Meer aandacht voor personeelstraining binnen retail. | RetailDetail

Meer aandacht voor personeelstraining binnen retail.

Meer aandacht voor personeelstraining binnen retail.

Retailorganisaties besteden steeds meer aandacht aan de opleiding van hun winkelpersoneel, zo meldt RetailTrends. Hoewel personeelstraining in de retailwereld nog vaak weinig in de openbaarheid komt, zien retailers blijkbaar tegenwoordig wel het belang ervan in. Winkelmedewerkers die opleiding hebben genoten zijn niet alleen bekwamer, ze dragen over het algemeen ook sterker het merk uit en zijn gemotiveerder.

 

Ze zorgen voor een zo groot mogelijk aanbod aan landelijk erkende opleidingen en ontwikkelen daarnaast ook eigen trainingen. Dat laatste gebeurt vaak in opleidingscentra die de merknaam dragen, zodat het personeel nog meer het gevoel krijgt dat de directie hun trainingen echt belangrijk vindt. Bovendien helpt het ook het winkelpersoneel onder te dompelen in het merk.

 

Daaraan gekoppeld is de opmars van zogenaamde "Learning management"-systemen, waardoor managers en hr-medewerkers een handig overzicht krijgen van wie welke opleiding volgt. Zulke systemen maken het ook veel gemakkelijker om medewerkers thuis te laten studeren via e-learning, zodat indien gewenst grote groepen snel, makkelijk en overzichtelijk een opleiding of training kunnen genieten.

 

Praktijkgerichte opleidingen zijn volgens de studie van Retailtrends logischerwijze het meest succesvol. Een hands-on approach geniet niet alleen de voorkeur van de medewerkers, het leidt eveneens tot betere resultaten. Steeds meer werknemers vinden opleiding bovendien zelf verrijkend en gunstig voor hun motivatie op de werkvloer.

Retailorganisaties besteden steeds meer aandacht aan de opleiding van hun winkelpersoneel, zo meldt RetailTrends. Hoewel personeelstraining in de retailwereld nog vaak weinig in de openbaarheid komt, zien retailers blijkbaar tegenwoordig wel het belang ervan in. Winkelmedewerkers die opleiding hebben genoten zijn niet alleen bekwamer, ze dragen over het algemeen ook sterker het merk uit en zijn gemotiveerder.

 

Ze zorgen voor een zo groot mogelijk aanbod aan landelijk erkende opleidingen en ontwikkelen daarnaast ook eigen trainingen. Dat laatste gebeurt vaak in opleidingscentra die de merknaam dragen, zodat het personeel nog meer het gevoel krijgt dat de directie hun trainingen echt belangrijk vindt. Bovendien helpt het ook het winkelpersoneel onder te dompelen in het merk.

 

Daaraan gekoppeld is de opmars van zogenaamde "Learning management"-systemen, waardoor managers en hr-medewerkers een handig overzicht krijgen van wie welke opleiding volgt. Zulke systemen maken het ook veel gemakkelijker om medewerkers thuis te laten studeren via e-learning, zodat indien gewenst grote groepen snel, makkelijk en overzichtelijk een opleiding of training kunnen genieten.

 

Praktijkgerichte opleidingen zijn volgens de studie van Retailtrends logischerwijze het meest succesvol. Een hands-on approach geniet niet alleen de voorkeur van de medewerkers, het leidt eveneens tot betere resultaten. Steeds meer werknemers vinden opleiding bovendien zelf verrijkend en gunstig voor hun motivatie op de werkvloer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.