Opinie: Kerstwens voor Belgische retailers: Minder woorden en meer daden | RetailDetail

Opinie: Kerstwens voor Belgische retailers: Minder woorden en meer daden

Opinie: Kerstwens voor Belgische retailers: Minder woorden en meer daden
Foto: Shutterstock

"Koop Belgisch", smeken de handelaars van eigen bodem. “Ik zou wel willen, maar ja”, antwoorden kritische shoppers. Het is elders nog steeds makkelijker of goedkoper. Wat Belgische retailers dus nodig hebben, zijn minder woorden en meer daden.

 

Sensibiliseren is heus niet genoeg

“Het is een kwestie van consumenten informeren. Ik kocht vroeger ook bij Amazon, tot ik leerde dat ze de regels niet volgen en in Europa geen belastingen betalen”, beweerde Irmfried Schwimann, hoofd van de Europese Commissie voor ondernemerschap, op de eerste European Retail Day. Of informeren en sensibiliseren echt voldoende is, is weliswaar de vraag. 

 

Wie het snelst levert, haalt de buit binnen. Wie het goedkoopst is, haalt de buit binnen. Wie het laatste stuk in voorraad heeft, haalt de buit binnen. Consumenten zijn het al zo gewoon om alles – en geef toe, werkelijk alles – wat hun hartje verlangt met een paar klikken of ‘swipes’ te vinden, dat er geen weg terug meer is. De romanticus zoekt voor ware liefde de wereld af, voor een droompaar schoenen heeft de fashionista het wereldwijde web aan haar voeten. Het zal toch echt worst wezen of dat nu uit het Verenigd Koninkrijk of Limburg komt. De consument is ongebonden, grenzeloos en vrij: wie hem hier wil houden, moet met stevige argumenten uit de hoek komen.

 

De lat ligt hoog, spring nu maar

Een gemeenschappelijk platform van Belgische retailers en platformen, zoals Wouter Torfs het voorstelt? Laat dat er maar snel komen! Het zou shoppers een reëel antwoord bieden op hun vraag naar makkelijke, authentieke, betaalbare en keuzerijke koopervaringen. Wie pakjes zoekt voor onder de kerstboom wil gewoon snel een volledig assortiment en een makkelijke afwikkeling. 

 

Wie daaraan wil tegemoetkomen, moet de lat echter minstens even hoog leggen als de buitenlandse concurrenten. “Lever van het begin topkwaliteit. Het niveau van bol.com moet de minimumstandaard zijn. Anders maak je van meet af aan geen kans meer”, raadt marketingdocent Steven Van Belleghem terecht aan in De Morgen. Op dit moment ontbreekt het België daaraan. Of het nu al te laat is en het kalf onherroepelijk is verdronken? Niet per se: de consument mag dan wel een gewoontedier zijn, loyaal is-ie al lang niet meer en de drempel om zeker online eens iets nieuws te proberen is laag.

 

Tijd voor “een stevige gemeenschappelijke marktplaats”

Voeg daad bij woord: maak een stevige gemeenschappelijke marktplaats van Belgische retailers”, roept Jo Vanmeirhaeghe van Retail Forum Belgium op in een tweet. Want: “De klant heeft altijd gelijk, Wouter.” En ook Wouter Torfs heeft gelijk als hij in De Afspraak zegt: “Het is niet omdat we de trein gemist hebben, dat we niks meer moeten doen. Beter te laat dan nooit.”

 

Maar dan moeten ze de koe wel dringend bij de horens vatten. “Ze moeten schaal creëren. En ze moeten het serieus aanpakken. Doen ze dat, dan kunnen ze samen echt impact hebben en zelfs concurreren met de grote spelers", vat Van Belleghem het samen. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.