Stakingen werken niet volgens UCL

Stakingen werken niet volgens UCL

Staken tot de finish is zelden een goed idee om van de directie iets gedaan te krijgen bij een sociaal conflict. Dat is de opmerkelijke conclusie van een studie die UCL-econoom Michel Capron maakte over de recente sociale conflicten bij drie multinationals in ons land: supermarktketen Carrefour, bierbrouwer AB InBev en bewakingsfirma Brink’s. Trends kon de studie inkijken.

Goed gekozen prikacties zijn doeltreffender

Volgens de professor volstaan kleine maar goed gekozen prikacties om de directie rond de onderhandelingstafel te krijgen. Bij AB InBev blokkeerden de vakbonden bijvoorbeeld de uitgang van de opslagplaats, waardoor alle leveringen letterlijk droogvielen. Bij Carrefour kozen de actievoerders voor prikacties tijdens dagen dat de verkoop normaal hoge toppen scheert (vooral zaterdagen en dan nog vaak voor een verlengd weekend).

Onderhandelingsmarge is een must

Michel Capron, overigens zelf afkomstig uit de christelijke vakbond, benadrukt voorts dat sociale onderhandelingen met behulp van een bemiddelaar slechts kans op slagen hebben als er genoeg onderhandelingsmarge is voor zowel de vakbonden als de directie. Dat heeft bij Carrefour geleid tot een sociaal plan dat uiteindelijk door iedereen aanvaard werd, ondanks de pijnlijke sluitingen en afdankingen. Bij Brink’s lukte dat totaal niet omdat de Belgische directie geen enkele manoeuvreerruimte had als gevolg van dictaten vanuit de Amerikaanse directie “die ons stelsel van sociaal overleg compleet negeerde”, aldus nog Capron.

Naar de rechtbank trekken werkt averechts

De economieprofessor van de UCL ziet ook geen heil in strategieën van bedrijven die hun gelijk proberen te halen via een eenzijdig verzoekschrift bij de rechtbank of die hun toevlucht nemen tot een lock-out (de medewerkers krijgen dan geen toegang meer tot het bedrijf). Dat probeerde de directie van de Leuvense bierbrouwer eventjes uit, maar tevergeefs. Dergelijke initiatieven hebben volgens Capron alleen maar een averechts effect: ze versterken de vastberadenheid van de vakbonden en hypothekeren bij voorbaat elke oplossing.

 

Staken tot de finish is zelden een goed idee om van de directie iets gedaan te krijgen bij een sociaal conflict. Dat is de opmerkelijke conclusie van een studie die UCL-econoom Michel Capron maakte over de recente sociale conflicten bij drie multinationals in ons land: supermarktketen Carrefour, bierbrouwer AB InBev en bewakingsfirma Brink’s. Trends kon de studie inkijken.

Goed gekozen prikacties zijn doeltreffender

Volgens de professor volstaan kleine maar goed gekozen prikacties om de directie rond de onderhandelingstafel te krijgen. Bij AB InBev blokkeerden de vakbonden bijvoorbeeld de uitgang van de opslagplaats, waardoor alle leveringen letterlijk droogvielen. Bij Carrefour kozen de actievoerders voor prikacties tijdens dagen dat de verkoop normaal hoge toppen scheert (vooral zaterdagen en dan nog vaak voor een verlengd weekend).

Onderhandelingsmarge is een must

Michel Capron, overigens zelf afkomstig uit de christelijke vakbond, benadrukt voorts dat sociale onderhandelingen met behulp van een bemiddelaar slechts kans op slagen hebben als er genoeg onderhandelingsmarge is voor zowel de vakbonden als de directie. Dat heeft bij Carrefour geleid tot een sociaal plan dat uiteindelijk door iedereen aanvaard werd, ondanks de pijnlijke sluitingen en afdankingen. Bij Brink’s lukte dat totaal niet omdat de Belgische directie geen enkele manoeuvreerruimte had als gevolg van dictaten vanuit de Amerikaanse directie “die ons stelsel van sociaal overleg compleet negeerde”, aldus nog Capron.

Naar de rechtbank trekken werkt averechts

De economieprofessor van de UCL ziet ook geen heil in strategieën van bedrijven die hun gelijk proberen te halen via een eenzijdig verzoekschrift bij de rechtbank of die hun toevlucht nemen tot een lock-out (de medewerkers krijgen dan geen toegang meer tot het bedrijf). Dat probeerde de directie van de Leuvense bierbrouwer eventjes uit, maar tevergeefs. Dergelijke initiatieven hebben volgens Capron alleen maar een averechts effect: ze versterken de vastberadenheid van de vakbonden en hypothekeren bij voorbaat elke oplossing.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top