Meeste internetgebruikers betalen voor webdiensten.

Meeste internetgebruikers betalen voor webdiensten.

Waar betalen consumenten online voor? Die vraag stelde het Amerikaanse Pew Research Center zich. Vooral voor digitale muziek en software, zo bleek. Consumenten aarzelen niet om gemiddeld 7,5 euro (10 dollar) per maand uit te geven aan diensten op het internet.

 

De meest courante webdienst is digitale muziek en software. Ongeveer 30% maakte hier al gebruik van. Een vijfde van de internetgebruikers heeft ook apps voor zijn smartphone of tablet-pc via het internet gekocht. Ten slotte betaalde net geen 20% van de respondenten al voor digitale spelletjes en nieuwsartikelen. Het liefst doen ze die aankopen door middel van een abonement.

 

Reden voor het relatief lage bedrag, is dat het onderzoek zich toespitste op online dienstverlening. Webwinkels zijn dus niet opgenomen in de studie. Wel bleek er een kleine groep respondenten te zijn die veel grotere bedragen op het internet besteedt. Twee op drie ondervraagden heeft desalniettemin al eens betaald voor een webdienst.

 

Er is dus nog een duidelijk verschil tussen de early adopters en de massa die achterop hinkt. Daaruit kunnen we ineens concluderen dat online diensten nog geen mature markt is. Zelfs niet in de Verenigde Staten. 

Waar betalen consumenten online voor? Die vraag stelde het Amerikaanse Pew Research Center zich. Vooral voor digitale muziek en software, zo bleek. Consumenten aarzelen niet om gemiddeld 7,5 euro (10 dollar) per maand uit te geven aan diensten op het internet.

 

De meest courante webdienst is digitale muziek en software. Ongeveer 30% maakte hier al gebruik van. Een vijfde van de internetgebruikers heeft ook apps voor zijn smartphone of tablet-pc via het internet gekocht. Ten slotte betaalde net geen 20% van de respondenten al voor digitale spelletjes en nieuwsartikelen. Het liefst doen ze die aankopen door middel van een abonement.

 

Reden voor het relatief lage bedrag, is dat het onderzoek zich toespitste op online dienstverlening. Webwinkels zijn dus niet opgenomen in de studie. Wel bleek er een kleine groep respondenten te zijn die veel grotere bedragen op het internet besteedt. Twee op drie ondervraagden heeft desalniettemin al eens betaald voor een webdienst.

 

Er is dus nog een duidelijk verschil tussen de early adopters en de massa die achterop hinkt. Daaruit kunnen we ineens concluderen dat online diensten nog geen mature markt is. Zelfs niet in de Verenigde Staten. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Weinig enthousiasme voor nieuwe Amazon boekwinkel in New York

26/05/2017

Online retailer Amazon heeft zijn eerste boekwinkel in New York geopend, maar de reacties op de opening van de nieuwe fysieke winkel zijn niet enkel positief. Analisten vinden immers dat Amazon niet verder gaat dan wat we al kennen van een traditionele boekwinkel.

“Heritage House is hét voorbeeld van een conceptstore”

24/05/2017

De Antwerpse conceptstore Heritage House, gespecialiseerd in Belgisch fooddesign, wil uitgroeien tot een belevingsmerk met internationale allure. De initiatiefnemers openden een pop-up in Home of Retail, het co-creatieplatform van RetailDetail. 

Waarom retailers kleur moeten bekennen

24/05/2017

Of het nu gaat om een sofa, een schoonmaakproduct of een nieuwe outfit: kleur is cruciaal bij de aankoop. Toch wordt het belang van de factor kleur nog onderschat. Trendwatcher Hilde Francq schreef er een boek over: ‘Kleur verkoopt’. 

Forse winstdaling voor Marks & Spencer

24/05/2017

Ondanks een lichte omzetstijging is de winst voor belastingen bij het Britse Marks & Spencer vorig jaar met meer dan de helft teruggevallen. Zoals verwacht was er bij de verkoop van kleding een omzetdaling.

Shoptalk Europe maakt agenda bekend en geeft tickets weg

23/05/2017

(publireportage) De beurs Shoptalk Europe, die van 9 tot 11 oktober doorgaat in Kopenhagen, heeft naast haar agenda ook een programma bekendgemaakt waarmee retailers gratis kaarten en een deelname in de reiskosten kunnen krijgen.

Hema Schilde als eerste in nieuw jasje

23/05/2017

De vestiging van Hema in Schilde is de eerste Belgische winkel die in een nieuw jasje is gestoken en voortaan volgens het nieuwe concept van de keten werkt. Dit jaar moeten er nog zeventig winkels vernieuwd worden.

Back to top