RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Opinie: Kerstwens voor Belgische retailers: Minder woorden en meer daden

icon
Algemeen22 december, 2017

“Koop Belgisch”, smeken de handelaars van eigen bodem. “Ik zou wel willen, maar ja”, antwoorden kritische shoppers. Het is elders nog steeds makkelijker of goedkoper. Wat Belgische retailers dus nodig hebben, zijn minder woorden en meer daden.

 

Sensibiliseren is heus niet genoeg

“Het is een kwestie van consumenten informeren. Ik kocht vroeger ook bij Amazon, tot ik leerde dat ze de regels niet volgen en in Europa geen belastingen betalen”, beweerde Irmfried Schwimann, hoofd van de Europese Commissie voor ondernemerschap, op de eerste European Retail Day. Of informeren en sensibiliseren echt voldoende is, is weliswaar de vraag. 

 

Wie het snelst levert, haalt de buit binnen. Wie het goedkoopst is, haalt de buit binnen. Wie het laatste stuk in voorraad heeft, haalt de buit binnen. Consumenten zijn het al zo gewoon om alles – en geef toe, werkelijk alles – wat hun hartje verlangt met een paar klikken of ‘swipes’ te vinden, dat er geen weg terug meer is. De romanticus zoekt voor ware liefde de wereld af, voor een droompaar schoenen heeft de fashionista het wereldwijde web aan haar voeten. Het zal toch echt worst wezen of dat nu uit het Verenigd Koninkrijk of Limburg komt. De consument is ongebonden, grenzeloos en vrij: wie hem hier wil houden, moet met stevige argumenten uit de hoek komen.

 

De lat ligt hoog, spring nu maar

Een gemeenschappelijk platform van Belgische retailers en platformen, zoals Wouter Torfs het voorstelt? Laat dat er maar snel komen! Het zou shoppers een reëel antwoord bieden op hun vraag naar makkelijke, authentieke, betaalbare en keuzerijke koopervaringen. Wie pakjes zoekt voor onder de kerstboom wil gewoon snel een volledig assortiment en een makkelijke afwikkeling. 

 

Wie daaraan wil tegemoetkomen, moet de lat echter minstens even hoog leggen als de buitenlandse concurrenten. “Lever van het begin topkwaliteit. Het niveau van bol.com moet de minimumstandaard zijn. Anders maak je van meet af aan geen kans meer”, raadt marketingdocent Steven Van Belleghem terecht aan in De Morgen. Op dit moment ontbreekt het België daaraan. Of het nu al te laat is en het kalf onherroepelijk is verdronken? Niet per se: de consument mag dan wel een gewoontedier zijn, loyaal is-ie al lang niet meer en de drempel om zeker online eens iets nieuws te proberen is laag.

 

Tijd voor “een stevige gemeenschappelijke marktplaats”

“Voeg daad bij woord: maak een stevige gemeenschappelijke marktplaats van Belgische retailers”, roept Jo Vanmeirhaeghe van Retail Forum Belgium op in een tweet. Want: “De klant heeft altijd gelijk, Wouter.” En ook Wouter Torfs heeft gelijk als hij in De Afspraak zegt: “Het is niet omdat we de trein gemist hebben, dat we niks meer moeten doen. Beter te laat dan nooit.”

 

Maar dan moeten ze de koe wel dringend bij de horens vatten. “Ze moeten schaal creëren. En ze moeten het serieus aanpakken. Doen ze dat, dan kunnen ze samen echt impact hebben en zelfs concurreren met de grote spelers”, vat Van Belleghem het samen. 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN