Mosseleffect kost consument wekelijks handenvol geld

Mosseleffect kost consument wekelijks handenvol geld

Een gemiddeld gezin zag in de loop van 2010 zijn uitgaven met 21,21 euro stijgen naar 594,47 euro per week (2576 euro per maand). Het leven werd vorig jaar voor Jan met de pet dus 3,39 procent duurder. Zo rekende het OIVO uit. De verbruikersorganisatie koppelt er ook enkele scherpe verwijten aan het adres van producenten, retailers en overheid aan.


Energieprijs swingt de pan uit

Het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties OIVO wijt deze stijging aan een stijging van de prijzen van energie, elektriciteit, gas en stookolie, veroorzaakt door de duurdere olie. Daarnaast is in deze strenge winter ook het verbruik zelf aanzienlijk toegenomen. Meer verbruik plus duurdere energie betekent natuurlijk een veel hogere rekening.


OIVO wijst daarnaast ook op het gevaar van een ondoorzichtige markt en ondoorzichtige tarieven, waardoor een prijsstijging makkelijker verdoken kan blijven. Ook het verschil in wisselkoers tussen dollar en euro beïnvloedde de energieprijs nadelig voor Europese gezinnen.


Dure mosselen

Daarnaast is er het zogenaamde "mosseleffect" dat de levensduurte verhoogt. "Wanneer de prijs van de mosselen stijgt in Zeeland, stijgt de prijs in het restaurant. Maar wanneer de prijs in Zeeland daalt, daalt de prijs in het restaurant niet. In feite steekt de tussenpersoon - de restauranthouder in dit geval - de verworven winst gewoon op zak", aldus OIVO.


Een ander voordeel voor de producenten is dat ze op deze manier hun prijzen bij volgende stijgingen van de grondstofprijzen niet per se hun winkelprijs hoeven te verhogen, waardoor het zelfs lijkt alsof de producent goedkoper wordt.


Het mosseleffect wordt overigens nog versterkt door het "vermenigvuldigingseffect": het verschijnsel dat bedrijven een vaste verhouding hanteren tussen inkoopprijs en verkoopprijs. Een restauranthouder die als stelregel heeft dat de menuprijs drie keer hoger ligt dan de prijs die hij zelf voor de ingrediënten betaalde, zal dus een drievoud van de prijsstijging daarvan (blijven) doorrekenen.

 

Consumenten meer beschermen

Om deze problemen tegen te gaan, pleit het OIVO voor een betere bescherming van consumenten. Zo moet volgens hen de overheid meer invloed krijgen in de verkoopsprijs (van bijvoorbeeld medicijnen, het beroemde kiwi-model), maar moet die ook het goede voorbeeld geven door de automatische indexatie van overheidsprestaties te verminderen.


Ook roept de organisatie nogmaals op om de quasi-monopolies in bepaalde sectoren (energie, telefonie) te doorbreken en klachten bij de Raad van Mededinging sneller te behandelen.

Een gemiddeld gezin zag in de loop van 2010 zijn uitgaven met 21,21 euro stijgen naar 594,47 euro per week (2576 euro per maand). Het leven werd vorig jaar voor Jan met de pet dus 3,39 procent duurder. Zo rekende het OIVO uit. De verbruikersorganisatie koppelt er ook enkele scherpe verwijten aan het adres van producenten, retailers en overheid aan.


Energieprijs swingt de pan uit

Het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties OIVO wijt deze stijging aan een stijging van de prijzen van energie, elektriciteit, gas en stookolie, veroorzaakt door de duurdere olie. Daarnaast is in deze strenge winter ook het verbruik zelf aanzienlijk toegenomen. Meer verbruik plus duurdere energie betekent natuurlijk een veel hogere rekening.


OIVO wijst daarnaast ook op het gevaar van een ondoorzichtige markt en ondoorzichtige tarieven, waardoor een prijsstijging makkelijker verdoken kan blijven. Ook het verschil in wisselkoers tussen dollar en euro beïnvloedde de energieprijs nadelig voor Europese gezinnen.


Dure mosselen

Daarnaast is er het zogenaamde "mosseleffect" dat de levensduurte verhoogt. "Wanneer de prijs van de mosselen stijgt in Zeeland, stijgt de prijs in het restaurant. Maar wanneer de prijs in Zeeland daalt, daalt de prijs in het restaurant niet. In feite steekt de tussenpersoon - de restauranthouder in dit geval - de verworven winst gewoon op zak", aldus OIVO.


Een ander voordeel voor de producenten is dat ze op deze manier hun prijzen bij volgende stijgingen van de grondstofprijzen niet per se hun winkelprijs hoeven te verhogen, waardoor het zelfs lijkt alsof de producent goedkoper wordt.


Het mosseleffect wordt overigens nog versterkt door het "vermenigvuldigingseffect": het verschijnsel dat bedrijven een vaste verhouding hanteren tussen inkoopprijs en verkoopprijs. Een restauranthouder die als stelregel heeft dat de menuprijs drie keer hoger ligt dan de prijs die hij zelf voor de ingrediënten betaalde, zal dus een drievoud van de prijsstijging daarvan (blijven) doorrekenen.

 

Consumenten meer beschermen

Om deze problemen tegen te gaan, pleit het OIVO voor een betere bescherming van consumenten. Zo moet volgens hen de overheid meer invloed krijgen in de verkoopsprijs (van bijvoorbeeld medicijnen, het beroemde kiwi-model), maar moet die ook het goede voorbeeld geven door de automatische indexatie van overheidsprestaties te verminderen.


Ook roept de organisatie nogmaals op om de quasi-monopolies in bepaalde sectoren (energie, telefonie) te doorbreken en klachten bij de Raad van Mededinging sneller te behandelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top