Nils Van Dam (Unilever) "marketeer van het jaar"

Nils Van Dam (Unilever) "marketeer van het jaar"

Unilevers Nils Van Dam is door de Stichting Marketing verkozen tot "Marketeer van het jaar". Van Dam was tot 1 oktober van dit jaar "head of marketing" bij Unilever Benelux en bekleedt nu de functie van vicepresident customer development en country manager van Unilever België.

 


"Uitzonderlijk talent"

Van Dam haalde het omdat hij "gewoonweg een uitzonderlijk talent is, iemand die al meerdere successen verworven heeft bij Unilever," aldus het juryrapport. Al speelden er nog tal van andere elementen mee, onder meer zijn capaciteit om zijn team te laten samenwerken rond vastgelegde prioriteiten. Geen sinecure gezien de indrukwekkende waaier aan merken en de hiermee samenhangende moeilijke keuzes, zo vond de jury.

 

Ook de manier waarop hij duurzame ontwikkeling - een nieuw selectiecriterium dit jaar - geïntegreerd heeft in de langetermijnstrategie telde mee, met als voorbeeld de Calvé mayonaise met eieren van kippen in de vrije uitloop. Ook zijn prestaties op het vlak van de digitale media - denk aan Yunomi en Solo Open Kitchen - waren de jury opgevallen, net als de manier waarop Van Dam de marketingactiviteiten van de Belgische producten opnieuw naar hier haalde zonder de voordelen te verliezen van het leerproces van de samenwerking op Benelux-niveau.

Straffe kandidaten

Nils Van Dam haalde het van Sabine De Veilder (marketing director Pepsico), David Merzel (country manager Microsoft Belux) en Joachim Rubin (marketing director Bel Belgium). De selectie was dit jaar bijzonder streng omdat de organisator, Stichting Marketing, dit jaar voor het eerst slechts één Marketeer of the Year verkoos in plaats van één Nederlandstalige en één Franstalige, zoals de voorbije jaren. "Deze werkwijze verhoogt de waarde van de prijs en beantwoordt des te meer aan de economische realiteit: voor marketeers is België één grote markt", aldus de organisator.

 

Het was de 18e editie van de Marketeer van het Jaar. Eerder ging de award onder meer naar Johan Van Dyck (Duvel Moortgat), Nicolas Lambert (Alken-Maes), Patrick Wauters (Chiquita) en Christophe Mottint (Sara Lee / Douwe Egberts). De verkiezing gebeurde door de lezers van Trends/Tendances, een officiële jury, de leden van de Stichting Marketing en de Master Masketers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Back to top