RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Minder Cash & Carry, meer beleving bij Makro

icon
Algemeen5 april, 2012

Shop-in-shop belevingswerelden

Het doel van het nieuwe winkelconcept is om meer thematische zones in de warenhuizen te introduceren, die als het ware een belevingswereld op zich vormen. Het eerste voorbeeld is de categorie ‘outdoor’ zoals die in Eke is uitgewerkt, maar er staan nog heel wat andere thema’s op stapel. “De thema’s zullen telkens in één winkel worden uitgetest. Die zones vormen dan een soort minishops binnen de winkel.”

 

Daarmee richt de voormalige groothandelketen zich nu wel radicaal op de consument. Het groothandelidee zal volgens woordvoerster Julie Stordiau wel altijd blijven: “Het is gewoon belangrijk beleving en service toe te voegen voor een selectie van categorieën waarin we bijzonder sterk zijn en waarin we weten dat we een totaalpakket kunnen aanbieden tegen scherpe prijzen.” Het is dan ook niet de bedoeling dat de hele winkel weldra uit een aaneenschakeling van shop-in-shops zal bestaan.

 

70 soorten wandelschoenen

UrbanOutdoor_090_HRDe UrbanOutdoor-zone in Eke draait inderdaad puur om beleving. De zone is onherkenbaar getransformeerd, met opvallend veel aandacht voor informatie. Zo zijn er panelen geplaatst met praktische tips voor wie het buitenleven tegemoet trekt. “Het assortiment wandelschoenen is ongelooflijk uitgebreid: we hebben liefst 70 soorten wandelschoenen, die de klanten zelf kunnen uittesten op een kiezeltraject.”

 

“Als winkel met 60.000 referenties zijn we het onszelf verplicht om ook van andere producten, gaande van kleding tot drankflessen, een zo volledig mogelijk aanbod te hebben”, vult Julie Stordiau aan. Ook een heel aantal grote merken komen daarbij aan bod, zoals Lafuma, Le Coq Sportif, O’neill en Puma.

 

Breuk met cash & carry-concept

Die nieuwe wind heeft ook zo zijn gevolgen voor het personeel, geeft Stordiau toe: “Anders dan normaal bij een cash & carry, staat het personeel paraat om vragen te beantwoorden en hulp te bieden. De medewerkers krijgen opleidingen bij de leveranciers om een meer proactieve aanpak te ontwikkelen.”

 

Over het waarom van het nieuwe concept is Makro duidelijk: “Tegenwoordig verwacht de klant niet meer de pure ‘cash & carry’. Makro is een bijzondere formule. Zeker op zaterdag zien we hele families die hier komen winkelen. Elk gezinslid vindt wel zijn gading in het assortiment en nadien eten ze in het restaurant. Die troef willen we verder uitspelen.”

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Shop-in-shop belevingswerelden Het doel van het nieuwe winkelconcept is om meer thematische zones in de warenhuizen te introduceren, die als het ware een belevingswereld op zich vormen. Het eerste voorbeeld is de categorie ‘outdoor’ zoals die in Eke is uitgewerkt, maar er staan nog heel wat andere thema’s op stapel. “De thema’s zullen telkens in één winkel worden uitgetest. Die zones vormen dan een soort minishops binnen de winkel.”   Daarmee richt de voormalige groothandelketen zich nu wel radicaal op de consument. Het groothandelidee zal volgens woordvoerster Julie Stordiau wel altijd blijven: “Het is gewoon belangrijk beleving en service toe...

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen27 september, 2023
    Amerikaanse concurrentiewaakhond wil Amazon toontje lager doen zingen

    De Amerikaanse concurrentiewaakhond (FTC) sleept Amazon voor de rechter. Het wordt een historische rechtszaak, waarin veel op het spel staat. Het doel: de macht van Amazon breken.

  • icon
    Algemeen27 september, 2023
    Belgische shoppingcentra draaien recordzomer

    Het relatief slechte weer hielp de Belgische winkelcentra aan een recordzomer. Ceusters, de beheerder van shoppingcenters zoals Wijnegem, Les Grands Prés en Dockx Bruxsel, noemt het een “revival”.

  • icon
    Algemeen26 september, 2023
    Doek valt definitief over Big Bazar

    Ondanks verschillende reddingspogingen en vertragingsmanoeuvres valt het doek nu écht over Big Bazar: dinsdagochtend sprak de Amsterdamse rechtbank het faillissement uit. 1300 mensen verliezen hun baan.

Evenementen
  • 19
    okt

    Category Management Congress
  • 23
    nov

    RetailDetail Night
Meest gelezen
  • icon

    Food5 september, 2023

    Overnemers Delhaize-supermarkten doorgelicht: opvallend veel store managers

  • icon

    Food29 augustus, 2023

    Sligro herstructureert: Belgische directie moet gaan

  • icon

    Food4 september, 2023

    Voor deze 17 bijkomende supermarkten vond Delhaize overnemers

  • icon

    Food25 september, 2023

    [Analyse] Dreigt Makro-scenario voor Cora?

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN