Nationale Loterij rekent op supermarkten

Nationale Loterij rekent op supermarkten

De Nationale Loterij ziet haar omzet al jaren slinken. Het boekjaar 2010 was ronduit teleurstellend. Om het tij te keren, wil de Nationale Loterij het aantal verkooppunten serieus opdrijven. En dus lonkt ze naar de supermarkten.

Laagste omzet sinds 2004

De verdeler van krasbiljetten en trekkingsspelen zag zijn omzet in ons land vorig jaar opnieuw dalen. In 2010 ging er nog eens 3% af, waardoor de omzet afklokte op 1,1 miljard euro, het laagste peil sinds 2004.


De Nationale Loterij ziet vooral de verkoop in de traditionele krantenwinkels dalen. Krantenverkopers krijgen minder volk over de vloer omdat de losse verkoop van kranten achteruitgaat (ten voordele van abonnementen, digitale kranten en internetnieuwssites) en omdat ook de verkoop van sigaretten al jaren slabakt.

Slecht nieuws voor krantenwinkels

En dus heeft de Nationale Loterij plannen om haar producten aan te bieden in dat kanaal waar de consument wél nog massaal over de vloer komt: de supermarkt.


Eind vorig jaar begon de Nationale Loterij daartoe een proefproject met Carrefour, dat aan de kassa van 53 winkels al loterijproducten verkoopt. Bij de voorstelling van de jaarresultaten van de Nationale Loterij bevestigde CEO Ivan Pittevils dat er gesprekken lopen met andere distributiegroepen om ook daar krasbiljetten en dergelijke aan de man te brengen.


Plannen die niet meteen in goede aarde vallen bij de Vlaamse Federatie voor Persverkopers, die vreest dat nog meer krantenwinkels – in de eerste plaats die in de buurt van supermarkten – in de problemen zullen komen. 

De Nationale Loterij ziet haar omzet al jaren slinken. Het boekjaar 2010 was ronduit teleurstellend. Om het tij te keren, wil de Nationale Loterij het aantal verkooppunten serieus opdrijven. En dus lonkt ze naar de supermarkten.

Laagste omzet sinds 2004

De verdeler van krasbiljetten en trekkingsspelen zag zijn omzet in ons land vorig jaar opnieuw dalen. In 2010 ging er nog eens 3% af, waardoor de omzet afklokte op 1,1 miljard euro, het laagste peil sinds 2004.


De Nationale Loterij ziet vooral de verkoop in de traditionele krantenwinkels dalen. Krantenverkopers krijgen minder volk over de vloer omdat de losse verkoop van kranten achteruitgaat (ten voordele van abonnementen, digitale kranten en internetnieuwssites) en omdat ook de verkoop van sigaretten al jaren slabakt.

Slecht nieuws voor krantenwinkels

En dus heeft de Nationale Loterij plannen om haar producten aan te bieden in dat kanaal waar de consument wél nog massaal over de vloer komt: de supermarkt.


Eind vorig jaar begon de Nationale Loterij daartoe een proefproject met Carrefour, dat aan de kassa van 53 winkels al loterijproducten verkoopt. Bij de voorstelling van de jaarresultaten van de Nationale Loterij bevestigde CEO Ivan Pittevils dat er gesprekken lopen met andere distributiegroepen om ook daar krasbiljetten en dergelijke aan de man te brengen.


Plannen die niet meteen in goede aarde vallen bij de Vlaamse Federatie voor Persverkopers, die vreest dat nog meer krantenwinkels – in de eerste plaats die in de buurt van supermarkten – in de problemen zullen komen. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Back to top