RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Onderwerpen InterviewRetailDetail Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

RetailDetail Congress: “De klantervaring raakt je organisatie in de kern”

icon
Algemeen22 april, 2024
Mastercard

Hoe laat je klanten zo snel mogelijk bestellen maar maximaliseer je toch het winkelmandje? Hoe ga je winkeldiefstal tegen zonder klanten weg te jagen? Al deze vragen kunnen worden beantwoord op basis van inzichten die meestal verspreid zijn over veel verschillende systemen en die Mastercard kan helpen benutten.

De kern van het retailsysteem

Betalen voor een aankoop kan worden beschouwd als een laatste stap, verplicht en nogal administratief, als beloning voor een succesvol klanttraject. In werkelijkheid is het een integraal onderdeel van het klanttraject met veel onderlinge wisselwerkingen. De betaling kan inzichten opleveren die vanaf het begin van het traject kunnen worden benut en omgekeerd door de andere stappen kunnen worden aangewakkerd om nog transformerender te zijn.

Al deze inzichten kunnen zelfs in realtime worden geactiveerd, bijvoorbeeld voor live personalisatie. Omdat Mastercard in het hart van het retailecosysteem staat, richt het bedrijf zich op oplossingen om retailers en consumenten te ondersteunen – verder dan de transactie. Het levert de technologie en inzichten om retailers te helpen innoveren, groeien en de concurrentie voor te blijven in de digitale wereld van vandaag. Op het RetailDetail Congress op 25 april zal Geoffrey Gasq, VP Business Development Data & Services voor Mastercard in West-Europa, laten zien hoe retailers, groot en klein, inzichten kunnen gebruiken om het klanttraject te optimaliseren.

Silo’s doorbreken

Customer journeys zelf zijn ook geavanceerder geworden. Mensen doen online onderzoek, maar kopen misschien wel in de winkel. Daarom moeten retailers echt investeren in hun cross-channelstrategie. Maar hoe zorg je voor hetzelfde niveau van service en ervaring in deze verschillende kanalen? Volgens Mastercard is het noodzakelijk om de silo’s tussen e-commerce en brick-and-mortar te doorbreken.

Klantervaring raakt het hart van een organisatie: hoe kunnen bedrijven de silo’s tussen de IT-teams en de marketingteams doorbreken, die meer flexibiliteit nodig hebben om te kunnen experimenteren zonder dat de IT-roadmaps overbelast raken? Het is ook een kwestie van operationele flexibiliteit. Marketingtechnologieën zijn de afgelopen jaren gegroeid en retailers zijn nog steeds aan het onderzoeken hoe ze er het meeste uit kunnen halen, vanuit een end-to-end perspectief.

Met het Dynamic Yield-platform van Mastercard bijvoorbeeld kunnen retailers hun doelgroepen beter begrijpen en proberen interacties te personaliseren, zowel online als in de winkel. Zelfs loyaliteitsprogramma’s kunnen meer op ervaring gebaseerd worden door gebruik te maken van de juiste inzichten. Tot slot biedt generatieve AI als geen ander mogelijkheden om ongestructureerde gegevens te verzamelen, te interpreteren en ermee te experimenteren.

Zelfs derving is een afweging

Hoe divers de klanten van Mastercard ook zijn, de grote vragen in de retail blijven hetzelfde: “Hoe zorg ik ervoor dat ik het juiste productassortiment heb in relatie tot alle contextvariabelen, op lokaal niveau of meer globaal in vergelijking met de concurrentie? En hoe kan ik retouren beter beheren?” Het feit dat retourzendingen in de fysieke wereld vrijwel onbestaande zijn, maar online kunnen oplopen tot 20%, zorgt voor logistieke problemen voor winkeliers.

Tegelijkertijd neemt ook de fraude toe. Daarom helpt Mastercard bedrijven ook bij het maken van de juiste keuzes om derving te verminderen. Voor de veiligheid kunnen er natuurlijk technologische keuzes worden gemaakt, zoals het installeren van camera’s of kluizen om bepaalde soorten goederen te beschermen, maar dit zal gevolgen hebben voor andere KPI’s, zoals klantervaring, kassatijden, enz. Het is een bewuste afweging die elke organisatie moet maken.

De toekomst is hybride

Wellicht is de toekomst vooral aan hybride retailmodellen, niet volledig maar gedeeltelijk geautomatiseerd. In tegenstelling tot Amazon, die nogal (over)ambitieus was met zijn Just Walk Out-technologie, kijken andere spelers meer vanuit niche-invalshoeken naar kassavrije technologie, bijvoorbeeld een compacte buurtwinkel met een kleiner assortiment maar met veel ruimere openingstijden.

Bovendien hoeven retailers de doorlooptijden ook niet al te veel te verkorten, omdat mensen toch even de tijd moeten nemen om de verschillende keuzes te overwegen. Zelfs bij zelfbedieningskiosken kan er een element van personalisatie zijn door rekening te houden met de context. Hoe verenig je een snelle doorlooptijd met de ambitie om de korf te vergroten? Inzichten helpen bij het vinden van de ‘sweet spot’.

Zelfs verkoopmedewerkers profiteren van hybridisatie. Menselijk advies wordt zeer gewaardeerd, dus is het fantastisch als medewerkers ook voorraden kunnen raadplegen of een persoonlijk klantenbestand kunnen inkijken. Naarmate kassasystemen geavanceerder worden en meer openstaan voor externe diensten, opent zich een enorm scala aan mogelijkheden, maar slechts weinigen zijn al klaar om ze te gebruiken. Daarom is de cruciale volgende stap het verzamelen van alle inzichten en deze in realtime activeren op het juiste kanaal.

Geen enkele onderneming kan dat alleen: Mastercard verwacht dat bedrijven naar een meer open data-architectuur zullen evolueren, waarbij verschillende partners bepaalde delen van de waardeketen voor hun rekening nemen. Mastercard ziet voor zichzelf de rol van orchestrator weggelegd: het bedrijf heeft een netwerkcultuur en verbindt graag een heel ecosysteem.

Op het RetailDetail Congress nu donderdag mag je je behalve aan Mastercards inzichten ook verwachten aan keynotes van Average Rob, Jysk, Gino Van Ossel, Thrive Beer, The Good Roll en nog veel meer!

Laatste kans: bestel nog snel je tickets!
Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Belgisch winkelvastgoed gegeerd: “Golf van internationale spelers op komst”

    Ondanks een uitdagende economische context en recente faillissementen blijft de winkelleegstand beperkt in België: retailers beseffen dat ze fysieke winkels nodig hebben om online sterk te staan. Duurzaamheidsvereisten komen wel op de voorgrond.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Ook Nederland maakt pakjes uit China duurder

    Na Frankrijk en België gaat ook Nederland een heffing opleggen voor e-commercepakjes die van buiten de Europese Unie worden ingevoerd. Een gemiddelde bestelling zou zo'n 6 euro duurder worden.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Food5 november, 2025
    Colruyt reageert fors op stunt Albert Heijn
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN