Slechte datakwaliteit kost Belgische retailsector jaarlijks meer dan 26 miljoen euro

Slechte datakwaliteit kost Belgische retailsector jaarlijks meer dan 26 miljoen euro

Recente buitenlandse marktstudies in de retailsector hebben aangetoond dat de essentiële productgegevens zoals die bekend zijn bij de fabrikant/leverancier, nogal eens durven af te wijken van de productgegevens in de bestanden van de retailer. Dit leidt tot inefficiënte goederen- en informatiestromen, met verstrekkende gevolgen op het vlak van goederenopslag, transport, ontvangst en distributie. En dat alles heeft dan weer een rechtstreekse impact op de beschikbaarheid van die goederen, met alle kosten van dien.

4 leveranciers & 4 retailers

Benieuwd naar de kwaliteit van de productgegevens op de Belgische markt gaf GS1 Belgium & Luxembourg (het vroegere EAN, dat onder meer de standaarden voor barcodes en RFID ontwikkelt), aan onderzoeksbureau BearingPoint de opdracht om een beperkte 'datacrunch'-studie uit te voeren. Het onderzoek, begeleid door de Universiteit van Antwerpen, werd uitgevoerd bij vier leveranciers (Alpro, L'Oréal, Nestlé en Unilever) en vier retailers (Carrefour, Colruyt, Cora en Delhaize) actief op de Belgische markt. De gegevens van honderd verschillende producten werden op een bepaald moment opgehaald bij elke betrokken leverancier en vergeleken met de gegevens zoals die op hetzelfde moment bekend waren bij elke retailer.

Tot 70 procent ‘mismatch’

De resultaten van de studie, zopas bekendgemaakt tijdens Forum 2011, zijn ronduit alarmerend. In liefst 50 tot 70% van de gevallen is er sprake van 'mismatch', van afwijkende gegevens dus die nadelige gevolgen hebben voor de volledige toeleveringsketen. De onderzoekers berekenden dat deze slechte datakwaliteit de Belgische retailsector jaarlijks meer dan 26 miljoen euro kost!

 

Op het congres Forum 2011 van GS1 werd verder dieper ingegaan op het thema van duurzaamheid en ecologie, zowel aan de zijde van de retail als aan de kant van de voedingsfabrikanten. Spilfiguren als Luc Rogge van Colruyt, Michel Eeckhout van Delhaize en Eric Dumez lieten allen hun licht schijnen op 'green growth'. RetailDetail zoomt verder in op het thema en geeft een verslag in zijn Case van de week.

 


 - Karin Bosteels

Recente buitenlandse marktstudies in de retailsector hebben aangetoond dat de essentiële productgegevens zoals die bekend zijn bij de fabrikant/leverancier, nogal eens durven af te wijken van de productgegevens in de bestanden van de retailer. Dit leidt tot inefficiënte goederen- en informatiestromen, met verstrekkende gevolgen op het vlak van goederenopslag, transport, ontvangst en distributie. En dat alles heeft dan weer een rechtstreekse impact op de beschikbaarheid van die goederen, met alle kosten van dien.

4 leveranciers & 4 retailers

Benieuwd naar de kwaliteit van de productgegevens op de Belgische markt gaf GS1 Belgium & Luxembourg (het vroegere EAN, dat onder meer de standaarden voor barcodes en RFID ontwikkelt), aan onderzoeksbureau BearingPoint de opdracht om een beperkte 'datacrunch'-studie uit te voeren. Het onderzoek, begeleid door de Universiteit van Antwerpen, werd uitgevoerd bij vier leveranciers (Alpro, L'Oréal, Nestlé en Unilever) en vier retailers (Carrefour, Colruyt, Cora en Delhaize) actief op de Belgische markt. De gegevens van honderd verschillende producten werden op een bepaald moment opgehaald bij elke betrokken leverancier en vergeleken met de gegevens zoals die op hetzelfde moment bekend waren bij elke retailer.

Tot 70 procent ‘mismatch’

De resultaten van de studie, zopas bekendgemaakt tijdens Forum 2011, zijn ronduit alarmerend. In liefst 50 tot 70% van de gevallen is er sprake van 'mismatch', van afwijkende gegevens dus die nadelige gevolgen hebben voor de volledige toeleveringsketen. De onderzoekers berekenden dat deze slechte datakwaliteit de Belgische retailsector jaarlijks meer dan 26 miljoen euro kost!

 

Op het congres Forum 2011 van GS1 werd verder dieper ingegaan op het thema van duurzaamheid en ecologie, zowel aan de zijde van de retail als aan de kant van de voedingsfabrikanten. Spilfiguren als Luc Rogge van Colruyt, Michel Eeckhout van Delhaize en Eric Dumez lieten allen hun licht schijnen op 'green growth'. RetailDetail zoomt verder in op het thema en geeft een verslag in zijn Case van de week.

 


 - Karin Bosteels

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top