Unizo ziet groei en gevaren voor franchisenemers

Unizo ziet groei en gevaren voor franchisenemers

Volgens ondernemersorganisatie Unizo zit de franchiseformule voor zelfstandigen duidelijk in de lift: vijf jaar geleden koos 25% van alle winkeliers die samenwerken voor de franchisevorm. Momenteel is bijna 40% van de geassocieerde zelfstandige winkels gefranchised. Het onderzoek leerde ook dat supermarkten het vaakst door franchise gebonden zijn: zij zorgen voor meer dan 25% van de totale omzet in hun sector.

Marktaandeel gefranchiseerde supermarkten: +0.5%

 Zelfstandige superettes en supermarkten zijn het meest geassocieerd, modezaken het minst. Hoe groter bovendien de winkel, hoe groter de kans dat de zelfstandige uitbater kiest voor een franchise; zo dragen franchisenemers bij de giganten Carrefour en Delhaize al de helft van de omzet aan. Unizo legt ook een link tussen de populariteit van de franchiseformule en de crisis: hoe slechter het economische klimaat, hoe populairder deze bedrijfsvorm wordt. Kunnen rekenen op de naambekendheid, de grotere aankoopmacht en de logistiek van de franchise is dan immers een heel groot voordeel. 

Albert Heijn deelt klappen uit

Toch waarschuwt Unizo voor te zware franchisebindingen: door overdreven kredieten kan de franchisegever ook geldschieter worden, waardoor hij meer grip krijgt op de franchisenemer en, vooral, op zijn winkelpunt. Daarnaast betekenen de volledige verantwoordelijkheid voor investeringen en bedrijfsrisico's uiteraard een groot gevaar in tijden van crisis. 

 

De organisatie vreest ook dat dat gevaar nog niet geweken is nu de economie gestaag weer uit haar dal klimt. Met de komst van Albert Heijn, en de prijzenslag die daarmee gepaard zal gaan, is de verwachting immers dat de franchisenemers klappen gaan krijgen. De agressieve prijsdalingen die AH in Nederland doorvoerde, veroorzaakten immers heel wat sluitingen bij zelfstandige supermarkten.

Negatieve evolutie bedrijfsresultaat

Door toedoen van prijzenoorlogen kampen de franchisenemers bovendien met een negatieve evolutie van hun bedrijfsresultaat. De marge voor de franchisenemers varieert tussen 1,5% en 2% en evolueert in vergelijking met 2006 nagenoeg altijd negatief, aldus nog de ondernemersorganisatie.

 

Om de franchisenemers meer te beschermen, vraagt Unizo aan de Europese Commissie om meer aandacht te hebben voor hun groeikansen en problemen. De Belgische Wet Laruelle, die franchisegevers verplicht om één maand voor de ondertekening van het contract alle belangrijke juridische en economische informatie door te spelen aan de franchisenemers, noemt Unizo alvast "een eerste goede stap". Meer informatie voor geïnteresseerde zelfstandigen zal Unizo geven op de jaarlijkse franchisebeurs in het Brusselse Tour & Taxis op 30 en 31 maart.

Volgens ondernemersorganisatie Unizo zit de franchiseformule voor zelfstandigen duidelijk in de lift: vijf jaar geleden koos 25% van alle winkeliers die samenwerken voor de franchisevorm. Momenteel is bijna 40% van de geassocieerde zelfstandige winkels gefranchised. Het onderzoek leerde ook dat supermarkten het vaakst door franchise gebonden zijn: zij zorgen voor meer dan 25% van de totale omzet in hun sector.

Marktaandeel gefranchiseerde supermarkten: +0.5%

 Zelfstandige superettes en supermarkten zijn het meest geassocieerd, modezaken het minst. Hoe groter bovendien de winkel, hoe groter de kans dat de zelfstandige uitbater kiest voor een franchise; zo dragen franchisenemers bij de giganten Carrefour en Delhaize al de helft van de omzet aan. Unizo legt ook een link tussen de populariteit van de franchiseformule en de crisis: hoe slechter het economische klimaat, hoe populairder deze bedrijfsvorm wordt. Kunnen rekenen op de naambekendheid, de grotere aankoopmacht en de logistiek van de franchise is dan immers een heel groot voordeel. 

Albert Heijn deelt klappen uit

Toch waarschuwt Unizo voor te zware franchisebindingen: door overdreven kredieten kan de franchisegever ook geldschieter worden, waardoor hij meer grip krijgt op de franchisenemer en, vooral, op zijn winkelpunt. Daarnaast betekenen de volledige verantwoordelijkheid voor investeringen en bedrijfsrisico's uiteraard een groot gevaar in tijden van crisis. 

 

De organisatie vreest ook dat dat gevaar nog niet geweken is nu de economie gestaag weer uit haar dal klimt. Met de komst van Albert Heijn, en de prijzenslag die daarmee gepaard zal gaan, is de verwachting immers dat de franchisenemers klappen gaan krijgen. De agressieve prijsdalingen die AH in Nederland doorvoerde, veroorzaakten immers heel wat sluitingen bij zelfstandige supermarkten.

Negatieve evolutie bedrijfsresultaat

Door toedoen van prijzenoorlogen kampen de franchisenemers bovendien met een negatieve evolutie van hun bedrijfsresultaat. De marge voor de franchisenemers varieert tussen 1,5% en 2% en evolueert in vergelijking met 2006 nagenoeg altijd negatief, aldus nog de ondernemersorganisatie.

 

Om de franchisenemers meer te beschermen, vraagt Unizo aan de Europese Commissie om meer aandacht te hebben voor hun groeikansen en problemen. De Belgische Wet Laruelle, die franchisegevers verplicht om één maand voor de ondertekening van het contract alle belangrijke juridische en economische informatie door te spelen aan de franchisenemers, noemt Unizo alvast "een eerste goede stap". Meer informatie voor geïnteresseerde zelfstandigen zal Unizo geven op de jaarlijkse franchisebeurs in het Brusselse Tour & Taxis op 30 en 31 maart.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top