Loonkost en grondstofprijzen beknotten groei retail.

Loonkost en grondstofprijzen beknotten groei retail.

Retailers willen groeien, maar worden geremd door externe factoren. De grondstofprijzen die zo langzamerhand bijna recordhoogtes bereiken en de hoge loonkosten weerhouden hen ervan opnieuw een hoge vlucht te nemen na de moeilijke economische tijden.


Nochtans hebben de Belgische handelaars zich goed in stand weten te houden, volgens de conjunctuurenquête van Comeos. Hoewel de rendabiliteit onder druk stond en ook in 2010 nog angstaanjagend veel faillissementen werden opgetekend, zag men een positieve groei in de gepresteerde omzetten.


Meer werken voor minder.

Hogere omzet betekent niet noodzakelijkerwijs meer opbrengsten. De Belgische retailers hebben die waarheid het afgelopen jaar pijnlijk aan den lijve moeten ondervinden. Er werd ernstig aan de al kleine marges van de handelaars geknabbeld. “We stellen vast dat handelaars meer moeite moeten doen om op het einde van de dag minder te verdienen”, zegt Dominique Michel, Gedelegeerd bestuurder van Comeos.


Zo steeg de omzet in de modesector in 2010 met 6,4%. De rendabiliteit van diezelfde sector daalde daarentegen met bijna 30%. Andere groeiers waren de IT-sector (+ 7.9%) en e-commerce. Die laatste zag zijn omzet liefst 26,5% toenemen gedurende 2011.


Retail wil wel investeren, maar kan niet.

De tegenstrijdigheid tussen omzetgroei enerzijds en dalende winsten anderzijds heeft uiteraard ook zijn weerslag op de vooruitzichten voor 2011 in de retail. Volgens het onderzoek van Comeos denkt een kwart van de handelaars dit jaar te kunnen investeren. Ze willen innovaties doorvoeren en hun productiviteit verhogen.


Helaas is er een grote ‘maar’. Slechts eveneens een kwart van de handelaars gelooft dat de rendabiliteit zal verbeteren. Vanzelfsprekend beperkt dit de perspectieven van de bedrijven. Comeos legt uit waar het schoentje knelt aan de hand van het voorbeeld van de voedingssector.


“In de voedingssector werkt de handelaar met een winstmarge tussen de twee en de vier procent. Bijna drie kwart van de opbrengsten gaat naar de leveranciers, 14 procent is loonkost, 9 procent zijn kosten verbonden aan energie, transport en informatica. Op het einde van de dag houdt de handelaar in de voedingssector van iedere euro die in de kassa zit, dus gemiddeld drie cent over”, rekent Dominique Michel van Comeos uit.


“Twee cent gaat naar investeringen, de allerlaatste cent is de winst. Indien de grondstofprijs door de leveranciers rechtstreeks aan de handel wordt doorgerekend – en we vangen signalen op dat dat inderdaad zo zal zijn – zal de handelaar verplicht zijn die meerkost te recupereren. Door de marges nog te verkleinen, door de personeelskosten terug te dringen,…”


Loonkost grootste bedreiging.

Comeos ziet in de evolutie van de loonkost de grootste bedreiging voor de handel in 2011. In de handel is een indexering van 1% stijging op de totale loonkost, volgens de industrieorganisatie, vaak al een halvering van de marge. De tweede grootste bedreiging is het aantrekken van geschikt personeel. Pas op de derde plaats volgen de prijsevoluties van de grondstoffen en de energie.

Retailers willen groeien, maar worden geremd door externe factoren. De grondstofprijzen die zo langzamerhand bijna recordhoogtes bereiken en de hoge loonkosten weerhouden hen ervan opnieuw een hoge vlucht te nemen na de moeilijke economische tijden.


Nochtans hebben de Belgische handelaars zich goed in stand weten te houden, volgens de conjunctuurenquête van Comeos. Hoewel de rendabiliteit onder druk stond en ook in 2010 nog angstaanjagend veel faillissementen werden opgetekend, zag men een positieve groei in de gepresteerde omzetten.


Meer werken voor minder.

Hogere omzet betekent niet noodzakelijkerwijs meer opbrengsten. De Belgische retailers hebben die waarheid het afgelopen jaar pijnlijk aan den lijve moeten ondervinden. Er werd ernstig aan de al kleine marges van de handelaars geknabbeld. “We stellen vast dat handelaars meer moeite moeten doen om op het einde van de dag minder te verdienen”, zegt Dominique Michel, Gedelegeerd bestuurder van Comeos.


Zo steeg de omzet in de modesector in 2010 met 6,4%. De rendabiliteit van diezelfde sector daalde daarentegen met bijna 30%. Andere groeiers waren de IT-sector (+ 7.9%) en e-commerce. Die laatste zag zijn omzet liefst 26,5% toenemen gedurende 2011.


Retail wil wel investeren, maar kan niet.

De tegenstrijdigheid tussen omzetgroei enerzijds en dalende winsten anderzijds heeft uiteraard ook zijn weerslag op de vooruitzichten voor 2011 in de retail. Volgens het onderzoek van Comeos denkt een kwart van de handelaars dit jaar te kunnen investeren. Ze willen innovaties doorvoeren en hun productiviteit verhogen.


Helaas is er een grote ‘maar’. Slechts eveneens een kwart van de handelaars gelooft dat de rendabiliteit zal verbeteren. Vanzelfsprekend beperkt dit de perspectieven van de bedrijven. Comeos legt uit waar het schoentje knelt aan de hand van het voorbeeld van de voedingssector.


“In de voedingssector werkt de handelaar met een winstmarge tussen de twee en de vier procent. Bijna drie kwart van de opbrengsten gaat naar de leveranciers, 14 procent is loonkost, 9 procent zijn kosten verbonden aan energie, transport en informatica. Op het einde van de dag houdt de handelaar in de voedingssector van iedere euro die in de kassa zit, dus gemiddeld drie cent over”, rekent Dominique Michel van Comeos uit.


“Twee cent gaat naar investeringen, de allerlaatste cent is de winst. Indien de grondstofprijs door de leveranciers rechtstreeks aan de handel wordt doorgerekend – en we vangen signalen op dat dat inderdaad zo zal zijn – zal de handelaar verplicht zijn die meerkost te recupereren. Door de marges nog te verkleinen, door de personeelskosten terug te dringen,…”


Loonkost grootste bedreiging.

Comeos ziet in de evolutie van de loonkost de grootste bedreiging voor de handel in 2011. In de handel is een indexering van 1% stijging op de totale loonkost, volgens de industrieorganisatie, vaak al een halvering van de marge. De tweede grootste bedreiging is het aantrekken van geschikt personeel. Pas op de derde plaats volgen de prijsevoluties van de grondstoffen en de energie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top