Slechte datakwaliteit kost Belgische retailsector jaarlijks meer dan 26 miljoen euro | RetailDetail

Slechte datakwaliteit kost Belgische retailsector jaarlijks meer dan 26 miljoen euro

Slechte datakwaliteit kost Belgische retailsector jaarlijks meer dan 26 miljoen euro

Recente buitenlandse marktstudies in de retailsector hebben aangetoond dat de essentiële productgegevens zoals die bekend zijn bij de fabrikant/leverancier, nogal eens durven af te wijken van de productgegevens in de bestanden van de retailer. Dit leidt tot inefficiënte goederen- en informatiestromen, met verstrekkende gevolgen op het vlak van goederenopslag, transport, ontvangst en distributie. En dat alles heeft dan weer een rechtstreekse impact op de beschikbaarheid van die goederen, met alle kosten van dien.

4 leveranciers & 4 retailers

Benieuwd naar de kwaliteit van de productgegevens op de Belgische markt gaf GS1 Belgium & Luxembourg (het vroegere EAN, dat onder meer de standaarden voor barcodes en RFID ontwikkelt), aan onderzoeksbureau BearingPoint de opdracht om een beperkte 'datacrunch'-studie uit te voeren. Het onderzoek, begeleid door de Universiteit van Antwerpen, werd uitgevoerd bij vier leveranciers (Alpro, L'Oréal, Nestlé en Unilever) en vier retailers (Carrefour, Colruyt, Cora en Delhaize) actief op de Belgische markt. De gegevens van honderd verschillende producten werden op een bepaald moment opgehaald bij elke betrokken leverancier en vergeleken met de gegevens zoals die op hetzelfde moment bekend waren bij elke retailer.

Tot 70 procent ‘mismatch’

De resultaten van de studie, zopas bekendgemaakt tijdens Forum 2011, zijn ronduit alarmerend. In liefst 50 tot 70% van de gevallen is er sprake van 'mismatch', van afwijkende gegevens dus die nadelige gevolgen hebben voor de volledige toeleveringsketen. De onderzoekers berekenden dat deze slechte datakwaliteit de Belgische retailsector jaarlijks meer dan 26 miljoen euro kost!

 

Op het congres Forum 2011 van GS1 werd verder dieper ingegaan op het thema van duurzaamheid en ecologie, zowel aan de zijde van de retail als aan de kant van de voedingsfabrikanten. Spilfiguren als Luc Rogge van Colruyt, Michel Eeckhout van Delhaize en Eric Dumez lieten allen hun licht schijnen op 'green growth'. RetailDetail zoomt verder in op het thema en geeft een verslag in zijn Case van de week.

 


 - Karin Bosteels

Recente buitenlandse marktstudies in de retailsector hebben aangetoond dat de essentiële productgegevens zoals die bekend zijn bij de fabrikant/leverancier, nogal eens durven af te wijken van de productgegevens in de bestanden van de retailer. Dit leidt tot inefficiënte goederen- en informatiestromen, met verstrekkende gevolgen op het vlak van goederenopslag, transport, ontvangst en distributie. En dat alles heeft dan weer een rechtstreekse impact op de beschikbaarheid van die goederen, met alle kosten van dien.

4 leveranciers & 4 retailers

Benieuwd naar de kwaliteit van de productgegevens op de Belgische markt gaf GS1 Belgium & Luxembourg (het vroegere EAN, dat onder meer de standaarden voor barcodes en RFID ontwikkelt), aan onderzoeksbureau BearingPoint de opdracht om een beperkte 'datacrunch'-studie uit te voeren. Het onderzoek, begeleid door de Universiteit van Antwerpen, werd uitgevoerd bij vier leveranciers (Alpro, L'Oréal, Nestlé en Unilever) en vier retailers (Carrefour, Colruyt, Cora en Delhaize) actief op de Belgische markt. De gegevens van honderd verschillende producten werden op een bepaald moment opgehaald bij elke betrokken leverancier en vergeleken met de gegevens zoals die op hetzelfde moment bekend waren bij elke retailer.

Tot 70 procent ‘mismatch’

De resultaten van de studie, zopas bekendgemaakt tijdens Forum 2011, zijn ronduit alarmerend. In liefst 50 tot 70% van de gevallen is er sprake van 'mismatch', van afwijkende gegevens dus die nadelige gevolgen hebben voor de volledige toeleveringsketen. De onderzoekers berekenden dat deze slechte datakwaliteit de Belgische retailsector jaarlijks meer dan 26 miljoen euro kost!

 

Op het congres Forum 2011 van GS1 werd verder dieper ingegaan op het thema van duurzaamheid en ecologie, zowel aan de zijde van de retail als aan de kant van de voedingsfabrikanten. Spilfiguren als Luc Rogge van Colruyt, Michel Eeckhout van Delhaize en Eric Dumez lieten allen hun licht schijnen op 'green growth'. RetailDetail zoomt verder in op het thema en geeft een verslag in zijn Case van de week.

 


 - Karin Bosteels

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.