RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Johan Van Geyte
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Proximus schakelt naar hogere omnichannel-versnelling

icon
Algemeen27 januari, 2016

Proximus wil zijn verschillende kanalen meer laten samenwerken. De verkoop of service wordt niet noodzakelijk meer van A tot Z afgehandeld binnen eenzelfde kanaal, vertelt channel manager Jan Van Moer. 


Proximus lanceert click & collect

“De klant gebruikt vaak meerdere kanalen en onze uitdaging bestaat er in om hem een coherente ervaring te bezorgen. Daarvoor is belangrijk dat het personeel mee evolueert in deze nieuwe realiteit”, zegt Proximus channel manager Jan Van Moer. Ook in de snel veranderende telecomsector zet de trend naar omnichannel zich dus door.

Eind januari start Proximus met click & collect. “Consumenten zullen dan online kunnen zien in welke winkel het product dat ze willen nog beschikbaar is om het daar te kunnen reserveren in afwachting van de afhaling ter plaatse. Op die manier wordt vermeden dat de klant een nutteloze verplaatsing moet maken”, aldus Van Moer. 

Deze click & collect zal later worden uitgebreid met call & collect, waarbij consumenten naar het callcenter bellen om hun product te reserveren en het vervolgens in de winkel afhalen. En ook voor bedrijfsklanten zullen soortgelijke mogelijkheden worden opgezet.

Dit alles doet evenwel niets af aan de mogelijkheid voor de consument om bijvoorbeeld zijn smartphone onmiddellijk online aan te kopen en thuis te laten leveren.

 

Verschuiving in het aankoopgedrag

Jan Van Moer: “De laatste jaren merken we een grondige verschuiving in het aankoopgedrag van de klant. Vooraleer hij naar de winkel komt, heeft hij vaak zijn huiswerk al gedaan. Hij heeft de meeste informatie over de gewenste producten en de prijzen al opgezocht op het internet.”

“Dit geldt trouwens zowel voor residentiële klanten als voor bedrijfsklanten. Het verschil tussen beide categorieën zit doorgaans in de complexiteit van de oplossingen. Voor ondernemingen gaat het dan bijvoorbeeld over IT- en cloudoplossingen. Hiervoor kunnen nog face-to-facecontacten nodig zijn om de zaken uit te klaren.” 

Via het internet kunnen alle klanten trouwens een afspraak vastleggen met specialisten in het verkooppunt, bij hen thuis of op kantoor. “Op die manier wordt ook hier vermeden dat de klant kostbare tijd verliest.”

 

Ook administratieve voordelen

Hoewel bij omnichannel vaak de focus ligt op het verkoopproces, biedt het ineenschuiven van de dienstverlening in de fysieke winkels en het online gebeuren ook andere voordelen. “Als een klant naar de winkel komt, kunnen we samen met hem een online klantenprofiel aanmaken via de MyProximus-applicatie.”

“Deze is heel intuïtief en toegankelijk vanop eender welk toestel: pc, tablet, smartphone, …. Onze verkopers maken de klanten daarbij wegwijs in de applicatie, zodat ze in de toekomst in vele gevallen zelf een antwoord vinden op hun vragen.”


Grote uitdaging: afstemmen van informatie

Van Moer: “We beschikken overigens al over heel wat informatie van de klant. Het probleem is soms dat die nog zeer verspreid zit. Het zal er voor ons dus op aankomen om die goed te bundelen. Als de klant thuis al een winkelmandje gemaakt heeft, zouden we dat in de winkel moeten kunnen oproepen.”

“Hetzelfde geldt voor de informatie over zijn vroegere aankopen of de vroegere interventies, ongeacht hoe en waar die hebben plaatsgevonden. Met verschillende informaticaplatformen is dat niet altijd even evident.”


Vergeet het personeel niet

Heel belangrijk in heel dit veranderingsproces is, volgens channel manager Jan Van Moer, ook dat het personeel mee evolueert. Daarom investeert Proximus onder meer in e-learnings en workshops waarin het bedrijf het personeel vertrouwd maakt met de nieuwe realiteit en hen duidelijk maakt dat er geen alternatief is voor omnichannel.

“Hoewel we vandaag al veel leadpassing-initiatieven lopen hebben, blijft het een uitdaging om iedereen mee te krijgen in dit nieuwe verhaal en hen ervan te overtuigen dat het delen van opportuniteiten cruciaal is en uiteindelijk leidt tot meer waardecreatie.”

“Zo hebben onze winkels en callcenters de mogelijkheid om klanten die nog twijfelen een e-mail te sturen met meer informatie over een specifiek aanbod. Op die manier volgen ze de klanten beter op en maken ze op een eenvoudige manier de link met de webshop.”


Sterk en divers distributienetwerk 

“Dankzij ons uitgebreid distributienetwerk bieden we de klant verschillende mogelijkheden om met ons in contact te komen. Er is altijd wel een Proximus Center of een partner in de buurt. Voorts is ons callcenter voor de meeste vragen bereikbaar tot 22u en de klant kan natuurlijk 24/7 terecht op www.proximus.be.”  

De omnichannel-aanpak betekent voor Proximus niet dat de werktijden in winkels en callcentra verder verlengd moeten worden. “Onze callcenters werken nu al tot 22u. We hebben enkele tests gedaan met een uitbreiding tot 24u, maar de inflow van telefoonoproepen lag in die extra periode erg laag. Er is dus niet echt een vraag van de klant voor een langere beschikbaarheid. 22u volstaat voor hem”, aldus nog Van Moer. 

Proximus is een van de genomineerden voor de Omnichannel Award, die op 4 februari in Utopolis Mechelen zal worden uitgereikt ter gelegenheid van het Omnichannel Congress van RetailDetail.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum

    Shein heeft een 740.000 m² groot logistiek centrum geopend in de buurt van Wrocław, in Polen. Het wordt de belangrijkste operationele hub van de Chinese marktplaats in Europa, goed voor 5000 lokale jobs.

  • icon
    Algemeen15 december, 2025
    [Interview] “Winkelcentra worden enkel aantrekkelijker” (Nicolas Rosiers, Wereldhave Belgium)

    Met de toevoeging van winstgevende diensten, horeca en ontspanning optimaliseert Wereldhave Belgium de rentabiliteit van zijn overdekte winkelcentra. Deputy CEO Nicolas Rosiers verwacht dat er nog shoppingcentra op de markt zullen komen. Mooie opportuniteit Met de acquisitie van het Luxemburgse winkelcentrum Knauf Pommerloch en van shopping Ville2 in Charleroi dit...

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN