Torfs en drie andere retailers zijn Great Place to Work | RetailDetail

Torfs en drie andere retailers zijn "Great Place to Work"

Torfs en drie andere retailers zijn "Great Place to Work"
Foto: 8th.creator / Shutterstock.com

Tussen de 35 bedrijven die zich dit jaar de beste werkplekken van België mogen noemen, zitten verschillende grote retailers. Torfs blijft de lijst onomstootbaar aanvoeren, terwijl Bel&Bo voor het eerst de lijst afsluit. 

 

Beste werkplekken van België ook in retail

Het Great Place to Work-instituut kijkt naar bedrijven doorheen twee lenzen: de enquête Trust Index (werknemersbevraging) onderzoekt hoe medewerkers vertrouwen, trots en collegialiteit ervaren in hun bedrijf, terwijl de vragenlijst Culture Audit (HR-bevraging) ook het werkgeversbeleid evalueert. Wel primeert de evaluatie door de werknemers: twee derde van de eindscore wordt bepaald door de resultaten van de eigen medewerkers.

 

Als retailers vinden we in de top tien van grote bedrijven de volgende ketens terug:

  • Torfs (1e plaats)
  • McDonald’s Belgium (3e plaats)
  • Media Markt (9e plaats)
  • Bel&Bo (10e plaats)

 

In de lijst van de organisaties met minder dan 500 werknemers prijkt FMCG-producent Mars Belgium op de zevende plaats in de rangschikking. Speciale vermeldingen gaan dit jaar nog uit naar groothandel Manutan en online retailer Vente-Exclusive.com, die zich Great Place To Work Certified mogen noemen in 2018. Dit certificaat wordt uitgereikt aan organisaties die een bepaald minimumniveau bereiken voor beide enquêtes.

 

Zo’n 25.000 werknemers brachten hun stem uit in het onderzoek, dat jaarlijks wordt uitgevoerd door het Great Place to Work Institute Belgium in samenwerking met Vlerick Business School. De organisaties krijgen een erkenning voor hun goed werkgeverschap en mensgerichte organisatiecultuur, gerangschikt in een top tien voor bedrijven met meer dan 500 werknemers en een voor kleinere bedrijven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.