Nationale Loterij rekent op supermarkten | RetailDetail

Nationale Loterij rekent op supermarkten

Nationale Loterij rekent op supermarkten

De Nationale Loterij ziet haar omzet al jaren slinken. Het boekjaar 2010 was ronduit teleurstellend. Om het tij te keren, wil de Nationale Loterij het aantal verkooppunten serieus opdrijven. En dus lonkt ze naar de supermarkten.

Laagste omzet sinds 2004

De verdeler van krasbiljetten en trekkingsspelen zag zijn omzet in ons land vorig jaar opnieuw dalen. In 2010 ging er nog eens 3% af, waardoor de omzet afklokte op 1,1 miljard euro, het laagste peil sinds 2004.


De Nationale Loterij ziet vooral de verkoop in de traditionele krantenwinkels dalen. Krantenverkopers krijgen minder volk over de vloer omdat de losse verkoop van kranten achteruitgaat (ten voordele van abonnementen, digitale kranten en internetnieuwssites) en omdat ook de verkoop van sigaretten al jaren slabakt.

Slecht nieuws voor krantenwinkels

En dus heeft de Nationale Loterij plannen om haar producten aan te bieden in dat kanaal waar de consument wél nog massaal over de vloer komt: de supermarkt.


Eind vorig jaar begon de Nationale Loterij daartoe een proefproject met Carrefour, dat aan de kassa van 53 winkels al loterijproducten verkoopt. Bij de voorstelling van de jaarresultaten van de Nationale Loterij bevestigde CEO Ivan Pittevils dat er gesprekken lopen met andere distributiegroepen om ook daar krasbiljetten en dergelijke aan de man te brengen.


Plannen die niet meteen in goede aarde vallen bij de Vlaamse Federatie voor Persverkopers, die vreest dat nog meer krantenwinkels – in de eerste plaats die in de buurt van supermarkten – in de problemen zullen komen. 

De Nationale Loterij ziet haar omzet al jaren slinken. Het boekjaar 2010 was ronduit teleurstellend. Om het tij te keren, wil de Nationale Loterij het aantal verkooppunten serieus opdrijven. En dus lonkt ze naar de supermarkten.

Laagste omzet sinds 2004

De verdeler van krasbiljetten en trekkingsspelen zag zijn omzet in ons land vorig jaar opnieuw dalen. In 2010 ging er nog eens 3% af, waardoor de omzet afklokte op 1,1 miljard euro, het laagste peil sinds 2004.


De Nationale Loterij ziet vooral de verkoop in de traditionele krantenwinkels dalen. Krantenverkopers krijgen minder volk over de vloer omdat de losse verkoop van kranten achteruitgaat (ten voordele van abonnementen, digitale kranten en internetnieuwssites) en omdat ook de verkoop van sigaretten al jaren slabakt.

Slecht nieuws voor krantenwinkels

En dus heeft de Nationale Loterij plannen om haar producten aan te bieden in dat kanaal waar de consument wél nog massaal over de vloer komt: de supermarkt.


Eind vorig jaar begon de Nationale Loterij daartoe een proefproject met Carrefour, dat aan de kassa van 53 winkels al loterijproducten verkoopt. Bij de voorstelling van de jaarresultaten van de Nationale Loterij bevestigde CEO Ivan Pittevils dat er gesprekken lopen met andere distributiegroepen om ook daar krasbiljetten en dergelijke aan de man te brengen.


Plannen die niet meteen in goede aarde vallen bij de Vlaamse Federatie voor Persverkopers, die vreest dat nog meer krantenwinkels – in de eerste plaats die in de buurt van supermarkten – in de problemen zullen komen. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?