Meeste internetgebruikers betalen voor webdiensten.

Meeste internetgebruikers betalen voor webdiensten.

Waar betalen consumenten online voor? Die vraag stelde het Amerikaanse Pew Research Center zich. Vooral voor digitale muziek en software, zo bleek. Consumenten aarzelen niet om gemiddeld 7,5 euro (10 dollar) per maand uit te geven aan diensten op het internet.

 

De meest courante webdienst is digitale muziek en software. Ongeveer 30% maakte hier al gebruik van. Een vijfde van de internetgebruikers heeft ook apps voor zijn smartphone of tablet-pc via het internet gekocht. Ten slotte betaalde net geen 20% van de respondenten al voor digitale spelletjes en nieuwsartikelen. Het liefst doen ze die aankopen door middel van een abonement.

 

Reden voor het relatief lage bedrag, is dat het onderzoek zich toespitste op online dienstverlening. Webwinkels zijn dus niet opgenomen in de studie. Wel bleek er een kleine groep respondenten te zijn die veel grotere bedragen op het internet besteedt. Twee op drie ondervraagden heeft desalniettemin al eens betaald voor een webdienst.

 

Er is dus nog een duidelijk verschil tussen de early adopters en de massa die achterop hinkt. Daaruit kunnen we ineens concluderen dat online diensten nog geen mature markt is. Zelfs niet in de Verenigde Staten. 

Waar betalen consumenten online voor? Die vraag stelde het Amerikaanse Pew Research Center zich. Vooral voor digitale muziek en software, zo bleek. Consumenten aarzelen niet om gemiddeld 7,5 euro (10 dollar) per maand uit te geven aan diensten op het internet.

 

De meest courante webdienst is digitale muziek en software. Ongeveer 30% maakte hier al gebruik van. Een vijfde van de internetgebruikers heeft ook apps voor zijn smartphone of tablet-pc via het internet gekocht. Ten slotte betaalde net geen 20% van de respondenten al voor digitale spelletjes en nieuwsartikelen. Het liefst doen ze die aankopen door middel van een abonement.

 

Reden voor het relatief lage bedrag, is dat het onderzoek zich toespitste op online dienstverlening. Webwinkels zijn dus niet opgenomen in de studie. Wel bleek er een kleine groep respondenten te zijn die veel grotere bedragen op het internet besteedt. Twee op drie ondervraagden heeft desalniettemin al eens betaald voor een webdienst.

 

Er is dus nog een duidelijk verschil tussen de early adopters en de massa die achterop hinkt. Daaruit kunnen we ineens concluderen dat online diensten nog geen mature markt is. Zelfs niet in de Verenigde Staten. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top