Rel rond "hoofddoekontslag" HEMA | RetailDetail

Rel rond "hoofddoekontslag" HEMA

Rel rond "hoofddoekontslag" HEMA

De Nederlandse winkelketen HEMA oogst veel meer protest dan voorzien na het ontslag van een Limburgse vrouw die een hoofddoek wilde dragen. Klanten, Facebookgebruikers en het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding (CGKR) protesteren luidkeels, maar HEMA krijgt gelijk van professor arbeidsrecht Blanpain.

 

To hoofddoek or not to hoofddoek

Wanneer HEMA Genk de jongedame aanneemt, vinden de klanten haar heel vriendelijk en is er geen vuiltje aan de lucht. Dat verandert als de vrouw (die nochtans niet van allochtone afkomst is) vraagt of ze haar hoofddoek op het werk mag ophouden. In eerste instantie stemt de directie toe, maar enkele klanten reageren heel negatief en de directie zwicht. De werkneemster wordt gevraagd of ze haar hoofddoek wilt afzetten tijdens de werkuren; ze stemt niet toe en wordt op straat gezet. Hema ziet er geen graten in: hoofddoeken staan niet in de kledijvoorschriften.

 

Facebookprotest

Op de Facebookpagina van HEMA barst algauw een zware discussie los. De gebruikelijke argumenten vliegen over en weer, maar vast staat dat er veel meer reactie komt dan HEMA verwacht had. Daarop komt de keten met een speciaal persbericht op Facebook, waarin ze als excuus geeft dat "het dragen van een hoofddoek in principe niet toegestaan (is) bij winkelketens". Daarnaast stellen ze dat de situatie in België niet vergelijkbaar is met die in Nederland (waar een hoofddoek wel mag). Professor arbeidsrecht Roger Blanpain treedt de keten bij en stelt dat "de werkgever bepaalde eisen mag stellen over het neutraal voorkomen van zijn werknemers".

 

Schending van Gelijke Kansen?

Jozef De Witte, voorzitter van het CGKR, is allerminst tevreden en meent dat "het zou kunnen dat het gaat om een inbreuk op het arbeidsreglement". Verder logenstrafte hij de beweringen van interimkantoor Randstad, via wie de jonge vrouw in dienst was bij HEMA. Randstad had beweerd zijn klant te moeten volgen, aangezien de klant bepaalt welke contracten opgezegd of verlengd worden, zonder dat een interimkantoor daar iets over te zeggen heeft. De Witte zegt echter dat interimkantoren geen discriminerende vragen van klanten mogen opvolgen, maar dat hij de zaak niet gaat onderzoeken als de vrouw zelf geen klacht indient.

 

De Nederlandse winkelketen HEMA oogst veel meer protest dan voorzien na het ontslag van een Limburgse vrouw die een hoofddoek wilde dragen. Klanten, Facebookgebruikers en het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding (CGKR) protesteren luidkeels, maar HEMA krijgt gelijk van professor arbeidsrecht Blanpain.

 

To hoofddoek or not to hoofddoek

Wanneer HEMA Genk de jongedame aanneemt, vinden de klanten haar heel vriendelijk en is er geen vuiltje aan de lucht. Dat verandert als de vrouw (die nochtans niet van allochtone afkomst is) vraagt of ze haar hoofddoek op het werk mag ophouden. In eerste instantie stemt de directie toe, maar enkele klanten reageren heel negatief en de directie zwicht. De werkneemster wordt gevraagd of ze haar hoofddoek wilt afzetten tijdens de werkuren; ze stemt niet toe en wordt op straat gezet. Hema ziet er geen graten in: hoofddoeken staan niet in de kledijvoorschriften.

 

Facebookprotest

Op de Facebookpagina van HEMA barst algauw een zware discussie los. De gebruikelijke argumenten vliegen over en weer, maar vast staat dat er veel meer reactie komt dan HEMA verwacht had. Daarop komt de keten met een speciaal persbericht op Facebook, waarin ze als excuus geeft dat "het dragen van een hoofddoek in principe niet toegestaan (is) bij winkelketens". Daarnaast stellen ze dat de situatie in België niet vergelijkbaar is met die in Nederland (waar een hoofddoek wel mag). Professor arbeidsrecht Roger Blanpain treedt de keten bij en stelt dat "de werkgever bepaalde eisen mag stellen over het neutraal voorkomen van zijn werknemers".

 

Schending van Gelijke Kansen?

Jozef De Witte, voorzitter van het CGKR, is allerminst tevreden en meent dat "het zou kunnen dat het gaat om een inbreuk op het arbeidsreglement". Verder logenstrafte hij de beweringen van interimkantoor Randstad, via wie de jonge vrouw in dienst was bij HEMA. Randstad had beweerd zijn klant te moeten volgen, aangezien de klant bepaalt welke contracten opgezegd of verlengd worden, zonder dat een interimkantoor daar iets over te zeggen heeft. De Witte zegt echter dat interimkantoren geen discriminerende vragen van klanten mogen opvolgen, maar dat hij de zaak niet gaat onderzoeken als de vrouw zelf geen klacht indient.

 
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.