Nils Van Dam (Unilever) "marketeer van het jaar"

Nils Van Dam (Unilever) "marketeer van het jaar"

Unilevers Nils Van Dam is door de Stichting Marketing verkozen tot "Marketeer van het jaar". Van Dam was tot 1 oktober van dit jaar "head of marketing" bij Unilever Benelux en bekleedt nu de functie van vicepresident customer development en country manager van Unilever België.

 


"Uitzonderlijk talent"

Van Dam haalde het omdat hij "gewoonweg een uitzonderlijk talent is, iemand die al meerdere successen verworven heeft bij Unilever," aldus het juryrapport. Al speelden er nog tal van andere elementen mee, onder meer zijn capaciteit om zijn team te laten samenwerken rond vastgelegde prioriteiten. Geen sinecure gezien de indrukwekkende waaier aan merken en de hiermee samenhangende moeilijke keuzes, zo vond de jury.

 

Ook de manier waarop hij duurzame ontwikkeling - een nieuw selectiecriterium dit jaar - geïntegreerd heeft in de langetermijnstrategie telde mee, met als voorbeeld de Calvé mayonaise met eieren van kippen in de vrije uitloop. Ook zijn prestaties op het vlak van de digitale media - denk aan Yunomi en Solo Open Kitchen - waren de jury opgevallen, net als de manier waarop Van Dam de marketingactiviteiten van de Belgische producten opnieuw naar hier haalde zonder de voordelen te verliezen van het leerproces van de samenwerking op Benelux-niveau.

Straffe kandidaten

Nils Van Dam haalde het van Sabine De Veilder (marketing director Pepsico), David Merzel (country manager Microsoft Belux) en Joachim Rubin (marketing director Bel Belgium). De selectie was dit jaar bijzonder streng omdat de organisator, Stichting Marketing, dit jaar voor het eerst slechts één Marketeer of the Year verkoos in plaats van één Nederlandstalige en één Franstalige, zoals de voorbije jaren. "Deze werkwijze verhoogt de waarde van de prijs en beantwoordt des te meer aan de economische realiteit: voor marketeers is België één grote markt", aldus de organisator.

 

Het was de 18e editie van de Marketeer van het Jaar. Eerder ging de award onder meer naar Johan Van Dyck (Duvel Moortgat), Nicolas Lambert (Alken-Maes), Patrick Wauters (Chiquita) en Christophe Mottint (Sara Lee / Douwe Egberts). De verkiezing gebeurde door de lezers van Trends/Tendances, een officiële jury, de leden van de Stichting Marketing en de Master Masketers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stakingen bij SportsDirect na aankondiging sluiting winkels

25/09/2017

Dit weekend zijn er bij 21 vestigingen van sportketen SportsDirect stakingen geweest. Die zijn het gevolg van de moeilijke onderhandelingen rond de sluiting van enkele winkels in België. Eerder was er ook al protest bij de Belgische hoofdzetel.

United Brands op rand van faillissement

25/09/2017

Sportketen United Brands zit in slechte papieren en heeft van de rechtbank van koophandel in Mechelen bescherming tegen haar schuldeisers gekregen. De keten heeft momenteel nog acht vestigingen in België.

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Back to top