Drie (kleur)zones volgens het moment van de dag
De hubiz-verkooppunten zijn speciaal ontworpen met het oog op een vlotte toegankelijkheid en een snelle zelfbediening en afrekening: een grote ingang, veel ruimte tussen de rekken en – opvallend – producten die gesorteerd staan volgens de sleutelmomenten van de dag (ochtend, middag, avond).
De pendelaars vinden er zo in één oogopslag dranken en verse voeding, koffie(koeken), een selectie dagbladen en tijdschriften, gezonde en snelle menu’s en diverse producten als telefoonkaarten of batterijen. Dat hele aanbod – 50% voeding en drank, 25% persartikelen en 25% varia – is opgesplitst onder drie specifieke kleurcodes: geel voor ‘s ochtends, groen voor ’s middags en roze voor ’s avonds. Een centrale draaizuil presenteert dan weer de producten die geschikt zijn voor elk moment van de dag.
Op maat van de pendelaar
De Brusselse vervoermaatschappij MIVB ging niet over één nacht ijs. “Nog vóór de lancering van het eerste hubiz-verkooppunt eind 2009 in La Défense in Parijs, namen we deel aan een rondetafelgesprek om een betere kijk te krijgen op de nieuwe pendelaarsbehoeften in Europa”, zegt Serge de Fabribeckers, directeur van de afdeling Klantentraject van de MIVB. “Uit onze discussies met vertegenwoordigers van openbaarvervoermaatschappijen in Frankrijk, Zwitserland en Duitsland hebben we heel wat innovatie-opportuniteiten kunnen afleiden. Een panel van internationale pendelaars kon drie verschillende pistes uittesten. Het hubiz-concept bleek daarbij het best aan hun verwachtingen te beantwoorden.”
De MIVB verwacht trouwens veel van het nieuwe retailconcept: “Door een dynamiek te creëren rond de drie kernmomenten van de dag, kan het verkooppunt extra klanten aantrekken naar het metrostation. Dat groeit op die manier uit van een gewone doorgangsplek naar een volwaardige leef- en contactruimte”, aldus Pascal Ransbeek, business development manager bij de MIVB. “We zijn ervan overtuigd dat hubiz het station vertrouwder, levendiger en aantrekkelijker zal maken voor het publiek.”
150.000 euro per vestiging
De eerste hubiz in ons land is een initiatief van Lagardère Services, dat trouwens ook al eigenaar is van de krantenwinkels Press Shop en Relay. De gemiddelde investering in elk verkooppunt bedraagt circa 150.000 euro. Dat loont, want de resultaten van de reeds actieve winkels klinken alvast overtuigend: 33% meer klanten op dagbasis (in vergelijking met de vorige Relay-winkelformule) en ’s avonds zelfs 58% méér bezoekers. Het nieuwe winkelformaat zag ook zijn omzet met 10% stijgen en – ongetwijfeld nog belangrijker – de marge ging er 50% op vooruit, dankzij het grotere aanbod en de meerverkoop aan (verse) voeding.
Lagardère Services is aanwezig in 21 landen in Europa, Noord-Amerika, Azië en de Stille Zuidzee, en is één van de wereldleiders in ’travel retail’. De Franse groep beheert naar eigen zeggen het grootste internationale winkelnetwerk voor culturele recreatieproducten en dutyfree-winkels.