Mobiel shoppen in feiten.

Mobiel shoppen in feiten.

Smartphones worden het kanaal bij uitstek om het proces van aankoop te starten. Meer en meer oriënteren consumenten zich mobiel. Ze zoeken informatie en vergelijken zowel van thuis uit als in de winkel zelf. Het gebruik van mobiele telefoons voor shopping-doeleinden maakt een pijlsnelle opmars. Aan de retailers om daar met het dezelfde dynamisme op in te spelen.

 

U hoeft ons echter niet op ons woord te geloven. Een aantal revelerende data van Foresee, Scanlife, Yahoo and Motorola werd door Momads bijeengebracht in een indrukwekkende infographic. Het toont hoe consumenten in Europa gebruik maken van hun smartphone.

Mobiel oriënteren.

In 2009 gebruikten reeds 23% van de trotse eigenaars van een smartphone hun mobieltje om naar de website van een retailer te surfen. Anno 2010 waren dat er evenwel al 32%. Ondertussen gebruiken consumenten hun gsm echter dubbel zo vaak om op onderzoek uit te gaan naar producten, met name van 14% naar 30%.

 

Als ze dan op zoek zijn naar producten, letten ze vooral op prijsinformatie (in 47% van de gevallen), verschillen tussen soortgelijke producten (33%) en in laatste instantie heel specifiek naar de eigenschappen en kenmerken van het product (20%).

Naar de mobiele kassa lokken.

Enkel bij de eigenlijke aankoop zijn smartphone-consumenten nog terughoudend. In 2009 kocht slechts 2% aan via zijn telefoon, terwijl dat in 2010 8% was. Er is dus nog veel potentieel tot het verbeteren van de mobiele conversie. Het zal vooral aan de retailers zijn om manieren te vinden om consumenten over de streep te trekken. Op dit moment wordt het ijzer nog niet voldoende gesmeed terwijl het heet is.

Ook op de winkelvloer.

Mobiel shoppen gebeurt echter niet in een soort afgesloten wereld buiten ruimte en tijd, ze doen het ook terwijl ze in hoogsteigen persoon in uw winkel staan. Gevraagd waarvoor klanten hun gsm in een winkel gebruiken, reageert reeds 38% dat ze er informatie zoeken over een product waar ze met hun neus op staan te kijken. Liefst 15% scant bovendien barcodes in van koopwaar, iets wat meer dan een jaar geleden nog onbestaande was.

Weer een nieuwe uitdaging.

Uiteraard vormen die gegevens een uitdaging voor het retaillandschap. Een uitdaging waarvoor men niet over één nacht ijs mag gaan en die niet zonder slag of stoot komt. 87% van de retailers erkent volgens Momads dat shoppers dankzij het mobiele internet gemakkelijk een betere deal vinden. 55% geeft zelfs grif toe dat consumenten beter geïnformeerd zijn dan het eigen winkelpersoneel. Gelukkig zijn steeds meer retailers zich bewust van de evolutie.
 

Smartphones worden het kanaal bij uitstek om het proces van aankoop te starten. Meer en meer oriënteren consumenten zich mobiel. Ze zoeken informatie en vergelijken zowel van thuis uit als in de winkel zelf. Het gebruik van mobiele telefoons voor shopping-doeleinden maakt een pijlsnelle opmars. Aan de retailers om daar met het dezelfde dynamisme op in te spelen.

 

U hoeft ons echter niet op ons woord te geloven. Een aantal revelerende data van Foresee, Scanlife, Yahoo and Motorola werd door Momads bijeengebracht in een indrukwekkende infographic. Het toont hoe consumenten in Europa gebruik maken van hun smartphone.

Mobiel oriënteren.

In 2009 gebruikten reeds 23% van de trotse eigenaars van een smartphone hun mobieltje om naar de website van een retailer te surfen. Anno 2010 waren dat er evenwel al 32%. Ondertussen gebruiken consumenten hun gsm echter dubbel zo vaak om op onderzoek uit te gaan naar producten, met name van 14% naar 30%.

