Metro klimt uit dal met stevige winst

Metro klimt uit dal met stevige winst

Het Duitse detailhandelconcern Metro heeft in 2010 2,42 miljard euro winst gemaakt. Het Shape 2012-programma, dat wereldwijd een kleine vijfduizend banen deed verdwijnen, leverde meer winst op dan verwacht. Analisten hadden immers "slechts" 2,32 miljard winst voorspeld. De omzet steeg met 2,6% naar 67,3 miljard euro.

Ook de andere mededelingen van het bedrijf waren erg positief. Het bruto dividend per aandeel stijgt boven alle analistenvoorspellingen uit naar 1,35 euro, en ook de verwachtingen voor volgend jaar zijn erg goed. Al blijft de groep voorzichtig: de verwachte "mooie groei" voor volgend boekjaar kan er enkel komen als de economie zich goed blijft herstellen. De winst zou dan met 10 percent kunnen stijgen, naar 2,65 miljard euro.

 

Daarnaast zou Metro vanaf 2011 twee nieuwe markten willen aanboren. De groothandelsactiviteiten zouden uitbreiden naar Indonesië, dat het 34e land op de Metrokroon zou worden. Duitsers krijgen dan weer Saturn-webshop krijgen. Daarmee wil Metro de concurrentie aangaan met met Amazon.com.

 

De Metro-group heeft 46 vestigingen in België, waaronder 6 Makro's, 5 Metro's, 15 Inno's, 14 MediaMarkten en 6 (off-line) Saturns. Voor de uitbreiding van de on-line Saturn shop naar België zijn er nog geen plannen bekend.

Het Duitse detailhandelconcern Metro heeft in 2010 2,42 miljard euro winst gemaakt. Het Shape 2012-programma, dat wereldwijd een kleine vijfduizend banen deed verdwijnen, leverde meer winst op dan verwacht. Analisten hadden immers "slechts" 2,32 miljard winst voorspeld. De omzet steeg met 2,6% naar 67,3 miljard euro.

Ook de andere mededelingen van het bedrijf waren erg positief. Het bruto dividend per aandeel stijgt boven alle analistenvoorspellingen uit naar 1,35 euro, en ook de verwachtingen voor volgend jaar zijn erg goed. Al blijft de groep voorzichtig: de verwachte "mooie groei" voor volgend boekjaar kan er enkel komen als de economie zich goed blijft herstellen. De winst zou dan met 10 percent kunnen stijgen, naar 2,65 miljard euro.

 

Daarnaast zou Metro vanaf 2011 twee nieuwe markten willen aanboren. De groothandelsactiviteiten zouden uitbreiden naar Indonesië, dat het 34e land op de Metrokroon zou worden. Duitsers krijgen dan weer Saturn-webshop krijgen. Daarmee wil Metro de concurrentie aangaan met met Amazon.com.

 

De Metro-group heeft 46 vestigingen in België, waaronder 6 Makro's, 5 Metro's, 15 Inno's, 14 MediaMarkten en 6 (off-line) Saturns. Voor de uitbreiding van de on-line Saturn shop naar België zijn er nog geen plannen bekend.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

Back to top