Stakingen werken niet volgens UCL | RetailDetail

Stakingen werken niet volgens UCL

Stakingen werken niet volgens UCL

Staken tot de finish is zelden een goed idee om van de directie iets gedaan te krijgen bij een sociaal conflict. Dat is de opmerkelijke conclusie van een studie die UCL-econoom Michel Capron maakte over de recente sociale conflicten bij drie multinationals in ons land: supermarktketen Carrefour, bierbrouwer AB InBev en bewakingsfirma Brink’s. Trends kon de studie inkijken.

Goed gekozen prikacties zijn doeltreffender

Volgens de professor volstaan kleine maar goed gekozen prikacties om de directie rond de onderhandelingstafel te krijgen. Bij AB InBev blokkeerden de vakbonden bijvoorbeeld de uitgang van de opslagplaats, waardoor alle leveringen letterlijk droogvielen. Bij Carrefour kozen de actievoerders voor prikacties tijdens dagen dat de verkoop normaal hoge toppen scheert (vooral zaterdagen en dan nog vaak voor een verlengd weekend).

Onderhandelingsmarge is een must

Michel Capron, overigens zelf afkomstig uit de christelijke vakbond, benadrukt voorts dat sociale onderhandelingen met behulp van een bemiddelaar slechts kans op slagen hebben als er genoeg onderhandelingsmarge is voor zowel de vakbonden als de directie. Dat heeft bij Carrefour geleid tot een sociaal plan dat uiteindelijk door iedereen aanvaard werd, ondanks de pijnlijke sluitingen en afdankingen. Bij Brink’s lukte dat totaal niet omdat de Belgische directie geen enkele manoeuvreerruimte had als gevolg van dictaten vanuit de Amerikaanse directie “die ons stelsel van sociaal overleg compleet negeerde”, aldus nog Capron.

Naar de rechtbank trekken werkt averechts

De economieprofessor van de UCL ziet ook geen heil in strategieën van bedrijven die hun gelijk proberen te halen via een eenzijdig verzoekschrift bij de rechtbank of die hun toevlucht nemen tot een lock-out (de medewerkers krijgen dan geen toegang meer tot het bedrijf). Dat probeerde de directie van de Leuvense bierbrouwer eventjes uit, maar tevergeefs. Dergelijke initiatieven hebben volgens Capron alleen maar een averechts effect: ze versterken de vastberadenheid van de vakbonden en hypothekeren bij voorbaat elke oplossing.

 

Staken tot de finish is zelden een goed idee om van de directie iets gedaan te krijgen bij een sociaal conflict. Dat is de opmerkelijke conclusie van een studie die UCL-econoom Michel Capron maakte over de recente sociale conflicten bij drie multinationals in ons land: supermarktketen Carrefour, bierbrouwer AB InBev en bewakingsfirma Brink’s. Trends kon de studie inkijken.

Goed gekozen prikacties zijn doeltreffender

Volgens de professor volstaan kleine maar goed gekozen prikacties om de directie rond de onderhandelingstafel te krijgen. Bij AB InBev blokkeerden de vakbonden bijvoorbeeld de uitgang van de opslagplaats, waardoor alle leveringen letterlijk droogvielen. Bij Carrefour kozen de actievoerders voor prikacties tijdens dagen dat de verkoop normaal hoge toppen scheert (vooral zaterdagen en dan nog vaak voor een verlengd weekend).

Onderhandelingsmarge is een must

Michel Capron, overigens zelf afkomstig uit de christelijke vakbond, benadrukt voorts dat sociale onderhandelingen met behulp van een bemiddelaar slechts kans op slagen hebben als er genoeg onderhandelingsmarge is voor zowel de vakbonden als de directie. Dat heeft bij Carrefour geleid tot een sociaal plan dat uiteindelijk door iedereen aanvaard werd, ondanks de pijnlijke sluitingen en afdankingen. Bij Brink’s lukte dat totaal niet omdat de Belgische directie geen enkele manoeuvreerruimte had als gevolg van dictaten vanuit de Amerikaanse directie “die ons stelsel van sociaal overleg compleet negeerde”, aldus nog Capron.

Naar de rechtbank trekken werkt averechts

De economieprofessor van de UCL ziet ook geen heil in strategieën van bedrijven die hun gelijk proberen te halen via een eenzijdig verzoekschrift bij de rechtbank of die hun toevlucht nemen tot een lock-out (de medewerkers krijgen dan geen toegang meer tot het bedrijf). Dat probeerde de directie van de Leuvense bierbrouwer eventjes uit, maar tevergeefs. Dergelijke initiatieven hebben volgens Capron alleen maar een averechts effect: ze versterken de vastberadenheid van de vakbonden en hypothekeren bij voorbaat elke oplossing.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen. Het neemt een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.