Oxfam denkt aan sluiting dertig wereldwinkels | RetailDetail

Oxfam denkt aan sluiting dertig wereldwinkels

Oxfam denkt aan sluiting dertig wereldwinkels
Shutterstock

Door een gebrek aan vrijwilligers moeten binnenkort waarschijnlijk een dertigtal Oxfam Wereldwinkels de deuren sluiten. De voorbije drie jaar werden er al zeven gesloten. In totaal telt de keten ongeveer 230 vestigingen.

Dalende verkoop

De Oxfam Wereldwinkels zijn allemaal zelfstandige vzw’s, die rekenen op vrijwilligers om de deuren open te houden. In totaal zijn er zo 8.000 vrijwilligers nodig, maar de laatste jaren wordt het steeds moeilijker om die te vinden. “De oudere generatie uit de jaren zeventig verdwijnt, de jongeren nemen het niet over. Die hoppen vooral van de ene vrijwilligersjob naar de andere. Dat is overal het geval”, zegt Marijke Moyson, diensthoofd communicatie bij Oxfam aan De Standaard.

 

Daarnaast daalt de verkoop in de winkels volgens Oxfam gemiddeld met 5% dit jaar en vorig jaar was er ook al een daling van 2 tot 3%. Vooral koffie en sapjes worden minder verkocht.

 

Concurrentie

Dat heeft weinig te maken met de populariteit van de producten, maar wel alles met de concurrentie. De uitgaven van de Belg aan fairtrade steeg vorig jaar immers al voor het vierde jaar op rij. "In plaats van bij ons kopen mensen fairtrade vaker in grootwarenhuizen. Het aanbod is er groter geworden, ze zijn ook meer en later open", zegt John Vanwynsberghe, verkoopdirecteur van Oxfam Wereldwinkels.

 

Om die problemen aan te pakken, wordt er nu gedacht aan de sluiting van een dertigtal winkels, die dan worden omgevormd tot webshops. Het is ook mogelijk dat alle winkels worden behouden, maar dat er naar nieuwe locaties wordt gezocht, om zo de verkoop op te krikken. “We overwegen eveneens om samen te werken met Vredeseilanden en Broederlijk Delen, of met lokale voedselteams. Door bijvoorbeeld lokalen te delen, en samen activiteiten op poten te zetten.” Een vierde optie tot slot is om af te stappen van het vzw-model, zodat er niet langer moet gerekend worden op vrijwilligers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.