Meer shoppers over de vloer dankzij digitale content | RetailDetail

Meer shoppers over de vloer dankzij digitale content

Meer shoppers over de vloer dankzij digitale content
Foto DOBIT

Digitale schermen in de etalage kunnen een aantrekkelijk visitekaartje zijn voor de winkel, op voorwaarde dat de content op de juiste manier wordt weergegeven. Onderzoek leert hoe je dat best aanpakt.

 

Omnichannelaanpak

Contentmarketing is ‘hot’ voor retailers, maar hoe zet je als omnichannelretailer ook je content omnichannel in? Hoe creëer je beleving met de juiste content? Dat is het expertiseterrein van DOBIT, een specialist in digitale winkelcommunicatie. Recent werkte het bedrijf mee aan een onderzoek van het Store Innovation Lab van de Hogeschool Amsterdam. De insteek: hoe geef je content op digitale schermen in de etalage het beste weer om meer bezoekers de winkel in te krijgen?

 

Dat gingen de onderzoekers na met test bij een boekhandel in Amsterdam. Ze keken naar de impact van de hoeveelheid content: geef je uitgebreide of liever beknopte informatie op het scherm? Ze gingen na of bewegende content beter scoorde dan statische. En ze varieerden ook de animatiesnelheid van de content: snel of beter langzaam? Passanten bij de winkel werden hierover ondervraagd, terwijl camerasoftware anoniem naging in welke mate shoppers naar het scherm keken. 

 

Uitgebreid en dynamisch

De uitkomsten waren helder: passanten ervaarden uitgebreide content als informatiever en bleven langer naar het scherm kijken. Dynamische content zagen ze als vernieuwender en de bewegende beelden trokken ook meer de aandacht. De snelheid van de animatie echter had geen invloed op het winkelbezoek, of op hoe rijk de informatie werd ervaren. Kortom: op digitale schermen in je etalage breng je best uitgebreide én dynamische content. Beide factoren versterken elkaar bovendien. Op die manier wordt een scherm in de etalage zowel tijdens als buiten de openingsuren een prima visitekaartje.

 

“Online wordt er heel veel data verzameld om het surfgedrag in kaart te brengen, maar ook offline kan je aan de hand van camera-analyses, heatmaps of surveys heel wat waardevolle informatie verzamelen. Op basis daarvan kan je schermcommunicatie pas echt doordacht inzetten. We werken dan ook graag mee aan dergelijke onderzoeken om nog meer wetenschappelijk onderbouwde tips te verzamelen,” besluit Nele Bruers van DOBIT.

 

 

Meer weten over de impact van digitale communicatie op de winkelvloer? Reserveer dan snel je plaats op het RetailDetail Omnichannel Congress op 1 maart. Dan kom je ook te weten welke retailer Juttu opvolgt als winnaar van de bpost Omnichannel Award. Klik hier voor meer informatie over het programma en om je in te schrijven.

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.