Unizo ziet groei en gevaren voor franchisenemers

Unizo ziet groei en gevaren voor franchisenemers

Volgens ondernemersorganisatie Unizo zit de franchiseformule voor zelfstandigen duidelijk in de lift: vijf jaar geleden koos 25% van alle winkeliers die samenwerken voor de franchisevorm. Momenteel is bijna 40% van de geassocieerde zelfstandige winkels gefranchised. Het onderzoek leerde ook dat supermarkten het vaakst door franchise gebonden zijn: zij zorgen voor meer dan 25% van de totale omzet in hun sector.

Marktaandeel gefranchiseerde supermarkten: +0.5%

 Zelfstandige superettes en supermarkten zijn het meest geassocieerd, modezaken het minst. Hoe groter bovendien de winkel, hoe groter de kans dat de zelfstandige uitbater kiest voor een franchise; zo dragen franchisenemers bij de giganten Carrefour en Delhaize al de helft van de omzet aan. Unizo legt ook een link tussen de populariteit van de franchiseformule en de crisis: hoe slechter het economische klimaat, hoe populairder deze bedrijfsvorm wordt. Kunnen rekenen op de naambekendheid, de grotere aankoopmacht en de logistiek van de franchise is dan immers een heel groot voordeel. 

Albert Heijn deelt klappen uit

Toch waarschuwt Unizo voor te zware franchisebindingen: door overdreven kredieten kan de franchisegever ook geldschieter worden, waardoor hij meer grip krijgt op de franchisenemer en, vooral, op zijn winkelpunt. Daarnaast betekenen de volledige verantwoordelijkheid voor investeringen en bedrijfsrisico's uiteraard een groot gevaar in tijden van crisis. 

 

De organisatie vreest ook dat dat gevaar nog niet geweken is nu de economie gestaag weer uit haar dal klimt. Met de komst van Albert Heijn, en de prijzenslag die daarmee gepaard zal gaan, is de verwachting immers dat de franchisenemers klappen gaan krijgen. De agressieve prijsdalingen die AH in Nederland doorvoerde, veroorzaakten immers heel wat sluitingen bij zelfstandige supermarkten.

Negatieve evolutie bedrijfsresultaat

Door toedoen van prijzenoorlogen kampen de franchisenemers bovendien met een negatieve evolutie van hun bedrijfsresultaat. De marge voor de franchisenemers varieert tussen 1,5% en 2% en evolueert in vergelijking met 2006 nagenoeg altijd negatief, aldus nog de ondernemersorganisatie.

 

Om de franchisenemers meer te beschermen, vraagt Unizo aan de Europese Commissie om meer aandacht te hebben voor hun groeikansen en problemen. De Belgische Wet Laruelle, die franchisegevers verplicht om één maand voor de ondertekening van het contract alle belangrijke juridische en economische informatie door te spelen aan de franchisenemers, noemt Unizo alvast "een eerste goede stap". Meer informatie voor geïnteresseerde zelfstandigen zal Unizo geven op de jaarlijkse franchisebeurs in het Brusselse Tour & Taxis op 30 en 31 maart.

Volgens ondernemersorganisatie Unizo zit de franchiseformule voor zelfstandigen duidelijk in de lift: vijf jaar geleden koos 25% van alle winkeliers die samenwerken voor de franchisevorm. Momenteel is bijna 40% van de geassocieerde zelfstandige winkels gefranchised. Het onderzoek leerde ook dat supermarkten het vaakst door franchise gebonden zijn: zij zorgen voor meer dan 25% van de totale omzet in hun sector.

Marktaandeel gefranchiseerde supermarkten: +0.5%

 Zelfstandige superettes en supermarkten zijn het meest geassocieerd, modezaken het minst. Hoe groter bovendien de winkel, hoe groter de kans dat de zelfstandige uitbater kiest voor een franchise; zo dragen franchisenemers bij de giganten Carrefour en Delhaize al de helft van de omzet aan. Unizo legt ook een link tussen de populariteit van de franchiseformule en de crisis: hoe slechter het economische klimaat, hoe populairder deze bedrijfsvorm wordt. Kunnen rekenen op de naambekendheid, de grotere aankoopmacht en de logistiek van de franchise is dan immers een heel groot voordeel. 

Albert Heijn deelt klappen uit

Toch waarschuwt Unizo voor te zware franchisebindingen: door overdreven kredieten kan de franchisegever ook geldschieter worden, waardoor hij meer grip krijgt op de franchisenemer en, vooral, op zijn winkelpunt. Daarnaast betekenen de volledige verantwoordelijkheid voor investeringen en bedrijfsrisico's uiteraard een groot gevaar in tijden van crisis. 

 

De organisatie vreest ook dat dat gevaar nog niet geweken is nu de economie gestaag weer uit haar dal klimt. Met de komst van Albert Heijn, en de prijzenslag die daarmee gepaard zal gaan, is de verwachting immers dat de franchisenemers klappen gaan krijgen. De agressieve prijsdalingen die AH in Nederland doorvoerde, veroorzaakten immers heel wat sluitingen bij zelfstandige supermarkten.

Negatieve evolutie bedrijfsresultaat

Door toedoen van prijzenoorlogen kampen de franchisenemers bovendien met een negatieve evolutie van hun bedrijfsresultaat. De marge voor de franchisenemers varieert tussen 1,5% en 2% en evolueert in vergelijking met 2006 nagenoeg altijd negatief, aldus nog de ondernemersorganisatie.

 

Om de franchisenemers meer te beschermen, vraagt Unizo aan de Europese Commissie om meer aandacht te hebben voor hun groeikansen en problemen. De Belgische Wet Laruelle, die franchisegevers verplicht om één maand voor de ondertekening van het contract alle belangrijke juridische en economische informatie door te spelen aan de franchisenemers, noemt Unizo alvast "een eerste goede stap". Meer informatie voor geïnteresseerde zelfstandigen zal Unizo geven op de jaarlijkse franchisebeurs in het Brusselse Tour & Taxis op 30 en 31 maart.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Back to top