Nils Van Dam (Unilever) "marketeer van het jaar" | RetailDetail

Nils Van Dam (Unilever) "marketeer van het jaar"

Nils Van Dam (Unilever) "marketeer van het jaar"

Unilevers Nils Van Dam is door de Stichting Marketing verkozen tot "Marketeer van het jaar". Van Dam was tot 1 oktober van dit jaar "head of marketing" bij Unilever Benelux en bekleedt nu de functie van vicepresident customer development en country manager van Unilever België.

 


"Uitzonderlijk talent"

Van Dam haalde het omdat hij "gewoonweg een uitzonderlijk talent is, iemand die al meerdere successen verworven heeft bij Unilever," aldus het juryrapport. Al speelden er nog tal van andere elementen mee, onder meer zijn capaciteit om zijn team te laten samenwerken rond vastgelegde prioriteiten. Geen sinecure gezien de indrukwekkende waaier aan merken en de hiermee samenhangende moeilijke keuzes, zo vond de jury.

 

Ook de manier waarop hij duurzame ontwikkeling - een nieuw selectiecriterium dit jaar - geïntegreerd heeft in de langetermijnstrategie telde mee, met als voorbeeld de Calvé mayonaise met eieren van kippen in de vrije uitloop. Ook zijn prestaties op het vlak van de digitale media - denk aan Yunomi en Solo Open Kitchen - waren de jury opgevallen, net als de manier waarop Van Dam de marketingactiviteiten van de Belgische producten opnieuw naar hier haalde zonder de voordelen te verliezen van het leerproces van de samenwerking op Benelux-niveau.

Straffe kandidaten

Nils Van Dam haalde het van Sabine De Veilder (marketing director Pepsico), David Merzel (country manager Microsoft Belux) en Joachim Rubin (marketing director Bel Belgium). De selectie was dit jaar bijzonder streng omdat de organisator, Stichting Marketing, dit jaar voor het eerst slechts één Marketeer of the Year verkoos in plaats van één Nederlandstalige en één Franstalige, zoals de voorbije jaren. "Deze werkwijze verhoogt de waarde van de prijs en beantwoordt des te meer aan de economische realiteit: voor marketeers is België één grote markt", aldus de organisator.

 

Het was de 18e editie van de Marketeer van het Jaar. Eerder ging de award onder meer naar Johan Van Dyck (Duvel Moortgat), Nicolas Lambert (Alken-Maes), Patrick Wauters (Chiquita) en Christophe Mottint (Sara Lee / Douwe Egberts). De verkiezing gebeurde door de lezers van Trends/Tendances, een officiële jury, de leden van de Stichting Marketing en de Master Masketers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.