Mobiel shoppen in feiten.

Mobiel shoppen in feiten.

Smartphones worden het kanaal bij uitstek om het proces van aankoop te starten. Meer en meer oriënteren consumenten zich mobiel. Ze zoeken informatie en vergelijken zowel van thuis uit als in de winkel zelf. Het gebruik van mobiele telefoons voor shopping-doeleinden maakt een pijlsnelle opmars. Aan de retailers om daar met het dezelfde dynamisme op in te spelen.

 

U hoeft ons echter niet op ons woord te geloven. Een aantal revelerende data van Foresee, Scanlife, Yahoo and Motorola werd door Momads bijeengebracht in een indrukwekkende infographic. Het toont hoe consumenten in Europa gebruik maken van hun smartphone.

Mobiel oriënteren.

In 2009 gebruikten reeds 23% van de trotse eigenaars van een smartphone hun mobieltje om naar de website van een retailer te surfen. Anno 2010 waren dat er evenwel al 32%. Ondertussen gebruiken consumenten hun gsm echter dubbel zo vaak om op onderzoek uit te gaan naar producten, met name van 14% naar 30%.

 

Als ze dan op zoek zijn naar producten, letten ze vooral op prijsinformatie (in 47% van de gevallen), verschillen tussen soortgelijke producten (33%) en in laatste instantie heel specifiek naar de eigenschappen en kenmerken van het product (20%).

Naar de mobiele kassa lokken.

Enkel bij de eigenlijke aankoop zijn smartphone-consumenten nog terughoudend. In 2009 kocht slechts 2% aan via zijn telefoon, terwijl dat in 2010 8% was. Er is dus nog veel potentieel tot het verbeteren van de mobiele conversie. Het zal vooral aan de retailers zijn om manieren te vinden om consumenten over de streep te trekken. Op dit moment wordt het ijzer nog niet voldoende gesmeed terwijl het heet is.

Ook op de winkelvloer.

Mobiel shoppen gebeurt echter niet in een soort afgesloten wereld buiten ruimte en tijd, ze doen het ook terwijl ze in hoogsteigen persoon in uw winkel staan. Gevraagd waarvoor klanten hun gsm in een winkel gebruiken, reageert reeds 38% dat ze er informatie zoeken over een product waar ze met hun neus op staan te kijken. Liefst 15% scant bovendien barcodes in van koopwaar, iets wat meer dan een jaar geleden nog onbestaande was.

Weer een nieuwe uitdaging.

Uiteraard vormen die gegevens een uitdaging voor het retaillandschap. Een uitdaging waarvoor men niet over één nacht ijs mag gaan en die niet zonder slag of stoot komt. 87% van de retailers erkent volgens Momads dat shoppers dankzij het mobiele internet gemakkelijk een betere deal vinden. 55% geeft zelfs grif toe dat consumenten beter geïnformeerd zijn dan het eigen winkelpersoneel. Gelukkig zijn steeds meer retailers zich bewust van de evolutie.
 

Smartphones worden het kanaal bij uitstek om het proces van aankoop te starten. Meer en meer oriënteren consumenten zich mobiel. Ze zoeken informatie en vergelijken zowel van thuis uit als in de winkel zelf. Het gebruik van mobiele telefoons voor shopping-doeleinden maakt een pijlsnelle opmars. Aan de retailers om daar met het dezelfde dynamisme op in te spelen.

 

U hoeft ons echter niet op ons woord te geloven. Een aantal revelerende data van Foresee, Scanlife, Yahoo and Motorola werd door Momads bijeengebracht in een indrukwekkende infographic. Het toont hoe consumenten in Europa gebruik maken van hun smartphone.

Mobiel oriënteren.

In 2009 gebruikten reeds 23% van de trotse eigenaars van een smartphone hun mobieltje om naar de website van een retailer te surfen. Anno 2010 waren dat er evenwel al 32%. Ondertussen gebruiken consumenten hun gsm echter dubbel zo vaak om op onderzoek uit te gaan naar producten, met name van 14% naar 30%.

