Nationale Loterij mildert boetes voor krantenwinkels

Nationale Loterij mildert boetes voor krantenwinkels

De voorbije zomer stuurde de Nationale Loterij minderjarige mystery shoppers naar krantenwinkels om na te gaan of die al dan niet loterijproducten verkopen aan minderjarigen, wat bij wet verboden is. Handelaars die tegen de lamp liepen, zagen meteen hun jaarbonus sneuvelen. Na overleg met Unizo en het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen de Nationale Loterij nu haar boetesysteem herzien, met terugwerkende kracht.

"Minderjarigen die er ouder dan 18 uitzagen"

Dat de Loterij mystery shoppers inzet, daar konden Unizo en NSZ nog mee leven. Dat die er ouder dan 18 uitzagen en de krantenverkopers dus op het verkeerde been werden gezet, schoot de zelfstandigenorganisaties echter in het verkeerde keelgat. Vooral omdat de sancties niet mis zijn: bij een overtreding verliest de uitbater zijn jaarlijkse bonus, goed voor 1% van de jaaromzet. Bij een tweede overtreding schorst de Loterij bovendien de licentie voor twee weken, en bij een derde overtreding trekt ze de licentie volledig in.

 

Na overleg met de organisaties heeft de Nationale Loterij nu haar boetesysteem aangepast. Wie een eerste keer tegen de lamp loopt, ziet zijn jaarbonus verminderen met 10% van zijn gemiddelde wekelijkse omzet aan loterijproducten. Bij een tweede overtreding gaat er 40% af en bij een derde overtreding 60%. Pas bij een vierde overtreding volgt nu een volledige intrekking van de licentie. Belangrijk voor wie deze zomer tegen de lamp liep: het nieuwe systeem gaat met terugwerkende kracht in vanaf 1 januari 2011.

Unizo en NSZ al bij al tevreden

Unizo (en de bij haar aangesloten sectororganisatie van de dagbladhandel VFP) en het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen zijn tevreden met het resultaat van het overleg. "De hele procedure rond  het verkoopverbod van loterijproducten, alcohol, tabak... is in de praktijk niet gemakkelijk toe te passen en geeft vaak aanleiding tot heel wat discussies met klanten", zegt Unizo. Er is volgens hen echter niets op tegen heeft dat overtreders gesanctioneerd worden: "Overtredingen bestraffen met een straf die in verhouding is, komt de eerlijke concurrentie onder de winkeliers ten goede", al blijft Unizo  het inzetten van "loktieners" een verwerpelijk idee vinden.

 

Ook NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws spreekt van een "fair compromis". Uiteraard hadden we deze boetes liever volledig afgeschaft gezien, maar daar kon de Nationale Loterij niet op ingaan. De krantenhandelaar wordt minder hard op de vingers getikt en ziet vooral minder centen ingetrokken worden. Bovendien riskeren nu enkel hardleerse overtreders een intrekking van de licentie. Ondertussen blijven we alle krantenwinkels aanraden om uiterst waakzaam te zijn en jongeren, zelfs wanneer ze er 18 uitzien, naar hun identiteitskaart te vragen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Stekker uit bijna 150 geldautomaten in supermarkten

11/01/2018

Uitbaters van supermarkten mogen niet langer de geldautomaat in hun zaak zelf vullen met bankbriefjes. Een wet uit 1990 bepaalt namelijk dat enkel een beveiligingsfirma dat nog mag, zelfs al liggen er maar enkele meters tussen de kassa’s en de automaat.

Back to top