Mosseleffect kost consument wekelijks handenvol geld

Mosseleffect kost consument wekelijks handenvol geld

Een gemiddeld gezin zag in de loop van 2010 zijn uitgaven met 21,21 euro stijgen naar 594,47 euro per week (2576 euro per maand). Het leven werd vorig jaar voor Jan met de pet dus 3,39 procent duurder. Zo rekende het OIVO uit. De verbruikersorganisatie koppelt er ook enkele scherpe verwijten aan het adres van producenten, retailers en overheid aan.


Energieprijs swingt de pan uit

Het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties OIVO wijt deze stijging aan een stijging van de prijzen van energie, elektriciteit, gas en stookolie, veroorzaakt door de duurdere olie. Daarnaast is in deze strenge winter ook het verbruik zelf aanzienlijk toegenomen. Meer verbruik plus duurdere energie betekent natuurlijk een veel hogere rekening.


OIVO wijst daarnaast ook op het gevaar van een ondoorzichtige markt en ondoorzichtige tarieven, waardoor een prijsstijging makkelijker verdoken kan blijven. Ook het verschil in wisselkoers tussen dollar en euro beïnvloedde de energieprijs nadelig voor Europese gezinnen.


Dure mosselen

Daarnaast is er het zogenaamde "mosseleffect" dat de levensduurte verhoogt. "Wanneer de prijs van de mosselen stijgt in Zeeland, stijgt de prijs in het restaurant. Maar wanneer de prijs in Zeeland daalt, daalt de prijs in het restaurant niet. In feite steekt de tussenpersoon - de restauranthouder in dit geval - de verworven winst gewoon op zak", aldus OIVO.


Een ander voordeel voor de producenten is dat ze op deze manier hun prijzen bij volgende stijgingen van de grondstofprijzen niet per se hun winkelprijs hoeven te verhogen, waardoor het zelfs lijkt alsof de producent goedkoper wordt.


Het mosseleffect wordt overigens nog versterkt door het "vermenigvuldigingseffect": het verschijnsel dat bedrijven een vaste verhouding hanteren tussen inkoopprijs en verkoopprijs. Een restauranthouder die als stelregel heeft dat de menuprijs drie keer hoger ligt dan de prijs die hij zelf voor de ingrediënten betaalde, zal dus een drievoud van de prijsstijging daarvan (blijven) doorrekenen.

 

Consumenten meer beschermen

Om deze problemen tegen te gaan, pleit het OIVO voor een betere bescherming van consumenten. Zo moet volgens hen de overheid meer invloed krijgen in de verkoopsprijs (van bijvoorbeeld medicijnen, het beroemde kiwi-model), maar moet die ook het goede voorbeeld geven door de automatische indexatie van overheidsprestaties te verminderen.


Ook roept de organisatie nogmaals op om de quasi-monopolies in bepaalde sectoren (energie, telefonie) te doorbreken en klachten bij de Raad van Mededinging sneller te behandelen.

Een gemiddeld gezin zag in de loop van 2010 zijn uitgaven met 21,21 euro stijgen naar 594,47 euro per week (2576 euro per maand). Het leven werd vorig jaar voor Jan met de pet dus 3,39 procent duurder. Zo rekende het OIVO uit. De verbruikersorganisatie koppelt er ook enkele scherpe verwijten aan het adres van producenten, retailers en overheid aan.


Energieprijs swingt de pan uit

Het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties OIVO wijt deze stijging aan een stijging van de prijzen van energie, elektriciteit, gas en stookolie, veroorzaakt door de duurdere olie. Daarnaast is in deze strenge winter ook het verbruik zelf aanzienlijk toegenomen. Meer verbruik plus duurdere energie betekent natuurlijk een veel hogere rekening.


OIVO wijst daarnaast ook op het gevaar van een ondoorzichtige markt en ondoorzichtige tarieven, waardoor een prijsstijging makkelijker verdoken kan blijven. Ook het verschil in wisselkoers tussen dollar en euro beïnvloedde de energieprijs nadelig voor Europese gezinnen.


Dure mosselen

Daarnaast is er het zogenaamde "mosseleffect" dat de levensduurte verhoogt. "Wanneer de prijs van de mosselen stijgt in Zeeland, stijgt de prijs in het restaurant. Maar wanneer de prijs in Zeeland daalt, daalt de prijs in het restaurant niet. In feite steekt de tussenpersoon - de restauranthouder in dit geval - de verworven winst gewoon op zak", aldus OIVO.


Een ander voordeel voor de producenten is dat ze op deze manier hun prijzen bij volgende stijgingen van de grondstofprijzen niet per se hun winkelprijs hoeven te verhogen, waardoor het zelfs lijkt alsof de producent goedkoper wordt.


Het mosseleffect wordt overigens nog versterkt door het "vermenigvuldigingseffect": het verschijnsel dat bedrijven een vaste verhouding hanteren tussen inkoopprijs en verkoopprijs. Een restauranthouder die als stelregel heeft dat de menuprijs drie keer hoger ligt dan de prijs die hij zelf voor de ingrediënten betaalde, zal dus een drievoud van de prijsstijging daarvan (blijven) doorrekenen.

 

Consumenten meer beschermen

Om deze problemen tegen te gaan, pleit het OIVO voor een betere bescherming van consumenten. Zo moet volgens hen de overheid meer invloed krijgen in de verkoopsprijs (van bijvoorbeeld medicijnen, het beroemde kiwi-model), maar moet die ook het goede voorbeeld geven door de automatische indexatie van overheidsprestaties te verminderen.


Ook roept de organisatie nogmaals op om de quasi-monopolies in bepaalde sectoren (energie, telefonie) te doorbreken en klachten bij de Raad van Mededinging sneller te behandelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Big Bazar brengt logistiek onder bij Bakker Logistiek

24/07/2017

Big Bazar brengt vanaf volgend jaar de logistiek onder bij Bakker Logistiek. Met deze nieuwe partner ondersteunt de discountformule van Blokker Holding haar verdere groei in de Benelux.

“Blokker gaat niet ten onder”

24/07/2017

Blokker werd het slachtoffer van branchevervaging, stelt Richard Otto, medeauteur van een nieuw boek over de retailer. Toch heeft de keten overlevingskansen, op voorwaarde dat ze weer trendsettend en prijscompetitief wordt.

Supermarktketens waarschuwen voor phishing via WhatsApp

20/07/2017

De voorbije dagen is er een vorm van phishing via berichtenapplicatie WhatsApp opgedoken. Gebruikers krijgen een bericht met daarin een promotie van een supermarktketen. Wie doorklikt op de link speelt een aantal gegevens door.

Schrijf u nu in voor de RetailDetail Day 2017

20/07/2017

De inschrijvingen voor de jaarlijkse RetailDetail Day zijn vanaf nu geopend. Dit jaar vindt de retailhoogdag plaats op 21 september in Mechelen. Het bijzonder diverse programma brengt zowel gerenommeerde retailers als digitale voorlopers.

Grote namen bevestigen voor Shoptalk Europe

18/07/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, het grote nieuwe event voor innovatie in retail en e-commerce, kan al rekenen op meer dan 100 exposanten. Startups die zich willen voorstellen aan de Europese retailscene, kunnen dat aan gunstige voorwaarden.

Europese consument blijft positief

18/07/2017

Uit cijfers van onderzoeksbureau GfK blijkt dat de positieve trend bij het vertrouwen van de Europese consument zich blijft voortzetten. Toch zijn er in Europa grote verschillen op te merken over de verschillende landen heen.

Back to top