Rel rond "hoofddoekontslag" HEMA

Rel rond "hoofddoekontslag" HEMA

De Nederlandse winkelketen HEMA oogst veel meer protest dan voorzien na het ontslag van een Limburgse vrouw die een hoofddoek wilde dragen. Klanten, Facebookgebruikers en het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding (CGKR) protesteren luidkeels, maar HEMA krijgt gelijk van professor arbeidsrecht Blanpain.

 

To hoofddoek or not to hoofddoek

Wanneer HEMA Genk de jongedame aanneemt, vinden de klanten haar heel vriendelijk en is er geen vuiltje aan de lucht. Dat verandert als de vrouw (die nochtans niet van allochtone afkomst is) vraagt of ze haar hoofddoek op het werk mag ophouden. In eerste instantie stemt de directie toe, maar enkele klanten reageren heel negatief en de directie zwicht. De werkneemster wordt gevraagd of ze haar hoofddoek wilt afzetten tijdens de werkuren; ze stemt niet toe en wordt op straat gezet. Hema ziet er geen graten in: hoofddoeken staan niet in de kledijvoorschriften.

 

Facebookprotest

Op de Facebookpagina van HEMA barst algauw een zware discussie los. De gebruikelijke argumenten vliegen over en weer, maar vast staat dat er veel meer reactie komt dan HEMA verwacht had. Daarop komt de keten met een speciaal persbericht op Facebook, waarin ze als excuus geeft dat "het dragen van een hoofddoek in principe niet toegestaan (is) bij winkelketens". Daarnaast stellen ze dat de situatie in België niet vergelijkbaar is met die in Nederland (waar een hoofddoek wel mag). Professor arbeidsrecht Roger Blanpain treedt de keten bij en stelt dat "de werkgever bepaalde eisen mag stellen over het neutraal voorkomen van zijn werknemers".

 

Schending van Gelijke Kansen?

Jozef De Witte, voorzitter van het CGKR, is allerminst tevreden en meent dat "het zou kunnen dat het gaat om een inbreuk op het arbeidsreglement". Verder logenstrafte hij de beweringen van interimkantoor Randstad, via wie de jonge vrouw in dienst was bij HEMA. Randstad had beweerd zijn klant te moeten volgen, aangezien de klant bepaalt welke contracten opgezegd of verlengd worden, zonder dat een interimkantoor daar iets over te zeggen heeft. De Witte zegt echter dat interimkantoren geen discriminerende vragen van klanten mogen opvolgen, maar dat hij de zaak niet gaat onderzoeken als de vrouw zelf geen klacht indient.

 

De Nederlandse winkelketen HEMA oogst veel meer protest dan voorzien na het ontslag van een Limburgse vrouw die een hoofddoek wilde dragen. Klanten, Facebookgebruikers en het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding (CGKR) protesteren luidkeels, maar HEMA krijgt gelijk van professor arbeidsrecht Blanpain.

 

To hoofddoek or not to hoofddoek

Wanneer HEMA Genk de jongedame aanneemt, vinden de klanten haar heel vriendelijk en is er geen vuiltje aan de lucht. Dat verandert als de vrouw (die nochtans niet van allochtone afkomst is) vraagt of ze haar hoofddoek op het werk mag ophouden. In eerste instantie stemt de directie toe, maar enkele klanten reageren heel negatief en de directie zwicht. De werkneemster wordt gevraagd of ze haar hoofddoek wilt afzetten tijdens de werkuren; ze stemt niet toe en wordt op straat gezet. Hema ziet er geen graten in: hoofddoeken staan niet in de kledijvoorschriften.

 

Facebookprotest

Op de Facebookpagina van HEMA barst algauw een zware discussie los. De gebruikelijke argumenten vliegen over en weer, maar vast staat dat er veel meer reactie komt dan HEMA verwacht had. Daarop komt de keten met een speciaal persbericht op Facebook, waarin ze als excuus geeft dat "het dragen van een hoofddoek in principe niet toegestaan (is) bij winkelketens". Daarnaast stellen ze dat de situatie in België niet vergelijkbaar is met die in Nederland (waar een hoofddoek wel mag). Professor arbeidsrecht Roger Blanpain treedt de keten bij en stelt dat "de werkgever bepaalde eisen mag stellen over het neutraal voorkomen van zijn werknemers".

 

Schending van Gelijke Kansen?

Jozef De Witte, voorzitter van het CGKR, is allerminst tevreden en meent dat "het zou kunnen dat het gaat om een inbreuk op het arbeidsreglement". Verder logenstrafte hij de beweringen van interimkantoor Randstad, via wie de jonge vrouw in dienst was bij HEMA. Randstad had beweerd zijn klant te moeten volgen, aangezien de klant bepaalt welke contracten opgezegd of verlengd worden, zonder dat een interimkantoor daar iets over te zeggen heeft. De Witte zegt echter dat interimkantoren geen discriminerende vragen van klanten mogen opvolgen, maar dat hij de zaak niet gaat onderzoeken als de vrouw zelf geen klacht indient.

 
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Caroline Thomaes leidt Procter & Gamble Benelux

23/06/2017

Vanaf 1 juli wijzigt de directie bij Procter & Gamble Benelux. De Belgische countrymanager Caroline Thomaes gaat nu de Benelux aansturen, Hanneke Spruijt wordt algemeen directeur Nederland. 

Eneco Trendrapport wijst retailers de weg naar duurzame innovatie

22/06/2017

(publireportage)  Met een gratis trendrapport en masterclass wil groene energieleverancier Eneco retailers de weg wijzen naar duurzame innovatie.

Gamesindustrie blijft in opmars

22/06/2017

Uit een analyse van onderzoeksbureau Newzoo blijkt dat de gamesindustrie ook in 2017 opnieuw een flinke stap voorwaarts moet zetten. De totale omzet stijgt volgens het rapport naar 108,9 miljard dollar (net geen honderd miljard euro).

Helft Europese online shoppers koopt in het buitenland

20/06/2017

Online shoppen is internationaal en wijdverspreid: liefst 52% van de Europeanen kocht het afgelopen jaar in een ander land. Dat en meer blijkt uit de eerste E-Shopper Barometer van logistiek dienstverlener DPD.

Analyse: Vijf conclusies na de Amazon – Whole Foods deal

19/06/2017

Dat Amazon vroeg of laat een supermarktketen zou overnemen, stond in de sterren geschreven. Toch sloeg het nieuws in als een bommetje. Hoe moeten we de gevolgen inschatten voor foodretailers wereldwijd? 

Kinderwagenproducent Bugaboo in de etalage

15/06/2017

Als gevolg van een familieruzie tussen de twee oprichters-eigenaars staat Bugaboo te koop. Het Nederlandse merk van luxekinderwagens, dat internationaal doorbrak dankzij de tv-serie Sex and the City, zou zo’n 200 miljoen euro moeten kosten.

Back to top