Stakingen werken niet volgens UCL

Stakingen werken niet volgens UCL

Staken tot de finish is zelden een goed idee om van de directie iets gedaan te krijgen bij een sociaal conflict. Dat is de opmerkelijke conclusie van een studie die UCL-econoom Michel Capron maakte over de recente sociale conflicten bij drie multinationals in ons land: supermarktketen Carrefour, bierbrouwer AB InBev en bewakingsfirma Brink’s. Trends kon de studie inkijken.

Goed gekozen prikacties zijn doeltreffender

Volgens de professor volstaan kleine maar goed gekozen prikacties om de directie rond de onderhandelingstafel te krijgen. Bij AB InBev blokkeerden de vakbonden bijvoorbeeld de uitgang van de opslagplaats, waardoor alle leveringen letterlijk droogvielen. Bij Carrefour kozen de actievoerders voor prikacties tijdens dagen dat de verkoop normaal hoge toppen scheert (vooral zaterdagen en dan nog vaak voor een verlengd weekend).

Onderhandelingsmarge is een must

Michel Capron, overigens zelf afkomstig uit de christelijke vakbond, benadrukt voorts dat sociale onderhandelingen met behulp van een bemiddelaar slechts kans op slagen hebben als er genoeg onderhandelingsmarge is voor zowel de vakbonden als de directie. Dat heeft bij Carrefour geleid tot een sociaal plan dat uiteindelijk door iedereen aanvaard werd, ondanks de pijnlijke sluitingen en afdankingen. Bij Brink’s lukte dat totaal niet omdat de Belgische directie geen enkele manoeuvreerruimte had als gevolg van dictaten vanuit de Amerikaanse directie “die ons stelsel van sociaal overleg compleet negeerde”, aldus nog Capron.

Naar de rechtbank trekken werkt averechts

De economieprofessor van de UCL ziet ook geen heil in strategieën van bedrijven die hun gelijk proberen te halen via een eenzijdig verzoekschrift bij de rechtbank of die hun toevlucht nemen tot een lock-out (de medewerkers krijgen dan geen toegang meer tot het bedrijf). Dat probeerde de directie van de Leuvense bierbrouwer eventjes uit, maar tevergeefs. Dergelijke initiatieven hebben volgens Capron alleen maar een averechts effect: ze versterken de vastberadenheid van de vakbonden en hypothekeren bij voorbaat elke oplossing.

 

Staken tot de finish is zelden een goed idee om van de directie iets gedaan te krijgen bij een sociaal conflict. Dat is de opmerkelijke conclusie van een studie die UCL-econoom Michel Capron maakte over de recente sociale conflicten bij drie multinationals in ons land: supermarktketen Carrefour, bierbrouwer AB InBev en bewakingsfirma Brink’s. Trends kon de studie inkijken.

Goed gekozen prikacties zijn doeltreffender

Volgens de professor volstaan kleine maar goed gekozen prikacties om de directie rond de onderhandelingstafel te krijgen. Bij AB InBev blokkeerden de vakbonden bijvoorbeeld de uitgang van de opslagplaats, waardoor alle leveringen letterlijk droogvielen. Bij Carrefour kozen de actievoerders voor prikacties tijdens dagen dat de verkoop normaal hoge toppen scheert (vooral zaterdagen en dan nog vaak voor een verlengd weekend).

Onderhandelingsmarge is een must

Michel Capron, overigens zelf afkomstig uit de christelijke vakbond, benadrukt voorts dat sociale onderhandelingen met behulp van een bemiddelaar slechts kans op slagen hebben als er genoeg onderhandelingsmarge is voor zowel de vakbonden als de directie. Dat heeft bij Carrefour geleid tot een sociaal plan dat uiteindelijk door iedereen aanvaard werd, ondanks de pijnlijke sluitingen en afdankingen. Bij Brink’s lukte dat totaal niet omdat de Belgische directie geen enkele manoeuvreerruimte had als gevolg van dictaten vanuit de Amerikaanse directie “die ons stelsel van sociaal overleg compleet negeerde”, aldus nog Capron.

Naar de rechtbank trekken werkt averechts

De economieprofessor van de UCL ziet ook geen heil in strategieën van bedrijven die hun gelijk proberen te halen via een eenzijdig verzoekschrift bij de rechtbank of die hun toevlucht nemen tot een lock-out (de medewerkers krijgen dan geen toegang meer tot het bedrijf). Dat probeerde de directie van de Leuvense bierbrouwer eventjes uit, maar tevergeefs. Dergelijke initiatieven hebben volgens Capron alleen maar een averechts effect: ze versterken de vastberadenheid van de vakbonden en hypothekeren bij voorbaat elke oplossing.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

12/09/2017

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

Back to top