RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Retail in 2020: met betrouwbare data zorgen voor customer engagement

icon
Algemeen20 juni, 2016

(publireportage) De retail verandert de komende vijf jaar ingrijpender dan in de afgelopen vijftig jaar. Dat komt vooral door de totaal andere manier waarop de consument in contact treedt met de retailer. 

 

Vijf tips om klaar te zijn voor 2020

Voorheen kwam de consument uitsluitend in een fysieke winkel, nu winkelt hij afwisselend in een fysieke winkel, een webshop of zelfs via social media. Er zijn bovendien verschillende manieren om die kanalen te gebruiken – mobiele devices worden steeds belangrijker. Dit alles zorgt voor pittige uitdagingen voor de retailer. 

 

Gewijzigd consumentengedrag beïnvloedt de bedrijfsvoering van de retailer. Om te kunnen concurreren, moet hij kunnen voorzien in een optimale customer journey, waarbij de consument via alle kanalen eenzelfde positieve klantervaring opdoet. Daarvoor is totale integratie van alle verkoopkanalen essentieel, zodat hij een compleet klantbeeld kan creëren en precies weet welke kanalen voor welke omzet zorgen. 

 

Wat kunt u als retailer doen om in te spelen op deze ontwikkelingen? Vijf tips om nu al klaar te zijn voor de retailwereld van 2020. 

 

1. Laat zien wat u te bieden heeft.

Bied de consument de diepte en breedte van een online catalogus, ook in uw fysieke winkel. Denk aan een elektronische kiosk in uw winkel, waar klanten artikelen kunnen bestellen die niet op voorraad zijn of die alleen online beschikbaar zijn. Zo breidt u uw aanbod uit zonder dat dit tot hogere voorraadkosten leidt. Tegelijkertijd vergroot u uw omzetkansen.

 

2. Maak winkelen zo gemakkelijk mogelijk. Zorg voor convenience.

Zet technologie in waarmee het winkelen voor klanten echt gemakkelijk wordt. Denk aan sneller afrekenen door self-service, zodat klanten niet hoeven te wachten bij de kassa, contactloos betalen met NFC (near field communication), en beacons en mobiele verkooppunten om klanten optimaal te informeren over aanbiedingen.

 

Denk ook aan het afhalen van online bestelde producten in uw winkel. Retailers die dit mogelijk maakten, zagen hun omzet gemiddeld met twaalf procent toenemen. 

 

3. Vergroot de betrokkenheid in de winkel.

Voor klanten is winkelen meer dan een lijstje afwerken. Zij zoeken naar een ervaring. Bied daarom bijvoorbeeld digitale promoties en aanbevelingen aan in paskamers op basis van de artikelen in het winkelmandje van de klant. Zorg verder voor in-store digitale displays in de buurt van veelgekochte producten om de winkelende klant in actie te laten komen.

 

4. Zorg voor gepersonaliseerde promoties op alle kanalen.

Klanten overladen met irrelevante informatie leidt tot irritatie. Maar personalisatie kan een aanzienlijke positieve impact op de omzetstijging hebben – achttien procent gemiddeld, volgens een onderzoek van EKN Research.

 

Investeren in geïntegreerd campagnemanagement, micro-locatietechnologieën (zoals beacons) en customer analytics zijn belangrijke thema’s. Op die manier is iedere klant te herkennen en kunt u ieder van hen voorzien van honderd procent relevante informatie. 

 

5. Stel uw klanten in staat om optimaal te profiteren van de kracht van mobiel in de winkel.

Iedere klant in uw winkel beschikt over een mobiele telefoon. Profiteer daarvan en denk aan mogelijkheden voor bewegwijzering in de winkel op basis van wat er in de mobiele mand van de klant zit of het bieden van speciale promoties op de smartphone van de consument.

 

Om werk te kunnen maken van deze aanbevelingen heeft iedere retailer een stevige informaticabasis nodig in de vorm van een geïntegreerd ERP-platform. Avanade biedt met zijn Connected Retail-portfolio een compleet aanbod van oplossingen en services waarmee retailers niet alleen hun klanten optimaal bedienen, maar ook hun medewerkers voorzien van alle tools om hun werk efficiënt uit te voeren.

 

De retailoplossingen van Avanade bieden functionaliteit voor onder omni-channel sales & service, product- en prijsbeleid, supply chain management en financieel beheer. Daarnaast profiteert u van mogelijkheden voor onder meer assisted selling, mobile point of sale, digitale displays en kiosks, multi-channel marketing en business intelligence. Het belangrijkste voordeel is dat u werkt met één geïntegreerde omgeving, waarin al uw data eenduidig is vastgelegd en te gebruiken is voor alle processen. 

 

Kijk op www.avanade.be voor meer informatie over onze Connected Retail-oplossingen.

 

Avanade 
Guldensporenpark 76 
BLOK H
9820 Merelbeke 
Tel: +32 9 272 91 00

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN