Slechte datakwaliteit kost Belgische retailsector jaarlijks meer dan 26 miljoen euro | RetailDetail

Slechte datakwaliteit kost Belgische retailsector jaarlijks meer dan 26 miljoen euro

Slechte datakwaliteit kost Belgische retailsector jaarlijks meer dan 26 miljoen euro

Recente buitenlandse marktstudies in de retailsector hebben aangetoond dat de essentiële productgegevens zoals die bekend zijn bij de fabrikant/leverancier, nogal eens durven af te wijken van de productgegevens in de bestanden van de retailer. Dit leidt tot inefficiënte goederen- en informatiestromen, met verstrekkende gevolgen op het vlak van goederenopslag, transport, ontvangst en distributie. En dat alles heeft dan weer een rechtstreekse impact op de beschikbaarheid van die goederen, met alle kosten van dien.

4 leveranciers & 4 retailers

Benieuwd naar de kwaliteit van de productgegevens op de Belgische markt gaf GS1 Belgium & Luxembourg (het vroegere EAN, dat onder meer de standaarden voor barcodes en RFID ontwikkelt), aan onderzoeksbureau BearingPoint de opdracht om een beperkte 'datacrunch'-studie uit te voeren. Het onderzoek, begeleid door de Universiteit van Antwerpen, werd uitgevoerd bij vier leveranciers (Alpro, L'Oréal, Nestlé en Unilever) en vier retailers (Carrefour, Colruyt, Cora en Delhaize) actief op de Belgische markt. De gegevens van honderd verschillende producten werden op een bepaald moment opgehaald bij elke betrokken leverancier en vergeleken met de gegevens zoals die op hetzelfde moment bekend waren bij elke retailer.

Tot 70 procent ‘mismatch’

De resultaten van de studie, zopas bekendgemaakt tijdens Forum 2011, zijn ronduit alarmerend. In liefst 50 tot 70% van de gevallen is er sprake van 'mismatch', van afwijkende gegevens dus die nadelige gevolgen hebben voor de volledige toeleveringsketen. De onderzoekers berekenden dat deze slechte datakwaliteit de Belgische retailsector jaarlijks meer dan 26 miljoen euro kost!

 

Op het congres Forum 2011 van GS1 werd verder dieper ingegaan op het thema van duurzaamheid en ecologie, zowel aan de zijde van de retail als aan de kant van de voedingsfabrikanten. Spilfiguren als Luc Rogge van Colruyt, Michel Eeckhout van Delhaize en Eric Dumez lieten allen hun licht schijnen op 'green growth'. RetailDetail zoomt verder in op het thema en geeft een verslag in zijn Case van de week.

 


 - Karin Bosteels

Recente buitenlandse marktstudies in de retailsector hebben aangetoond dat de essentiële productgegevens zoals die bekend zijn bij de fabrikant/leverancier, nogal eens durven af te wijken van de productgegevens in de bestanden van de retailer. Dit leidt tot inefficiënte goederen- en informatiestromen, met verstrekkende gevolgen op het vlak van goederenopslag, transport, ontvangst en distributie. En dat alles heeft dan weer een rechtstreekse impact op de beschikbaarheid van die goederen, met alle kosten van dien.

4 leveranciers & 4 retailers

Benieuwd naar de kwaliteit van de productgegevens op de Belgische markt gaf GS1 Belgium & Luxembourg (het vroegere EAN, dat onder meer de standaarden voor barcodes en RFID ontwikkelt), aan onderzoeksbureau BearingPoint de opdracht om een beperkte 'datacrunch'-studie uit te voeren. Het onderzoek, begeleid door de Universiteit van Antwerpen, werd uitgevoerd bij vier leveranciers (Alpro, L'Oréal, Nestlé en Unilever) en vier retailers (Carrefour, Colruyt, Cora en Delhaize) actief op de Belgische markt. De gegevens van honderd verschillende producten werden op een bepaald moment opgehaald bij elke betrokken leverancier en vergeleken met de gegevens zoals die op hetzelfde moment bekend waren bij elke retailer.

Tot 70 procent ‘mismatch’

De resultaten van de studie, zopas bekendgemaakt tijdens Forum 2011, zijn ronduit alarmerend. In liefst 50 tot 70% van de gevallen is er sprake van 'mismatch', van afwijkende gegevens dus die nadelige gevolgen hebben voor de volledige toeleveringsketen. De onderzoekers berekenden dat deze slechte datakwaliteit de Belgische retailsector jaarlijks meer dan 26 miljoen euro kost!

 

Op het congres Forum 2011 van GS1 werd verder dieper ingegaan op het thema van duurzaamheid en ecologie, zowel aan de zijde van de retail als aan de kant van de voedingsfabrikanten. Spilfiguren als Luc Rogge van Colruyt, Michel Eeckhout van Delhaize en Eric Dumez lieten allen hun licht schijnen op 'green growth'. RetailDetail zoomt verder in op het thema en geeft een verslag in zijn Case van de week.

 


 - Karin Bosteels

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit z’n voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.