RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Opinie: Hoofddoek in de winkel: wel/geen issue?

icon
Algemeen22 augustus, 2016

Wouter Torfs haalt de krantenkoppen omdat hij aankondigt dat verkoopsters in z’n winkels voortaan een hoofddoek mogen dragen. Voor de meeste internationale ketens is het nochtans helemaal geen punt. 

Uitzonderlijk? 

Er weerklonk applaus én boegeroep toen Wouter Torfs vorige week aankondigde dat zijn winkelpersoneel voortaan een hoofddoek mag dragen en dat hij moslima’s had aangeworven in de winkels van Wijnegem en Leuven. In elk geval haalde hij er vlot alle media mee. 

 

Zijn hoofddoeken in de winkel zo uitzonderlijk misschien? IKEA-woordvoerder Annelies Nauwelaerts was snel met haar reactie: “Tof, doen we al jaren zo. En bovendien in al onze winkels. Onze klanten zijn even goed geholpen. Slechts af en toe krijgen we hierop reacties, zowel negatieve als positieve.”

 

Klanten moet je verdienen

Bij de opening van een van de eerste Belgische Albert Heijn-winkels, in het kleurrijke Antwerpse district Hoboken, maakte ik mee hoe zowat de hele buurt ongeduldig voor de deur stond te trappelen, zichtbaar trots op “hun” meisjes die in de winkel mochten werken, allemaal met zo’n mooi AH-hoofddoekje op. H&M, Uniqlo of Mango maken er evenmin een punt van, idem dito bij Zeeman, Action, Kruidvat en Wibra. Krijgen die retailers opmerkingen van klanten? Zelden of nooit. Halen ze het nieuws omdat ze hoofddoeken toelaten? Hoegenaamd niet. Bereiken ze een divers publiek? Zeker weten. 

 

Eigenlijk is het maar logisch dat de medewerkers in en achter de winkel een afspiegeling vormen van het cliënteel in de winkelstraat, zou ik denken. Zoals het ook logisch is dat mensen liefst gaan shoppen in winkels waar ze zich welkom voelen. En dat retailers daar een beetje moeite voor mogen doen. Klanten moet je per slot van rekening verdienen. 

 

Relevant zijn

Is het u ook opgevallen? Ik vernoemde in de bovenstaande paragraaf uitsluitend buitenlandse retailers. Blijkbaar ligt dit onderwerp voor een “oervlaams” familiebedrijf delicater dan voor een internationale keten. Daarom wordt het initiatief van Torfs “moedig” genoemd. Hij steekt inderdaad zijn nek uit. Afgelopen weekend toonde onder andere Colruyt zich in De Tijd eerder afwijzend. 

Zo formuleerde etnomarketeer Rachid Lamrabat (die Torfs adviseerde) het eerder dit jaar in een interview met RetailDetail Food: “Ik ben geen voorstander van positieve discriminatie, maar als er geen hoofddoeken achter de kassa zitten, hoe wil je dan dat de moslimgemeenschap zich aangesproken voelt? Bij Albert Heijn zie ik die hoofddoeken wél. En dan weet ik: dat bedrijf wil relevant zijn. Maar hoe relevant zijn de vestigingen van Delhaize of Colruyt in Borgerhout of Molenbeek? Ze hebben een leger marketeers in dienst, maar kennis ontbreekt… Het is toch normaal dat je je aanpast aan je lokale klanten?”

 

Relevantie als sleutel tot succesvolle marketing. Zo moeilijk is dat toch niet? Benieuwd of Torfs snel andere Vlaamse retailers kan inspireren…

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN