Ook niet gaan overdrijven op sociale media.

Ook niet gaan overdrijven op sociale media.

Merken die zich op de sociale netwerken storten, moeten nu ook niet gaan overdrijven. Zoals met alle goeie dingen, is te veel is alleen maar schadelijk. Dat bevestigt een studie van Exact Target en CoTweet.

Klanten verzuipen in berichten.

Uit hun enquête bleek dat 44% van de respondenten stoppen een merk of bedrijf te volgen omdat ze te veel berichten sturen. Ook als de via sociale netwerken verspreide content saai of repetitief is, distantiëren ze zich.


Waarom consumenten dan wel fan worden (Facebook) of een merk volgen (Twitter)? In de meerderheid van de gevallen (26%) omdat ze zo konden genieten van een eenmalige aanbieding, blijkbaar. Als dat de enige reden is, moet het niet verwonderen dat consumenten snel vriendjes-af worden van merken.


Content moet relevant zijn, informatief én voordelen bieden aan wie zich in het netwerk begeeft. Toch mag het allemaal niet te promotioneel worden. Klanten willen bovendien niet het gevoel hebben dat ze hun vrijheid verliezen. 14% van de respondenten in de enquête gaf aan dat ze liever zelf informatie zoeken dan die opgedrongen te krijgen van bedrijven.

Eigenlijk steekt het niet nauw.

Wie zich in de sociale media begeeft, danst dus voortdurend op een evenwichtskoord. Bij wijze van – schrale – troost voegen Exact Target en CoTweet toe dat het op het einde van de rekening allemaal niet zoveel uitmaakt. Ruim 51% geeft aan via de sociale mediakanalen toch nooit een blik te werpen bij merken die ze volgen.


63% van de respondenten zeggen zelfs niet minder geneigd te zijn iets van een merk te kopen, als ze zich juist los hebben gemaakt uit hun netwerk. Conclusies die bedrijven die sterk investeren in hun sociale media présence ongetwijfeld wat groen doen lachen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

12/09/2017

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

Back to top