RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Opinie: Het failliet van België

icon
Algemeen7 augustus, 2020

De coronacrisis bewijst dat we volop in een mondiaal risicolandschap zitten. Toch mondt die complexiteit vooral uit in polarisering, waar bubbels vol zwart-witbeelden de ruimte voor nuance wegnemen. Maar ondertussen nadert het failliet van België.

 

Het tijdperk van zelfvernietiging?

Wie had ooit kunnen voorspellen dat een onbekend virus niet enkel massaal – en over de hele wereld – mensenlevens zou kosten maar ook dat van bedrijven? Door de extreem hoge onzekerheid, ongeziene complexiteit en onderlinge connectiviteit van onze geglobaliseerde wereld is het vandaag onmogelijk om risico’s op dezelfde manier te berekenen en te voorspellen als voorheen.

De coronacrisis gooit de waardeketen, die de laatste jaren al stevig is dooreengeschud, nog eens de dieperik in. In een geglobaliseerde waardeketen, waarin de productie al naar het buitenland was verlegd, is de afhankelijkheid nu pas ten volle gebleken. De klassieke industriële samenleving is definitief dood en we zijn het tijdperk van wereldwijde risico’s ingegaan.  Vooral echter zitten we in een tijdperk waarin de mensheid het vermogen heeft bereikt om zichzelf te vernietigen.

Hoezeer Covid-19 ons ook heeft mogen verrassen, virologen voorspellen dergelijke pandemieën al jaren. Samen met de mondiale economische ontwikkelingen die ons alle geografische en natuurlijke grenzen doen overschrijden, worden ook de grenzen tussen mensen en natuur overschreden. De teloorgang van wilde ecosystemen, demografische ontwikkelingen en de opwarming van de aarde dragen allemaal bij aan de snelle verspreiding.

 

Het gevaar van de bubbel

In die complexe wereld dreigt ons wereldbeeld zich daarentegen opvallend te vereenvoudigen, opnieuw met het gevaar zichzelf te vernietigen. Al lang voor we onze fysieke persoonlijke bubbels moesten vormen, zaten we immers al in bubbels – de filterbubbels of informatieluchtbellen waar onder meer Google en Facebook ons in stoppen.

Om zoekopdrachten te personaliseren, selecteert Google zoekresultaten op basis ongeveer 50 zogenaamde signalen, zoals de geografische locatie, zoekgeschiedenis, algemene internetgeschiedenis en het sociale netwerk van elke gebruiker. Zo komen we in een filterbubbel terecht, die zichzelf steeds blijft voeden: we zijn eerder geneigd om te klikken op dingen waarmee we akkoord zijn en vrienden te hebben die onze meningen delen, waardoor de algoritmes ons steeds verder in dezelfde richting sturen.

Op die manier ontstaan echokamers en een polarisatie van online versterkte meningen, zeker als mensen ook al geïsoleerd worden in een fysieke bubbel. Het elimineert het kritisch denken en maakt het zeer moeilijk een objectieve kijk te krijgen. Versterkte meningen zijn weliswaar een teken van deze tijd, maar de drang naar populisme zorgt vandaag voor een ongekende catastrofe in de winkelstraten. 

 

70% meer faillissementen

Ook in het coronadebat wordt lustig mee gepolariseerd, meestal met een commercieel of politiek motief. Een opbod van straffe uitspraken leidt echter vooral tot perceptievervaging en zeer kortzichtige beslissingen met grote gevolgen, terwijl men het zicht op het totaalplaatje dreigt te verliezen. Te hard steunend op de tunnelexpertise van specialisten en machinale rekenmodellen dreigt men immers eveneens afstand te doen van de controle. Om het onevenwicht recht te trekken, hebben we een ruimer beeld nodig op deze pandemie.

Voor de winkelstraten waren niet alleen de voorbije maanden een beproeving, al jaren hebben de handelssector en al haar onlosmakelijk verbonden toeleveranciers het zwaar. Wetende dat eind vorig jaar in Antwerpen al bijna 1 op de 10 winkels leeg stond, is het duidelijk dat de coronacrisis de klap op de vuurpijl is. Hoewel we een onderscheid moeten maken tussen retail binnen de bubbel (tuincentra, supermarkten, interieur en zo meer) en handelszaken buiten de bubbel, waar mode en horeca de grootste slachtoffers zijn, dreigt 1 winkelier op 5 volgens NSZ het einde van het jaar niet te halen.

Financiële experten van Graydon en Altares voorspellen dat er 70% meer bedrijven failliet zullen gaan. De Belgische sectoren waar het absolute aantal faillissementen het hardst zal stijgen, zijn de eet- en drinkgelegenheden en kleinhandel. Dit resulteert in een kaalslag in de werkgelegenheid, nota bene in een zeer kwetsbare groep. Horeca- en retailmedewerkers behoren immers niet tot de top van de looncategorieën. 

De maatschappij wordt vol in de buik geraakt, temeer omdat deze sectoren werk bieden aan minstens een derde van de ruim 4,4 miljoen personen tellende werkende bevolking – nog zonder de toeleveranciers. De polarisatie, met een toenemende kloof tussen arm en rijk, zet zich zo ook in de maatschappij door. Danone verwacht bijvoorbeeld dat de middenklasse verdwijnt en deels zal opgaan in een groeiende groep mensen die zelfs op eten moet besparen.

 

10 miljard euro misgelopen

Ook in de bedrijfswereld stevenen we op een nog grotere machtsconcentratie af. Met het omvallen van heel wat bedrijven komen ‘koopjes’ op de markt waar de allerrijksten en -sterksten (denk maar aan de Big Six met Google, Amazon en niet te vergeten de Chinezen van Alibaba en Tencent) gretig op zullen springen. Onbewust duwen de beleidsmakers de lokale bedrijven nog meer de markt uit.

In de eerste jaarhelft is de Belgische overheid 10 miljard euro aan fiscale inkomsten misgelopen door de volledige lockdown. Als zelfs maar een miljard was uitgetrokken om degelijke ‘contact tracing’ te organiseren of in de gezondheidszorg te investeren, hadden we vandaag misschien niet het failliet van België moeten vrezen.

De staatsschuld stijgt naar onhoudbare niveaus, dixit de Nationale Bank, die ook even meegeeft dat we 200.000 extra werklozen krijgen. De overheid moet dus meer uitgeven, terwijl ze minder ontvangt. Alleen al dit jaar betekent het een stijging van onze schuldgraad naar 120%, wat na 2022 nog sterker dreigt te stijgen. De Nationale Bank noemt de situatie zelf onhoudbaar en waarschuwt dat het ergste nog moet komen. En dat is nog zonder  een ‘worst-case scenario’, zoals de tweede lockdown waar we nu de facto inzitten. 

Het is een moeilijk evenwicht: dagelijks sterven mensen, drie per dag. Daartegenover staan stervende bedrijven, die voor verschrikkelijke taferelen in de huiskamers zorgen. Laten we daarom niet polariseren maar met een open visie en diverse kennis nadenken over deze verschrikkelijke periode. De verleiding van snelle beslissingen en ongenuanceerde meningen mag en kan niet opwegen tegen onomkeerbare mokerslagen.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN