Masterplan voor leegstaande Carrefoursite in Mechelen-Noord

Masterplan voor leegstaande Carrefoursite in Mechelen-Noord

Het is nu bijna een jaar geleden dat Carrefour, in het kader van zijn grote herstructurering in ons land, zijn vestiging in Mechelen-Noord sloot. Het Mechelse stadsbestuur begint nu met de uitwerking van een masterplan om de site een nieuwe bestemming te geven. Dat plan moet eind dit jaar voltooid zijn, zodat ontwikkelaars begin 2012 een bouwaanvraag kunnen indienen.

“Zeker géén shopping center”

De site met een oppervlakte van 22.678 m² is om meerdere redenen gunstig gelegen: de nabijheid van de binnenstad en de ring, meerdere invalswegen en de Dijle. “Vanuit onze economische visie is het duidelijk dat we zeker geen shopping center willen. Ook winkels met kleine oppervlaktes zijn niet geschikt, die willen we concentreren in ons winkelgebied in de binnenstad. Wat wel aangewezen is op deze locatie, is grootschalige kleinhandel zoals aan de Jubellaan of de Brusselse steenweg”, zegt schepen van economie Caroline Gennez in De Standaard.

Grootschalige kleinhandel én wonen aan het water

“De Carrefoursite heeft heel wat potentieel. Omdat een kwalitatieve invulling van de ruimte noodzakelijk is, zullen we als stad een sturende rol opnemen bij de ontwikkeling. Een combinatie van grootschalige kleinhandel en wonen aan het water met een groene verblijfsruimte, lijkt ons het meest aangewezen”, bevestigt schepen van Ruimtelijke Ordening en Stadsontwikkeling Karel Geys.

 

Het is nu bijna een jaar geleden dat Carrefour, in het kader van zijn grote herstructurering in ons land, zijn vestiging in Mechelen-Noord sloot. Het Mechelse stadsbestuur begint nu met de uitwerking van een masterplan om de site een nieuwe bestemming te geven. Dat plan moet eind dit jaar voltooid zijn, zodat ontwikkelaars begin 2012 een bouwaanvraag kunnen indienen.

“Zeker géén shopping center”

De site met een oppervlakte van 22.678 m² is om meerdere redenen gunstig gelegen: de nabijheid van de binnenstad en de ring, meerdere invalswegen en de Dijle. “Vanuit onze economische visie is het duidelijk dat we zeker geen shopping center willen. Ook winkels met kleine oppervlaktes zijn niet geschikt, die willen we concentreren in ons winkelgebied in de binnenstad. Wat wel aangewezen is op deze locatie, is grootschalige kleinhandel zoals aan de Jubellaan of de Brusselse steenweg”, zegt schepen van economie Caroline Gennez in De Standaard.

Grootschalige kleinhandel én wonen aan het water

“De Carrefoursite heeft heel wat potentieel. Omdat een kwalitatieve invulling van de ruimte noodzakelijk is, zullen we als stad een sturende rol opnemen bij de ontwikkeling. Een combinatie van grootschalige kleinhandel en wonen aan het water met een groene verblijfsruimte, lijkt ons het meest aangewezen”, bevestigt schepen van Ruimtelijke Ordening en Stadsontwikkeling Karel Geys.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top