Ook niet gaan overdrijven op sociale media.

Ook niet gaan overdrijven op sociale media.

Merken die zich op de sociale netwerken storten, moeten nu ook niet gaan overdrijven. Zoals met alle goeie dingen, is te veel is alleen maar schadelijk. Dat bevestigt een studie van Exact Target en CoTweet.

Klanten verzuipen in berichten.

Uit hun enquête bleek dat 44% van de respondenten stoppen een merk of bedrijf te volgen omdat ze te veel berichten sturen. Ook als de via sociale netwerken verspreide content saai of repetitief is, distantiëren ze zich.


Waarom consumenten dan wel fan worden (Facebook) of een merk volgen (Twitter)? In de meerderheid van de gevallen (26%) omdat ze zo konden genieten van een eenmalige aanbieding, blijkbaar. Als dat de enige reden is, moet het niet verwonderen dat consumenten snel vriendjes-af worden van merken.


Content moet relevant zijn, informatief én voordelen bieden aan wie zich in het netwerk begeeft. Toch mag het allemaal niet te promotioneel worden. Klanten willen bovendien niet het gevoel hebben dat ze hun vrijheid verliezen. 14% van de respondenten in de enquête gaf aan dat ze liever zelf informatie zoeken dan die opgedrongen te krijgen van bedrijven.

Eigenlijk steekt het niet nauw.

Wie zich in de sociale media begeeft, danst dus voortdurend op een evenwichtskoord. Bij wijze van – schrale – troost voegen Exact Target en CoTweet toe dat het op het einde van de rekening allemaal niet zoveel uitmaakt. Ruim 51% geeft aan via de sociale mediakanalen toch nooit een blik te werpen bij merken die ze volgen.


63% van de respondenten zeggen zelfs niet minder geneigd te zijn iets van een merk te kopen, als ze zich juist los hebben gemaakt uit hun netwerk. Conclusies die bedrijven die sterk investeren in hun sociale media présence ongetwijfeld wat groen doen lachen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Big Bazar brengt logistiek onder bij Bakker Logistiek

24/07/2017

Big Bazar brengt vanaf volgend jaar de logistiek onder bij Bakker Logistiek. Met deze nieuwe partner ondersteunt de discountformule van Blokker Holding haar verdere groei in de Benelux.

“Blokker gaat niet ten onder”

24/07/2017

Blokker werd het slachtoffer van branchevervaging, stelt Richard Otto, medeauteur van een nieuw boek over de retailer. Toch heeft de keten overlevingskansen, op voorwaarde dat ze weer trendsettend en prijscompetitief wordt.

Supermarktketens waarschuwen voor phishing via WhatsApp

20/07/2017

De voorbije dagen is er een vorm van phishing via berichtenapplicatie WhatsApp opgedoken. Gebruikers krijgen een bericht met daarin een promotie van een supermarktketen. Wie doorklikt op de link speelt een aantal gegevens door.

Schrijf u nu in voor de RetailDetail Day 2017

20/07/2017

De inschrijvingen voor de jaarlijkse RetailDetail Day zijn vanaf nu geopend. Dit jaar vindt de retailhoogdag plaats op 21 september in Mechelen. Het bijzonder diverse programma brengt zowel gerenommeerde retailers als digitale voorlopers.

Grote namen bevestigen voor Shoptalk Europe

18/07/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, het grote nieuwe event voor innovatie in retail en e-commerce, kan al rekenen op meer dan 100 exposanten. Startups die zich willen voorstellen aan de Europese retailscene, kunnen dat aan gunstige voorwaarden.

Europese consument blijft positief

18/07/2017

Uit cijfers van onderzoeksbureau GfK blijkt dat de positieve trend bij het vertrouwen van de Europese consument zich blijft voortzetten. Toch zijn er in Europa grote verschillen op te merken over de verschillende landen heen.

Back to top