Meeste internetgebruikers betalen voor webdiensten.

Meeste internetgebruikers betalen voor webdiensten.

Waar betalen consumenten online voor? Die vraag stelde het Amerikaanse Pew Research Center zich. Vooral voor digitale muziek en software, zo bleek. Consumenten aarzelen niet om gemiddeld 7,5 euro (10 dollar) per maand uit te geven aan diensten op het internet.

 

De meest courante webdienst is digitale muziek en software. Ongeveer 30% maakte hier al gebruik van. Een vijfde van de internetgebruikers heeft ook apps voor zijn smartphone of tablet-pc via het internet gekocht. Ten slotte betaalde net geen 20% van de respondenten al voor digitale spelletjes en nieuwsartikelen. Het liefst doen ze die aankopen door middel van een abonement.

 

Reden voor het relatief lage bedrag, is dat het onderzoek zich toespitste op online dienstverlening. Webwinkels zijn dus niet opgenomen in de studie. Wel bleek er een kleine groep respondenten te zijn die veel grotere bedragen op het internet besteedt. Twee op drie ondervraagden heeft desalniettemin al eens betaald voor een webdienst.

 

Er is dus nog een duidelijk verschil tussen de early adopters en de massa die achterop hinkt. Daaruit kunnen we ineens concluderen dat online diensten nog geen mature markt is. Zelfs niet in de Verenigde Staten. 

Waar betalen consumenten online voor? Die vraag stelde het Amerikaanse Pew Research Center zich. Vooral voor digitale muziek en software, zo bleek. Consumenten aarzelen niet om gemiddeld 7,5 euro (10 dollar) per maand uit te geven aan diensten op het internet.

 

De meest courante webdienst is digitale muziek en software. Ongeveer 30% maakte hier al gebruik van. Een vijfde van de internetgebruikers heeft ook apps voor zijn smartphone of tablet-pc via het internet gekocht. Ten slotte betaalde net geen 20% van de respondenten al voor digitale spelletjes en nieuwsartikelen. Het liefst doen ze die aankopen door middel van een abonement.

 

Reden voor het relatief lage bedrag, is dat het onderzoek zich toespitste op online dienstverlening. Webwinkels zijn dus niet opgenomen in de studie. Wel bleek er een kleine groep respondenten te zijn die veel grotere bedragen op het internet besteedt. Twee op drie ondervraagden heeft desalniettemin al eens betaald voor een webdienst.

 

Er is dus nog een duidelijk verschil tussen de early adopters en de massa die achterop hinkt. Daaruit kunnen we ineens concluderen dat online diensten nog geen mature markt is. Zelfs niet in de Verenigde Staten. 

Tags: