Mobiel shoppen in feiten.

Mobiel shoppen in feiten.

Smartphones worden het kanaal bij uitstek om het proces van aankoop te starten. Meer en meer oriënteren consumenten zich mobiel. Ze zoeken informatie en vergelijken zowel van thuis uit als in de winkel zelf. Het gebruik van mobiele telefoons voor shopping-doeleinden maakt een pijlsnelle opmars. Aan de retailers om daar met het dezelfde dynamisme op in te spelen.

 

U hoeft ons echter niet op ons woord te geloven. Een aantal revelerende data van Foresee, Scanlife, Yahoo and Motorola werd door Momads bijeengebracht in een indrukwekkende infographic. Het toont hoe consumenten in Europa gebruik maken van hun smartphone.

Mobiel oriënteren.

In 2009 gebruikten reeds 23% van de trotse eigenaars van een smartphone hun mobieltje om naar de website van een retailer te surfen. Anno 2010 waren dat er evenwel al 32%. Ondertussen gebruiken consumenten hun gsm echter dubbel zo vaak om op onderzoek uit te gaan naar producten, met name van 14% naar 30%.

 

Als ze dan op zoek zijn naar producten, letten ze vooral op prijsinformatie (in 47% van de gevallen), verschillen tussen soortgelijke producten (33%) en in laatste instantie heel specifiek naar de eigenschappen en kenmerken van het product (20%).

Naar de mobiele kassa lokken.

Enkel bij de eigenlijke aankoop zijn smartphone-consumenten nog terughoudend. In 2009 kocht slechts 2% aan via zijn telefoon, terwijl dat in 2010 8% was. Er is dus nog veel potentieel tot het verbeteren van de mobiele conversie. Het zal vooral aan de retailers zijn om manieren te vinden om consumenten over de streep te trekken. Op dit moment wordt het ijzer nog niet voldoende gesmeed terwijl het heet is.

Ook op de winkelvloer.

Mobiel shoppen gebeurt echter niet in een soort afgesloten wereld buiten ruimte en tijd, ze doen het ook terwijl ze in hoogsteigen persoon in uw winkel staan. Gevraagd waarvoor klanten hun gsm in een winkel gebruiken, reageert reeds 38% dat ze er informatie zoeken over een product waar ze met hun neus op staan te kijken. Liefst 15% scant bovendien barcodes in van koopwaar, iets wat meer dan een jaar geleden nog onbestaande was.

Weer een nieuwe uitdaging.

Uiteraard vormen die gegevens een uitdaging voor het retaillandschap. Een uitdaging waarvoor men niet over één nacht ijs mag gaan en die niet zonder slag of stoot komt. 87% van de retailers erkent volgens Momads dat shoppers dankzij het mobiele internet gemakkelijk een betere deal vinden. 55% geeft zelfs grif toe dat consumenten beter geïnformeerd zijn dan het eigen winkelpersoneel. Gelukkig zijn steeds meer retailers zich bewust van de evolutie.
 

Smartphones worden het kanaal bij uitstek om het proces van aankoop te starten. Meer en meer oriënteren consumenten zich mobiel. Ze zoeken informatie en vergelijken zowel van thuis uit als in de winkel zelf. Het gebruik van mobiele telefoons voor shopping-doeleinden maakt een pijlsnelle opmars. Aan de retailers om daar met het dezelfde dynamisme op in te spelen.

 

U hoeft ons echter niet op ons woord te geloven. Een aantal revelerende data van Foresee, Scanlife, Yahoo and Motorola werd door Momads bijeengebracht in een indrukwekkende infographic. Het toont hoe consumenten in Europa gebruik maken van hun smartphone.

Mobiel oriënteren.

In 2009 gebruikten reeds 23% van de trotse eigenaars van een smartphone hun mobieltje om naar de website van een retailer te surfen. Anno 2010 waren dat er evenwel al 32%. Ondertussen gebruiken consumenten hun gsm echter dubbel zo vaak om op onderzoek uit te gaan naar producten, met name van 14% naar 30%.

 

Als ze dan op zoek zijn naar producten, letten ze vooral op prijsinformatie (in 47% van de gevallen), verschillen tussen soortgelijke producten (33%) en in laatste instantie heel specifiek naar de eigenschappen en kenmerken van het product (20%).

Naar de mobiele kassa lokken.

Enkel bij de eigenlijke aankoop zijn smartphone-consumenten nog terughoudend. In 2009 kocht slechts 2% aan via zijn telefoon, terwijl dat in 2010 8% was. Er is dus nog veel potentieel tot het verbeteren van de mobiele conversie. Het zal vooral aan de retailers zijn om manieren te vinden om consumenten over de streep te trekken. Op dit moment wordt het ijzer nog niet voldoende gesmeed terwijl het heet is.

Ook op de winkelvloer.

Mobiel shoppen gebeurt echter niet in een soort afgesloten wereld buiten ruimte en tijd, ze doen het ook terwijl ze in hoogsteigen persoon in uw winkel staan. Gevraagd waarvoor klanten hun gsm in een winkel gebruiken, reageert reeds 38% dat ze er informatie zoeken over een product waar ze met hun neus op staan te kijken. Liefst 15% scant bovendien barcodes in van koopwaar, iets wat meer dan een jaar geleden nog onbestaande was.

Weer een nieuwe uitdaging.

Uiteraard vormen die gegevens een uitdaging voor het retaillandschap. Een uitdaging waarvoor men niet over één nacht ijs mag gaan en die niet zonder slag of stoot komt. 87% van de retailers erkent volgens Momads dat shoppers dankzij het mobiele internet gemakkelijk een betere deal vinden. 55% geeft zelfs grif toe dat consumenten beter geïnformeerd zijn dan het eigen winkelpersoneel. Gelukkig zijn steeds meer retailers zich bewust van de evolutie.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eneco Trendrapport wijst retailers de weg naar duurzame innovatie

22/06/2017

(publireportage)  Met een gratis trendrapport en masterclass wil groene energieleverancier Eneco retailers de weg wijzen naar duurzame innovatie.

Gamesindustrie blijft in opmars

22/06/2017

Uit een analyse van onderzoeksbureau Newzoo blijkt dat de gamesindustrie ook in 2017 opnieuw een flinke stap voorwaarts moet zetten. De totale omzet stijgt volgens het rapport naar 108,9 miljard dollar (net geen honderd miljard euro).

Helft Europese online shoppers koopt in het buitenland

20/06/2017

Online shoppen is internationaal en wijdverspreid: liefst 52% van de Europeanen kocht het afgelopen jaar in een ander land. Dat en meer blijkt uit de eerste E-Shopper Barometer van logistiek dienstverlener DPD.

Analyse: Vijf conclusies na de Amazon – Whole Foods deal

19/06/2017

Dat Amazon vroeg of laat een supermarktketen zou overnemen, stond in de sterren geschreven. Toch sloeg het nieuws in als een bommetje. Hoe moeten we de gevolgen inschatten voor foodretailers wereldwijd? 

Kinderwagenproducent Bugaboo in de etalage

15/06/2017

Als gevolg van een familieruzie tussen de twee oprichters-eigenaars staat Bugaboo te koop. Het Nederlandse merk van luxekinderwagens, dat internationaal doorbrak dankzij de tv-serie Sex and the City, zou zo’n 200 miljoen euro moeten kosten.

Nieuwe website om onafhankelijke krantenwinkel te redden

15/06/2017

Persdistributeur Ubiway heeft een website gelanceerd om zelfstandige krantenwinkels te helpen overleven. In vijf jaar tijd zagen die hun aantal terugvallen van 3.200 naar 2.400: hoog tijd voor een grootscheepse operatie 'Red de krantenwinkel'.

Back to top