Rel rond "hoofddoekontslag" HEMA

Rel rond "hoofddoekontslag" HEMA

De Nederlandse winkelketen HEMA oogst veel meer protest dan voorzien na het ontslag van een Limburgse vrouw die een hoofddoek wilde dragen. Klanten, Facebookgebruikers en het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding (CGKR) protesteren luidkeels, maar HEMA krijgt gelijk van professor arbeidsrecht Blanpain.

 

To hoofddoek or not to hoofddoek

Wanneer HEMA Genk de jongedame aanneemt, vinden de klanten haar heel vriendelijk en is er geen vuiltje aan de lucht. Dat verandert als de vrouw (die nochtans niet van allochtone afkomst is) vraagt of ze haar hoofddoek op het werk mag ophouden. In eerste instantie stemt de directie toe, maar enkele klanten reageren heel negatief en de directie zwicht. De werkneemster wordt gevraagd of ze haar hoofddoek wilt afzetten tijdens de werkuren; ze stemt niet toe en wordt op straat gezet. Hema ziet er geen graten in: hoofddoeken staan niet in de kledijvoorschriften.

 

Facebookprotest

Op de Facebookpagina van HEMA barst algauw een zware discussie los. De gebruikelijke argumenten vliegen over en weer, maar vast staat dat er veel meer reactie komt dan HEMA verwacht had. Daarop komt de keten met een speciaal persbericht op Facebook, waarin ze als excuus geeft dat "het dragen van een hoofddoek in principe niet toegestaan (is) bij winkelketens". Daarnaast stellen ze dat de situatie in België niet vergelijkbaar is met die in Nederland (waar een hoofddoek wel mag). Professor arbeidsrecht Roger Blanpain treedt de keten bij en stelt dat "de werkgever bepaalde eisen mag stellen over het neutraal voorkomen van zijn werknemers".

 

Schending van Gelijke Kansen?

Jozef De Witte, voorzitter van het CGKR, is allerminst tevreden en meent dat "het zou kunnen dat het gaat om een inbreuk op het arbeidsreglement". Verder logenstrafte hij de beweringen van interimkantoor Randstad, via wie de jonge vrouw in dienst was bij HEMA. Randstad had beweerd zijn klant te moeten volgen, aangezien de klant bepaalt welke contracten opgezegd of verlengd worden, zonder dat een interimkantoor daar iets over te zeggen heeft. De Witte zegt echter dat interimkantoren geen discriminerende vragen van klanten mogen opvolgen, maar dat hij de zaak niet gaat onderzoeken als de vrouw zelf geen klacht indient.

 

De Nederlandse winkelketen HEMA oogst veel meer protest dan voorzien na het ontslag van een Limburgse vrouw die een hoofddoek wilde dragen. Klanten, Facebookgebruikers en het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding (CGKR) protesteren luidkeels, maar HEMA krijgt gelijk van professor arbeidsrecht Blanpain.

 

To hoofddoek or not to hoofddoek

Wanneer HEMA Genk de jongedame aanneemt, vinden de klanten haar heel vriendelijk en is er geen vuiltje aan de lucht. Dat verandert als de vrouw (die nochtans niet van allochtone afkomst is) vraagt of ze haar hoofddoek op het werk mag ophouden. In eerste instantie stemt de directie toe, maar enkele klanten reageren heel negatief en de directie zwicht. De werkneemster wordt gevraagd of ze haar hoofddoek wilt afzetten tijdens de werkuren; ze stemt niet toe en wordt op straat gezet. Hema ziet er geen graten in: hoofddoeken staan niet in de kledijvoorschriften.

 

Facebookprotest

Op de Facebookpagina van HEMA barst algauw een zware discussie los. De gebruikelijke argumenten vliegen over en weer, maar vast staat dat er veel meer reactie komt dan HEMA verwacht had. Daarop komt de keten met een speciaal persbericht op Facebook, waarin ze als excuus geeft dat "het dragen van een hoofddoek in principe niet toegestaan (is) bij winkelketens". Daarnaast stellen ze dat de situatie in België niet vergelijkbaar is met die in Nederland (waar een hoofddoek wel mag). Professor arbeidsrecht Roger Blanpain treedt de keten bij en stelt dat "de werkgever bepaalde eisen mag stellen over het neutraal voorkomen van zijn werknemers".

 

Schending van Gelijke Kansen?

Jozef De Witte, voorzitter van het CGKR, is allerminst tevreden en meent dat "het zou kunnen dat het gaat om een inbreuk op het arbeidsreglement". Verder logenstrafte hij de beweringen van interimkantoor Randstad, via wie de jonge vrouw in dienst was bij HEMA. Randstad had beweerd zijn klant te moeten volgen, aangezien de klant bepaalt welke contracten opgezegd of verlengd worden, zonder dat een interimkantoor daar iets over te zeggen heeft. De Witte zegt echter dat interimkantoren geen discriminerende vragen van klanten mogen opvolgen, maar dat hij de zaak niet gaat onderzoeken als de vrouw zelf geen klacht indient.

 
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top