Nachtleveringen kunnen retailers tot 25% tijdwinst opleveren

Nachtleveringen kunnen retailers tot 25% tijdwinst opleveren

De distributie van goederen tijdens de dal- en nachturen is erg rendabel voor bedrijven in de retailsector. De distributie zal dan sneller, efficiënter en milieuvriendelijker verlopen, zo is gebleken uit een onderzoek van het Vlaamse Instituut voor de Logistiek (VIL). Om na te gaan of leveringen tijdens de dal- en nachturen de goederendoorstroming vlotter laten verlopen, had het VIL een proefproject opgestart waaraan zeven bedrijven deelnamen.

Geslaagd proefproject

Het systeem zal vooral voordelen opleveren voor de vervoerders en de retailers. De transporteurs kunnen rekenen op aanzienlijke brandstofbesparingen, kortere reistijden en een effectieve capaciteitsuitbreiding omdat hetzelfde rollend materieel dubbel kan worden ingezet. Ook de chauffeurs zelf winnen erbij, want ze hebben minder stress en krijgen een hoger loon. “De meerkost van een chauffeur (+12,5%) doet aan deze voordelen [voor de transportfirma’s] geen afbreuk”, aldus het Instituut.


Volgens het VIL is ook voor de retailer zelf de meerkost van nachtwerk (+30%) te verantwoorden, omdat de afhandeling een tijdwinst oplevert van 25% per levering. Alleen voor de verladers zijn de effecten beperkter. Hun voordeel ligt volgens de studie “in hun bijdrage aan een duurzamere samenleving: minder emissies, luchtvervuiling en congestie.”

Eerst mentaliteitswijziging nodig

“Voor alle betrokken partijen zijn de voordelen groter dan de nadelen, zeker in het geval van nachtdistributie", besluit het VIL, dat er meteen aan toevoegt dat er nergens klachten waren over geluidshinder. Overigens ondervond geen enkel bedrijf tijdens het proefproject problemen om kandidaten te vinden voor het nachtwerk. Het Vlaams Instituut voor de Logistiek stelt wel dat er eerst een mentaliteitswijziging nodig is bij de verladers en ontvangers alvorens het concept van nachtelijke leveringen brede toepassing zal kunnen vinden.


 

De distributie van goederen tijdens de dal- en nachturen is erg rendabel voor bedrijven in de retailsector. De distributie zal dan sneller, efficiënter en milieuvriendelijker verlopen, zo is gebleken uit een onderzoek van het Vlaamse Instituut voor de Logistiek (VIL). Om na te gaan of leveringen tijdens de dal- en nachturen de goederendoorstroming vlotter laten verlopen, had het VIL een proefproject opgestart waaraan zeven bedrijven deelnamen.

Geslaagd proefproject

Het systeem zal vooral voordelen opleveren voor de vervoerders en de retailers. De transporteurs kunnen rekenen op aanzienlijke brandstofbesparingen, kortere reistijden en een effectieve capaciteitsuitbreiding omdat hetzelfde rollend materieel dubbel kan worden ingezet. Ook de chauffeurs zelf winnen erbij, want ze hebben minder stress en krijgen een hoger loon. “De meerkost van een chauffeur (+12,5%) doet aan deze voordelen [voor de transportfirma’s] geen afbreuk”, aldus het Instituut.


Volgens het VIL is ook voor de retailer zelf de meerkost van nachtwerk (+30%) te verantwoorden, omdat de afhandeling een tijdwinst oplevert van 25% per levering. Alleen voor de verladers zijn de effecten beperkter. Hun voordeel ligt volgens de studie “in hun bijdrage aan een duurzamere samenleving: minder emissies, luchtvervuiling en congestie.”

Eerst mentaliteitswijziging nodig

“Voor alle betrokken partijen zijn de voordelen groter dan de nadelen, zeker in het geval van nachtdistributie", besluit het VIL, dat er meteen aan toevoegt dat er nergens klachten waren over geluidshinder. Overigens ondervond geen enkel bedrijf tijdens het proefproject problemen om kandidaten te vinden voor het nachtwerk. Het Vlaams Instituut voor de Logistiek stelt wel dat er eerst een mentaliteitswijziging nodig is bij de verladers en ontvangers alvorens het concept van nachtelijke leveringen brede toepassing zal kunnen vinden.


 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amerikaanse warenhuisketens blijven het moeilijk hebben

11/08/2017

Heel wat Amerikaanse warenhuisketens blijven zwak presteren. Zo zagen zowel Macy’s als Kohl’s hun omzet dalen ten opzichte van een jaar eerder, al was dat minder dan gevreesd werd door analisten.

Amazon wil concurreren met Ticketmaster

11/08/2017

Amazon is in gesprek met eigenaars van Amerikaanse evenementenlocaties om te bekijken of het in de nabije toekomst mogelijk is om tickets voor die evenementen te verkopen via de webshop van het Amerikaanse bedrijf.

Fietsherstellers weigeren fietsen van mindere kwaliteit

11/08/2017

Steeds meer fietsherstellers weigeren om fietsen te herstellen die online of in de supermarkt werden gekocht. Ze geven daarbij liever voorrang aan de eigen klanten of fietsen van de topmerken.

Recordomzet voor Henkel

10/08/2017

Henkel zag in het tweede kwartaal zijn omzet afklokken op een record van net geen 5,1 miljard euro, met dank aan de overname van wasmiddelconcern Sun. Voor het eerst in zijn geschiedenis klimt de halfjaaromzet meteen boven de tien miljard euro.

Ook Dreamland weg uit centrum Eeklo

10/08/2017

Speelgoed- en vrijetijdsketen Dreamland sluit eind dit jaar de deuren van zijn vestiging in Eeklo. De Colruyt-dochter is op zoek naar een ruimer pand met meer parkeergelegenheid. Het vertrek is een nieuwe aderlating voor het centrum van Eeklo.

Waarom retailers sociale media ernstig moeten nemen

08/08/2017

'Content marketing' is meer dan een buzzword: ook retailers kunnen hun voordeel doen met de kracht van verhalen. Dat bewees Snackbytes bijvoorbeeld met een succescase voor Schoenen Torfs.

Back to top