 

Als ze dan op zoek zijn naar producten, letten ze vooral op prijsinformatie (in 47% van de gevallen), verschillen tussen soortgelijke producten (33%) en in laatste instantie heel specifiek naar de eigenschappen en kenmerken van het product (20%).

Naar de mobiele kassa lokken.

Enkel bij de eigenlijke aankoop zijn smartphone-consumenten nog terughoudend. In 2009 kocht slechts 2% aan via zijn telefoon, terwijl dat in 2010 8% was. Er is dus nog veel potentieel tot het verbeteren van de mobiele conversie. Het zal vooral aan de retailers zijn om manieren te vinden om consumenten over de streep te trekken. Op dit moment wordt het ijzer nog niet voldoende gesmeed terwijl het heet is.

Ook op de winkelvloer.

Mobiel shoppen gebeurt echter niet in een soort afgesloten wereld buiten ruimte en tijd, ze doen het ook terwijl ze in hoogsteigen persoon in uw winkel staan. Gevraagd waarvoor klanten hun gsm in een winkel gebruiken, reageert reeds 38% dat ze er informatie zoeken over een product waar ze met hun neus op staan te kijken. Liefst 15% scant bovendien barcodes in van koopwaar, iets wat meer dan een jaar geleden nog onbestaande was.

Weer een nieuwe uitdaging.

Uiteraard vormen die gegevens een uitdaging voor het retaillandschap. Een uitdaging waarvoor men niet over één nacht ijs mag gaan en die niet zonder slag of stoot komt. 87% van de retailers erkent volgens Momads dat shoppers dankzij het mobiele internet gemakkelijk een betere deal vinden. 55% geeft zelfs grif toe dat consumenten beter geïnformeerd zijn dan het eigen winkelpersoneel. Gelukkig zijn steeds meer retailers zich bewust van de evolutie.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Win een gratis deelname aan Vlerick Retail Platform!

24/11/2017

De vierde studienamiddag van het Vlerick Retail Platform 2017 vindt plaats op 7 december. Het thema: ‘blurring’, met getuigenissen van Juttu, Amélie & Moi en Sissy-Boy. Lezers van RetailDetail maken kans op een gratis invitatie.

Coolblue lanceert eerste Coolblue XXL in Amsterdam

24/11/2017

De Rotterdamse webwinkel Coolblue zet zijn omnichannel-strategie kracht bij met de lancering van het concept Coolblue XXL. Klanten kunnen er meer dan duizend producten ter plekke testen en afhalen, soms al een minuut na de bestelling.

Unilever start zoektocht naar opvolger CEO Paul Polman

24/11/2017

Unilever is gestart met de zoektocht naar een opvolger voor CEO Paul Polman. Het heeft daarvoor headhunter Egon Zehnder ingehuurd, dat nu op zoek zal gaan naar geschikte kandidaten.

Harrods plant grootste make-over in 180-jarig bestaan

24/11/2017

Harrods zal de komende drie jaar een immense opfrissing ondergaan. Het Londense luxewarenhuis investeert liefst 225 miljoen euro in de renovatie, de grootste in zijn 183-jarige bestaan, en in nieuwe diensten voor Chinese klanten op zijn webshop.

Standaard Boekhandel, Bol.com en JBC vallen in de prijzen

24/11/2017

Standaard Boekhandel is op de RetailDetail Night uitgeroepen tot Qrf Beste Winkelketen van België 2017-2018. Bol.com nam de Qrf Webshop Award Belgium in ontvangst en JBC won de Qrf Sustainability Award.

Black Friday bij Amazon overschaduwd door grote staking

24/11/2017

Werknemers van Amazon in Duitsland prikten Black Friday als de uitgelezen dag om het werk neer te leggen. Met de staking willen ze hun eis om meer loon en betere arbeidsvoorwaarden kracht bijzetten. De actie loopt tot zaterdagavond.

Back to top