 

Als ze dan op zoek zijn naar producten, letten ze vooral op prijsinformatie (in 47% van de gevallen), verschillen tussen soortgelijke producten (33%) en in laatste instantie heel specifiek naar de eigenschappen en kenmerken van het product (20%).

Naar de mobiele kassa lokken.

Enkel bij de eigenlijke aankoop zijn smartphone-consumenten nog terughoudend. In 2009 kocht slechts 2% aan via zijn telefoon, terwijl dat in 2010 8% was. Er is dus nog veel potentieel tot het verbeteren van de mobiele conversie. Het zal vooral aan de retailers zijn om manieren te vinden om consumenten over de streep te trekken. Op dit moment wordt het ijzer nog niet voldoende gesmeed terwijl het heet is.

Ook op de winkelvloer.

Mobiel shoppen gebeurt echter niet in een soort afgesloten wereld buiten ruimte en tijd, ze doen het ook terwijl ze in hoogsteigen persoon in uw winkel staan. Gevraagd waarvoor klanten hun gsm in een winkel gebruiken, reageert reeds 38% dat ze er informatie zoeken over een product waar ze met hun neus op staan te kijken. Liefst 15% scant bovendien barcodes in van koopwaar, iets wat meer dan een jaar geleden nog onbestaande was.

Weer een nieuwe uitdaging.

Uiteraard vormen die gegevens een uitdaging voor het retaillandschap. Een uitdaging waarvoor men niet over één nacht ijs mag gaan en die niet zonder slag of stoot komt. 87% van de retailers erkent volgens Momads dat shoppers dankzij het mobiele internet gemakkelijk een betere deal vinden. 55% geeft zelfs grif toe dat consumenten beter geïnformeerd zijn dan het eigen winkelpersoneel. Gelukkig zijn steeds meer retailers zich bewust van de evolutie.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Technologie én beleving centraal op RetailDetail Congress

28/04/2017

De sterke internationale line-up stelde niet teleur op het RetailDetail Congress 2017. Vooral ‘retailprofeet’ Doug Stephens wist de zaal te overtuigen. Technologie en beleving gaan hand in hand in de winkel van de toekomst.

Ninoofse Kringwinkels verhuizen

27/04/2017

Kringwinkel 't Vierkant in Ninove gaat verhuizen naar een winkelpand waar vroeger een interieurzaak van Heytens gevestigd was. Meteen gaan ze het hele aanbod, dat nu nog verspreid is over twee vestigingen, centraliseren en verruimen.

Omzet daalt licht bij Procter & Gamble

27/04/2017

Procter & Gamble heeft in het derde kwartaal van zijn boekjaar 2016/2017 opnieuw magere resultaten getoond. Op autonome basis steeg de omzet nog wel met 1%, maar de netto-omzet ging er met 1% op achteruit.

De rijke geschiedenis van een boeiende job

26/04/2017

(publireportage) Op zoek naar een boeiende job? Dan kan je verrassend dichtbij terecht: in de badkamer. Werken in deze sector schenkt veel voldoening, en je talenten krijgen er de ruimte. Al hangt dat natuurlijk af van het bedrijf waar je terechtkomt...

RetailDetail verwelkomt Kjëll Bries

25/04/2017

Het blijft bewegen bij RetailDetail: zopas hebben we een nieuwe accountmanager aangeworven. Kjëll Bries wordt het aanspreekpunt voor onze partners en adverteerders.

Winkels Neckermann verdwijnen volledig

25/04/2017

De winkels van Neckermann.com zullen geen doorstart maken en zijn in handen gevallen van opkoper Hahebo. De curators hebben lange tijd naar een overnemer gezocht, maar zijn daar uiteindelijk dus niet in geslaagd.

Back to top