Nils Van Dam (Unilever) "marketeer van het jaar"

Nils Van Dam (Unilever) "marketeer van het jaar"

Unilevers Nils Van Dam is door de Stichting Marketing verkozen tot "Marketeer van het jaar". Van Dam was tot 1 oktober van dit jaar "head of marketing" bij Unilever Benelux en bekleedt nu de functie van vicepresident customer development en country manager van Unilever België.

 


"Uitzonderlijk talent"

Van Dam haalde het omdat hij "gewoonweg een uitzonderlijk talent is, iemand die al meerdere successen verworven heeft bij Unilever," aldus het juryrapport. Al speelden er nog tal van andere elementen mee, onder meer zijn capaciteit om zijn team te laten samenwerken rond vastgelegde prioriteiten. Geen sinecure gezien de indrukwekkende waaier aan merken en de hiermee samenhangende moeilijke keuzes, zo vond de jury.

 

Ook de manier waarop hij duurzame ontwikkeling - een nieuw selectiecriterium dit jaar - geïntegreerd heeft in de langetermijnstrategie telde mee, met als voorbeeld de Calvé mayonaise met eieren van kippen in de vrije uitloop. Ook zijn prestaties op het vlak van de digitale media - denk aan Yunomi en Solo Open Kitchen - waren de jury opgevallen, net als de manier waarop Van Dam de marketingactiviteiten van de Belgische producten opnieuw naar hier haalde zonder de voordelen te verliezen van het leerproces van de samenwerking op Benelux-niveau.

Straffe kandidaten

Nils Van Dam haalde het van Sabine De Veilder (marketing director Pepsico), David Merzel (country manager Microsoft Belux) en Joachim Rubin (marketing director Bel Belgium). De selectie was dit jaar bijzonder streng omdat de organisator, Stichting Marketing, dit jaar voor het eerst slechts één Marketeer of the Year verkoos in plaats van één Nederlandstalige en één Franstalige, zoals de voorbije jaren. "Deze werkwijze verhoogt de waarde van de prijs en beantwoordt des te meer aan de economische realiteit: voor marketeers is België één grote markt", aldus de organisator.

 

Het was de 18e editie van de Marketeer van het Jaar. Eerder ging de award onder meer naar Johan Van Dyck (Duvel Moortgat), Nicolas Lambert (Alken-Maes), Patrick Wauters (Chiquita) en Christophe Mottint (Sara Lee / Douwe Egberts). De verkiezing gebeurde door de lezers van Trends/Tendances, een officiële jury, de leden van de Stichting Marketing en de Master Masketers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top