Mobiel shoppen in feiten. | RetailDetail

Mobiel shoppen in feiten.

Mobiel shoppen in feiten.

Smartphones worden het kanaal bij uitstek om het proces van aankoop te starten. Meer en meer oriënteren consumenten zich mobiel. Ze zoeken informatie en vergelijken zowel van thuis uit als in de winkel zelf. Het gebruik van mobiele telefoons voor shopping-doeleinden maakt een pijlsnelle opmars. Aan de retailers om daar met het dezelfde dynamisme op in te spelen.

 

U hoeft ons echter niet op ons woord te geloven. Een aantal revelerende data van Foresee, Scanlife, Yahoo and Motorola werd door Momads bijeengebracht in een indrukwekkende infographic. Het toont hoe consumenten in Europa gebruik maken van hun smartphone.

Mobiel oriënteren.

In 2009 gebruikten reeds 23% van de trotse eigenaars van een smartphone hun mobieltje om naar de website van een retailer te surfen. Anno 2010 waren dat er evenwel al 32%. Ondertussen gebruiken consumenten hun gsm echter dubbel zo vaak om op onderzoek uit te gaan naar producten, met name van 14% naar 30%.

 

Als ze dan op zoek zijn naar producten, letten ze vooral op prijsinformatie (in 47% van de gevallen), verschillen tussen soortgelijke producten (33%) en in laatste instantie heel specifiek naar de eigenschappen en kenmerken van het product (20%).

Naar de mobiele kassa lokken.

Enkel bij de eigenlijke aankoop zijn smartphone-consumenten nog terughoudend. In 2009 kocht slechts 2% aan via zijn telefoon, terwijl dat in 2010 8% was. Er is dus nog veel potentieel tot het verbeteren van de mobiele conversie. Het zal vooral aan de retailers zijn om manieren te vinden om consumenten over de streep te trekken. Op dit moment wordt het ijzer nog niet voldoende gesmeed terwijl het heet is.

Ook op de winkelvloer.

Mobiel shoppen gebeurt echter niet in een soort afgesloten wereld buiten ruimte en tijd, ze doen het ook terwijl ze in hoogsteigen persoon in uw winkel staan. Gevraagd waarvoor klanten hun gsm in een winkel gebruiken, reageert reeds 38% dat ze er informatie zoeken over een product waar ze met hun neus op staan te kijken. Liefst 15% scant bovendien barcodes in van koopwaar, iets wat meer dan een jaar geleden nog onbestaande was.

Weer een nieuwe uitdaging.

Uiteraard vormen die gegevens een uitdaging voor het retaillandschap. Een uitdaging waarvoor men niet over één nacht ijs mag gaan en die niet zonder slag of stoot komt. 87% van de retailers erkent volgens Momads dat shoppers dankzij het mobiele internet gemakkelijk een betere deal vinden. 55% geeft zelfs grif toe dat consumenten beter geïnformeerd zijn dan het eigen winkelpersoneel. Gelukkig zijn steeds meer retailers zich bewust van de evolutie.
 

Smartphones worden het kanaal bij uitstek om het proces van aankoop te starten. Meer en meer oriënteren consumenten zich mobiel. Ze zoeken informatie en vergelijken zowel van thuis uit als in de winkel zelf. Het gebruik van mobiele telefoons voor shopping-doeleinden maakt een pijlsnelle opmars. Aan de retailers om daar met het dezelfde dynamisme op in te spelen.

 

U hoeft ons echter niet op ons woord te geloven. Een aantal revelerende data van Foresee, Scanlife, Yahoo and Motorola werd door Momads bijeengebracht in een indrukwekkende infographic. Het toont hoe consumenten in Europa gebruik maken van hun smartphone.

Mobiel oriënteren.

In 2009 gebruikten reeds 23% van de trotse eigenaars van een smartphone hun mobieltje om naar de website van een retailer te surfen. Anno 2010 waren dat er evenwel al 32%. Ondertussen gebruiken consumenten hun gsm echter dubbel zo vaak om op onderzoek uit te gaan naar producten, met name van 14% naar 30%.

 

Als ze dan op zoek zijn naar producten, letten ze vooral op prijsinformatie (in 47% van de gevallen), verschillen tussen soortgelijke producten (33%) en in laatste instantie heel specifiek naar de eigenschappen en kenmerken van het product (20%).

Naar de mobiele kassa lokken.

Enkel bij de eigenlijke aankoop zijn smartphone-consumenten nog terughoudend. In 2009 kocht slechts 2% aan via zijn telefoon, terwijl dat in 2010 8% was. Er is dus nog veel potentieel tot het verbeteren van de mobiele conversie. Het zal vooral aan de retailers zijn om manieren te vinden om consumenten over de streep te trekken. Op dit moment wordt het ijzer nog niet voldoende gesmeed terwijl het heet is.

Ook op de winkelvloer.

Mobiel shoppen gebeurt echter niet in een soort afgesloten wereld buiten ruimte en tijd, ze doen het ook terwijl ze in hoogsteigen persoon in uw winkel staan. Gevraagd waarvoor klanten hun gsm in een winkel gebruiken, reageert reeds 38% dat ze er informatie zoeken over een product waar ze met hun neus op staan te kijken. Liefst 15% scant bovendien barcodes in van koopwaar, iets wat meer dan een jaar geleden nog onbestaande was.

Weer een nieuwe uitdaging.

Uiteraard vormen die gegevens een uitdaging voor het retaillandschap. Een uitdaging waarvoor men niet over één nacht ijs mag gaan en die niet zonder slag of stoot komt. 87% van de retailers erkent volgens Momads dat shoppers dankzij het mobiele internet gemakkelijk een betere deal vinden. 55% geeft zelfs grif toe dat consumenten beter geïnformeerd zijn dan het eigen winkelpersoneel. Gelukkig zijn steeds meer retailers zich bewust van de evolutie.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.