Nachtleveringen kunnen retailers tot 25% tijdwinst opleveren

Nachtleveringen kunnen retailers tot 25% tijdwinst opleveren

De distributie van goederen tijdens de dal- en nachturen is erg rendabel voor bedrijven in de retailsector. De distributie zal dan sneller, efficiënter en milieuvriendelijker verlopen, zo is gebleken uit een onderzoek van het Vlaamse Instituut voor de Logistiek (VIL). Om na te gaan of leveringen tijdens de dal- en nachturen de goederendoorstroming vlotter laten verlopen, had het VIL een proefproject opgestart waaraan zeven bedrijven deelnamen.

Geslaagd proefproject

Het systeem zal vooral voordelen opleveren voor de vervoerders en de retailers. De transporteurs kunnen rekenen op aanzienlijke brandstofbesparingen, kortere reistijden en een effectieve capaciteitsuitbreiding omdat hetzelfde rollend materieel dubbel kan worden ingezet. Ook de chauffeurs zelf winnen erbij, want ze hebben minder stress en krijgen een hoger loon. “De meerkost van een chauffeur (+12,5%) doet aan deze voordelen [voor de transportfirma’s] geen afbreuk”, aldus het Instituut.


Volgens het VIL is ook voor de retailer zelf de meerkost van nachtwerk (+30%) te verantwoorden, omdat de afhandeling een tijdwinst oplevert van 25% per levering. Alleen voor de verladers zijn de effecten beperkter. Hun voordeel ligt volgens de studie “in hun bijdrage aan een duurzamere samenleving: minder emissies, luchtvervuiling en congestie.”

Eerst mentaliteitswijziging nodig

“Voor alle betrokken partijen zijn de voordelen groter dan de nadelen, zeker in het geval van nachtdistributie", besluit het VIL, dat er meteen aan toevoegt dat er nergens klachten waren over geluidshinder. Overigens ondervond geen enkel bedrijf tijdens het proefproject problemen om kandidaten te vinden voor het nachtwerk. Het Vlaams Instituut voor de Logistiek stelt wel dat er eerst een mentaliteitswijziging nodig is bij de verladers en ontvangers alvorens het concept van nachtelijke leveringen brede toepassing zal kunnen vinden.


 

De distributie van goederen tijdens de dal- en nachturen is erg rendabel voor bedrijven in de retailsector. De distributie zal dan sneller, efficiënter en milieuvriendelijker verlopen, zo is gebleken uit een onderzoek van het Vlaamse Instituut voor de Logistiek (VIL). Om na te gaan of leveringen tijdens de dal- en nachturen de goederendoorstroming vlotter laten verlopen, had het VIL een proefproject opgestart waaraan zeven bedrijven deelnamen.

Geslaagd proefproject

Het systeem zal vooral voordelen opleveren voor de vervoerders en de retailers. De transporteurs kunnen rekenen op aanzienlijke brandstofbesparingen, kortere reistijden en een effectieve capaciteitsuitbreiding omdat hetzelfde rollend materieel dubbel kan worden ingezet. Ook de chauffeurs zelf winnen erbij, want ze hebben minder stress en krijgen een hoger loon. “De meerkost van een chauffeur (+12,5%) doet aan deze voordelen [voor de transportfirma’s] geen afbreuk”, aldus het Instituut.


Volgens het VIL is ook voor de retailer zelf de meerkost van nachtwerk (+30%) te verantwoorden, omdat de afhandeling een tijdwinst oplevert van 25% per levering. Alleen voor de verladers zijn de effecten beperkter. Hun voordeel ligt volgens de studie “in hun bijdrage aan een duurzamere samenleving: minder emissies, luchtvervuiling en congestie.”

Eerst mentaliteitswijziging nodig

“Voor alle betrokken partijen zijn de voordelen groter dan de nadelen, zeker in het geval van nachtdistributie", besluit het VIL, dat er meteen aan toevoegt dat er nergens klachten waren over geluidshinder. Overigens ondervond geen enkel bedrijf tijdens het proefproject problemen om kandidaten te vinden voor het nachtwerk. Het Vlaams Instituut voor de Logistiek stelt wel dat er eerst een mentaliteitswijziging nodig is bij de verladers en ontvangers alvorens het concept van nachtelijke leveringen brede toepassing zal kunnen vinden.


 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top