Metro klimt uit dal met stevige winst

Metro klimt uit dal met stevige winst

Het Duitse detailhandelconcern Metro heeft in 2010 2,42 miljard euro winst gemaakt. Het Shape 2012-programma, dat wereldwijd een kleine vijfduizend banen deed verdwijnen, leverde meer winst op dan verwacht. Analisten hadden immers "slechts" 2,32 miljard winst voorspeld. De omzet steeg met 2,6% naar 67,3 miljard euro.

Ook de andere mededelingen van het bedrijf waren erg positief. Het bruto dividend per aandeel stijgt boven alle analistenvoorspellingen uit naar 1,35 euro, en ook de verwachtingen voor volgend jaar zijn erg goed. Al blijft de groep voorzichtig: de verwachte "mooie groei" voor volgend boekjaar kan er enkel komen als de economie zich goed blijft herstellen. De winst zou dan met 10 percent kunnen stijgen, naar 2,65 miljard euro.

 

Daarnaast zou Metro vanaf 2011 twee nieuwe markten willen aanboren. De groothandelsactiviteiten zouden uitbreiden naar Indonesië, dat het 34e land op de Metrokroon zou worden. Duitsers krijgen dan weer Saturn-webshop krijgen. Daarmee wil Metro de concurrentie aangaan met met Amazon.com.

 

De Metro-group heeft 46 vestigingen in België, waaronder 6 Makro's, 5 Metro's, 15 Inno's, 14 MediaMarkten en 6 (off-line) Saturns. Voor de uitbreiding van de on-line Saturn shop naar België zijn er nog geen plannen bekend.

Het Duitse detailhandelconcern Metro heeft in 2010 2,42 miljard euro winst gemaakt. Het Shape 2012-programma, dat wereldwijd een kleine vijfduizend banen deed verdwijnen, leverde meer winst op dan verwacht. Analisten hadden immers "slechts" 2,32 miljard winst voorspeld. De omzet steeg met 2,6% naar 67,3 miljard euro.

Ook de andere mededelingen van het bedrijf waren erg positief. Het bruto dividend per aandeel stijgt boven alle analistenvoorspellingen uit naar 1,35 euro, en ook de verwachtingen voor volgend jaar zijn erg goed. Al blijft de groep voorzichtig: de verwachte "mooie groei" voor volgend boekjaar kan er enkel komen als de economie zich goed blijft herstellen. De winst zou dan met 10 percent kunnen stijgen, naar 2,65 miljard euro.

 

Daarnaast zou Metro vanaf 2011 twee nieuwe markten willen aanboren. De groothandelsactiviteiten zouden uitbreiden naar Indonesië, dat het 34e land op de Metrokroon zou worden. Duitsers krijgen dan weer Saturn-webshop krijgen. Daarmee wil Metro de concurrentie aangaan met met Amazon.com.

 

De Metro-group heeft 46 vestigingen in België, waaronder 6 Makro's, 5 Metro's, 15 Inno's, 14 MediaMarkten en 6 (off-line) Saturns. Voor de uitbreiding van de on-line Saturn shop naar België zijn er nog geen plannen bekend.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Big Bazar brengt logistiek onder bij Bakker Logistiek

24/07/2017

Big Bazar brengt vanaf volgend jaar de logistiek onder bij Bakker Logistiek. Met deze nieuwe partner ondersteunt de discountformule van Blokker Holding haar verdere groei in de Benelux.

“Blokker gaat niet ten onder”

24/07/2017

Blokker werd het slachtoffer van branchevervaging, stelt Richard Otto, medeauteur van een nieuw boek over de retailer. Toch heeft de keten overlevingskansen, op voorwaarde dat ze weer trendsettend en prijscompetitief wordt.

Supermarktketens waarschuwen voor phishing via WhatsApp

20/07/2017

De voorbije dagen is er een vorm van phishing via berichtenapplicatie WhatsApp opgedoken. Gebruikers krijgen een bericht met daarin een promotie van een supermarktketen. Wie doorklikt op de link speelt een aantal gegevens door.

Schrijf u nu in voor de RetailDetail Day 2017

20/07/2017

De inschrijvingen voor de jaarlijkse RetailDetail Day zijn vanaf nu geopend. Dit jaar vindt de retailhoogdag plaats op 21 september in Mechelen. Het bijzonder diverse programma brengt zowel gerenommeerde retailers als digitale voorlopers.

Grote namen bevestigen voor Shoptalk Europe

18/07/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, het grote nieuwe event voor innovatie in retail en e-commerce, kan al rekenen op meer dan 100 exposanten. Startups die zich willen voorstellen aan de Europese retailscene, kunnen dat aan gunstige voorwaarden.

Europese consument blijft positief

18/07/2017

Uit cijfers van onderzoeksbureau GfK blijkt dat de positieve trend bij het vertrouwen van de Europese consument zich blijft voortzetten. Toch zijn er in Europa grote verschillen op te merken over de verschillende landen heen.

Back to top