Nationale Loterij rekent op supermarkten

Nationale Loterij rekent op supermarkten

De Nationale Loterij ziet haar omzet al jaren slinken. Het boekjaar 2010 was ronduit teleurstellend. Om het tij te keren, wil de Nationale Loterij het aantal verkooppunten serieus opdrijven. En dus lonkt ze naar de supermarkten.

Laagste omzet sinds 2004

De verdeler van krasbiljetten en trekkingsspelen zag zijn omzet in ons land vorig jaar opnieuw dalen. In 2010 ging er nog eens 3% af, waardoor de omzet afklokte op 1,1 miljard euro, het laagste peil sinds 2004.


De Nationale Loterij ziet vooral de verkoop in de traditionele krantenwinkels dalen. Krantenverkopers krijgen minder volk over de vloer omdat de losse verkoop van kranten achteruitgaat (ten voordele van abonnementen, digitale kranten en internetnieuwssites) en omdat ook de verkoop van sigaretten al jaren slabakt.

Slecht nieuws voor krantenwinkels

En dus heeft de Nationale Loterij plannen om haar producten aan te bieden in dat kanaal waar de consument wél nog massaal over de vloer komt: de supermarkt.


Eind vorig jaar begon de Nationale Loterij daartoe een proefproject met Carrefour, dat aan de kassa van 53 winkels al loterijproducten verkoopt. Bij de voorstelling van de jaarresultaten van de Nationale Loterij bevestigde CEO Ivan Pittevils dat er gesprekken lopen met andere distributiegroepen om ook daar krasbiljetten en dergelijke aan de man te brengen.


Plannen die niet meteen in goede aarde vallen bij de Vlaamse Federatie voor Persverkopers, die vreest dat nog meer krantenwinkels – in de eerste plaats die in de buurt van supermarkten – in de problemen zullen komen. 

De Nationale Loterij ziet haar omzet al jaren slinken. Het boekjaar 2010 was ronduit teleurstellend. Om het tij te keren, wil de Nationale Loterij het aantal verkooppunten serieus opdrijven. En dus lonkt ze naar de supermarkten.

Laagste omzet sinds 2004

De verdeler van krasbiljetten en trekkingsspelen zag zijn omzet in ons land vorig jaar opnieuw dalen. In 2010 ging er nog eens 3% af, waardoor de omzet afklokte op 1,1 miljard euro, het laagste peil sinds 2004.


De Nationale Loterij ziet vooral de verkoop in de traditionele krantenwinkels dalen. Krantenverkopers krijgen minder volk over de vloer omdat de losse verkoop van kranten achteruitgaat (ten voordele van abonnementen, digitale kranten en internetnieuwssites) en omdat ook de verkoop van sigaretten al jaren slabakt.

Slecht nieuws voor krantenwinkels

En dus heeft de Nationale Loterij plannen om haar producten aan te bieden in dat kanaal waar de consument wél nog massaal over de vloer komt: de supermarkt.


Eind vorig jaar begon de Nationale Loterij daartoe een proefproject met Carrefour, dat aan de kassa van 53 winkels al loterijproducten verkoopt. Bij de voorstelling van de jaarresultaten van de Nationale Loterij bevestigde CEO Ivan Pittevils dat er gesprekken lopen met andere distributiegroepen om ook daar krasbiljetten en dergelijke aan de man te brengen.


Plannen die niet meteen in goede aarde vallen bij de Vlaamse Federatie voor Persverkopers, die vreest dat nog meer krantenwinkels – in de eerste plaats die in de buurt van supermarkten – in de problemen zullen komen. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top