Nationale Loterij rekent op supermarkten

Nationale Loterij rekent op supermarkten

De Nationale Loterij ziet haar omzet al jaren slinken. Het boekjaar 2010 was ronduit teleurstellend. Om het tij te keren, wil de Nationale Loterij het aantal verkooppunten serieus opdrijven. En dus lonkt ze naar de supermarkten.

Laagste omzet sinds 2004

De verdeler van krasbiljetten en trekkingsspelen zag zijn omzet in ons land vorig jaar opnieuw dalen. In 2010 ging er nog eens 3% af, waardoor de omzet afklokte op 1,1 miljard euro, het laagste peil sinds 2004.


De Nationale Loterij ziet vooral de verkoop in de traditionele krantenwinkels dalen. Krantenverkopers krijgen minder volk over de vloer omdat de losse verkoop van kranten achteruitgaat (ten voordele van abonnementen, digitale kranten en internetnieuwssites) en omdat ook de verkoop van sigaretten al jaren slabakt.

Slecht nieuws voor krantenwinkels

En dus heeft de Nationale Loterij plannen om haar producten aan te bieden in dat kanaal waar de consument wél nog massaal over de vloer komt: de supermarkt.


Eind vorig jaar begon de Nationale Loterij daartoe een proefproject met Carrefour, dat aan de kassa van 53 winkels al loterijproducten verkoopt. Bij de voorstelling van de jaarresultaten van de Nationale Loterij bevestigde CEO Ivan Pittevils dat er gesprekken lopen met andere distributiegroepen om ook daar krasbiljetten en dergelijke aan de man te brengen.


Plannen die niet meteen in goede aarde vallen bij de Vlaamse Federatie voor Persverkopers, die vreest dat nog meer krantenwinkels – in de eerste plaats die in de buurt van supermarkten – in de problemen zullen komen. 

De Nationale Loterij ziet haar omzet al jaren slinken. Het boekjaar 2010 was ronduit teleurstellend. Om het tij te keren, wil de Nationale Loterij het aantal verkooppunten serieus opdrijven. En dus lonkt ze naar de supermarkten.

Laagste omzet sinds 2004

De verdeler van krasbiljetten en trekkingsspelen zag zijn omzet in ons land vorig jaar opnieuw dalen. In 2010 ging er nog eens 3% af, waardoor de omzet afklokte op 1,1 miljard euro, het laagste peil sinds 2004.


De Nationale Loterij ziet vooral de verkoop in de traditionele krantenwinkels dalen. Krantenverkopers krijgen minder volk over de vloer omdat de losse verkoop van kranten achteruitgaat (ten voordele van abonnementen, digitale kranten en internetnieuwssites) en omdat ook de verkoop van sigaretten al jaren slabakt.

Slecht nieuws voor krantenwinkels

En dus heeft de Nationale Loterij plannen om haar producten aan te bieden in dat kanaal waar de consument wél nog massaal over de vloer komt: de supermarkt.


Eind vorig jaar begon de Nationale Loterij daartoe een proefproject met Carrefour, dat aan de kassa van 53 winkels al loterijproducten verkoopt. Bij de voorstelling van de jaarresultaten van de Nationale Loterij bevestigde CEO Ivan Pittevils dat er gesprekken lopen met andere distributiegroepen om ook daar krasbiljetten en dergelijke aan de man te brengen.


Plannen die niet meteen in goede aarde vallen bij de Vlaamse Federatie voor Persverkopers, die vreest dat nog meer krantenwinkels – in de eerste plaats die in de buurt van supermarkten – in de problemen zullen komen. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

Back to top