Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden" | RetailDetail

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"
Shutterstock

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Efficiëntie verbeteren

Thomson denkt dat één samenhangende visie op de klant, ongeacht het verkoopkanaal, de noodzakelijke weg is voor retailers richting succes. Meer daarover vertelt hij op de RetailDetail Night
 

Wat beoogt u met uw presentatie op 23 november op de RetailDetail Night?
M.T.: "De businessmodellen van retailers komen onder druk, want e-commerce is steeds prominenter en steeds meer mensen kopen online. E-commerce, thuislevering, online gekochte producten afhalen in en terugbrengen naar fysieke winkels... dat alles brengt extra personeelsinzet en extra kosten met zich. Bovendien moeten processen en data geïntegreerd worden, zodat de retailers hun klanten en de 'customer journey' beter kunnen doorgronden, om zo hun efficiëntie te verbeteren en de kosten te reduceren. Aan de hand van interessante cases uit de hele wereld wil ik daar een visie op geven en retailers toekomstgericht inspireren."

 

Hoe gaat u daar dan concreet richting retailers mee om?
M.T.: "Voor velen lijken robotica, artificiële intelligentie, augmented reality en cloudtechnologie allemaal nog veraf, maar dat is een vergissing. De technologie is al volop voorhanden. De vraag is eerder: hoe integreer je ze en wat zijn de valkuilen waarvoor je moet opletten? Let wel: de technologie komt niet in de plaats van mensenwerk, maar vormt er een welgekomen aanvulling op. De menselijke touch van het winkelpersoneel blijft belangrijk en onvervangbaar in de shopper experience. Automatisering is er enkel om de menselijke job te vergemakkelijken, in functie van de uiteenlopende manieren waarop de mensen shoppen."

 

Focus op het proces

Is de Belgische retail mee met de internationale trends?
M.T.: "Het maturiteitsniveau van de markt, wat de introductie van de technologie betreft, is in het Verenigd Koninkrijk wellicht het grootst, op de voet gevolgd door Nederland en Denemarken. Dan volgen de Verenigde Staten – al behoren sommige gebieden, zoals bijv. Manhattan, tot de meest geavanceerde. De rest van (vooral Noord-) Europa hinkt wat achterop. De implementatiestadia verschillen ook nog eens danig per sector en hangen af van druk uit de markt. In de supermarktwereld bijvoorbeeld is de nood minder hoog om te reageren op de ontwikkelingen richting online koopgedrag, al zijn ze ook in die branche niet meer veraf."

 

Wat leren de luisteraars idealiter van uw uiteenzetting?
M.T.: "De sleutelboodschap waar ik de bezoekers van het event graag mee naar huis wil sturen, is dat de retail al volop kan beschikken over de technologie om de uitdagingen van de toekomst mee tegemoet te treden. Er is geen reden om te wachten! Het komt erop aan de geschikte combinatie te vinden die je als retailer helpt om je klanten goed te bedienen. De focus moet daarbij op het proces liggen, en op wat je wilt bereiken, niet op de technologie as such. Je moet de technologie kiezen overeenkomstig je beoogde doel, niet omgekeerd."

 

Er zijn nog enkele tickets voor de RetailDetail Night. Klik hier voor meer info en om u in te schrijven

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.