Slechte datakwaliteit kost Belgische retailsector jaarlijks meer dan 26 miljoen euro

Slechte datakwaliteit kost Belgische retailsector jaarlijks meer dan 26 miljoen euro

Recente buitenlandse marktstudies in de retailsector hebben aangetoond dat de essentiële productgegevens zoals die bekend zijn bij de fabrikant/leverancier, nogal eens durven af te wijken van de productgegevens in de bestanden van de retailer. Dit leidt tot inefficiënte goederen- en informatiestromen, met verstrekkende gevolgen op het vlak van goederenopslag, transport, ontvangst en distributie. En dat alles heeft dan weer een rechtstreekse impact op de beschikbaarheid van die goederen, met alle kosten van dien.

4 leveranciers & 4 retailers

Benieuwd naar de kwaliteit van de productgegevens op de Belgische markt gaf GS1 Belgium & Luxembourg (het vroegere EAN, dat onder meer de standaarden voor barcodes en RFID ontwikkelt), aan onderzoeksbureau BearingPoint de opdracht om een beperkte 'datacrunch'-studie uit te voeren. Het onderzoek, begeleid door de Universiteit van Antwerpen, werd uitgevoerd bij vier leveranciers (Alpro, L'Oréal, Nestlé en Unilever) en vier retailers (Carrefour, Colruyt, Cora en Delhaize) actief op de Belgische markt. De gegevens van honderd verschillende producten werden op een bepaald moment opgehaald bij elke betrokken leverancier en vergeleken met de gegevens zoals die op hetzelfde moment bekend waren bij elke retailer.

Tot 70 procent ‘mismatch’

De resultaten van de studie, zopas bekendgemaakt tijdens Forum 2011, zijn ronduit alarmerend. In liefst 50 tot 70% van de gevallen is er sprake van 'mismatch', van afwijkende gegevens dus die nadelige gevolgen hebben voor de volledige toeleveringsketen. De onderzoekers berekenden dat deze slechte datakwaliteit de Belgische retailsector jaarlijks meer dan 26 miljoen euro kost!

 

Op het congres Forum 2011 van GS1 werd verder dieper ingegaan op het thema van duurzaamheid en ecologie, zowel aan de zijde van de retail als aan de kant van de voedingsfabrikanten. Spilfiguren als Luc Rogge van Colruyt, Michel Eeckhout van Delhaize en Eric Dumez lieten allen hun licht schijnen op 'green growth'. RetailDetail zoomt verder in op het thema en geeft een verslag in zijn Case van de week.

 


 - Karin Bosteels

Recente buitenlandse marktstudies in de retailsector hebben aangetoond dat de essentiële productgegevens zoals die bekend zijn bij de fabrikant/leverancier, nogal eens durven af te wijken van de productgegevens in de bestanden van de retailer. Dit leidt tot inefficiënte goederen- en informatiestromen, met verstrekkende gevolgen op het vlak van goederenopslag, transport, ontvangst en distributie. En dat alles heeft dan weer een rechtstreekse impact op de beschikbaarheid van die goederen, met alle kosten van dien.

4 leveranciers & 4 retailers

Benieuwd naar de kwaliteit van de productgegevens op de Belgische markt gaf GS1 Belgium & Luxembourg (het vroegere EAN, dat onder meer de standaarden voor barcodes en RFID ontwikkelt), aan onderzoeksbureau BearingPoint de opdracht om een beperkte 'datacrunch'-studie uit te voeren. Het onderzoek, begeleid door de Universiteit van Antwerpen, werd uitgevoerd bij vier leveranciers (Alpro, L'Oréal, Nestlé en Unilever) en vier retailers (Carrefour, Colruyt, Cora en Delhaize) actief op de Belgische markt. De gegevens van honderd verschillende producten werden op een bepaald moment opgehaald bij elke betrokken leverancier en vergeleken met de gegevens zoals die op hetzelfde moment bekend waren bij elke retailer.

Tot 70 procent ‘mismatch’

De resultaten van de studie, zopas bekendgemaakt tijdens Forum 2011, zijn ronduit alarmerend. In liefst 50 tot 70% van de gevallen is er sprake van 'mismatch', van afwijkende gegevens dus die nadelige gevolgen hebben voor de volledige toeleveringsketen. De onderzoekers berekenden dat deze slechte datakwaliteit de Belgische retailsector jaarlijks meer dan 26 miljoen euro kost!

 

Op het congres Forum 2011 van GS1 werd verder dieper ingegaan op het thema van duurzaamheid en ecologie, zowel aan de zijde van de retail als aan de kant van de voedingsfabrikanten. Spilfiguren als Luc Rogge van Colruyt, Michel Eeckhout van Delhaize en Eric Dumez lieten allen hun licht schijnen op 'green growth'. RetailDetail zoomt verder in op het thema en geeft een verslag in zijn Case van de week.

 


 - Karin Bosteels

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top