Nachtleveringen kunnen retailers tot 25% tijdwinst opleveren

Nachtleveringen kunnen retailers tot 25% tijdwinst opleveren

De distributie van goederen tijdens de dal- en nachturen is erg rendabel voor bedrijven in de retailsector. De distributie zal dan sneller, efficiënter en milieuvriendelijker verlopen, zo is gebleken uit een onderzoek van het Vlaamse Instituut voor de Logistiek (VIL). Om na te gaan of leveringen tijdens de dal- en nachturen de goederendoorstroming vlotter laten verlopen, had het VIL een proefproject opgestart waaraan zeven bedrijven deelnamen.

Geslaagd proefproject

Het systeem zal vooral voordelen opleveren voor de vervoerders en de retailers. De transporteurs kunnen rekenen op aanzienlijke brandstofbesparingen, kortere reistijden en een effectieve capaciteitsuitbreiding omdat hetzelfde rollend materieel dubbel kan worden ingezet. Ook de chauffeurs zelf winnen erbij, want ze hebben minder stress en krijgen een hoger loon. “De meerkost van een chauffeur (+12,5%) doet aan deze voordelen [voor de transportfirma’s] geen afbreuk”, aldus het Instituut.


Volgens het VIL is ook voor de retailer zelf de meerkost van nachtwerk (+30%) te verantwoorden, omdat de afhandeling een tijdwinst oplevert van 25% per levering. Alleen voor de verladers zijn de effecten beperkter. Hun voordeel ligt volgens de studie “in hun bijdrage aan een duurzamere samenleving: minder emissies, luchtvervuiling en congestie.”

Eerst mentaliteitswijziging nodig

“Voor alle betrokken partijen zijn de voordelen groter dan de nadelen, zeker in het geval van nachtdistributie", besluit het VIL, dat er meteen aan toevoegt dat er nergens klachten waren over geluidshinder. Overigens ondervond geen enkel bedrijf tijdens het proefproject problemen om kandidaten te vinden voor het nachtwerk. Het Vlaams Instituut voor de Logistiek stelt wel dat er eerst een mentaliteitswijziging nodig is bij de verladers en ontvangers alvorens het concept van nachtelijke leveringen brede toepassing zal kunnen vinden.


 

De distributie van goederen tijdens de dal- en nachturen is erg rendabel voor bedrijven in de retailsector. De distributie zal dan sneller, efficiënter en milieuvriendelijker verlopen, zo is gebleken uit een onderzoek van het Vlaamse Instituut voor de Logistiek (VIL). Om na te gaan of leveringen tijdens de dal- en nachturen de goederendoorstroming vlotter laten verlopen, had het VIL een proefproject opgestart waaraan zeven bedrijven deelnamen.

Geslaagd proefproject

Het systeem zal vooral voordelen opleveren voor de vervoerders en de retailers. De transporteurs kunnen rekenen op aanzienlijke brandstofbesparingen, kortere reistijden en een effectieve capaciteitsuitbreiding omdat hetzelfde rollend materieel dubbel kan worden ingezet. Ook de chauffeurs zelf winnen erbij, want ze hebben minder stress en krijgen een hoger loon. “De meerkost van een chauffeur (+12,5%) doet aan deze voordelen [voor de transportfirma’s] geen afbreuk”, aldus het Instituut.


Volgens het VIL is ook voor de retailer zelf de meerkost van nachtwerk (+30%) te verantwoorden, omdat de afhandeling een tijdwinst oplevert van 25% per levering. Alleen voor de verladers zijn de effecten beperkter. Hun voordeel ligt volgens de studie “in hun bijdrage aan een duurzamere samenleving: minder emissies, luchtvervuiling en congestie.”

Eerst mentaliteitswijziging nodig

“Voor alle betrokken partijen zijn de voordelen groter dan de nadelen, zeker in het geval van nachtdistributie", besluit het VIL, dat er meteen aan toevoegt dat er nergens klachten waren over geluidshinder. Overigens ondervond geen enkel bedrijf tijdens het proefproject problemen om kandidaten te vinden voor het nachtwerk. Het Vlaams Instituut voor de Logistiek stelt wel dat er eerst een mentaliteitswijziging nodig is bij de verladers en ontvangers alvorens het concept van nachtelijke leveringen brede toepassing zal kunnen vinden.


 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste Belgische Blokkers volgens nieuw concept heropend

23/11/2017

De Nederlandse keten Blokker heeft de voorbije dagen de eerste vestigingen heropend die volgens het nieuwe concept van de keten zijn ingericht. In Nederland is het nieuwe concept al bij meer dan 300 winkels te vinden.

Retailers verzetten zich tegen Black Friday

23/11/2017

In Frankrijk rijst er onder retailers verzet tegen Black Friday: sommigen boycotten het 'retailfeest', anderen gaan zelfs nog een stapje verder en sluiten hun webshop gewoon voor een dag.

Akkoord over zondagsopening bij Franse hypermarkten Carrefour

23/11/2017

Vier maanden na zijn aantreden heeft Carrefour-CEO Alexandre Bompard een eerste trofee beet: een akkoord met de belangrijkste vakbonden om in een eerste fase een dertigtal hypermarkten op zondag te openen.

Gimv ziet brood in huisdierartikelen

23/11/2017

Investeringsmaatschappij Gimv heeft een meerderheidsbelang verworven in AgroBiothers, een Franse groep die hygiëne- en verzorgingsartikelen en accessoires voor huisdieren produceert.

LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Back to top