uiteraard ook zijn weerslag op de vooruitzichten voor 2011 in de retail. Volgens het onderzoek van Comeos denkt een kwart van de handelaars dit jaar te kunnen investeren. Ze willen innovaties doorvoeren en hun productiviteit verhogen.


Helaas is er een grote ‘maar’. Slechts eveneens een kwart van de handelaars gelooft dat de rendabiliteit zal verbeteren. Vanzelfsprekend beperkt dit de perspectieven van de bedrijven. Comeos legt uit waar het schoentje knelt aan de hand van het voorbeeld van de voedingssector.


“In de voedingssector werkt de handelaar met een winstmarge tussen de twee en de vier procent. Bijna drie kwart van de opbrengsten gaat naar de leveranciers, 14 procent is loonkost, 9 procent zijn kosten verbonden aan energie, transport en informatica. Op het einde van de dag houdt de handelaar in de voedingssector van iedere euro die in de kassa zit, dus gemiddeld drie cent over”, rekent Dominique Michel van Comeos uit.


“Twee cent gaat naar investeringen, de allerlaatste cent is de winst. Indien de grondstofprijs door de leveranciers rechtstreeks aan de handel wordt doorgerekend – en we vangen signalen op dat dat inderdaad zo zal zijn – zal de handelaar verplicht zijn die meerkost te recupereren. Door de marges nog te verkleinen, door de personeelskosten terug te dringen,…”


Loonkost grootste bedreiging.

Comeos ziet in de evolutie van de loonkost de grootste bedreiging voor de handel in 2011. In de handel is een indexering van 1% stijging op de totale loonkost, volgens de industrieorganisatie, vaak al een halvering van de marge. De tweede grootste bedreiging is het aantrekken van geschikt personeel. Pas op de derde plaats volgen de prijsevoluties van de grondstoffen en de energie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Big Bazar brengt logistiek onder bij Bakker Logistiek

24/07/2017

Big Bazar brengt vanaf volgend jaar de logistiek onder bij Bakker Logistiek. Met deze nieuwe partner ondersteunt de discountformule van Blokker Holding haar verdere groei in de Benelux.

“Blokker gaat niet ten onder”

24/07/2017

Blokker werd het slachtoffer van branchevervaging, stelt Richard Otto, medeauteur van een nieuw boek over de retailer. Toch heeft de keten overlevingskansen, op voorwaarde dat ze weer trendsettend en prijscompetitief wordt.

Supermarktketens waarschuwen voor phishing via WhatsApp

20/07/2017

De voorbije dagen is er een vorm van phishing via berichtenapplicatie WhatsApp opgedoken. Gebruikers krijgen een bericht met daarin een promotie van een supermarktketen. Wie doorklikt op de link speelt een aantal gegevens door.

Schrijf u nu in voor de RetailDetail Day 2017

20/07/2017

De inschrijvingen voor de jaarlijkse RetailDetail Day zijn vanaf nu geopend. Dit jaar vindt de retailhoogdag plaats op 21 september in Mechelen. Het bijzonder diverse programma brengt zowel gerenommeerde retailers als digitale voorlopers.

Grote namen bevestigen voor Shoptalk Europe

18/07/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, het grote nieuwe event voor innovatie in retail en e-commerce, kan al rekenen op meer dan 100 exposanten. Startups die zich willen voorstellen aan de Europese retailscene, kunnen dat aan gunstige voorwaarden.

Europese consument blijft positief

18/07/2017

Uit cijfers van onderzoeksbureau GfK blijkt dat de positieve trend bij het vertrouwen van de Europese consument zich blijft voortzetten. Toch zijn er in Europa grote verschillen op te merken over de verschillende landen heen.

Back to top