Meer aandacht voor personeelstraining binnen retail.

Meer aandacht voor personeelstraining binnen retail.

Retailorganisaties besteden steeds meer aandacht aan de opleiding van hun winkelpersoneel, zo meldt RetailTrends. Hoewel personeelstraining in de retailwereld nog vaak weinig in de openbaarheid komt, zien retailers blijkbaar tegenwoordig wel het belang ervan in. Winkelmedewerkers die opleiding hebben genoten zijn niet alleen bekwamer, ze dragen over het algemeen ook sterker het merk uit en zijn gemotiveerder.

 

Ze zorgen voor een zo groot mogelijk aanbod aan landelijk erkende opleidingen en ontwikkelen daarnaast ook eigen trainingen. Dat laatste gebeurt vaak in opleidingscentra die de merknaam dragen, zodat het personeel nog meer het gevoel krijgt dat de directie hun trainingen echt belangrijk vindt. Bovendien helpt het ook het winkelpersoneel onder te dompelen in het merk.

 

Daaraan gekoppeld is de opmars van zogenaamde "Learning management"-systemen, waardoor managers en hr-medewerkers een handig overzicht krijgen van wie welke opleiding volgt. Zulke systemen maken het ook veel gemakkelijker om medewerkers thuis te laten studeren via e-learning, zodat indien gewenst grote groepen snel, makkelijk en overzichtelijk een opleiding of training kunnen genieten.

 

Praktijkgerichte opleidingen zijn volgens de studie van Retailtrends logischerwijze het meest succesvol. Een hands-on approach geniet niet alleen de voorkeur van de medewerkers, het leidt eveneens tot betere resultaten. Steeds meer werknemers vinden opleiding bovendien zelf verrijkend en gunstig voor hun motivatie op de werkvloer.

Retailorganisaties besteden steeds meer aandacht aan de opleiding van hun winkelpersoneel, zo meldt RetailTrends. Hoewel personeelstraining in de retailwereld nog vaak weinig in de openbaarheid komt, zien retailers blijkbaar tegenwoordig wel het belang ervan in. Winkelmedewerkers die opleiding hebben genoten zijn niet alleen bekwamer, ze dragen over het algemeen ook sterker het merk uit en zijn gemotiveerder.

 

Ze zorgen voor een zo groot mogelijk aanbod aan landelijk erkende opleidingen en ontwikkelen daarnaast ook eigen trainingen. Dat laatste gebeurt vaak in opleidingscentra die de merknaam dragen, zodat het personeel nog meer het gevoel krijgt dat de directie hun trainingen echt belangrijk vindt. Bovendien helpt het ook het winkelpersoneel onder te dompelen in het merk.

 

Daaraan gekoppeld is de opmars van zogenaamde "Learning management"-systemen, waardoor managers en hr-medewerkers een handig overzicht krijgen van wie welke opleiding volgt. Zulke systemen maken het ook veel gemakkelijker om medewerkers thuis te laten studeren via e-learning, zodat indien gewenst grote groepen snel, makkelijk en overzichtelijk een opleiding of training kunnen genieten.

 

Praktijkgerichte opleidingen zijn volgens de studie van Retailtrends logischerwijze het meest succesvol. Een hands-on approach geniet niet alleen de voorkeur van de medewerkers, het leidt eveneens tot betere resultaten. Steeds meer werknemers vinden opleiding bovendien zelf verrijkend en gunstig voor hun motivatie op de werkvloer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top