Ook niet gaan overdrijven op sociale media.

Ook niet gaan overdrijven op sociale media.

Merken die zich op de sociale netwerken storten, moeten nu ook niet gaan overdrijven. Zoals met alle goeie dingen, is te veel is alleen maar schadelijk. Dat bevestigt een studie van Exact Target en CoTweet.

Klanten verzuipen in berichten.

Uit hun enquête bleek dat 44% van de respondenten stoppen een merk of bedrijf te volgen omdat ze te veel berichten sturen. Ook als de via sociale netwerken verspreide content saai of repetitief is, distantiëren ze zich.


Waarom consumenten dan wel fan worden (Facebook) of een merk volgen (Twitter)? In de meerderheid van de gevallen (26%) omdat ze zo konden genieten van een eenmalige aanbieding, blijkbaar. Als dat de enige reden is, moet het niet verwonderen dat consumenten snel vriendjes-af worden van merken.


Content moet relevant zijn, informatief én voordelen bieden aan wie zich in het netwerk begeeft. Toch mag het allemaal niet te promotioneel worden. Klanten willen bovendien niet het gevoel hebben dat ze hun vrijheid verliezen. 14% van de respondenten in de enquête gaf aan dat ze liever zelf informatie zoeken dan die opgedrongen te krijgen van bedrijven.

Eigenlijk steekt het niet nauw.

Wie zich in de sociale media begeeft, danst dus voortdurend op een evenwichtskoord. Bij wijze van – schrale – troost voegen Exact Target en CoTweet toe dat het op het einde van de rekening allemaal niet zoveel uitmaakt. Ruim 51% geeft aan via de sociale mediakanalen toch nooit een blik te werpen bij merken die ze volgen.


63% van de respondenten zeggen zelfs niet minder geneigd te zijn iets van een merk te kopen, als ze zich juist los hebben gemaakt uit hun netwerk. Conclusies die bedrijven die sterk investeren in hun sociale media présence ongetwijfeld wat groen doen lachen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top