Slechte datakwaliteit kost Belgische retailsector jaarlijks meer dan 26 miljoen euro

Slechte datakwaliteit kost Belgische retailsector jaarlijks meer dan 26 miljoen euro

Recente buitenlandse marktstudies in de retailsector hebben aangetoond dat de essentiële productgegevens zoals die bekend zijn bij de fabrikant/leverancier, nogal eens durven af te wijken van de productgegevens in de bestanden van de retailer. Dit leidt tot inefficiënte goederen- en informatiestromen, met verstrekkende gevolgen op het vlak van goederenopslag, transport, ontvangst en distributie. En dat alles heeft dan weer een rechtstreekse impact op de beschikbaarheid van die goederen, met alle kosten van dien.

4 leveranciers & 4 retailers

Benieuwd naar de kwaliteit van de productgegevens op de Belgische markt gaf GS1 Belgium & Luxembourg (het vroegere EAN, dat onder meer de standaarden voor barcodes en RFID ontwikkelt), aan onderzoeksbureau BearingPoint de opdracht om een beperkte 'datacrunch'-studie uit te voeren. Het onderzoek, begeleid door de Universiteit van Antwerpen, werd uitgevoerd bij vier leveranciers (Alpro, L'Oréal, Nestlé en Unilever) en vier retailers (Carrefour, Colruyt, Cora en Delhaize) actief op de Belgische markt. De gegevens van honderd verschillende producten werden op een bepaald moment opgehaald bij elke betrokken leverancier en vergeleken met de gegevens zoals die op hetzelfde moment bekend waren bij elke retailer.

Tot 70 procent ‘mismatch’

De resultaten van de studie, zopas bekendgemaakt tijdens Forum 2011, zijn ronduit alarmerend. In liefst 50 tot 70% van de gevallen is er sprake van 'mismatch', van afwijkende gegevens dus die nadelige gevolgen hebben voor de volledige toeleveringsketen. De onderzoekers berekenden dat deze slechte datakwaliteit de Belgische retailsector jaarlijks meer dan 26 miljoen euro kost!

 

Op het congres Forum 2011 van GS1 werd verder dieper ingegaan op het thema van duurzaamheid en ecologie, zowel aan de zijde van de retail als aan de kant van de voedingsfabrikanten. Spilfiguren als Luc Rogge van Colruyt, Michel Eeckhout van Delhaize en Eric Dumez lieten allen hun licht schijnen op 'green growth'. RetailDetail zoomt verder in op het thema en geeft een verslag in zijn Case van de week.

 


 - Karin Bosteels

Recente buitenlandse marktstudies in de retailsector hebben aangetoond dat de essentiële productgegevens zoals die bekend zijn bij de fabrikant/leverancier, nogal eens durven af te wijken van de productgegevens in de bestanden van de retailer. Dit leidt tot inefficiënte goederen- en informatiestromen, met verstrekkende gevolgen op het vlak van goederenopslag, transport, ontvangst en distributie. En dat alles heeft dan weer een rechtstreekse impact op de beschikbaarheid van die goederen, met alle kosten van dien.

4 leveranciers & 4 retailers

Benieuwd naar de kwaliteit van de productgegevens op de Belgische markt gaf GS1 Belgium & Luxembourg (het vroegere EAN, dat onder meer de standaarden voor barcodes en RFID ontwikkelt), aan onderzoeksbureau BearingPoint de opdracht om een beperkte 'datacrunch'-studie uit te voeren. Het onderzoek, begeleid door de Universiteit van Antwerpen, werd uitgevoerd bij vier leveranciers (Alpro, L'Oréal, Nestlé en Unilever) en vier retailers (Carrefour, Colruyt, Cora en Delhaize) actief op de Belgische markt. De gegevens van honderd verschillende producten werden op een bepaald moment opgehaald bij elke betrokken leverancier en vergeleken met de gegevens zoals die op hetzelfde moment bekend waren bij elke retailer.

Tot 70 procent ‘mismatch’

De resultaten van de studie, zopas bekendgemaakt tijdens Forum 2011, zijn ronduit alarmerend. In liefst 50 tot 70% van de gevallen is er sprake van 'mismatch', van afwijkende gegevens dus die nadelige gevolgen hebben voor de volledige toeleveringsketen. De onderzoekers berekenden dat deze slechte datakwaliteit de Belgische retailsector jaarlijks meer dan 26 miljoen euro kost!

 

Op het congres Forum 2011 van GS1 werd verder dieper ingegaan op het thema van duurzaamheid en ecologie, zowel aan de zijde van de retail als aan de kant van de voedingsfabrikanten. Spilfiguren als Luc Rogge van Colruyt, Michel Eeckhout van Delhaize en Eric Dumez lieten allen hun licht schijnen op 'green growth'. RetailDetail zoomt verder in op het thema en geeft een verslag in zijn Case van de week.

 


 - Karin Bosteels

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen

14/08/2017

Het Belgische AS Adventure heeft zijn Duitse sectorgenoot McTrek overgenomen. Dankzij de overname van die 39 winkels en de webshop van de keten, krijgt het een voet in de deur in de grootste outdoormarkt van Europa.

"Ook in Vlaanderen plastic zakjes verbieden!"

14/08/2017

Uit een onderzoek van Groen blijkt dat er in België jaarlijks maar liefst 1,1 miljard plastic zakjes worden gebruikt, wat neerkomt op bijna 100 zakjes per persoon. Bovendien brengt het een grote extra kost met zich mee, waar de partij van af wil.

Amerikaanse warenhuisketens blijven het moeilijk hebben

11/08/2017

Heel wat Amerikaanse warenhuisketens blijven zwak presteren. Zo zagen zowel Macy’s als Kohl’s hun omzet dalen ten opzichte van een jaar eerder, al was dat minder dan gevreesd werd door analisten.

Amazon wil concurreren met Ticketmaster

11/08/2017

Amazon is in gesprek met eigenaars van Amerikaanse evenementenlocaties om te bekijken of het in de nabije toekomst mogelijk is om tickets voor die evenementen te verkopen via de webshop van het Amerikaanse bedrijf.

Fietsherstellers weigeren fietsen van mindere kwaliteit

11/08/2017

Steeds meer fietsherstellers weigeren om fietsen te herstellen die online of in de supermarkt werden gekocht. Ze geven daarbij liever voorrang aan de eigen klanten of fietsen van de topmerken.

Recordomzet voor Henkel

10/08/2017

Henkel zag in het tweede kwartaal zijn omzet afklokken op een record van net geen 5,1 miljard euro, met dank aan de overname van wasmiddelconcern Sun. Voor het eerst in zijn geschiedenis klimt de halfjaaromzet meteen boven de tien miljard euro.

Back to top