Metro klimt uit dal met stevige winst | RetailDetail

Metro klimt uit dal met stevige winst

Metro klimt uit dal met stevige winst

Het Duitse detailhandelconcern Metro heeft in 2010 2,42 miljard euro winst gemaakt. Het Shape 2012-programma, dat wereldwijd een kleine vijfduizend banen deed verdwijnen, leverde meer winst op dan verwacht. Analisten hadden immers "slechts" 2,32 miljard winst voorspeld. De omzet steeg met 2,6% naar 67,3 miljard euro.

Ook de andere mededelingen van het bedrijf waren erg positief. Het bruto dividend per aandeel stijgt boven alle analistenvoorspellingen uit naar 1,35 euro, en ook de verwachtingen voor volgend jaar zijn erg goed. Al blijft de groep voorzichtig: de verwachte "mooie groei" voor volgend boekjaar kan er enkel komen als de economie zich goed blijft herstellen. De winst zou dan met 10 percent kunnen stijgen, naar 2,65 miljard euro.

 

Daarnaast zou Metro vanaf 2011 twee nieuwe markten willen aanboren. De groothandelsactiviteiten zouden uitbreiden naar Indonesië, dat het 34e land op de Metrokroon zou worden. Duitsers krijgen dan weer Saturn-webshop krijgen. Daarmee wil Metro de concurrentie aangaan met met Amazon.com.

 

De Metro-group heeft 46 vestigingen in België, waaronder 6 Makro's, 5 Metro's, 15 Inno's, 14 MediaMarkten en 6 (off-line) Saturns. Voor de uitbreiding van de on-line Saturn shop naar België zijn er nog geen plannen bekend.

Het Duitse detailhandelconcern Metro heeft in 2010 2,42 miljard euro winst gemaakt. Het Shape 2012-programma, dat wereldwijd een kleine vijfduizend banen deed verdwijnen, leverde meer winst op dan verwacht. Analisten hadden immers "slechts" 2,32 miljard winst voorspeld. De omzet steeg met 2,6% naar 67,3 miljard euro.

Ook de andere mededelingen van het bedrijf waren erg positief. Het bruto dividend per aandeel stijgt boven alle analistenvoorspellingen uit naar 1,35 euro, en ook de verwachtingen voor volgend jaar zijn erg goed. Al blijft de groep voorzichtig: de verwachte "mooie groei" voor volgend boekjaar kan er enkel komen als de economie zich goed blijft herstellen. De winst zou dan met 10 percent kunnen stijgen, naar 2,65 miljard euro.

 

Daarnaast zou Metro vanaf 2011 twee nieuwe markten willen aanboren. De groothandelsactiviteiten zouden uitbreiden naar Indonesië, dat het 34e land op de Metrokroon zou worden. Duitsers krijgen dan weer Saturn-webshop krijgen. Daarmee wil Metro de concurrentie aangaan met met Amazon.com.

 

De Metro-group heeft 46 vestigingen in België, waaronder 6 Makro's, 5 Metro's, 15 Inno's, 14 MediaMarkten en 6 (off-line) Saturns. Voor de uitbreiding van de on-line Saturn shop naar België zijn er nog geen plannen bekend.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.