Meeste internetgebruikers betalen voor webdiensten.

Meeste internetgebruikers betalen voor webdiensten.

Waar betalen consumenten online voor? Die vraag stelde het Amerikaanse Pew Research Center zich. Vooral voor digitale muziek en software, zo bleek. Consumenten aarzelen niet om gemiddeld 7,5 euro (10 dollar) per maand uit te geven aan diensten op het internet.

 

De meest courante webdienst is digitale muziek en software. Ongeveer 30% maakte hier al gebruik van. Een vijfde van de internetgebruikers heeft ook apps voor zijn smartphone of tablet-pc via het internet gekocht. Ten slotte betaalde net geen 20% van de respondenten al voor digitale spelletjes en nieuwsartikelen. Het liefst doen ze die aankopen door middel van een abonement.

 

Reden voor het relatief lage bedrag, is dat het onderzoek zich toespitste op online dienstverlening. Webwinkels zijn dus niet opgenomen in de studie. Wel bleek er een kleine groep respondenten te zijn die veel grotere bedragen op het internet besteedt. Twee op drie ondervraagden heeft desalniettemin al eens betaald voor een webdienst.

 

Er is dus nog een duidelijk verschil tussen de early adopters en de massa die achterop hinkt. Daaruit kunnen we ineens concluderen dat online diensten nog geen mature markt is. Zelfs niet in de Verenigde Staten. 

Waar betalen consumenten online voor? Die vraag stelde het Amerikaanse Pew Research Center zich. Vooral voor digitale muziek en software, zo bleek. Consumenten aarzelen niet om gemiddeld 7,5 euro (10 dollar) per maand uit te geven aan diensten op het internet.

 

De meest courante webdienst is digitale muziek en software. Ongeveer 30% maakte hier al gebruik van. Een vijfde van de internetgebruikers heeft ook apps voor zijn smartphone of tablet-pc via het internet gekocht. Ten slotte betaalde net geen 20% van de respondenten al voor digitale spelletjes en nieuwsartikelen. Het liefst doen ze die aankopen door middel van een abonement.

 

Reden voor het relatief lage bedrag, is dat het onderzoek zich toespitste op online dienstverlening. Webwinkels zijn dus niet opgenomen in de studie. Wel bleek er een kleine groep respondenten te zijn die veel grotere bedragen op het internet besteedt. Twee op drie ondervraagden heeft desalniettemin al eens betaald voor een webdienst.

 

Er is dus nog een duidelijk verschil tussen de early adopters en de massa die achterop hinkt. Daaruit kunnen we ineens concluderen dat online diensten nog geen mature markt is. Zelfs niet in de Verenigde Staten. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Big Bazar brengt logistiek onder bij Bakker Logistiek

24/07/2017

Big Bazar brengt vanaf volgend jaar de logistiek onder bij Bakker Logistiek. Met deze nieuwe partner ondersteunt de discountformule van Blokker Holding haar verdere groei in de Benelux.

“Blokker gaat niet ten onder”

24/07/2017

Blokker werd het slachtoffer van branchevervaging, stelt Richard Otto, medeauteur van een nieuw boek over de retailer. Toch heeft de keten overlevingskansen, op voorwaarde dat ze weer trendsettend en prijscompetitief wordt.

Supermarktketens waarschuwen voor phishing via WhatsApp

20/07/2017

De voorbije dagen is er een vorm van phishing via berichtenapplicatie WhatsApp opgedoken. Gebruikers krijgen een bericht met daarin een promotie van een supermarktketen. Wie doorklikt op de link speelt een aantal gegevens door.

Schrijf u nu in voor de RetailDetail Day 2017

20/07/2017

De inschrijvingen voor de jaarlijkse RetailDetail Day zijn vanaf nu geopend. Dit jaar vindt de retailhoogdag plaats op 21 september in Mechelen. Het bijzonder diverse programma brengt zowel gerenommeerde retailers als digitale voorlopers.

Grote namen bevestigen voor Shoptalk Europe

18/07/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, het grote nieuwe event voor innovatie in retail en e-commerce, kan al rekenen op meer dan 100 exposanten. Startups die zich willen voorstellen aan de Europese retailscene, kunnen dat aan gunstige voorwaarden.

Europese consument blijft positief

18/07/2017

Uit cijfers van onderzoeksbureau GfK blijkt dat de positieve trend bij het vertrouwen van de Europese consument zich blijft voortzetten. Toch zijn er in Europa grote verschillen op te merken over de verschillende landen heen.

Back to top