Rondzendbrief over inplanting nieuwe grootschalige winkels en shoppingcentra

Rondzendbrief over inplanting nieuwe grootschalige winkels en shoppingcentra

De Vlaamse regering heeft een rondzendbrief van minister Muyters goedgekeurd die steden en gemeenten een afwegingskader biedt voor de inplanting van nieuwe grootschalige winkels en shoppingcentra. De regio zet daarbij nog steeds in op een "kernversterkend beleid" enerzijds en op een '"actief aanbodbeleid voor grootschalige detailhandel" anderzijds.

Afwegingstabel

De omzendbrief biedt lokale besturen alvast een praktische tabel bij het afwegen of de inplanting van een nieuwe winkel al dan niet past bij de gewenste locatie. Zo zijn baanwinkels in dorpskernen niet echt geschikt, evenmin als winkelverlinting. Winkelontwikkeling op steenwegen in stedelijk gebied is volgens de omzendbrief niet per definitie ongeschikt, in de binnensteden dan weer wél.

 

In de omzendbrief staan ook positieve en negatieve elementen die de beslissing in deze of gene richting kunnen bijsturen. Positieve elementen zijn onder meer de bundeling van het ruimtegebruik, de herwaardering van een locatie of de versterking van de kern. Als negatieve doorslaggevende factoren somt de omzendbrief onder meer de ligging op in natuurgebied, in agrarisch gebied of op bedrijventerreinen. Ook de impact op de mobiliteit is evenwel een cruciaal element.

Unizo en NSZ positief

Unizo is alvast positief over het ontradingsbeleid van de Vlaamse regering ten opzichte van baanwinkels buiten de stad. "De omzendbrief is een belangrijk instrument, aangezien de aangroei van grootschalige detailhandel nog steeds sterk doorgaat", reageert ondernemersorganisatie Unizo. Zo kwam er in 2010 nog bijna 300.000 m² winkeloppervlakte bij, een ietsje boven het jaargemiddelde van de afgelopen 5 jaar. "Circa 40% van de aanvragen heeft daarenboven betrekking op baanwinkels. Deze brief schept alvast een duidelijk richtinggevend, evenwicht en noodzakelijk kader", aldus nog Unizo.

 

Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen ziet in de omzendbrief een "goede eerste aanzet om kleine en lokale winkels in het centrum van steden en gemeenten te beschermen. Die aanpak komt niets te vroeg. Het aantal lokale voedingswinkels is op tien jaar tijd bijna gehalveerd (van 8.000 naar 4.200). Het aantal slagers is in diezelfde periode eveneens gehalveerd (nu nog 2.500). Ook het aantal bakkers nam de laatste tien jaar af van 5.500 naar 4.000. Andere vormen van detailhandel hebben het eveneens erg moeilijk, mede omdat grootschalige winkelprojecten aan de rand van de stad of de gemeente overal als paddenstoelen uit de grond schieten."

Quid Uplace?

Opvallend: zowel Unizo als het NSZ verwijzen in hun reactie naar het op stapel staande megashoppingproject Uplace in de kanaalzone van Machelen-Vilvoorde. Volgens Unizo zou "de inplanting van perifere shoppingcentra, zoals het winkelcomplex Uplace, de toets van het afwegingskader moeilijk doorstaan".

Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen gaat nog een stap verder: "Deze omzendbrief is wel heel moeilijk te rijmen met de steun van de Vlaamse regering voor het megacomplex Uplace. Het is immers vreemd om vast te stellen dat diezelfde regering tegelijkertijd een megalomaan project zoals Uplace, dat de zelfstandige handelaars uit de regio van de kaart zal vegen, ten volle steunt. Dergelijk beleid is duidelijk inconsequent."
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

Back to top