Rel rond "hoofddoekontslag" HEMA

Rel rond "hoofddoekontslag" HEMA

De Nederlandse winkelketen HEMA oogst veel meer protest dan voorzien na het ontslag van een Limburgse vrouw die een hoofddoek wilde dragen. Klanten, Facebookgebruikers en het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding (CGKR) protesteren luidkeels, maar HEMA krijgt gelijk van professor arbeidsrecht Blanpain.

 

To hoofddoek or not to hoofddoek

Wanneer HEMA Genk de jongedame aanneemt, vinden de klanten haar heel vriendelijk en is er geen vuiltje aan de lucht. Dat verandert als de vrouw (die nochtans niet van allochtone afkomst is) vraagt of ze haar hoofddoek op het werk mag ophouden. In eerste instantie stemt de directie toe, maar enkele klanten reageren heel negatief en de directie zwicht. De werkneemster wordt gevraagd of ze haar hoofddoek wilt afzetten tijdens de werkuren; ze stemt niet toe en wordt op straat gezet. Hema ziet er geen graten in: hoofddoeken staan niet in de kledijvoorschriften.

 

Facebookprotest

Op de Facebookpagina van HEMA barst algauw een zware discussie los. De gebruikelijke argumenten vliegen over en weer, maar vast staat dat er veel meer reactie komt dan HEMA verwacht had. Daarop komt de keten met een speciaal persbericht op Facebook, waarin ze als excuus geeft dat "het dragen van een hoofddoek in principe niet toegestaan (is) bij winkelketens". Daarnaast stellen ze dat de situatie in België niet vergelijkbaar is met die in Nederland (waar een hoofddoek wel mag). Professor arbeidsrecht Roger Blanpain treedt de keten bij en stelt dat "de werkgever bepaalde eisen mag stellen over het neutraal voorkomen van zijn werknemers".

 

Schending van Gelijke Kansen?

Jozef De Witte, voorzitter van het CGKR, is allerminst tevreden en meent dat "het zou kunnen dat het gaat om een inbreuk op het arbeidsreglement". Verder logenstrafte hij de beweringen van interimkantoor Randstad, via wie de jonge vrouw in dienst was bij HEMA. Randstad had beweerd zijn klant te moeten volgen, aangezien de klant bepaalt welke contracten opgezegd of verlengd worden, zonder dat een interimkantoor daar iets over te zeggen heeft. De Witte zegt echter dat interimkantoren geen discriminerende vragen van klanten mogen opvolgen, maar dat hij de zaak niet gaat onderzoeken als de vrouw zelf geen klacht indient.

 

De Nederlandse winkelketen HEMA oogst veel meer protest dan voorzien na het ontslag van een Limburgse vrouw die een hoofddoek wilde dragen. Klanten, Facebookgebruikers en het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding (CGKR) protesteren luidkeels, maar HEMA krijgt gelijk van professor arbeidsrecht Blanpain.

 

To hoofddoek or not to hoofddoek

Wanneer HEMA Genk de jongedame aanneemt, vinden de klanten haar heel vriendelijk en is er geen vuiltje aan de lucht. Dat verandert als de vrouw (die nochtans niet van allochtone afkomst is) vraagt of ze haar hoofddoek op het werk mag ophouden. In eerste instantie stemt de directie toe, maar enkele klanten reageren heel negatief en de directie zwicht. De werkneemster wordt gevraagd of ze haar hoofddoek wilt afzetten tijdens de werkuren; ze stemt niet toe en wordt op straat gezet. Hema ziet er geen graten in: hoofddoeken staan niet in de kledijvoorschriften.

 

Facebookprotest

Op de Facebookpagina van HEMA barst algauw een zware discussie los. De gebruikelijke argumenten vliegen over en weer, maar vast staat dat er veel meer reactie komt dan HEMA verwacht had. Daarop komt de keten met een speciaal persbericht op Facebook, waarin ze als excuus geeft dat "het dragen van een hoofddoek in principe niet toegestaan (is) bij winkelketens". Daarnaast stellen ze dat de situatie in België niet vergelijkbaar is met die in Nederland (waar een hoofddoek wel mag). Professor arbeidsrecht Roger Blanpain treedt de keten bij en stelt dat "de werkgever bepaalde eisen mag stellen over het neutraal voorkomen van zijn werknemers".

 

Schending van Gelijke Kansen?

Jozef De Witte, voorzitter van het CGKR, is allerminst tevreden en meent dat "het zou kunnen dat het gaat om een inbreuk op het arbeidsreglement". Verder logenstrafte hij de beweringen van interimkantoor Randstad, via wie de jonge vrouw in dienst was bij HEMA. Randstad had beweerd zijn klant te moeten volgen, aangezien de klant bepaalt welke contracten opgezegd of verlengd worden, zonder dat een interimkantoor daar iets over te zeggen heeft. De Witte zegt echter dat interimkantoren geen discriminerende vragen van klanten mogen opvolgen, maar dat hij de zaak niet gaat onderzoeken als de vrouw zelf geen klacht indient.

 
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

12/09/2017

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

Back to top