"Omzet HEMA daalde in 2010" | RetailDetail

"Omzet HEMA daalde in 2010"

"Omzet HEMA daalde in 2010"

 

De Nederlandse winkelketen HEMA heeft volgens het Financieele Dagblad een slecht jaar achter de rug. De krant citeert anonieme bronnen, die gewagen van omzetdaling en margedruk. HEMA weigert vooralsnog te reageren.

 

Uit cijfers die het FD in bezit heeft, blijkt dat de keten in 2010 vooral achteruitging in de "hardware"-sector (genre koffietassen en beddengoed). De Hollandse EensheidsprijzenMaatschappij Amsterdam zou tevens te kampen hebben met toenemende concurrentie. Naast Ikea en Zeeman blijkt vooral het gerestylede Action een zware concurrent. 

 

Foute strategie speelt HEMA parten

Voormalig manager Ton van Eijk vertelde het FD dat de strategie van HEMA fout zit. De strategie om de prijs te verlagen ten koste van de kwaliteit, speelt volgens hem in de kaart van bijvoorbeeld Zeeman. Die is in het lagereprijzensegment onverslaanbaar voor HEMA, dat die lage marges niet aankan en onlangs de prijzen van een aantal producten zelfs weer moest verhogen.

 

Ook 2011 belooft een lastig jaar te worden voor HEMA, mede dankzij "hoofddoekengate" in het Limburgse Genk en de daaropvolgende (oproep tot) boycot van een aantal klanten. De keten stelt zijn hoop om het tij te keren vooral in "vernieuwende marketing" en allerlei acties voor zijn 85e verjaardag in november.

 

In een reactie stelt HEMA dat de echte jaarcijfers eind deze week zullen volgen, en dat het zich tot dan zal onthouden van commentaar.

 

De Nederlandse winkelketen HEMA heeft volgens het Financieele Dagblad een slecht jaar achter de rug. De krant citeert anonieme bronnen, die gewagen van omzetdaling en margedruk. HEMA weigert vooralsnog te reageren.

 

Uit cijfers die het FD in bezit heeft, blijkt dat de keten in 2010 vooral achteruitging in de "hardware"-sector (genre koffietassen en beddengoed). De Hollandse EensheidsprijzenMaatschappij Amsterdam zou tevens te kampen hebben met toenemende concurrentie. Naast Ikea en Zeeman blijkt vooral het gerestylede Action een zware concurrent. 

 

Foute strategie speelt HEMA parten

Voormalig manager Ton van Eijk vertelde het FD dat de strategie van HEMA fout zit. De strategie om de prijs te verlagen ten koste van de kwaliteit, speelt volgens hem in de kaart van bijvoorbeeld Zeeman. Die is in het lagereprijzensegment onverslaanbaar voor HEMA, dat die lage marges niet aankan en onlangs de prijzen van een aantal producten zelfs weer moest verhogen.

 

Ook 2011 belooft een lastig jaar te worden voor HEMA, mede dankzij "hoofddoekengate" in het Limburgse Genk en de daaropvolgende (oproep tot) boycot van een aantal klanten. De keten stelt zijn hoop om het tij te keren vooral in "vernieuwende marketing" en allerlei acties voor zijn 85e verjaardag in november.

 

In een reactie stelt HEMA dat de echte jaarcijfers eind deze week zullen volgen, en dat het zich tot dan zal onthouden van commentaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.