"Omzet HEMA daalde in 2010"

"Omzet HEMA daalde in 2010"

 

De Nederlandse winkelketen HEMA heeft volgens het Financieele Dagblad een slecht jaar achter de rug. De krant citeert anonieme bronnen, die gewagen van omzetdaling en margedruk. HEMA weigert vooralsnog te reageren.

 

Uit cijfers die het FD in bezit heeft, blijkt dat de keten in 2010 vooral achteruitging in de "hardware"-sector (genre koffietassen en beddengoed). De Hollandse EensheidsprijzenMaatschappij Amsterdam zou tevens te kampen hebben met toenemende concurrentie. Naast Ikea en Zeeman blijkt vooral het gerestylede Action een zware concurrent. 

 

Foute strategie speelt HEMA parten

Voormalig manager Ton van Eijk vertelde het FD dat de strategie van HEMA fout zit. De strategie om de prijs te verlagen ten koste van de kwaliteit, speelt volgens hem in de kaart van bijvoorbeeld Zeeman. Die is in het lagereprijzensegment onverslaanbaar voor HEMA, dat die lage marges niet aankan en onlangs de prijzen van een aantal producten zelfs weer moest verhogen.

 

Ook 2011 belooft een lastig jaar te worden voor HEMA, mede dankzij "hoofddoekengate" in het Limburgse Genk en de daaropvolgende (oproep tot) boycot van een aantal klanten. De keten stelt zijn hoop om het tij te keren vooral in "vernieuwende marketing" en allerlei acties voor zijn 85e verjaardag in november.

 

In een reactie stelt HEMA dat de echte jaarcijfers eind deze week zullen volgen, en dat het zich tot dan zal onthouden van commentaar.

 

De Nederlandse winkelketen HEMA heeft volgens het Financieele Dagblad een slecht jaar achter de rug. De krant citeert anonieme bronnen, die gewagen van omzetdaling en margedruk. HEMA weigert vooralsnog te reageren.

 

Uit cijfers die het FD in bezit heeft, blijkt dat de keten in 2010 vooral achteruitging in de "hardware"-sector (genre koffietassen en beddengoed). De Hollandse EensheidsprijzenMaatschappij Amsterdam zou tevens te kampen hebben met toenemende concurrentie. Naast Ikea en Zeeman blijkt vooral het gerestylede Action een zware concurrent. 

 

Foute strategie speelt HEMA parten

Voormalig manager Ton van Eijk vertelde het FD dat de strategie van HEMA fout zit. De strategie om de prijs te verlagen ten koste van de kwaliteit, speelt volgens hem in de kaart van bijvoorbeeld Zeeman. Die is in het lagereprijzensegment onverslaanbaar voor HEMA, dat die lage marges niet aankan en onlangs de prijzen van een aantal producten zelfs weer moest verhogen.

 

Ook 2011 belooft een lastig jaar te worden voor HEMA, mede dankzij "hoofddoekengate" in het Limburgse Genk en de daaropvolgende (oproep tot) boycot van een aantal klanten. De keten stelt zijn hoop om het tij te keren vooral in "vernieuwende marketing" en allerlei acties voor zijn 85e verjaardag in november.

 

In een reactie stelt HEMA dat de echte jaarcijfers eind deze week zullen volgen, en dat het zich tot dan zal onthouden van commentaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Win een gratis deelname aan Vlerick Retail Platform!

24/11/2017

De vierde studienamiddag van het Vlerick Retail Platform 2017 vindt plaats op 7 december. Het thema: ‘blurring’, met getuigenissen van Juttu, Amélie & Moi en Sissy-Boy. Lezers van RetailDetail maken kans op een gratis invitatie.

Coolblue lanceert eerste Coolblue XXL in Amsterdam

24/11/2017

De Rotterdamse webwinkel Coolblue zet zijn omnichannel-strategie kracht bij met de lancering van het concept Coolblue XXL. Klanten kunnen er meer dan duizend producten ter plekke testen en afhalen, soms al een minuut na de bestelling.

Unilever start zoektocht naar opvolger CEO Paul Polman

24/11/2017

Unilever is gestart met de zoektocht naar een opvolger voor CEO Paul Polman. Het heeft daarvoor headhunter Egon Zehnder ingehuurd, dat nu op zoek zal gaan naar geschikte kandidaten.

Harrods plant grootste make-over in 180-jarig bestaan

24/11/2017

Harrods zal de komende drie jaar een immense opfrissing ondergaan. Het Londense luxewarenhuis investeert liefst 225 miljoen euro in de renovatie, de grootste in zijn 183-jarige bestaan, en in nieuwe diensten voor Chinese klanten op zijn webshop.

Standaard Boekhandel, Bol.com en JBC vallen in de prijzen

24/11/2017

Standaard Boekhandel is op de RetailDetail Night uitgeroepen tot Qrf Beste Winkelketen van België 2017-2018. Bol.com nam de Qrf Webshop Award Belgium in ontvangst en JBC won de Qrf Sustainability Award.

Black Friday bij Amazon overschaduwd door grote staking

24/11/2017

Werknemers van Amazon in Duitsland prikten Black Friday als de uitgelezen dag om het werk neer te leggen. Met de staking willen ze hun eis om meer loon en betere arbeidsvoorwaarden kracht bijzetten. De actie loopt tot zaterdagavond.

Back to top