Rel rond "hoofddoekontslag" HEMA

Rel rond "hoofddoekontslag" HEMA

De Nederlandse winkelketen HEMA oogst veel meer protest dan voorzien na het ontslag van een Limburgse vrouw die een hoofddoek wilde dragen. Klanten, Facebookgebruikers en het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding (CGKR) protesteren luidkeels, maar HEMA krijgt gelijk van professor arbeidsrecht Blanpain.

 

To hoofddoek or not to hoofddoek

Wanneer HEMA Genk de jongedame aanneemt, vinden de klanten haar heel vriendelijk en is er geen vuiltje aan de lucht. Dat verandert als de vrouw (die nochtans niet van allochtone afkomst is) vraagt of ze haar hoofddoek op het werk mag ophouden. In eerste instantie stemt de directie toe, maar enkele klanten reageren heel negatief en de directie zwicht. De werkneemster wordt gevraagd of ze haar hoofddoek wilt afzetten tijdens de werkuren; ze stemt niet toe en wordt op straat gezet. Hema ziet er geen graten in: hoofddoeken staan niet in de kledijvoorschriften.

 

Facebookprotest

Op de Facebookpagina van HEMA barst algauw een zware discussie los. De gebruikelijke argumenten vliegen over en weer, maar vast staat dat er veel meer reactie komt dan HEMA verwacht had. Daarop komt de keten met een speciaal persbericht op Facebook, waarin ze als excuus geeft dat "het dragen van een hoofddoek in principe niet toegestaan (is) bij winkelketens". Daarnaast stellen ze dat de situatie in België niet vergelijkbaar is met die in Nederland (waar een hoofddoek wel mag). Professor arbeidsrecht Roger Blanpain treedt de keten bij en stelt dat "de werkgever bepaalde eisen mag stellen over het neutraal voorkomen van zijn werknemers".

 

Schending van Gelijke Kansen?

Jozef De Witte, voorzitter van het CGKR, is allerminst tevreden en meent dat "het zou kunnen dat het gaat om een inbreuk op het arbeidsreglement". Verder logenstrafte hij de beweringen van interimkantoor Randstad, via wie de jonge vrouw in dienst was bij HEMA. Randstad had beweerd zijn klant te moeten volgen, aangezien de klant bepaalt welke contracten opgezegd of verlengd worden, zonder dat een interimkantoor daar iets over te zeggen heeft. De Witte zegt echter dat interimkantoren geen discriminerende vragen van klanten mogen opvolgen, maar dat hij de zaak niet gaat onderzoeken als de vrouw zelf geen klacht indient.

 

De Nederlandse winkelketen HEMA oogst veel meer protest dan voorzien na het ontslag van een Limburgse vrouw die een hoofddoek wilde dragen. Klanten, Facebookgebruikers en het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding (CGKR) protesteren luidkeels, maar HEMA krijgt gelijk van professor arbeidsrecht Blanpain.

 

To hoofddoek or not to hoofddoek

Wanneer HEMA Genk de jongedame aanneemt, vinden de klanten haar heel vriendelijk en is er geen vuiltje aan de lucht. Dat verandert als de vrouw (die nochtans niet van allochtone afkomst is) vraagt of ze haar hoofddoek op het werk mag ophouden. In eerste instantie stemt de directie toe, maar enkele klanten reageren heel negatief en de directie zwicht. De werkneemster wordt gevraagd of ze haar hoofddoek wilt afzetten tijdens de werkuren; ze stemt niet toe en wordt op straat gezet. Hema ziet er geen graten in: hoofddoeken staan niet in de kledijvoorschriften.

 

Facebookprotest

Op de Facebookpagina van HEMA barst algauw een zware discussie los. De gebruikelijke argumenten vliegen over en weer, maar vast staat dat er veel meer reactie komt dan HEMA verwacht had. Daarop komt de keten met een speciaal persbericht op Facebook, waarin ze als excuus geeft dat "het dragen van een hoofddoek in principe niet toegestaan (is) bij winkelketens". Daarnaast stellen ze dat de situatie in België niet vergelijkbaar is met die in Nederland (waar een hoofddoek wel mag). Professor arbeidsrecht Roger Blanpain treedt de keten bij en stelt dat "de werkgever bepaalde eisen mag stellen over het neutraal voorkomen van zijn werknemers".

 

Schending van Gelijke Kansen?

Jozef De Witte, voorzitter van het CGKR, is allerminst tevreden en meent dat "het zou kunnen dat het gaat om een inbreuk op het arbeidsreglement". Verder logenstrafte hij de beweringen van interimkantoor Randstad, via wie de jonge vrouw in dienst was bij HEMA. Randstad had beweerd zijn klant te moeten volgen, aangezien de klant bepaalt welke contracten opgezegd of verlengd worden, zonder dat een interimkantoor daar iets over te zeggen heeft. De Witte zegt echter dat interimkantoren geen discriminerende vragen van klanten mogen opvolgen, maar dat hij de zaak niet gaat onderzoeken als de vrouw zelf geen klacht indient.

 
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Heineken mag duizenden Britse pubs overnemen

18/08/2017

Heineken heeft van de Britse concurrentiewaakhond CMA een positief signaal gekregen om de Britse pubs van Punch Taverns over te nemen. In totaal krijgt Heineken zo 1.900 pubs in handen, in ruil voor 305 miljoen pond (350 miljoen euro).

Boobs ’n Burps sluit alle winkels

18/08/2017

De borstvoedingswinkels van Boobs ‘n Burps in Antwerpen, Gent, Leuven, Hasselt en Brussel sluiten allemaal de deuren. Oprichtster Roeline Ham zegt dat ze niet kan opboksen tegen de online concurrentie.

Tom&Co mikt op 25 Franse winkels tegen eind dit jaar

17/08/2017

Ruim een jaar na de verkoop door Delhaize zit de keten van dierenspeciaalzaken Tom&Co boordevol plannen. De groep wil een heus omnichannelbedrijf worden en werkt daarom aan een webshop - en meer fysieke winkels in Frankrijk.

Beate Uhse doet Christine Le Duc van de hand

16/08/2017

Het Duitse Beate Uhse heeft winkelketen Christine Le Duc verkocht aan een Iers investeringsbedrijf. Daarnaast verhuist groothandel Scala Playhouse uit Almere naar een Nederlandse branchegenoot.

Facebook lanceert eigen marktplaats nu ook in Europa

16/08/2017

Facebook lanceerde vorig jaar in oktober in een aantal landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, een online marktplaats voor tweedehands spullen. Die komt nu ook naar België, Nederland en vijftien andere Europese landen.

AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen

14/08/2017

Het Belgische AS Adventure heeft zijn Duitse sectorgenoot McTrek overgenomen. Dankzij de overname van die 39 winkels en de webshop van de keten, krijgt het een voet in de deur in de grootste outdoormarkt van Europa.

Back to top