RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Redactie
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

‘Phygital retail’ verandert de klantervaring

icon
Algemeen16 december, 2014

 

Digitaal versmelt met fysiek

Vandaag zien we de eerste winkels waar digitale toepassingen naadloos versmelten met de fysieke winkel. Denk aan een Kinect van Xbox die jouw product voorstelt of een korting aanbiedt, of nog RFID-toepassingen waarmee klanten zich identificeren, schermen activeren en hun digitale ervaringen in de mailbox krijgen.

 

Ook beacons die via Near Field Communication voor interactie met de klant zorgen, een Oculus Rift die klanten meeneemt in een virtuele 3D-omgeving of een 3D-scanner die bezoekers met een mini-ik in 3D naar huis stuurt, kunnen deel uit maken van een phygital store.


Wees Robin, niet Batman

De boom van e-commerce en andere digitale innovaties hebben het koopgedrag drastisch veranderd. Consumenten zijn goed geïnformeerd en raadplegen voortdurend zowel online als offline kanalen. De scheidingslijn tussen de digitale en de fysieke wereld vervaagt en de ‘customer journey’ evolueert van een lineair, voorspelbaar traject naar een grillig, moeilijk te vatten pad.

 

Deze evolutie maakt het voor merken en bedrijven steeds moeilijker om met jonge consumenten te connecteren. Jongeren praten over de onderwerpen die hen interesseren en als merk behoor je meestal niet tot dit lijstje. Consumenten willen daarentegen wel overdonderd worden met een tastbare ervaring die al hun zintuigen aanspreekt.

 

Wil je de juiste ervaringen aanbieden, dan is het belangrijk inzicht in hun levensstijl te krijgen. Enkel wanneer het hele plaatje klopt, kan je met jongeren connecteren. Merken moeten dus de rol van buddy op zich nemen. Ze moeten Robin in plaats van Batman zijn en het aan jongeren overlaten om de held te spelen.

 

Digitale en persoonlijke interacties

‘Phygital’, een samenvoeging van de woorden ‘physical’ en ‘digital’, is een strategie waarbij je een nieuw ecosysteem creëert, die een brug slaat tussen de online en offline wereld. Digitale elementen worden met andere woorden naadloos geïntegreerd in de offline wereld. Deze integratie van digitale elementen in de fysieke winkelervaring gaat verder dan louter een leuke ‘gimmick’. De retailervaring krijgt op die manier betekenis en relevantie: consumenten ontdekken aan de ene kant digitale innovaties en aan de andere kant blijft er ruimte voor  persoonlijke interacties.

 

‘Phygital retail’ combineert de voordelen van traditionele fysieke winkels met de voordelen van een webshop. Deze laatste bieden weliswaar gemak, flexibiliteit, een breed assortiment en rijke productinformatie aan, maar een online ervaring blijft altijd tweedimensionaal. Fysieke winkels daarentegen bieden een persoonlijke service en specifieke productervaringen. Door de online wereld in een offline wereld te brengen, bied je de klanten het beste van twee werelden aan en creëer je een enorme toegevoegde waarde.

 

De ‘phygital’-trend past enerzijds perfect binnen onze flexibele ‘altijd en overal’ economie en vult anderzijds ons groeiend verlangen naar diepe en persoonlijke interacties binnen onze gedigitaliseerde wereld in. Het aanbieden van transformationele ervaringen verhoogt ook sterk het engagement met je merk en zorgt ervoor dat de prijs niet langer de belangrijkste motivator blijft. ‘Phygital retail’ zorgt voor een menselijke ‘touch’ en maakt de online wereld tastbaar.


Hello bank! brengt ‘phygital experience’

Samen met Hello bank!, de mobiele bank van BNP Paribas Fortis, ontwikkelde Trendwolves een strategie waarmee ‘de bank’ relevant voor ‘digital natives’ (18-27) moet worden. Michael Anseeuw (General Manager Retail Banking bij BNP Paribas Fortis) vindt dat de Belgische banken de ‘digital natives’ verwaarlozen, momenteel is er namelijk geen andere  bank met een apart merk voor deze specifieke doelgroep.  De pop-up stelt – binnen de ‘altijd en overal’-economie – de menselijke kant van de bank centraal. Het concept combineert real-life contact met sterke visuele en interactieve content.

 

Maarten Leyts (CEO Trendwolves) begreep al snel dat jonge consumenten banken niet haten, maar ze vooral niet meer relevant vinden. Banken passen helemaal niet in de leverstijl van jongeren. De meeste banken hebben ook een heel gelijkaardige strategie en een vergelijkbaar productaanbod; jongeren weten niet meer weten wat hun bank van andere banken onderscheidt. Banken worden trouwens ook niet met bottom-upprocessen, innovatie, co-creatie en verandering geassocieerd. De Hello bank! pop-up staat daarentegen voor innovatie en levensstijl en moet dus de heersende perceptie van antwoord bieden.

 

Xavier Dumon (marketingdirecteur van Hello bank!) zag de eerste pop-upstore in Antwerpen als te clean en corporate en aangezien het belangrijk is om het verhaal samen met de doelgroep te schrijven, werden er een aantal belangrijke lessen uit de pop-upstore te Antwerpen getrokken. De pop-upstore in Brussel heeft zo een sterkere ‘urban vibe.’ De ‘young makers’-trend werd volledig geïmplementeerd en het interieur werd in co-creatie met Brusselse studenten ontworpen. Het aantal activiteiten werd sterk uitgebreid en start-ups krijgen de kans om de eerste verdieping als werkruimte te gebruiken.

 

– Maarten Leyts (Trendwolves)

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN