“Koop Belgisch”, smeken de handelaars van eigen bodem. “Ik zou wel willen, maar ja”, antwoorden kritische shoppers. Het is elders nog steeds makkelijker of goedkoper. Wat Belgische retailers dus nodig hebben, zijn minder woorden en meer daden.
Sensibiliseren is heus niet genoeg
“Het is een kwestie van consumenten informeren. Ik kocht vroeger ook bij Amazon, tot ik leerde dat ze de regels niet volgen en in Europa geen belastingen betalen”, beweerde Irmfried Schwimann, hoofd van de Europese Commissie voor ondernemerschap, op de eerste European Retail Day. Of informeren en sensibiliseren echt voldoende is, is weliswaar de vraag.
Wie het snelst levert, haalt de buit binnen. Wie het goedkoopst is, haalt de buit binnen. Wie het laatste stuk in voorraad heeft, haalt de buit binnen. Consumenten zijn het al zo gewoon om alles – en geef toe, werkelijk alles – wat hun hartje verlangt met een paar klikken of ‘swipes’ te vinden, dat er geen weg terug meer is. De romanticus zoekt voor ware liefde de wereld af, voor een droompaar schoenen heeft de fashionista het wereldwijde web aan haar voeten. Het zal toch echt worst wezen of dat nu uit het Verenigd Koninkrijk of Limburg komt. De consument is ongebonden, grenzeloos en vrij: wie hem hier wil houden, moet met stevige argumenten uit de hoek komen.
De lat ligt hoog, spring nu maar
Een gemeenschappelijk platform van Belgische retailers en platformen, zoals Wouter Torfs het voorstelt? Laat dat er maar snel komen! Het zou shoppers een reëel antwoord bieden op hun vraag naar makkelijke, authentieke, betaalbare en keuzerijke koopervaringen. Wie pakjes zoekt voor onder de kerstboom wil gewoon snel een volledig assortiment en een makkelijke afwikkeling.
Wie daaraan wil tegemoetkomen, moet de lat echter minstens even hoog leggen als de buitenlandse concurrenten. “Lever van het begin topkwaliteit. Het niveau van bol.com moet de minimumstandaard zijn. Anders maak je van meet af aan geen kans meer”, raadt marketingdocent Steven Van Belleghem terecht aan in De Morgen. Op dit moment ontbreekt het België daaraan. Of het nu al te laat is en het kalf onherroepelijk is verdronken? Niet per se: de consument mag dan wel een gewoontedier zijn, loyaal is-ie al lang niet meer en de drempel om zeker online eens iets nieuws te proberen is laag.
Tijd voor “een stevige gemeenschappelijke marktplaats”
“Voeg daad bij woord: maak een stevige gemeenschappelijke marktplaats van Belgische retailers”, roept Jo Vanmeirhaeghe van Retail Forum Belgium op in een tweet. Want: “De klant heeft altijd gelijk, Wouter.” En ook Wouter Torfs heeft gelijk als hij in De Afspraak zegt: “Het is niet omdat we de trein gemist hebben, dat we niks meer moeten doen. Beter te laat dan nooit.”
Maar dan moeten ze de koe wel dringend bij de horens vatten. “Ze moeten schaal creëren. En ze moeten het serieus aanpakken. Doen ze dat, dan kunnen ze samen echt impact hebben en zelfs concurreren met de grote spelers”, vat Van Belleghem het samen.