Nachtleveringen kunnen retailers tot 25% tijdwinst opleveren

Nachtleveringen kunnen retailers tot 25% tijdwinst opleveren

De distributie van goederen tijdens de dal- en nachturen is erg rendabel voor bedrijven in de retailsector. De distributie zal dan sneller, efficiënter en milieuvriendelijker verlopen, zo is gebleken uit een onderzoek van het Vlaamse Instituut voor de Logistiek (VIL). Om na te gaan of leveringen tijdens de dal- en nachturen de goederendoorstroming vlotter laten verlopen, had het VIL een proefproject opgestart waaraan zeven bedrijven deelnamen.

Geslaagd proefproject

Het systeem zal vooral voordelen opleveren voor de vervoerders en de retailers. De transporteurs kunnen rekenen op aanzienlijke brandstofbesparingen, kortere reistijden en een effectieve capaciteitsuitbreiding omdat hetzelfde rollend materieel dubbel kan worden ingezet. Ook de chauffeurs zelf winnen erbij, want ze hebben minder stress en krijgen een hoger loon. “De meerkost van een chauffeur (+12,5%) doet aan deze voordelen [voor de transportfirma’s] geen afbreuk”, aldus het Instituut.


Volgens het VIL is ook voor de retailer zelf de meerkost van nachtwerk (+30%) te verantwoorden, omdat de afhandeling een tijdwinst oplevert van 25% per levering. Alleen voor de verladers zijn de effecten beperkter. Hun voordeel ligt volgens de studie “in hun bijdrage aan een duurzamere samenleving: minder emissies, luchtvervuiling en congestie.”

Eerst mentaliteitswijziging nodig

“Voor alle betrokken partijen zijn de voordelen groter dan de nadelen, zeker in het geval van nachtdistributie", besluit het VIL, dat er meteen aan toevoegt dat er nergens klachten waren over geluidshinder. Overigens ondervond geen enkel bedrijf tijdens het proefproject problemen om kandidaten te vinden voor het nachtwerk. Het Vlaams Instituut voor de Logistiek stelt wel dat er eerst een mentaliteitswijziging nodig is bij de verladers en ontvangers alvorens het concept van nachtelijke leveringen brede toepassing zal kunnen vinden.


 

De distributie van goederen tijdens de dal- en nachturen is erg rendabel voor bedrijven in de retailsector. De distributie zal dan sneller, efficiënter en milieuvriendelijker verlopen, zo is gebleken uit een onderzoek van het Vlaamse Instituut voor de Logistiek (VIL). Om na te gaan of leveringen tijdens de dal- en nachturen de goederendoorstroming vlotter laten verlopen, had het VIL een proefproject opgestart waaraan zeven bedrijven deelnamen.

Geslaagd proefproject

Het systeem zal vooral voordelen opleveren voor de vervoerders en de retailers. De transporteurs kunnen rekenen op aanzienlijke brandstofbesparingen, kortere reistijden en een effectieve capaciteitsuitbreiding omdat hetzelfde rollend materieel dubbel kan worden ingezet. Ook de chauffeurs zelf winnen erbij, want ze hebben minder stress en krijgen een hoger loon. “De meerkost van een chauffeur (+12,5%) doet aan deze voordelen [voor de transportfirma’s] geen afbreuk”, aldus het Instituut.


Volgens het VIL is ook voor de retailer zelf de meerkost van nachtwerk (+30%) te verantwoorden, omdat de afhandeling een tijdwinst oplevert van 25% per levering. Alleen voor de verladers zijn de effecten beperkter. Hun voordeel ligt volgens de studie “in hun bijdrage aan een duurzamere samenleving: minder emissies, luchtvervuiling en congestie.”

Eerst mentaliteitswijziging nodig

“Voor alle betrokken partijen zijn de voordelen groter dan de nadelen, zeker in het geval van nachtdistributie", besluit het VIL, dat er meteen aan toevoegt dat er nergens klachten waren over geluidshinder. Overigens ondervond geen enkel bedrijf tijdens het proefproject problemen om kandidaten te vinden voor het nachtwerk. Het Vlaams Instituut voor de Logistiek stelt wel dat er eerst een mentaliteitswijziging nodig is bij de verladers en ontvangers alvorens het concept van nachtelijke leveringen brede toepassing zal kunnen vinden.


 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stakingen bij SportsDirect na aankondiging sluiting winkels

25/09/2017

Dit weekend zijn er bij 21 vestigingen van sportketen SportsDirect stakingen geweest. Die zijn het gevolg van de moeilijke onderhandelingen rond de sluiting van enkele winkels in België. Eerder was er ook al protest bij de Belgische hoofdzetel.

United Brands op rand van faillissement

25/09/2017

Sportketen United Brands zit in slechte papieren en heeft van de rechtbank van koophandel in Mechelen bescherming tegen haar schuldeisers gekregen. De keten heeft momenteel nog acht vestigingen in België.

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Back to top